مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

نکاتی در رابطه با دستشویی کردن کودکان

1390/3/28 18:29
نویسنده : یه مامان
5,403 بازدید
اشتراک گذاری

آمادگي كودك مهمترين اصل براي شروع آموزش است. اجازه ندهيد كه اعضاي خانواده و دوستان شما را وادار كنند تا تمرين استفاده از لگن بچه را خيلي زود شروع كنید . اگر از كسي شنيديد كه كودكش يك سالگي به بعد ديگر جايش را خيس نكرده است حرفش را باور نكنيد . چرا كه از 18 ماهگي تا 2 سالگي ، دستگاه عصبي كودكان آن قدر كامل نيست كه كودك بتواند زمان توالت رفتن خود را كنترل كند . فقط نيمي از بچه هاي دوساله روزها خودشان را خيس نمي كنند و 90 درصد بچه هاي سه ساله روزها و اغلب 60 تا 70 درصد آنها شب ها نيز خشك مي مانند. خلاصه آنكه نگران نشويد تا 5 سالگي اغلب بچه ها اين توانايي را به دست مي آورند .

 

1-      زماني كه كودك خيسي يا كثيفي خودش را اعلام كرد او را سريعا به توالت برده لباس كهنه و يا پوشك او را تعويض كرده و از اينكه به شما خبر داده از او تشكر كنيد.

 

2-      براي آنكه كودك نسبت به اعمال خود آگاه شود به او بگوييد به شلوار خيس و يا كثيفش دست زده و يا آن را ببيند در حين مدفوع كردن براي او توضيح دهيد كه مشغول چه كاري است و نام اين كار چيست به تن داشتن لباس خيس و يا كثيف براي كودكان ناراحت كننده است اجازه دهيد كودك اين ناراحتي را تجربه كند زيرا ناراحتي كودك انگيزه خوبي براي كنترل ادرار و مدفوع و در نتيجه استفاده از توالت خواهد بود.

 

3-      اگر كودك در طول روز نياز به انجام به توالت رفتن دارد به او بگوييد چند ثانيه صبر كرده و سپس به توالت برود اينكار موجب تمرين كنترل ادرار در كودك مي گردد.

 

4-      زماني كه كودك در شلوار خود مدفوع كرده محل قرار گرفتن مدفوع در توالت را به او نشان دهيد در اين صورت كودك جايي را كه مدفوع بايد انداخته شود بهتر مي شناسد.

 

٥-      هنگامي كه كودك خودش را در توالت مي شويد حساسيت هاي بي مورد نشان ندهيد . زيرا در برخي كودكان توجه  منفي والدين بيشتر از توجه مثبت آنها تاثير داشته و منجر به تكرار رفتار نامناسب در كودك مي شود بديهي است كه تكرار رفتار نامناسب كودك براي جلب توجه  والدين صورت مي گيرد.

 

٦-      خيس كردن هاي اتفاقي و غير تكرار شونده در برخي از كودكان نبايد  به عنوان مسئله اي جدي در نظر گرفته شود آنها را نبايد به علت عدم كنترل در شب مسخره و يا شرمگين كرد .بهتر است اين موارد تا كامل شدن كنترل ادرار كودك ناديده گرفته شوند.

 

٧-      برخي كودكان در هنگان دفع به علت شقاق مقعد يا علل عضوي ديگر ، احساس درد دارند لذا سعي مي كنند مدفوع خود را نگه دارند كه موجب يبوست و بدتر شدن مشكل مي شود و در نهايت موجب نشت مدفوع شل از كنار مدفوع سفت مي گردد كه به آن بي اختياري مدفوع گفته مي شود. در حقيقت كودك به عمد مدفوع خود را بطور كامل در لباس خود تخليه نمي كند.خوردن غذاهاي فيبردار مانند سبزيجات و ميوه ها و آشاميدن مايعات  كه باعث ملين شدن مدفوع مي گردد كمك مي نمايد تا دفع به راحتي انجام شود .

٨-      مواردي نيز وجود دارد كه دفع مدفوع عمدي است و با رفتارهاي مقابله اي همراه است . گاه به خاطر لجبازي است و گاه بيان پنهان خشم نسبت به والدين . به عبارت ديگر يك كشمكش قدرت بين والدين و كودك بر سر توالت رفتن بوجود آمده باشد و كودكي كه كمي دشوار و خود راي است بخصوص در سن 5/2 الي 3 سالگي كه كودكان كمي لجباز مي شوند و دوست دارند خود كنترل اوضاع را بدست گيرند و با والدي روبرو مي شوند كه بسيار كنترل كننده و وسواس است و اصرار دارد روي رفتار كودك نظارت و كنترل دقيق داشته باشد، به نوعي كشمكش قدرتي بين كودك و والدبوجود مي آيدو به نظر مي رسد كودك با اين عمل خود قصد مخالفت با والد و پافشاري روي خواسته اش را نشان مي دهد.

٩-   گاه اين گونه رفتار به دنبال استرسها يي مثل اختلافات والدين و يا بد رفتاري با كودك و غيره پيش مي آيد.

لذا علاوه بر توجه به موارد فوق و بر طرف كردن عللي كه مي تواند موجب اين رفتار شود توصيه مي كنيم :

- هنگام آموزش فرزندتان و يا كثيف كردن خود هيچگاه خشمگين و نا اميد نشويد .

