مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 6 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

زردی نوزادان را جدی بگیرید

1391/1/27 16:12
نویسنده : یه مامان
6,987 بازدید
اشتراک گذاری

 

از مواردی كه در روزهای اول پس از تولد باید به دقت مورد توجه والدین قرار گیرد، تغییر رنگ پوست یا ملتحمه چشم نوزاد به زردی است...

 

از مواردی كه در روزهای اول پس از تولد باید به دقت مورد توجه والدین قرار گیرد، تغییر رنگ پوست یا ملتحمه چشم نوزاد به زردی است.

بیش از 60 درصد نوزادان در روزهای اول پس از تولد دچار زردی می‌‌شوند. بروز این زردی در نوزادانی كه زودتر از موعد به دنیا آمده‌اند، بیشتر است.علت بروز این زردی تجزیه بیشتر گلبول‌های قرمز و تولید ماده‌ای به نام بیلی روبین است.

نكته حائز اهمیت آن است كه در نوزادان این ماده به آسانی از سد مغزی - خونی عبور می کند و موجب آسیب سلول‌ های مغزی می‌گردد كه در آینده خود را به صورت عقب‌ماندگی ذهنی و معلولیت‌های حركتی و ناشنوایی نشان می ‌دهد. بنابراین زردی نوزاد از مواردی است كه باید آن را جدی تلقی کرد و حتما درمان نمود.

درمان

چنانچه میزان این زردی بالا نباشد، درمان با نور انجام می ‌شود، اما در صورت زردی بالا، جهت جلوگیری از آسیب مغزی، تعویض خون باید صورت گیرد.

نکاتی درباره ی زردی:

1-زردی یکی از شایعترین مشکلات و یکی از مهمترین علل بستری نوزادان می باشد، 60% نوزادان رسیده و 80% نوزادان نارس دچار زردی می شوند.
2- زردی در روز اول تولد، مهم و اغلب خطرناک است و معمولاً توسط پزشک تشخیص داده می شود. اینگونه موارد معمولاً نیاز به بستری در بیمارستان دارند.
3- بعضی از والدین تصور می کند اگر نوزاد در روز اول و دوم زرد نباشد، دیگر دچار زردی نمی شود. در صورتی که بیشتر موارد زردی ها، از روز سوم تولد به بعد ایجاد می ‌شود. لذا بایستی نوزادان، در روزهای سوم تا پنجم بعد از تولد، جهت کنترل زردی نزد پزشک متخصص کودکان مراجعه نمایند.
4- به نظر نمی رسد که نوع تغذیه مادر، بر میزان زردی نوزاد تاثیری چشمگیری داشته باشد. لذا توصیه به خوردن غذاهای گرمی یا سردی، اغلب بی فایده است. بسیاری از اوقات والدین سوال می کنند چرا نوزاد ما زرد شده است. علت زردی در بسیاری از اوقات دقیقاً مشخص نیست و علل مشخص شده زردی، نیز بسیار متفاوت هستند که شامل ناسازگاری خون و Rh مادر با نوزاد، کم کاری تیروئید نوزاد، کمبودهای آنزیمی گلبول های قرمز مثل بیماری فاوویسم، زردی ناشی از کمبود دریافت شیر مادر، زردی ناشی از شیر مادر و علل بسیاری دیگر ...

5- اگر تصور می کنید نوزادتان زرد است بخصوص اگر نوزاد نارس است، بهترین توصیه به مراجعه به پزشک متخصص کودکان است.

