مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 7 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

دوران نوجوانی و بلوغ 11؛ روش های دیگری که در برقرار کردن رابطه بین پدر و مادر ونوجوان کمک کننده است.

1390/11/12 15:15
نویسنده : یه مامان
3,031 بازدید
اشتراک گذاری

 

در این قسمت به چند روشِ برقراری ارتباط و نکاتی که در مواقع تنش پیش می آید پرداخته خواهد شد. البته نکات دکر شده در مورد رابطه ی تمام افراد خانواده با یکدیگر (حتی همسران با یکدیگر) می تواند کاربرد داشته باشد.

با ما همراه باشید...

 

الف) اگر شما و تمام افراد خانواده هر چند هفته یک نوبت در یک زمان دور هم بنشینید و با هم گفتگو کنید و نظرات خود را در مورد فامیل خود بیان کنید و سوالاتی مانند سوالات زیر را مطرح کنید و هر یک جواب دهند و جواب هر یک با صدای بلند برای همه گفته شود، این عمل نه فقط باعث می شود هر یک نظرات هم را بفهمند بلکه ساعتی افراد خانواده در کنار یکدیگر با خوشی گفت و شنود خواهند داشت و خوش می گذرانند، بطور مثال هر یک از افراد خانواده چند موضوعی را که فکر می کنند و دوست دارند خانواده اشان داشته باشند روی کاغذ بنویسند و یا این جمله را کامل کنند «من انتظار دارم که افراد و فامیل ما به ... بیشتر توجه کنند» یا این جمله را کامل کنند «اگر کسی به مهمانی ما آمد من میل دارم او ...» و یا جملاتی مانند جملات فوق تهیه شود و همه ی افراد خانواده در آن شرکت کنند.

ب) اگر برخوردی بین یکی از والدین و یا دو نفر از نوجوانان فامیل به وجود آمد ، هر چه زودتر باید این موضوع حل شود بنابراین:

1- زمانی را تعیین کنید که همگی دور همه جمع شوید و موضوع را مطرح کنید.

2- زمانی که برای این موضوع تعیین می کنید محدود باشد ، مثلا 30 تا 60 دقیقه.

3- سعی کنید اگر عصبانیت بین دو نفر وجود دارد ، در همان حال عصبانیت مساله مطرح نشود و به نوبت دیگر موکول گردد.

4- در هنگام طرح مساله و یا مشکل سعی کنید هیچ یک از طرفین برنده و یا بازنده نشوند.

5- مساله را به صورت مثبت مطرح کنید. مثلا اگر نوجوانی دیر به منزل می آید می توانید به او بگویید در این هفته دو نوبت به منزل دیر آمدی، نگویید همیشه تو دیر به منزل می آیی و یا بگویید دیر آمدن شما موجب نگرانی ما می شود، نگویید چرا دیر می آیی.

6- سعی کنید کلماتی مانند همیشه، هرگز و ابدا را در برابر مسایل نوجوانان خود بیان نکنید.

7- احساس خود را به طور ساده بیان کنید. مثلا بگویید من مایل هستم که شما بعد از آمدن به خانه لباس های خود را در محل خود بگذارید ، نه اینکه به او بگویید شما همیشه لباس های خود را روی زمین می اندازید.

8- اگر یکی از فرزندانتان احساس می کند که شما از دیگری طرفداری می کنید، قبول کنید و بگویید سعی می کنم که دیگر طرفداری نکنم.

9- سعی کنید مسایل گذشته و گفت و شنودهای گذشته را در موضوعی که تازه رخ داده است به میان نیاورید. اگر مساله ای در حال حاضر رخ داده است آن را مطرح کنید.

10- برای اثبات نظر خود گفته های دیگران را به عنوان شاهد در مورد فرزند نوجوانتان بیان نکنید تا رابطه ی خود را با او حفظ کنید.

11- و بالاخره موقعی که برخوردی داشتید آن را روی کاغذ بنویسید که موضوع بحث شد و مورد توافق قرار گرفت. نوشتن موضوع روی یک دفترچه یاداشت باعث می شود که برخورد و اصطکاک کمتر شود.

ج) بعضی از مواقع ممکن است مشکل و برخورد با توضیحات فوق حل نشود و اصطکاک و برخوردها تکرار شود. اگر چنین وضعی پیش آمد شما می توانید از پزشک متحصص کودکان که آگاهی از مسایل رفتاری و روانی نوجوانان داشته باشد استفاده نمایید تا او با صحبت هایش رابطه ی شما را بهبود ببخشد و یا اینکه از متخصص و روانشناس نوجوانان کمک بگیرید.

لازم به ذکر است که موارد ذکر شده در رابطه با همسران نیز به کار برود تا ان شاءالله تنش ها و اصطکاک ها در خانه از بین برود و این روشِ مسالمت آمیز برخورد با مشکل و حلِ آن باعث خواهد شد تا آرامش حکمفرما باشد و طرفین خانواده در دلشان دلخوری از دیگری نداشته باشند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (7)

مامان پریسا
12 بهمن 90 15:35
برداشت من از مطلب اینه که مبحث مورد مذاکره باید به صورت اخباری باشه یعنی نه پرسشی و نه پندو نصیحت. یعنی موضوعی مطرح بشه و برای حل اون راه حلها را مورد بررسی قرار داد. درسته؟

بله، همینطوره مامان مهربون!
در واقع لپ کلام رو شما فرمودین
مامان علي خوشتيپ
12 بهمن 90 21:34
خيلي آموزنده بود ممنون
تو خونه پدري هميشه از اين مينيگ ها داشتيم و هنوزم چون توي يه مجتمع هستيم ادامه دارهمنتهي هيچوقت روي كاغذ نمياريم.اينجوري علاوه بر مواردي كه ذكر شد يه جورايي حس صميميت بين اعضاي خانواده هم بالا ميره و بهونيه براي دور هم جمع شدن.


این خیلی خوبه، می گم شما کلا خانواده ی موفقی هستید ها...
براتون آرزوی سلامتی و موفقیت داریم
مریم(مامان روشا)
13 بهمن 90 15:56
واقعا" سرو کله زدن با نوجونها مهارت خاصی میخواد و خیلی باید با وسواس و دقت باشون رفتار بشه...
ممنونم ازتون

همینطوره! مهمترین مساله توی رابطه با این قشر اینه که اونا رو درک کنیم و باهاشون دوست باشیم، اون وقت بهتر می تونیم حرف همدیگه رو بفهمیم... البته لازم به ذکره که رعایت کلید طلایی که در همسر دوست داشتنی 7 یادآوری شد، می تونه جلوی خیلی از بحران ها رو بگیره؛ ان شاءالله
تینا
13 بهمن 90 17:50
ممنون واقعا راهکارهای خوبی بود


خواهش می کنیم، موفق باشید
یک عدد مامان
14 بهمن 90 22:21
به چه نکته های ظریفی اشاره کردین ! اگه یادم بمونه خوبه


ان شاالله که به خدای مهربون به موقعش یادتون میاره

مامان پریسا
15 بهمن 90 15:56
فکر کنم برای این پست نظر دادم. نرسید؟


بله مامان عزیز، نظرتون رسیده و در حال تاییده...
معصومه مامان سهند
17 بهمن 90 7:18
خیلی از رسیدن سهند به این دوران میترسم امیدوارم بتونم مثبت بیاندیشم و مثبت عمل کنم آخه فقط من نیستم کههههههه

رجوع شود به جواب شما در نظر برای پست تربیت دینی 13
آینده ای درخشان رو برای شما و سهند عزیز آرزومندیم