مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

چاق شدن کودکان؛ 5

1390/8/23 15:15
نویسنده : یه مامان
5,326 بازدید
اشتراک گذاری

 

در این قسمت راهکارهایی برای درمان چاقی در کودکان پیشنهاد شده است و همچنین یک نمونه رژیم غذایی و جدول کالری مثال زده شده است.

با ما همراه باشید...

قسمت قبل: چاق شدن کودکان؛ 4

*****************************

 

درمان کودکانی که اضافه وزن دارند

در درمان شیرخواران و کودکانی که اضافه وزن دارند یا چاق شده اند هدف این است که از این به بعد اضافه وزن پیدا ننمایند و یا اضافه وزن او بسیار جزئی باشد نه این که کودک وزن خود را از دست بدهد. بنابراین اگر پزشک تشخیص داد و یا خود شما فهمیدید که کودک اضافه وزن پیدا کرده است می توانید زمان کمتری او را به سینه ی خود بگذارید و همچنین تعداد دفعات شیردادن به کودک را کم کنید و معده ی کودک را با موادی مانند میوه ها و سبزی های نرم و پخته شده که خود تهیه کرده اید (بدون اضافه کردن مواد قندی) پر کنید .

کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند ، اگر چاق شوند ، هنگامیکه به فعالیت و جنب و جوش می افتند (در سن 2 تا 3 سالگی) وزن اضافی خود را از دست می د هند.

اگر به کودک شیر گاو یا شیر خشک می دهید و او اضافه وزن پیدا کرده است شما می توانید مقدار شیر او را کم کنید و به او میوه و سبزی نرم بدهید تا وزن او بیشتر نشود.

اگر کودک در سنین قبل از مدرسه است و اضافه وزن پیدا کرده است باید تمام مواد شیرینی ، بیسکوئیت، شکلات، بستنی، آجیل، سیب  زمینی سرخ کرده ، برنج پخته شده (پلو) و مواد نشاسته دیگر را قطع و حتی نانی را که او می خورده کم کنید و اگر به خوردن شیر زیاد از حد ، عادت کرده است آن را هم کم کنید و بیشتر به او میوه و سبزی به هر مقدار که می خواهد، بدهید.

اگر کودک به سنی رسیده است که می فهمد (از سن سه سالگی به بعد) موضوغ افزایش وزن و مشکلات ناشی از آن را به زبان ساده به او بگویید، زیرا درمان چاقی کودکان (کم خوردن و فعالیت جسمی کردن) موقعی نتیجه بخش خواهد بود که خود کودک هم مایل و مشتاق باشد که وزن خود را کم کند.

پدرد و مادر باید به هر صورتی که می دانند کودک را به فعالیت جسمی و ورزش تشویق کنند (پیاده رفتن و برگشتن به مدرسه، دویدن، شنا کردن، دوچرخه سواری و ورزش های کلاسیک).

پدر و مادر نباید موضوع افزایش وزن را در برابر همسالان و دوستان و افراد دیگر مطرح کنند و هیچ گاه نباید او را سرزنش و مسخره نمایند.

کودکی که اضافه وزن پیدا کرده باید قبل از رفتن به مدرسه اضافه وزن او اصلاح شود ، زیرا اگر چاقی او در سنین مدرسه ادامه یابد ممکن است در مدرسه برای او مسائل روانی به وجود آید.

اگر پدر و مادر خودشان هم اضافه وزن دارند و کودکشان نیز اضافه وزن پیدا کرده است؛ در صورتیکه والدین هم تحت برنامه ی کاهش وزن قرار گیرند (رژیم غذایی کم و فعالیت و ورزش) نتیجه ی بهتری برای همگی خواهد داشت. مطالعاتی که انجام گرفته است نشان داده کوکدانی که یک یا هر دوی ووالدینشان چاق بوده اند و یا اگر رابطه ی زناشویی والدینشان طبیعی نبوده است (پدر و مادر جدا شده اند و یا اختلافات زناشویی دارند) درمان چاقی کودک نتیجه بخش نبوده است ، بنابراین محیط سالم خانواده نیز در کاهش یافتن وزن کودک موثر است.