6- میزان خطرناک زردی، به وزن نوزاد و سن نوزاد بستگی دارد مثلاً میزان بیلی روبین 13 میلی گرم در دسی لیتر برای یک نوزاد 2 کیلوگرمی و 2 روزه می تواند خطرناک باشد ولی همین میزان برای یک نوزاد 3 کیلوگرمی، ده روزه، خطرناک نیست.
7- در نوزاد رسیده بالاتر از سه روز، میزان بیلی روبین بیشتر از 16 میلی گرم در دسی لیتر، نیاز به بستری در بیمارستان دارد. این نقطه خطر در روزهای دوم و سوم پایین تر است لذا تفسیر میزان زردی به عهده پزشک متخصص کودکان است.
8- اگر در نوزاد رسیده، میزان بیلی روبین به عدد 25 نزدیک شود و یا از آن بیشتر شود، بیمار اغلب در معرض تعویض خون قرار دارد. عدم بستری و درمان نوزاد در این موارد بسیار خطرناک است. اگر میزان بیلی روبین بالاتر از 25 میلی گرم در دسی لیتر باشد و درمان نشود، منجر به ایجاد بیماری مهلک و خطرناکی بنام کردن ایکتروس می شود. این بیماری با مرگ و میر بسیار بالایی همراه است و شیرخوارانی که جان سالم به  در می برند دچار اختلالات شنوائی و بیماری حرکتی در اندام ها می شود که باعث ناتوانی جدی در زندگی آینده فرد می شود.
9- بعضی می پرسند کدام نوزادان در معرض خطر بالاتری برای زردی قرار دارند؟
الف- اگر مادر گروه خون O داشته باشد ولی نوزاد گروه خون A یا B داشته باشد.
ب- اگر مادر Rh منفی و نوزاد Rh مثبت داشته باشد. بخصوص اگر مادر آمپول درگام حین حاملگی و بعد از زایمان دریافت نکرده باشد و به ویژه در زایمان های دوم به بعد.
ج- سابقه زردی در فرزندان قبلی
د- عدم دریافت کافی شیر مادر در روزهای اول زندگی
ه- نوزادان نارس (سن حاملگی کمتر از 37 هفته)
و- نوزادان با وزن تولد کمتر از 2500 گرم
ز- نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت
ح- نوزاد مبتلا به فاوویسم
10- بهترین درمان زردی، نور درمانی یا فتوتراپی است.

11- استفاده از لامپ های مهتابی در منزل، تاثیری زیادی در کاهش زردی نوزاد ندارد و به علت اطمینان کاذبی که در والدین ایجاد می کند، می تواند خطرناک نیز باشد. علاوه بر این خطر ترکیدن لامپ و صدمه به نوزاد نیز وجود دارد.
12- فتوتراپی وقتی موثر است که از فاصله نزدیک (حدود 20 سانتی متر)بر روی بدن لخت نوزاد بتابد. پوشاندن چشمها و ناحیه کهنه نوزاد ضروری است. جهت فتوتراپی از لامپ های مخصوص با طول موج مشخص استفاده می شود ومعمولاً فتوتراپی هنگام شیردهی و تعویض پوشک نوزاد قطع می شود.
13- فتوتراپی عوارض خیلی کمی دارد. گاهی سبب اسهال و کم آبی نوزاد می شود. در مواردی نیز بثورات پوستی گذرا روی بدن نوزاد ظاهر می گردد.
14- مصرف داروهائی مثل فنوباربیتال به طور معمول در زردی های نوزادان توصیه نمی شود زیرا نوزاد را بی حال و مصرف شیر را کم می کند مصرف فنوباربیتال محدود به موارد طول کشیده و مقاوم زردی است که آن هم بایستی توسط پزشک متخصص تجویز شود.
15- استفاده از داروهای خانگی مثل ترنجبین و شیر خشک و نیز مصرف آب و آب قند برای کاهش زردی توصیه نمی شود. استفاده از داروهای خانگی سبب کم آبی، اسهال و بیحالی نوزاد می گردد.
16- پوشیدن لباس زرد، سبب تشدید زردی نمی شود ولی ممکن است سبب اشتباه در برآورد میزان زردی شود.
17- بهترین راه پیشگیری از زردی نوزادی، توصیه به شیردهی مکرر با شیر مادر است. شیردهی مداوم، سبب افزاش دفع مدفوع و نیز افزایش دفع زردی می شود.
18- قطع کردن شیر مادر جهت درمان زردی و جایگزین کردن آن با شیر خشک، بصورت معمول توصیه نمی شود. صرفاً در بعضی از انواع زردی که به علت شیر مادر می باشد ممکن است قطع کردن شیر مادر و جایگزینی آن با شیر خشک، سبب کاهش زردی شود. هرچند در این موارد نیز بهتر است ابتدا درمانهای ساده تر و کم خطرتر مثل فتوترای استفاده شود اگر زردی شیر مادر به فتوتراپی مقاوم باشد، جایگزین کردن شیر خشک توسط پرشک آن هم برای مدت کوتاه 1-2  روز می تواند سبب کاهش زردی شود.
19- حدود 10تا 20درصدنوزادان بعد از ترخیص،مجددا به علت زردی بستری می شوند. لذا توصیه میشود نوزادان 24 تا 48 ساعت بعد از ترخیص به متخصص کودکان مراجعه نمایند.
20- نوزادان با زردی شدید بایستی از نظر شنوائی بررسی شوند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (12)

