مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 3 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

مواظبت از بدن و اندام در دوارن بارداری

1390/10/3 15:15
نویسنده : یه مامان
9,303 بازدید
اشتراک گذاری

در دوران بارداری به علت تغییراتی که در بدن مادر باردار ایجاد شده است ممکن است عادت های غلط باعث دردهایی در ناحیه ی عضلات مادر باردار شود که برای رفع این مشکلات باید در کارهای روزانه مواردی را در نظر داشته باشیم.

در ادامه به شرح این موارد می پردازیم...

در دوران بارداری مرکز ثقل بدن تغییر می کند و به جلوی ستون فقرات متمرکز می شود و مادر باردار میل دارد که شانه های خود را به عقب بکشد و در نتیجه حالت فرورفتگی بیش از حد در ستون فقرات او ایجاد می شود که این حالت موجب دردهایی در کمر او خواهد شد. برای رفع این مشکل ، مادر باردار باید موقعی که می ایستد وضع مستقیم بدن خود را حفظ کند، بدین ترتیب که دو پای خود را به موازات یکدیگر قرار دهد و وزن خود را به طور مساوی روی دو پا تقسیم کند . زانوها را مستقیم نگه دارد و شکم را به داخل و بالا بکشد و دست ها و بازوها را به طور طبیعی در پهلو قرار دهد. سر باید مستقیم باشد و شانه ها به طرف عقب کشیده نشود.

 

مادر باردار به هنگام ایستادن باید طوری بایستد که گوئی بشقابی روی سر خود گذاشته و مواظب است که نیفتد. بهترین وضع این است که ستون فقرات مادر مستقیم قرار گیرد.

بلند شدن از زمین و خوابیدن در دوران بارداری:

در هنگامی که می خواهید از زمین بلند شوید ، روی یک طرف بدن خود بچرخید و ران های خود را مستقیم نمایید و سپس بلند شوید. در موقع خوابیدن نیز ابتدا پاهای خود را روی زمین بگذارید و بعد بخوابید.

 

بلند کردن اشیا:

موقعی که می خواهید اشیائی بلند کنید ، زانوهای خود را تا کنید و بنشینید و تا حدی که می توانید ستون فقرات خود را مستقیم نگهدارید. سعی نمایید اشیاء سنگین را بلند نکنید، ولی اگر ضرورت دارد ترتیبی دهید که وزن آن در هر دو طرف تقسیم شده باشد.

 

شل کردن عضلات و نفس کشیدن در ماه های آخر دوران بارداری

در ماه های آخر دوران بارداری ممکن است خوابیدن مشکل باشد، بنابراین اگر مادر به پهلو بخوابدو پاهای خود را روی بالشی خم کند ، به استراحت و خواب او کمک می کند. بالش های زیادی زیر سر خود قرار ندهید، زیرا برای ستون فقرات شما ضرر دارد.

 

در ماه های آخر بارداری ، صاف و به پشت نخوابید ، زیرا به پشت خوابیدن ممکن است مانع رسیدن خون به جنین شود و خود شما نیز احساس ضعف و غش نمایید.

اگر مادر بداند چطور استراحت کند و عضلات خود را شل نماید و به آرامی نفس بکشد، به سلامتی خود و جنین خود کمک خواهد کرد. اگر در هنگام استراحت نیز عضلات خود را منقبض و سپس شل کند، در هنگام زایمان با انقباضات زایمانی نیز آشنا خواهد بود.

 

توجه:

مادر گرامی شما در هنگام بارداری خود مخصوصا در سه ماهه ی اول ، هیچ گونه داروی مسکن یا خواب آور لازم ندارید. سعی نمایید از نظر جسمی و روانی و فکری در حال آرامش باشید. بیشتر استراحت کنید و بر حسب توصیه ی پزشک متخصص زایمان به فعالیت جسمی خود بپردازید و به هیچ چیز فکر نکیند، بجز خاطرات خوش گذشته و وقایع شیرین و جالب توجهی که در آینده در انتظار شماست.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (9)

مریم(مامان روشا)
3 دی 90 16:07
یاد تمام سختیای شیرین حاملگیم افتادم


عوضش الان حسابی در کنار دختر نازتون بهتون خوش میگذره
یک عدد مامان
3 دی 90 22:14
چه توصیه های جالبی

اما یه عده از مادرا هستن که شرایطشون خاصه ! نمیشه و نمیتونن بعضی از این حرکات رو انجام بدَن ومتاسفانه بعدا دچار کمردرد میشن ، مثل من !

امیدواریم که مشکل خاصی براتون پیش نیومده باشه و همیشه سالم و سلامت پرانرژی باشید
مامان پریسا
4 دی 90 2:06
مامان های باردار مواظب خودتون و نی نی های گلتون باشید.
شما معلم عزیز هم خسته نباشید . مطالب آموزنده ایی هستن.تقدیم به شما

ممنون از محبت و لطفتون
مامان علی خوشتیپ
4 دی 90 7:52
ممنون از مطلب آموزندتون


خواهش می کنیم
تینا
4 دی 90 14:55
چه روزهایی بود ...
ممنون از مطلبتون

خواهش می کنیم، براتون آرزوی سلامتی و موفقیت داریم
معصومه مامان سهند
5 دی 90 15:41
درسته من خیلی به این رفتارها عمل کردم و بهره اش رو هم بردم واقعا به آدم احساس آرامش و تسکین میده
ممنونم از اینکه من رو هم جزو مامانهای فعال گذاشتید هدف من از بازدید از وبلاگتون آموختنه نه چیز دیگه واقعا وقتی به وبلاگتون سر میزنم با یه دنیا آگاهی برمیگردم امیدوارم خداوند به شما خیر کثیر عنایت کنه

خواهش می کنیم مامان مهربون
برای شما از خداوند متعال توفیق روزافزون رو خواهانیم
azad
17 بهمن 90 12:50
سلام-خسته نباشید-ممنون از مطالب جالبتون


سلام، سلامت باشید. خوشحالیم که براتون مفید بوده
معصومه حیدری
5 اسفند 90 23:37
اطلاعات خوبی در اختیار قرار داده اید واقعا خدا قوت اما شاید اگر قوی تر باشه جذابتر باشه شایدهم من مادر نشدم نمیتونم درست درک کنم شایدهم من زیاده خواهم

سلام معصومه خانوم
ممنون که به مدرسه ی مامان ها اومدید، امیدواریم که درآینده برای فرزندانتون مامان خوبی باشید
ستاره زمینی
21 آبان 91 12:15
ممنون از مطالب اموزنده و بدردبخور .ممنون .
ببخشید کمردرد در 3ماهه اول طبیعیه؟؟؟؟؟؟؟؟چه کار باید کرد.


خواهش می کنیم. بله ، یکی از دردهایی که مامان ها در دوران بارداری از اون شکایت دارن کمردرده، توی نشستن و برخاستنتون دقت کنید و به آرامی این کار رو انجام بدید، موقع خواب هم به پهلو بخوابین و نگران نباشید بیشتر مامان ها با این درد مواجهن... براتون شما و نی نی نازنینتون آرزوی سلامتی داریم.