مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 12 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

اصول تغذیه ای کودکان زیر 2 سال

1390/3/27 13:02
نویسنده : یه مامان
6,546 بازدید
اشتراک گذاری

تغذيه صحيح كودكان در 2 سال اول زندگي مهمترين عامل در تامين سلامت،رشد و نمو آنها در سالهاي آتي زندگي خواهد بود.تغذيه انحصاري با شير مادر در 6 ماه اول زندگي،شروع تغذيه كمكي پس از 6 ماهگي همراه با شير مادر و مصرف مولتي ويتامين از هفته دوم تولد و قطره آهن از 6 ماهگي و ادامه آن تا پايان 2 سالگي از مهمترين جنبه هاي تغذيه شيرخواران مي باشد....

تغذيه كودك تا شش ماهگي

تغذيه انحصاري با شير مادر در شش ماه اول زندگي براي رشد وتكامل كودك از اهميت ويژه اي برخوردار است در اين زمان تغذيه شير خوار منحصرا با شير مادر بوده كودك نيازي به استفاده از هيچ ماده غذايي ديگري ندارد. تغذيه با شير مادر ابتلا به بيماريهاي اسهالي وعفونتهاي تنفسي و مرگ ناشي از آنها را تا حد زيادي كاهش مي دهد.

افزايش حجم شير مادر

بهترين راه براي افزايش شير، افزايش دفعات شيردهي است. مثلاً اگر برنامه شيردهي كودك هر 2 ساعت يكبار بوده،آن را به يكساعت و نيم كاهش دهيد. براي راحت تر شدن و اطمينان بيشتر، در چند روز اول، دفعات و مدت شيردهي را يادداشت كنيد.از جمله غذاها و مواد غذايي كه موجب افزايش شيرمادر مي شوند:

مواد غني از نشاسته مثل ماكاروني، به علاوه ميوه هايي چون بادام، انگور، همچنين هويج، شويد، آب ليموي تازه،ريحان، سيب زميني، ترشي موجب افزايش شيرمادر مي شوند.

زمان شروع تغذيه تكميلي

بهترين زمان شروع تغذيه تكميلي نوزاد از 6 ماهگي است. دليل شروع غذاي كمكي اين است كه از سن 6 تا 9 ماهگي كودك به منابع آهن احتياج دارد و از سن 9 ماهگي شير مادر ديگر انرژي مورد نياز كودك را تأمين نمي كند. اگر در فاصله 9 تا 12 ماهگي غذاي جامد را شروع نكنيد، در آينده كودك در زمينه قبول غذاهاي جامد دچار مشكلات زيادي خواهد شد.

اصول تغذيه تكميلي

1. از يك نوع ماده غذايي ساده شروع شود و كم كم به مخلوطي از چند نوع افزايش يابد.

2. از يك قاشق مرباخوري شروع و به تدريج بر مقدار آن اضافه شود( به استثناي زرده تخم مرغ كه به اندازه يك

نخود شروع مي شود).

3. بين اضافه كردن موادغذايي مختلف 5 تا 7 روز فاصله باشد تا شيرخوار اول به يك غذا عادت كند، بعد غذاي

جديدي به او داده شود.

4. بهتر است در ترتيب دادن غذا، به علايق كودك اهميت دهيد.

5. حتماً از موادي استفاده شود كه بعدها در سفره خانوادهوجود دارد.

نحوه تغذيه تكميلي

شروع غذاي كمكي با فرني آرد برنج است كه از يك قاشق مربا خوري يك بار در روز ( ظهر) شروع شده وكم كم به مقدار ودفعات آن اضافه مي شود. سپس مي توان حرير بادام را به رژيم كودك اضافه كرد.سپس شيرخوار را با غذاي جديدي آشنا كرده وسوپ را به رژيم غذايي او اضافه كنيد.از پوره سبزيجات ، حبوبات، آب ميوه تازه، ميوه و ... به ترتيب اولويت و براساس برنامه تغذيه اي مشخص شده در كارت پايش رشد و توصيه هاي مشاورين تغذيه استفاده كنيد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)