مامان علی خوشتیپ
28 فروردین 91 14:27
علی هم بعد از 3 روز زردیش مشخص شد.البته اون عددش 13 بود و وزنشم 3.350بود.به خاطر همین خیلی خطرناک نبود.
ولی با نور مهتابی و بعضی داروهای خانگی خوبش کردیمالبته دور از چشم بابای علی...
برای علت زردی هم من مورد الف و د رو داشتم.
ممنون مطلب خیلی مفیدی بود


سلام مامان عزیز
ممنون از اطلاعاتی که دادید، ان شاالله که همیشه سالم و سلامت باشید
یک عدد مامان
29 فروردین 91 9:53
خدا همه ی نوزادا رو در پناه خودش حفظ کنه


ان شاالله
مریم(مامان روشا)
29 فروردین 91 16:24
ممنونم...روشا یه زردی جزئی داشت که دکترش گفت تعداددفعات شیردهی رو زیاد کنید...ماهم همینکارو کردیم و خودش خوب شد


الحمدلله، ان شاالله که همیشه سالم و سلامت باشه
ممنون که تجربه ی خودتون رو برامون گفتید
مریم(مامان روشا)
30 فروردین 91 12:24
سلام غیبتتون طولانی شدها...ما هرروز میام مدرسه میگن تعطیله...دوباره برمیگریدم خونه!!!
ایشالا هرجا که هستین سالم و خوش باشین


سلام مامان عزیز
ممنون از لطفتون، ان شاالله که بتونیم این لطف شما و اومدن و رفتنتون و نبودن خودمون رو جبران کنیم
مامان علي خوشتيپ
31 فروردین 91 18:08
خانم مدير خسته شديم از بس درسا رو دوره كرديم

دلمون تنگ شد براتون

در عوض درساتون رو خوب بلد میشید و امتحانتون خوب میشه
مامان علی خوشتیپ
2 اردیبهشت 91 10:49
خانوم مدیر نگرانتون شدم.حالتون خوبه؟


ممنون از لطفی که به ما داریذ
تینا
2 اردیبهشت 91 19:05
سلام مطلب خوبیه
من تجربه زردی دخترمو دارم خیلی زیاد نبود و چون من خیلی راجع به زردی مطلب خونده بودم سریع درمان شد ...


سلام مامان عزیز
خیلی خوبه که مامان ها در زمینه های مختلف مطالعه داشته باشن
براتون آرزوی سلامتی و موفقیت داریم
مامان پریسا
3 اردیبهشت 91 1:22
سلام به نکتهی بسیار خوی اشاره کردید.
در مورد زردی نوزادان شنیده یودم ولی در مورد مسائل پیرامون این بیماری چیزی نمیدونستم.
ممنون ار اطلاعاتی که دادید.

سلام مامان عزیز
خواهش می کنیم، خوشحالیم که براتون جالب بوده
مامان ماهان عشـــــــــ❤ــق
4 اردیبهشت 91 1:37
خیلی مطلب جالبی بود.البته مامانایی که زردی بچشون روز اول مشخص میشه خیلی نگران نباشن.ماهان هم روز اول زردی 5 داشت و گفتن که مراقبش باشین.دلیلش هم مورد "د"بود:کمبود شیر مادر.
و متاسفانه از شیر خشت و ترنجبین به توصیه بزرگترها استفاده شد و چون ماهان بی حالتر شد و شیر کمتری خورد زردی در روز سوم به 8 رسید.اما از اون به بعد چون شیر بهتر میتونست بخوره زردی متوقف شد و پایین اومد.