در درمان کاهش وزن کودک پدر و مادر بادی توجه کنند که رژیم غذایی کودک دارای مواد غذایی لازم برای رشد و نمو کودک باشد؛ به طور مثال : کودکی که در سن 10 تا 14 سالگی است مقدار 1100 تا 1400 کالری در 24 ساعت لازم دارد و اگر تصور شود که با رژیم غذایی او ویتامین ها به مقدار کافی به بدن او نمی رسد باید ویتامین اضافی به او داده شود مخصوصا ویتامین «دِ» زیرا این ویتامین برای همه ی کودکان ضرورت دارد.

هفته ی اولی که کودک تحت رژیم غذایی کم کالری قرار می گیرد ، دائما احساس گرسنگی می کند و کمی مشکل است ، ولی بعد از یکی دو هفته اشتهای او کم خواهد شد و دیگر معده ی او غذای زیادی را طلب نخواهد کرد . پدر و مادر باید توجه کنند که از دست دادن سریع وزن کودک موجب مشکلاتی می شود بنابراین اگر وزن کودک ثابت نگه داشته شود و طول قد او افزایش یابد بسیار خوب و ایده آل خواهد بود.

رژیم غذایی که دارای 1100 تا 1400 کالری می باشد

ناشتایی

ناهار

شام

یک لیوان آب پرتقال یا گریپ فروت

یک عدد تخم مرغ آب پز

یک تکه نان و ودر حدود یک قاشق مرباخوری کره

یک لیوان شیر

60 گرم گوشت بدون چربی

یک تکه نان و یک قاشق مرباخوری کره

یک ظرف سالاد (مخلوطی از سبزی های سبز و زرد و قرمز)

یک لیوان شیر

چند عدد میوه

60 گرم گوشت بدون چربی

یک لیوان شیر

یک ظرف سالاد

چند عدد میوه

 

توضیح: والدین باید توجه کنند که با رژیم غذایی که به کودک خود  می دهند تمام ویتامین ها و احتیاجات کودک برای رشد، تامین شود ؛ مثلا در صورتیکه چربی شیر گرفته شود و کره از ناهار و شام کودک حذف گردد مقدار کالری 24 ساعت کودک در حدود 1000 کالری خواهد شد. در چنین حالتی باید به کودک ویتامین «آ» داده شود؛ زیرا این ویتامین در مواد چربی وجود دارد.

پدر و مادر برای مدتی باید کودک را تشویق و ترغیب نمایند که آنچه را در خلال 24 ساعت می خورد و فعالیت ورزشی را که در آن مدت انجام می دهد ، یادداشت کند (اگر خود پدر و مادرد هم تحت رژیم غذایی هستند چنین کاری را انجام دهند) یعنی:

1- اگر قبل از خوردن غذا احساس گرسنگی می نمایند یادداشت کنند.

2- مقدار غذایی را که در هر نوبت می خورند و همچنین زمان و محل خوردن آن غذا را یاداشت کنند.

3- فعالیت و ورزشی را که در خلال همان 24 ساعت انجام می دهند نیز یادداشت نمایند.

ازز طرف دیگر اگر پدر و مادر به کودک یاد بدهند که هر لقمه ی غذایی را که به دهان خود می برد 15 مرتبه آن را بجود و سپس فرو دهد و بین هر لقمه غذا فاصله بیندازد بسیار موثر خواهد بود.

یاداشت کردن و آهسته غذا خوردن باعث می شود که کودک به غذا خوردن خود توجه کند و خود در جهت کم کردن وزن خود علاقمند گردد و سعی و کوشش نماید.

مقدار کالری که یک فرد 70 کیلویی در هنگام فعالیت از دست می دهد.

