مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 10 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

رشد و نمو کودک 11؛رشد و نمو کودک در سه سالگی

1390/12/7 10:00
نویسنده : یه مامان
4,113 بازدید
اشتراک گذاری

 

بریم یه کم از شیرین کاری های بچه های سه ساله بشنویم...

 

رشد حرکتی:

کودک در آخر سن سه سالگی می تواند مدت کوتاهی روی یک پا بایستد، در حال دویدن توپ را جا به جا کند ، به توپ ضربه بزند، توپ بزرگی را میان بازوهایش بگیرد و یک سه چرخه را براند. کودک در این موقع می تواند در موقع بالا رفتن از پله ها یک پایش را بر هر پله بگذارد ولی در موقع پایین آمدن ، دو پایش را بر یک پله می گذارد . چون در این سن کودک اندازه ی جثه ی خود را می داند ، در حرکات خود رابطه ای را که با اشیاء اطراف خود پیدا می نماید ، حس می کند.

چشم ها و دست ها:

در انتهای سال سوم تولد ، کودک می تواند کاغذ را قیچی کند ، با مکعب های چوبی یک برج نُه تکه ای و یه پل سه تکه ای بسازد . قلم را کاملا بین انگشت شست و دو انگشت دیگر نگه دارد و خط متقاطع رسم کند . کودک در این سن ممکن است بعضی از رنگ ها را بشناسد و نام ببرد.

تکلم و شنوایی:

کودک در سال سوم، از شنیدن لذت می برد بعضی از مواقع با تغییر در لحن صدای خود حرف می زند، تعدادی از کلمات را با تلفظ بچگانه ی خود ادا می کند . بعضی از کودکان سه ساله ممکن است نام، جنس و حتی سن خود را بگویند. در این سن کودک سوال کردن از دیگران را آغاز می کند که با «چه»، «کجا» و «کی» شروع می شود. اعداد را ممکن است تا شماره ی 10 حفظ کرده باشد، ولی سه شیء را بیشتر نمی تواند بشمارد و بفهمد.

رشد اجتماعی و بازی کردن:

کودک در انتهای سال سوم ، قاشق و چنگال را به دست می گیرد و با آنها غذا می خورد. با کمک مادر قادر است دست هایش را بشوید و خشک کند. در جمع کردن اسباب بازی ها به مادر کمک کند . کودک در این سن آمادگی دارد شکلات و اسباب بازی خود را به دیگران بدهد. همچنین با کودکان دیگر بازی کند و از دیگران یاد بگیرد و با کمک آنها چیزی بسازد.

سن سه سالگی زمان بسیار مناسبی برای بازی کردن کودکان با یکدیگر می باشد. در این سن هر چه کودک با کودکان همسن خود تماس داشته باشد به سادگی و راحتی می تواند با آنها رابطه برقرار کند . به طور مثال توده ای از شن سبب می شود که کودکان ساعت ها با یکدیگر بازی کنند و از همدیگر یاد بگیرند.

همچننین لباس پوشاندن به عروسک سبب می شود که کودکان با یکدیگر بازی کنند و از یکدیگر یاد بگیرند.

کودک در سن سه سالگی نسبت به برادر یا خواهر کوچک خود دلبستگی و محبت پیدا می کند و سعی می کند که با او بازی کند و حتی به او غذا بدهد و آنچه را خود می داند به او یاد بدهد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

مامان پریسا
7 اسفند 90 10:07
خوندنش هم لذت بخشه،چه برسه به دیدن این صحنه ها.


واقــــــعا

یک عدد مامان
7 اسفند 90 22:27
من میگم اوج تغییرات کودک توو سن 3 سالگی صحبت کردنشه ! یعنی یه بچه ی سه ساله میتون یه ریز حرف بزنه و سوال بپرسه و دیگران رو مجبور به حرف زدن باهاش بکنه !

وقتی قند و عسل 3 ساله بودن سه تایی انقدر با هم صحبت میکردیم که هر کی میدونست و پشت در اتاق گوش وامیستاد فکر میکرد کلی مهمون داریم !



بله این واقعا لذت بخشه، حتی تصور اینکه سه تایی باهم حرف می زدید هم خیلی جالبه
مامان علی خوشتیپ
8 اسفند 90 14:07
ممنون از مطلبتون


خواهش می کنیم، موفق باشید
مریم(مامان روشا)
8 اسفند 90 15:20
وای چه جالب روشا هنوز سه سالش نشده ولی خیلی از این کارا مثلا" شمردن تا 10 رو کامل بلدِ، ولی از 10 تا 20 با کمک ما، رنگارو هم خیلی وقته یاد گرفته ولی الان شستن دستاشِ ِ که میگه شما برو من دستمو خودم میشورم...یا سوالهایی که میکنه!ولی هنوز قیچی دستش ندادم

معلومه دیگه! روشا جون مامان به این بامسئولیتی داره، خب باید هم این همه چیز رو بلد شده باشه...

با اینکه می دونیم شما خودتون بهتر این نکته رو می دونید ولی عرض می کنیم که مواظب باشیم برای بچه های زیر هفت سال آموزش ها به صورت بازی باشه و هیچ وقت بچه های زیر هفت سال، تحت آموزش مستقیم قرار نگیرن...
مامان سهند
18 فروردین 91 12:28
سلام سهند الان تمام این کارها رو انجام میده به غیر از بازی با دوستان، اصلا زیر بار بازی با بچه ها نمیره، میگه اسباب بازی هامو جمع کن بچه ها نگیرن، من هم بهش فشار نمیارم، و براش جمع میکنم. لطفا راهنماییم کنید


توصیه می کنیم مجموعه مطالب «کودک و هم بازی هایش» رو از آدرس های زیر بخونید، ان شاالله که براتون مفید باشن:
http://mamanschool.niniweblog.com/post591.php
http://mamanschool.niniweblog.com/post602.php
http://mamanschool.niniweblog.com/post616.php