مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 15 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

همسر دوست داشتنی 5؛ نیاز به نور

1390/10/4 7:07
نویسنده : یه مامان
4,384 بازدید
اشتراک گذاری

نیازی در وجود انسان هست که از نیاز عاطفی نیز مهم تر است ولی این نیاز خود را به سهولت نشان نخواهد داد، و آن هم نیاز به «نور» است...

 

نیاز عاطفی برای انسان بسیار حیاتی است (مثل نیاز مادی و حتی برتر از نیاز مادی است) و یکی از دلایل ازدواج تامین همین نیاز عاطفی می باشد. دو نفر که عاشق هم هستند را در نظر بگیرید که در حال گپ زدن با هم هستند و غذای آنها روی میز است ولی آنقدر گرم صحبت با هم و حرف های عاشقانه هستند که گرسنگی و غذا را فراموش می کنند ، در اینجاست که نیاز عاطفی غلبه به نیاز مادی می کند.

نیاز دیگری در وجود انسان هست که از نیاز عاطفی نیز مهم تر است ولی این نیاز خود را به سهولت نشان نخواهد داد، و آن هم نیاز به «نور» است. نور معرفت، نور نماز، نور وضو، نور اولیا، نور خدا و نوری که خداوند قبل از خلقت آفرید و همانطور که می دانید آن نور نور پیامیر اکرم (ص) است. حتی تمام پیامبران هم با این نور (نور پیامبر اسلام (ص))، عشق بازی می کردند.

پریشانی های ما اکثرا به خاطر کم نور شدن ماست . درست است که این نیاز یکی از حیاتی ترین نیازهای ماست، ولی طلب کردن این نیاز را، باید درک کنیم و بفهمیم و همه کس این نیاز را در خود احساس نخواهد کرد. مثلا نیاز گرسنگی دقایقی بعد از تولد خود را نشان می دهد، نیازهای عاطفی را چند سال بعد از تولد طلب خواهیم کرد و... ولی نیاز به نور از وقتی در انسان شکل می گیرد که چند وقتی با نور همنشین باشیم و وجود خود را مدتی با قرآن ، نماز خوشگل، حرم های متبرکه و یا هر چیزی که نور دارد نورانی کرده باشیم و بعد از آن نیاز به نور در ما شکل خواهد گرفت. در این صورت است که اگر سرگرمی های خاصِ این دنیا را برایمان فراهم کنند ، آنگاه درک خواهیم کرد که نور دارد یا نه، حتی درک خواهیم کرد که بعضی از انسان ها نور دارند و یا نه. آن وقت است که دیگر طلب و نیاز نور در ما افزایش یافته و فقط به دنبال نور خواهیم بود و این به نورانی تر شدن ما کمک خواهد کرد.

وقتی سر به سجده می گذاریم ، سجده گاه نورانی می شود، لذا می بینیم بسیاری از علما ، بعد از سجده و یا نماز دست به سجده گاه می کشند و به سر و صورت خود می مالند و به این ترتیب بدن و صورت خود را از نورِ موجود، نورانی می کنند.

علامه طباطبائی هر سال وقتی به روضه ی ایام فاطمیه می رفتند، دمِ در می نشستند و هر چه اصرار می کردند که بالای مجلس بنشینید قبول نمی کردند. یک سال وقتی وارد آن خانه شدند برای روضه، از اطرافیانشان سوال کردند که آیا دیوارهای اینجا را تعمیر کرده اید؟ پاسخ دادند: بلی! ایشان فرمودند آیا از دیوارهای سال قبل چیزی باقی مانده است؟ جواب دادند: بله! نزدیک همان جایی که مداح نشسته است تعمیر نشده است و همان دیوارهای قدیمی است. ایشان فرمودند : من را به آنجا ببرید. اطرافیان ایشان بعد از مراسم با تعجب از ایشان سوال می کنند که سالهای قبل هر چه اصرار می گردیم که بالای مجلس بنشینید قبول نمی کردید، چه شد که امسال خودتان به بالای مجلی رفتید ؟ فرموده بودند: آن دیوارها نور «یازهرا» را از سالهای گذشته به خود داشت و من می خواستم از آن نور بهره ببرم.

نور به بدن انسان هم اثر می گذارد . نور نیاز جسمی را نیز برطرف می سازد چه برسد به نیاز عاطفی. گاهی اوقات توقعات بیجا باعث ایجاد اختلافات در زندگی می شود. در واقع وقتی انسان بیجا چیزی را طلب کند این اختلافات به وجود خواهد آمد . اگر لبریز و سرشار و سیراب از نور باشی دیگر توقعات بیجا در زندگی نخواهی داشت.