- گاه مشكلات دفع مربوط به كودك نيست بلكه واكنش افراطي والدين است كه فكر مي كنند عدم كنترل ادرار يا مدفوع ،توسط فرزند به دليل لجاجت يا تنبلي اوست لذا خشمگين مي شوند در حالي كه چنين نيست لذا آرامش خود را حفظ كنيد و صبور باشيد

- بطور مستقيم او را زير سوال نبريد . بگذاريد مسئوليت كارش را بر عهده گيرد.

- داستاني در باره كودكي كه از يادگيري استفاده از توالت بر خودش مي باليد براي او تعريف كنيد.

- حتما كودك را هر بار كه كه مدفوع خود را كنترل كرده و در محل مناسب دفع كرده تشويق و تحسين كنيد.حتي براي تشويق او مي توانيد هر روزي به توالت مي رود و عمل دفع را انجام مي دهد و لباس خود را كثيف نمي كند ستاره و امتيازي بدهيد كه از مجموع تعدادي از آنها جايزه اي بدست آورد.

- از روشهاي نامناسب تنبيه فيزيكي ،سرزنش و تحقير و شماتت و مقايسه او با كودكان ديگر بپرهيزيد.

- بطور منظم هر روز 20 دقيقه پس از صرف غدا كودك را به مدت ده دقيقه روي دستشويي بنشانيد تا حركات روده اي او افزايش يابد و فعاليت آن در زمانهاي خاصي از روز تنظيم شود.

- كنترل مدفوع عملي است كه كودكان بطور معمول تا سن 4 سالگي به آن دست مي يابند . در مواردی که این امر به دلیل وضعیت فیزیکی کودک است آموزشهاي لازم و درست ، به تسریع در بهبود این امر منجر می شود. و البته اوج بهبودي پسران در 6 سالگي و دختران 8 سالگي است و از اين سنين به بعد مشكل، كاهش تدريجي مي يابد و تا 16 سالگي كه در هر دو جنس بطور كامل ناپديد مي شود.

- برخی کودکان زمانی که احساس می کنند به دستشوئی احتیاج دارند از خود واکنش های متفاوتی نشان می‌دهند مثلا خود را تکان می‌دهند و این نشانه ای دال بر آمادگی وی برای آموزش می باشد.

-  با ترتیب دادن یک نمایش عروسکی بسیاری از مسائل بهداشتی را می توانید به کودکتان آموزش دهید بازی دوستانه با کودکتان و عروسکهایش ترتیب دهید به این روش در کنار آموزش استفاده از لگن خیلی از مسائل دیگر را می توانید به زبانی شیرین بیان کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

مامان سید ابوالفضل
28 خرداد 90 18:56
خسته نباشید


سلامت باشید
مامان ماهان
29 خرداد 90 13:37
ممنونم عزیز دلم خیلی مفید بود


مامان علی مرتضی
30 خرداد 90 0:18
مرسی استفاده کردم مطلب به درد بخوری بود=D
<




خواهش می کنم
تینا
29 دی 90 18:44
سلام از مطلب خوبتون ممنونم
من توی کتاب خوندم که نباید بچه رو قبل از اینکه آمادگی داشته باشه از پوشک گرفت چون استرس به دنبال داره .... دختر من 23 ماهشه و چند روزی تمرین کردم که از پوشک بگیرمش اما زیاد همکاری نکرد و مثلا صبح تا بعد از ظهر بعضی وقتا توی دستشویی و بعضی وقتا توی لباس زیرش دستشویی میکرد اما بعد از ظهرارو دیگه اصلا دوست نداشت بیاد دستشویی !!! و حتی وقتی میفهمیدم که باید بره نمیومد و ناراحت میشد
میخواستم راهنماییم کنید که آیا زمانش براش زود بوده ؟ و اینکه من دوباره کامل تمام شبانه روز پوشکش میکنم صحیحه یا نه ؟ ممنون

سلام مامان مهربون
درسته که وقتی آمادگی نداشته باشن بهتره این کار رو انجام ندیم، ولی باید دستشویی رفتن رو برای آنیتا جون جذاب کنید.
مثلا برای این کار می تونید از برچسب هایی که با سلیقه ی خود آنیتا خریداری شده استفاده کنید و دستشویی و لگنش رو با اون تزئین کنید... اینطوری شاید براش جذابیت ایجاد بشه.
ممکنه لگن سرد باشه و تماسِ پوست بدنش با لگنش براش خوشایند نیست، به خاطر این باید توجه کنید که لگن گرم باشه و یا از دستمال مخصوص روی اون استفاده کنید که پوست بدنش مستقیم با لگن در تماس نباشه...
در نهایت با ترفندهای مادرانه اتون سعی کنید تمام وقت پوشک به پای دختر گلتون نباشه و فقط شب ها پوشک داشته باشه و در روز با تشویق های شما به دستشویی بره.
براتون آرزوی موفقیت می کنیم
تینا
13 بهمن 90 17:34
ممنونم از راهنماییتون
حتما عمل میکنم امیدوارم با تلاش منو دعای شما منو دخترم موفق بشیم


خواهش می کنیم، براتون آرزوی موفقیت داریم