مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 7 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

دوران نوجوانی و بلوغ 8؛ دگرگونی های دوران جوانی و وفق دادن پدر و مادر با آن

1390/9/24 12:03
نویسنده : یه مامان
3,066 بازدید
اشتراک گذاری

پدر و مادر باید به این نکته توجه کند که هر مشکلی که برای نوجوان به وجود می آید ، وی علت آن را از جانب پدر و مادر خود می داند ، اگر او تنهاست، اگر در محیط مدرسه مشکلی برای او به وجود می آید ، اگر از زندگی لذت نمی برد و... .

 

دگرگونی های دوران جوانی و وفق دادن پدر و مادر با آن

همانطوری که قبلا ذکر شد، سر و کله زدن با بعضی از جوانان بسیار مشکل است به طوریکه بعضی از پدر و مادرها به خاطر داشتن فرزند نوجوانی عزا و ماتم می گیرند که چه کنند. پدر و مادر باید به این نکته توجه کند که هر مشکلی که برای نوجوان به وجود می آید ، وی علت آن را از جانب پدر و مادر خود می داند ، اگر او تنهاست، اگر در محیط مدرسه مشکلی برای او به وجود می آید ، اگر از زندگی لذت نمی برد و... . بنابراین شما به عنوان پدر و مادر باید تحمل کنید و نباید آن را به دل بگیرید و مسئولیت خود را رها کنید و بگویید دیگر با او کاری ندارم.

پدر و مادر باید به فرزند جوانشان اجازه دهند که بر حسب شرایط محیط ، خود مستقلا فکر کند، عمل نماید ، رشد کند و به تکامل برسد و وضع خود را درک کند ، ولی باید از طرف پدر و مادر راهنمایی شود. فرزند نوجوان شما ممکن است بعضی از راهنمایی ها و توصیه های شما را قبول کند و بعضی از آنها را رد کند ، این قسمتی از رشد فکری دوران جوانی است. البته بسیاری از اصول و ارزشهایی که قبل از دوران نوجوانی پدر و مادر به او یاد داده اند در ذهن و فکر او هست و بر مبنای آن فکر خواهد کرد و دوران جوانی را طی می کند و به طرف بلوغ می رود.

اگر در موردی شما مخالف نظر او هستید سعی کنید به حرف او گوش کنید و اصول علمی ، اخلاقی و فرهنگی که مورد قبل شما و جامعه ی شماست را به او گوشزد نمایید. در چنین صورتی او هم به حرف های شما گوش خواهد داد.

فرزند جوان شما باید فکر کند و مطمئن گردد که شما او را از جان و دل دوست دارید و باید مطمئن گردد که اگر عملی را که انجام داده است با آن عمل موافق نیستید و آنرا دوست ندارید ، ولی خود او را به عنوان یک انسان و فرزند خود دوست دارید.

اگر نسبت به موضوعی از او آزرده شدید از انتقادهای مکرر بپرهیزید و به طور ساده به او بگویید که شما مخالف نظر او هستید ، ولی حق فرزند شماست که اظهار نظر کند و اگر اختلاف فکر و عقیده و سلیقه ای پیش آمد سعی کنید راهی پیدا کنید که مورد توافق دو طرف باشد .

پدر و مادر نباید هیچ گاه خود رابا فرزند جوان خود مقایسه کنند . مثلا بگویند موقعی که من به سن تو بودم چه می کردم ، زیرا باید بدانید که فرزند شما در زمان دیگری زندگی می کند و عین شما نیست.

امیرالمومنین علی (ع) نیز در این باره فرموده اند که:

 فرزندانتان را به آداب و رسوم خویش مجبور نکنید چون آنها برای زمانی غیر زمان شما خلق شده اند .

البته نکته ای که در اینجا باید به آن توجه شود این است که همانطور که می دانید آداب و رسوم با گذر زمان و محیط و منطقه و قبیله و ...تغییر می کند ولی دین و تربیت دینی تغییر نمی کند.

پدر و مادر باید بدانند تغییر خلق و خوی نوجوانان کاملا طبیعی است . این تغییر خلق و خوی نه فقط نتیجه ی ترشح هورمون هایی است که در دوران بلوغ ترشح می شود بلکه مربوط به عوامل مختلف و هیجاناتی است که در این سنین نیز وجود دارد. در این سن است که نوجوان اشتباه می کند و خوشبختانه به اشتباه خود پی می برد و تجربه می آموزد.

همانطوری که ذکر شد، دوران جوانی سیر خود را خواهد کرد و دوران جوانی به آخر خواهد رسید و سرانجام فرزند جوان شما تمایل بیشتری پیدا می کند که با شما باشد ، بیشتر با شما صحبت کند ، گفتگو کند، به حرف های شما گوش کند و عمل نماید. اگر رفتار شما با او مناسب باشد و اگر با محبت ، علاقه و آرامش با او رفتار کنید و خود را با مسایل و مشکلات او سهیم و شریک بدانید او به راحتی و خوبی و بدون مشکل از این مرحله ی پرمخاطره خواهد گذشت و به مرحله ی تکامل خود خواهد رسید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

مامان علي خوشتيپ
24 آذر 90 8:00
مطلب آموزنده اي بود .ممنون
به خصوص اون قسمت كه گفتيد پدر و مادر نبايد خودشون رو با فرزندشون مقايسه كنند.چون پدر و مادر از يه نسل ديگن و مطمئنا دوران نوجوانيشون با فرزندشون تفاوت داره .اين كار نه تنها موثر نيست بلكه باعث فاصله بيشتر نوجوان از اونها ميشه .اينجوري فرزند نوجوانشون فقط به اين موضوع فكر ميكنه كه هيچ وقت نميتونه مثل اونا بشه پس بايد از اونا فاصله بگيره...


