مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

دوران نوجوانی و بلوغ 9؛ ایجاد رابطه ی صحیح با جوانان و موفقیت در آن

1390/10/7 15:15
نویسنده : یه مامان
2,934 بازدید
اشتراک گذاری

 

برقرار کردن رابطه، کار ساده ای نیست و بسیار مشکل است؛ این رابطه خواه رابطه ی بین کارفرما و کارگر باشد و خواه بین زن و شوهر و یا مشکل تر از آن برقرار کردن رابطه ی صحیح بین والدین و فرزندان، مخصوصا در دوران پرمخاطره ی جوانی بسیار مشکل است...

 

پدر و مادرهایی هستند که از فرزند نوجوان خود گله و شکایت دارند و اظهار می دارند که «من نمی توانم با فرزند جوانم رابطه برقرار کنم، گویا من با یک زبان دیگری با او صحبت می کنم، او اصلا نمی فهمد من چه می گویم» جای تعجب است که فرزند چنین پدر و مادری هم همین احساس را دارد و می گوید «صرف نظر از آنچه می گویم، برای پدر و مادرم آنچه گفته می شود معنی ندارد و من هیچ موقع نتوانستم پدر و مادرم را در حال ببینم که به حرف های من گوش کنند».

مادری اظهار می داشت «من خیلی خوشحالم که فرزند نوجوان من در مقابل گفته های من هیچ نمی گوید». فرزند نوجوان چنین مادری می گوید «مادر من نمی خواهد با من گفتگو کند . او می خواهد فقط سخنرانی کند و اگر من هم صحبتی کردم بلافاصله از من انتقاد می کند ، بنابراین بهتر است با ماردم گقتگو نکنم».

برقرار کردن رابطه، کار ساده ای نیست و بسیار مشکل است؛ این رابطه خواه رابطه ی بین کارفرما و کارگر باشد و خواه بین زن و شوهر و یا مشکل تر از آن برقرار کردن رابطه ی صحیح بین والدین و فرزندان، مخصوصا در دوران پرمخاطره ی جوانی بسیار مشکل است.

موانعی که در راه ایجاد ارتباط بین پدر و مادر و فرزند وجود دارد باید از بین برود و شکسته شود.

با وجودی که فرزندتان نمی تواند تمام مسایل و مشکلات درون خود و رابطه ی خود را با همسالانش برای شما بیان کند ، ولی او مایل است با پدر و مادر خود رابطه داشته باشد، زیرا برای جوانان فامیلی که در آن رشد کرده اند بسیار مهم است و محل امن و جایگاه حمایت از آنهاست و آنها احساس می کنند که وابسته به آن فامیلند.

نوجوان ها به علت حس استقلال طلبی که دارند در حالی که می خواهند قسمتی از علاقه و یا رفتارشان برای خودشان محفوظ باشد و استقلال داشته باشند، همچنین می خواهند که پدر و مادر به آنها توجه کنند و کاملا در اختیار آنها باشند و از حمایت آنها در جهت خواسته های خود برخوردار باشند . نوجوان انتظار دارد که اگر اشتباهی هم کرد ، این اشتباه مورد قبول پدر و مادر قرار گیرد و این اشتباه نیز جرء رشد طبیعی هر انسان نوجوانی است.

پدر و مادر باید ببینند فرزند نوجوانشان درباره ی چه موضوعی مایل است با آنها صحبت کند ؛ وقایع یا آنچه که در مدرسه می گذرد و یا در مورد دوستان خود. پدر و مادر باید در مورد همان مسایل با نوجوانانشان صحبت کنند ، این گفتگو نباید کوتاه و با دو کلمه خاتمه پیدا کند و موقعی که صحبتی دست داد آنگاه گفتگو در هر موضوعی و در هر زمینه ی اساسی باید انجام گیرد. در این باره دوباره ذکر می کنیم که گوش دادن به صحبت های فرزندان باید از صمیم قلب باشد و در حین صحبت کردن تمام حواس خود را به فرزند خود دهیم تا اهمیت دادن ما به او ، برایش اثبات شود و از این گفتگو نتایج بهتری حاصل شود.

باید در نظر داشته باشید که نوجوان شما در اوایل دوران جوانی (10 تا 13 سالگی) به آینده ی خود فکر نمی کند و به حالا و همین زمان فکر می کند و به او نمی توان گفت که اگر درس نخوانی ، به تحصیلات عالی و دانشگاهی دست پیدا نخواهی کرد و در آینده شغل خوب و مهم و یا ازدواج موفقیت آمیزی در سنین بزرگسالی نخواهی داشت ، زیرا در اوایل دوران جوانی فرزند نوجوان شما نمی تواند رابطه ی بین حال  آینده ی خود را در فکر خود بپروراند و طرح نماید.

اگر فرزند نوجوان شما در یک زمان در صحبت کردن و رابطه برقرار کردن با شما امتناع کرد ، شما نباید در آن جهت اصرار کنید، زیرا این حالت قسمتی از رشد طبیعی دوران کودکی است و ناشی از احساس استقلال طلبی است که در خود حس می کند .

فرزند نوجوان شما ممکن است در خلال یک روز در مدرسه و یا در محیط داخل یا خارج تحت فشار و هیجان قرار گیرد ، بنابراین شما باید اظهار دارید که در اختیار او هستید و او حس کند که شما در اختیار او هستید و او می تواند هر موقع که بخواهد نزد شما بیاید و با شما رابطه برقرار کند و مورد حمایت شما قرار گیرد.

ادامه دارد...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

مامان علي خوشتيپ
8 دی 90 9:49
ممنون از مطلب آموزندتون

خواهش می کنیم مامان مهربون
مریم(مامان روشا)
8 دی 90 11:47
ممنونم وخسته نباشید

سلامت باشید
مامان پریسا
8 دی 90 12:14
مطالب خوبی بود.
به نظر من هم باید والدین یاد بگیرن که نصیحت کردن فایده ایی نداره و هیچ فردی از نصیحت شنیدن خوشش نمیاد.
فقط باید یاد گرفت تا دوست خوبی باشیم.

ممنون از حضور گرم و مشارکتتون مامان مهربون
یک عدد مامان
8 دی 90 13:17
کلا نوجوونها چند تا مشخصه ی بارز دارن
از نصیحت و انتقاد و امر و نهی کردن متنفرن
دوس دارن برای خودشون خلوتی داشته باشن
دوس دارن استقلال داشته باشن

اگه روابط پدر و مادر با نوجوونشون صمیمی و دوستانه باشه نوجوون بیشتر جذب خانواده میشه تا محیط بیرون


ان شاءالله که همه ی والدین این ویژگی ها رو در نظر داشته باشن و این روابط رو مدیریت کنند.
تینا
8 دی 90 20:00
ممنون خیلی مفید بود ... به امید نوجوونی خوب برای بچه هامون

ان شاءالله