سعی کنید زندگی خود را نورانی نگه دارید . پیامبر اسلام (ص) فرمودند: وقتی حضرت موسی با خدا صحبت می کرد نورِ کلامِ خدا باعث می شد که این حضرت نه نیاز به آب پیدا کنند و نه به غذا و نه به هیچ چیز دیگری. تصور کنید بعد از گفتگو با خدا و لذت از این گفتگو چه زجری می کشید وقتی که با امتش صحبت می کرد.

کلا اولیای خدا خیلی زجر می کشیدند که مجبور بودند بی نوری امتشان را تحمل کنند.

اگر نور کم شود زوجین بدون دلیل بهانه گیری خواهند کرد.

با یک مثال استحکام بخشیدن زندگی به وسیله ی نور را متذکر می شویم:

تصور کنید که خانمِ خانه ای از صبح تا شب در خانه مشغول زحمت کشیدن است و سعی می کند بهترین شام را برای همسرش آماده کند. به قول خودمون خسته و کوفته همه چیز را آماده کرده و منتظر همسرش است. بعد از ساعت ها همسرش از راه می رسد و خانمِ خانه بدون نشان دادن خستگی هایش به استقبال همسرش می رود ولی با بی اعتنایی او مواجه می شود. خانمِ محترم سفره ی شام را می چیند و همسرش را به سر سفره دعوت می کند ولی همسرش می گوید که شام خورده است. به یاد آوردن این شرایط ، شاید غیرقابل تحمل باشد. اما یک چیز است که این شرایط را در نظر آن خانم همچون شهد شیرین خواهد کرد و آن «نیت قربة الله» است. یعنی اگر ابتدای امر خانم این کارها را برای رضای همسرش انجام داده باشد بعد از بی محلی همسر پیش خود فکر خواهد کرد که تمام زحماتش به باد رفته است و همسرش او را نادیده گرفته است ولی اگر تمام زحمات را به خاطر رضای خدا انجام داده باشد در آخر کار پیش خود مطمئن است که خدا زحمات او را دیده است و توانسته کاری کند که خدا از دست او خشنود است. با این دید اخلاقش نسبت به همسرش برنخواهد گشت و نسبت به او کم محلی نخواهد کرد و این سبب استحکام پیوندشان خواهد بود.

در ادامه ی بحث با ما همراه باشید...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (8)

یک عدد مامان
4 دی 90 8:51
استاد پست فوق العاده ای بود ، دست شما درد نکنه

من شدیدا به موضوع نور و انرژی مثبت علاقه دارم و هرمطلبی که در این باره باشه با اشتیاق تمام میخونمش ! هر انسانی منحصر به فرده و به صورت خارق العاده ای از هاله ی نور و انرژی مثبت خودش میتونه استفاده کنه . انرژی ما (perfect) بی نظیره

خواهش می کنیم مامان نمونه
خوشحالیم که خوشتون اومده، همیشه وجودتون سرشار از نور باشه ان شاالله
مامان علی خوشتیپ
4 دی 90 10:01
آموزنده و عالی بود
ممنون

خواهش می کنیم، امیدواریم که براتون مفید واقع بشه
مامان آرنیکا
4 دی 90 11:33
سلام
من آرنیکام و توی جشنواره نی نی وبلاگ شرکت کردم با کد 190
لطفاً با رأیتون ما رو خوشحال کنید


سلام مامان عزیز
امیدواریم که همیشه و در همه ی مراحل زندگیتون موفق و پیروز باشید
تینا
4 دی 90 15:00
سلام جالب بود منتظر ادامه ش هستم


سلام مامان عزیز
از همراهی شما با این مجموعه سپاسگزاریم
مامان محمد جون
4 دی 90 15:26
خیلی زیبا نوشتید
منتظر ادامه بحث هستم


نظر لطف شماست، ممنون که ما رو همراهی می کنید.
امیدواریم این بحث براتون مفید واقع بشه
مریم(مامان روشا)
4 دی 90 15:30
ممنون
خیلی آموزنده بود


خواهش می کنیم، خوشحالیم که براتون مفید بوده
مامان پریسا
4 دی 90 16:41
مطلب زیبایی بود. همیشه و در همه حال سعی کنیم اعمالون قربه الله باشه.
راستی عکسایی که گفته بودم از کارهام امادن و در پست جدید برای شما قرار دادم. اگر ملاحظه بفرمایید ممنون میشم.


ان شاء الله
چشم حتما به وبلاگتون سر می زنیم
مامان محمدجان
6 دی 90 22:44
فوق العاده زیبا و کاربردی بود
خیلی به دلم نشست
امیدوارم که همه ی ما بتونیم زندگیمون رو سرشار از نور کنیم

ان شـــــــــــــــاءالله