سلام مامان عزیز ِعلی آقای گل
بله همینطوره که گفتید ان شاالله در تربیت فرزندانمون در هر مرحله ای از رشدشون موفق باشیم


مامان پریسا
24 آذر 90 10:10
البته در علم روان شناسی هم از این دوران به نام خطر ناک ترین و حساسترین دوره زندگی نام میبرن.
گذشتن از این دوره با رفتار مناسب پدر و مادر میتونه خیلی شیرین بشه.
من همیشه به اطرافیان توصیه میکنم. که خودتون رو به جای نوجوانتون بذارید و یادتون بیاد که اون زمان چه طرز فکر و خواسته هایی داشتید . اون وقته که راحت تر بچه خودتون رو درک میکنید و راحت تر باهش دوست میشید.

سلام مامان مهربون
دوست بودن با بچه ها خیلی می تونه توی این دوره از رشدشون به ما کمک کنه، براتون آرزوی موفقیت داریم

یک عدد مامان
24 آذر 90 10:14
چقدرررررررررررررررررررررر این حدیث امام علی ( ع) دلنشین و زیبا و پر مفهوم بود ، ممنون

من با این فرموده ی حضرت علی (ع) 100% موافقم .

یه نمونه اش همین بحث اینترنت و موبایل و ماهواره اس ! الان هر جا مشاوره میذارن و بحث کارشناسی در خصوص بچه ها میذارن همه متفق القول میگن بچه هاتون رو از این موارد دور نگه دارید !!!!! چه اشکال داره بچه ی ما درباره ی علم و تکنولوژی اطلاعات درست و مفید در حد شرایط سنّی خودش رو داشته باشه ؟
الان که بچه هستن انقدر دنیا پیشرفت کرده ، حالا شما حساب کن وقتی نوجوان و جوان بشن ( انشالله ) ممکنه سیستم زندگی کاملا با الان فرق داشته باشه . به نظر من باید درباره ی "همه چی" اطلاعات داشته باشن و صد البته این اطلاعات باید اصولی و در حد استاندارد باشه و چه بهتر اینکه انتقال این اطلاعات از طریق پدر و مادر و کسانی باشه که بهشون اعتماد داریم .


ممنونم استاد ، خدا قوّت


سلام مامان عزیز
درسته، بچه ها باید به تناسب سنشون از امکانات روز استفاده کنن و نحوه ی این استفاده باید تحت کنترل والدین اونا باشه. مثلا استفاده ی بچه ها از اینترنت خیلی باید تحت کنترل باشه و نباید توی این دنیا بی مهابا رها بشن و البته شرایط سنی خاص خودش رو هم داره؛ مثلا تصور کنید بچه ای که هنوز به اندازه ی کافی بزرگ نشده یاد بگیره که میتونه جواب سئوالاتش رو توی اینترنت پیدا کنه... اونوقت چه اتفاقی میفته؟! یا حتی در مورد موبایل و وسایل دیگه باید با توجه به سن بچه اطلاعات به قول شما اصولی و در حد استاندارد داده بشه نه که اونا رو در استفاده از این وسایل رها کرد و کاملا آزاد گذاشت.
لازم به ذکره که خود پدر و مادر باید اطلاعاتشون حداقل یه پله از بچه ها بالاتر باشه مثلا در استفاده از کامپیوتر و اینترنت نرم افزارهای امنیتی هست که با نصب اونا روی سیستم میشه کلیه فعالیت های کاربران رو کنترل کرد یا دسترسی ها به سایت های مختلف رو محدود کرد که ترجیحا والدین باید از این مسایل آگاهی داشته باشن.
البته یک نکته ی دیگه هم اینه که ما باید بچه هامون رو خود کنترل بار بیاریم یعنی به نحوی تربیتشون کنیم که خطوط قرمزی رو توی زندگی برای خودشون داشته باشن و در نهایت اونا رو در برابر خطوات شیطان به خدا بسپریم و همیشه براشون دعا کنیم و از خدا بخوایم که رهاشون نکنه و در پناه خودش حفظشون کنه به هر حال همیشه هم ما نیستیم که بخوایم کنترلشون کنیم اما خدا همیشه و همه جا هست و اگه بچه های ما با خدا بار بیان اینطوری یه آرامش خاطری خواهیم داشت و همیشه نگران نخواهیم بود
براتون آرزوی موفقیت داریم مامان نمونه
تینا
24 آذر 90 15:10
ممنون خیلی آموزنده بود


خواهش می کنیم، موفق باشید
مامان محمد پارسا
24 آذر 90 21:22
سلام
ممنون مطالب مفیدی بود


سلام مامان عزیز
خواهش می کنیم، خوشحالیم که براتون مفید بوده
مریم(مامان روشا)
27 آذر 90 0:59
ممنونم چه پست خوبی گذاشتید ...
کاش ما هم از اون دسته از پدر مادرهایی باشیم که محیط خونه اونقدر توش آرامش باشه و بچه هامون اونقدر بامون احساس دوستی کنند تا بتونند به راحتی و خوبی این مرحله رو پشت سر بذارندو به تکامل برسند ، الهی آمین


الـــــــهی آمیــــــــن