ممنون که تجربه خودتون رو برای ما و مامان های دیگه بیان کردید

مامان فاطمه
19 اردیبهشت 91 1:31
سلام پسر منم ازروز 3 زردی داشتکه بتوصیه مامان بزرگش روزی 3بار ترنجبین بهش میدادن پنهون از باباشبدترشد خودمم رو بستن به سردی حالم بد شد:ولی خدا رو شکر باباش فهمید و 2تاییمون خوب شدیم


سلام مامان عزیز
ممنون که این تجربیات خودتون رو برامون نوشتید
ان شاالله که همیشه سالم و سلامت باشید
مريم
1 خرداد 91 11:31
تجربه آدمها از شرايط متفاوت است. مثلا جديدا" حتي توي بيمارستان هم به بچه ها قطره ترنجبين نسخه مي كنند!
پس اگر مفيد نيست چرا مي دهند؟
دوم اينكه واقعا" تحقيق علمي روي اين موضوع انجام داده اند كه ترنجبين و شير خشت تاثير خوبي روي نوزادان ندارد يا همين جوري بيان مي شود؟ اگر شده لطفا" به من هم بگوييد مقاله و تحقيقش را كجا مي توانم پيدا كنم؟
سوم اينكه بدليل اينكه مي خواهند مادران را ترغيب به شير دهي كنند بچه و مادر را بيچاره مي كنند؟!! معمولا روزهاي اول شير مادر كافي نيست خصوصا در اولين زايمان. ولي دكترها هي مي گويند به بچه هيچ چيز ديگري ندهيد! در حاليكه خودشان در بخش مراقبت از نوزادان به آنها شير خشك مي دهند. اين توصيه نابجا باعث مي شود بچه ها دچار كم آبي ، بي تابي، گريه و در نهايت زردي شوند. متاسفانه براي يكي از آشنايان ما منجر به اين شد كه بچه در اثر كمبود آب بدن روز چهارم در بيمارستان بستري شود چون شير مادر كافي نبود و آنها هم هيچ چيز بجز شير مادر به بچه نداده بودند با تب 39 درجه و گريه فراوان بچه بستري شد!
تجربه من در مورد دختر خودم و بچه هاي خواهرهام نشان داده كه هر چه مامانم به آنها داده درست بوده است هر چند كه بنظر خيلي ها سنتي مي آيد! البته با رعايت بهداشت و حد تعادل . اگر مامان شير خشت و تر نجبين و حتي ريوند مي داد با آب جوشيده بود و بعد هل باديان با نبات مي داد كه بيحال نشوند. خدا رو شكر پسر خواهرم هم با اينكارهاي مامان زرديش از 16 به 1 رسيد. دختر من هم كه اصلا زردي نشان نداد. وزن گيري بچه ها هم خيلي خوب بود.

نكته ديگري كه هيچ كس و حتي پزشكان توجه نمي كنند باقي ماندن قي يا همان مواد سياه رنگ در داخل بدن بچه است كه خود باعث بروز خيلي بيماريها مي شود وبه لطف داروهاي گياهي زودتر از بدن دفع مي شود.
تجربه هاي من عملي بودند
اميدوارم روزي كسي پيدا شود كه اين تجارب را علمي بررسي كند و واقعا مستند و مستدل در اختيار ديگران بگذارد
موفق باشيد و مويد

سلام
اغلب نکات این مطلب برگرفته از سایت تبیان بود درسته نظرات در مورد شیرخشت و ترنجبین خیلی متفاوت است.
چیزی که در درجه ی اول در رفع زردی نوزاد کمک می کند تغذیه با شیر مادر است زیرا وقتی نوزاد شیر بیشتری می خورد ادرار و مدفوع بیشتری خواهد داشت و زردی زودتر برطرف خواهد شد.
از اینکه تجربیات عملی و سنتی درباره زردی رو برامون نوشتید سپاسگزاریم
شقایق.مامان حباب
16 خرداد 91 11:34
سلام واقعا ممنونکه این مطلب رو نوشتید. من از زردی نینیها خیلی میترسم. الان هم 5ماهه باردارم. استرس شدیدی دارم که نکنه پسرم زردی بگیره.


سلام مامان مهربون
امیدواریم که پسرتون به سلامتی به دنیا بیاد، خودتون بهتر میدونید که استرس مخصوصا توی این دوران قشنگ از زندگی مامانا تاثیر خوبی نداره، پس با آرامش به روزهای خوبی که در پیش خواهید داشت فکر کنید