مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 5 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

انواع روابط والد و فرزند؛ نوع سوم: آزادی مشروط

1390/12/24 10:10
نویسنده : یه مامان
4,061 بازدید
اشتراک گذاری

همانطور که در دو قسمت قبل گفتیم رابطه اعضاء یک خانواده را می توان به سه دسته محدودیت مطلق، آزادی مطلق و آزادی مشروط تقسیم بندی کرد، امروز به بررسی نوع آزادی مشروط خواهیم پرداخت...

نوع سوم: آزادی مشروط

در خانواده هایی که نه «محدودیت مطلق» سایه افکنده و نه دچار معضل «آزادی مطلق» هستند، «آزادی مشروط» معیار و ملاک نوع رابطه والد فرزند می باشد.

همه افراد و اعضاء خانواده به تناسب موقعیت و امکانات خود حق دخالت در اداره امور خانه و اظهار نظر در باره مسائل مختلف را دارند، این فضا و روابط بین افراد، عاقلانه ترین و انسانی ترین روش زندگی و فرزند پروری می باشد که در آن هر حقی، همراه تکلیف و مسئولیت است.

در چنین خانواده هایی کوچکترها و بزرگسالان در مسائل مربوط به خود صلاحیت اظهار نظر داشته و در حد توان و آگاهی خویش، وظایف محوله را انجام می دهند. فرزندان چنین خانواده هایی بدون سختگیری و کنترل بیش از حد و یا آزادی و رهایی در انجام کارها، از یک حد تعادل و آزادی نسبی و انضباط هدایت شده برخوردارند و از نظر عاطفی نیز در یک سطح متعادل و بدون افراط و تفریط قرار دارند و به موقع از محبت والدین بهره می جویند و شخصیت آنها در خانه مورد احترام قرار می گیرد.

جایگاه فرزندان در جمع خانواده مشخص و محفوظ است و با نظارت و راهنمایی مدیر خانه از قوانین و مقررات اجتماعی و خانوادگی اطاعت می کنند. فرزندان در این فضای عاطفی و به واسطه آزادی مشروط درمی یابند که چرا باید از انجام کاری خودداری کنند و یا باید در مواقع معینی وظایف خاصی را انجام دهند.

این وضعیت برخلاف شیوه ای است که به دلیل محدودیت مطلق، از فرزندان انتظارات خاصی وجود دارد و نیز بخلاف شرایطی است که فرزندان در محیطی کاملاً آزاد و رها پرورش می یابند و به تمام خواسته ها و تمایلات آنها جامه عمل پوشانده می شود و فرزند خانواده، حاکم مطلق خانه است.

 

چند نکته درباره ی خانواده های با آزادی مشروط:

1- فرزندان خانواده هایی با آزادی مشروط، نظم گرا، منضبط و تسلیم نُرم های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی هستند. در چنین خانواده هایی، فرصت کافی برای اظهار نظر به بچه ها داده می شود تا مشکلات خود را با والدین خویش در میان گذارند.

2- در چنین فضایی، فرزندان می توانند آزادانه دیدگاه و عقیده خود را بیان کنند و هنرها و مهارتهای بالقوه خویش را بروز دهند و در نتیجه از امنیت روانی کافی برخوردار شوند.

3- در چنین خانواده هایی، تبعیت از قوانین و مقررات اجتماعی و اخلاقی و احترام به دیگران و رعایت هنجارهای اجتماعی و خانوادگی به خاطر ترس از والدین و یا ترس از تنبیه و سرزنش آنها نیست، بلکه فرزندان در یک جوّ عاطفی مناسب و متعادل و با اعطای آزادی نسبی و در سایه راهنمایی والدین بتدریج با اصول و قواعد اخلاقی آشنا شده و شخصاً اعمال و رفتار خود را کنترل می نمایند و از اعمال ناشایست خودداری می کنند.

4- در چنین خانواده هایی وقتی فرزندان بتوانند با والدین و دیگر اعضاء خانواده خود در یک فضای عاطفی متعادل و بدون هرگونه افراط و تفریط زندگی کنند و از آزادی مشروط برخوردار باشند، در مدرسه و محل تحصیل علم و دانش و دیگر مکانهای آموزشی و غیر آموزشی نیز خواهند توانست با معلم و مسئولین مدرسه و همکلاسی ها و دیگر افراد، ارتباط عاطفی و اجتماعی صحیحی برقرار کنند و آماده همکاری و همفکری با دوستان و همسالان خود باشند و به آنها احترام گذارده و اختلاف عقاید دیگران را به راحتی پذیرا شوند و به هیچ وجه درصدد تجاوز و حمله به حریم دیگران نباشند.

5- در سایه آزادی مشروط و مقید است که توانمندیها و استعدادهای کودکان هدر نمی رود و در جهت و خطی مشخص و معین هدایت می شود و والدین می توانند آن نیروهای بالقوه موجود در فرزندان خود را به سویی خاص جهت دهند.

6- بر اساس بررسی های روانشناسان اجتماعی افرادی که در دوران کودکی، آزادی مشروط و معتدلی داشته اند، در بزرگسالی دشمن ظلمها و مخالف ناروایی ها بوده و به اصلاحات بزرگ اجتماعی توفیق یافته اند. جنبه های اشراق و آفرینندگی در آنان نیرومند بوده و از دنیای خود و عمر خود لذت بیشتری برده اند.

7- امروزه اکثر صاحبنظران روانشناسی معتقدند بهترین جو عاطفی بین اعضاء یک خانواده، همان فضایی است که نه دچار محدودیت مطلق از طرف پدر و مادر شده و نه فرزندان از آزادی مطلق و بیش از حد برخوردار باشند، بلکه با یک انضباط هدایت شده و آزادی مشروط، تمام افراد و اعضای یک خانواده بتوانند در رشد و تعالی یکدیگر و ایجاد آرامش و آسایش در خانواده تلاش کنند و مؤثر واقع شوند، زیرا وظیفه مهم خانواده تأمین آرامش و امنیت اعضای آن و تعلیم و تربیت فرزندان است.

8- همانطور که تعلیم و تربیت مستبدانه و رابطه دیکتاتوری میان والدین و فرزندان موجب سلب آرامش اعضای خانواده می شود، همینطور آزادی بیش از حد و فرزندسالاری نیز باعث بسیاری از نابسامانی ها و ناهماهنگی ها در رشد اخلاقی، روانی و شخصیتی اعضاء خانواده است و می تواند برای کودکان مخرب باشد و آنها را خودخواه نماید، به طوری که توقع توجه و محبت مداوم از دیگران داشته باشند. در حالی که خانواده جایی است که فرزندان باید در آنجا منش و خلقیات مثبت را در خود پرورش دهند و از خودپرستی به نوع پرستی برسند. ولی در چنین فضایی فرزندان هرگز نخواهند توانست به این مرحله دست یابند، زیرا آزادی مطلق و فرزندسالاری مانع رسیدن به این هدف است.

9- در رابطه والد فرزندی و فرزندپروری نباید دچار افراط و تفریط گردید و لازم است از هر گونه سخت گیری های شدید و یا سهل انگاری های بیش از اندازه پرهیز نمود. والدین موظفند ضمن ایجاد ارتباط گرم و صمیمی با فرزندان خود رفتارشان را کنترل کنند. این همان روشی است که در فضای آزادی مشروط تأمین می شود.

10- والدین در عین حال که باید در حفظ استقلال و رعایت حرمت و شخصیت فرزندان خود تلاش کنند، در مواردی نیز ضروری است در کار آنها مداخله کنند و از خطراتی که فرزندشان را تهدید می کند، مراقبت و محافظت نمایند و یا در مواردی که فرزندشان لازم است از محیط مجاور خود شناخت پیدا کند، به وی کمک کنند و موجبات رشد و افزایش تجاربش را فراهم نمایند و او را آزاد و رها به حال خویش وانگذارند.

در ادامه ای این مطلب به بیان نکاتی از نگاه دین خواهیم پرداخت و ان شاالله بحث را به پایان خواهیم برد.

 

 مجله کتاب زنان، شماره 15، احمدی، محمد رضا

ادامه دارد... 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

مامان پریسا
24 اسفند 90 17:47
یک خانواده ایده ال که بتونه به موفقیت دست پیدا کنه،حتما از این نوع تربیت برخورداره.
انشالله که ما هم بتونیم این گونه باشیم.

برای شما و همه ی خانواده ها آرزوی موفقیت داریم
مامان علي خوشتيپ
25 اسفند 90 13:40
فكر كنم خانواده ما جزو اين دسته باشه.البته اينو بيشتر مديون باباي علي هستم چون من بعضي وقتها به سمت خانواده هايي با آزادي مطلق متمايل ميشمولي باباي علي زود كنترلم ميكنه
ممنون بابت مطلبتون


خواهش می کنیم مامان مهربون
امیدواریم که همیشه کانون خانواده اتان گرم و صمیمی باشد
مریم (مامان روشا)
27 اسفند 90 17:26
به به چه خونواده ایی