در هنگام راه رفتن (اگر سرعت 5 کیلومتر در ساعت راه برود)

5.2 کالری در هر دقیقه

اگر در سرازیری راه برود

1.3 کالری در هر دقیقه

در هنگام دوچرخه سواری

8.2 کالری در هر دقیقه

در هنگام شنا کردن

11.2 کالری در هر دقیقه

در هنگام دویدن

19.4 کالری در هر دقیقه

 

غذاهای معمولی و مقدار کالری هر یک و زمانی که هر فردی که آن را مصرف می کند باید فعالیت کند تا آن موارد در بدن او بسوزد.

نوع مواد غذایی

مقدار کالری

زمانی را که باید راه برود (بر حسب دقیقه)

دوچرخه سواری (بر حسب دقیقه)

شنا (بر حسب دقیقه)

دویدن (بر حسب دقیقه)

در سرازیری راه برود (بر حسب دقیقه)

یک عدد سیب

101

19

12

9

5

78

یک عدد هلو

46

9

6

4

2

35

یک تکه کیک

356

68

43

32

18

274

یک بطری نوشابه

106

20

13

9

5

82

یک لیوان شیر

166

32

20

15

9

128

یک لیوان شیر بدون چربی

81

16

10

7

4

62

یک لیوان آب پرتقال

120

23

15

11

6

92

یک عدد بیسکوئیت

15

3

2

1

1

12

یک عدد بیسکوئیت شکلاتی

51

10

6

5

3

39

یک عدد بستنی چوبی

193

37

24

17

10

148

یک عدد تخم مرغ آب پز

77

15

9

7

4

59

یک عدد نیمرو

110

21

13

10

6

85

یک عدد ساندویچ

350

67

43

31

18

269

یک بشقاب اسپاگتی یا غذا

396

76

48

35

20

305

نصف سینه مرغ سرخ شده

232

45

28

21

12

187

یک بشقاب پلو

115

20

12

10

4

62

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (7)

مریم(مامان روشا)
23 آبان 90 16:08
ممنونم خیلی کامل و مفید بود ولی فکر نکنم اضافه وزن قبل از راه افتادن کودک خیلی مهم باشه و به خودی خود با فعالیتهای کودک از بین میره


معمولا بچه ها وقت راه می افتن و شیطنت هاشون شروع میشه وزنشون کمتر میشه
مامان پریسا
23 آبان 90 22:01
سلام مطلب بسیار خوبی بود.
در مورد پریسا اگر یادتون باشه گفته بودم دچار افزایش وزن شده بود. یکی از راه هایی که دکتر پیشنهاد داد این بود که به ازای هر مقدار آبی که برای شیر در نظر گرفته میشه،یک پیمانه شیر کمتربشود. که بسیار مثمر ثمر بود.مثلا برای 150 سی سی آب که باید5 پیمانه شیر ریخته بشه. من 4 پیمانه شیر اضافه می کردم.


سلام مامان عزیز
جالب بود، ممنون از اینکه تجربیات خوبتون رو در اختیارمون میذارد
مامان علي خوشتيپ
24 آبان 90 15:08
خيلي از اين پست خوشم اومد
براي بزرگترا هم خوبه
از جدول كالري ها و رژيم غذايي حتما يه كپي ميگيرم
ولي بخوايمم يه بچه رو يادش بديم كه آهسته غذا بخوره خيلي سخته.البته ما ايرانيها هم اكثرا كم غذا رو مجويم و اين ايراد بزرگيه...
ممنون


امیدواریم این جدول برای خودتون هم مفید باشه
بله این عادت بدیه که ما غذا رو سه سوته می خوریم! برای شروع می تونید یه حالت مسابقه توی جویدن و شمارش جویدن براش ترتیب بدید که هرکی بیشتر بجوه برنده اس و با ترفندهایی که خودتون بهتر بلدید کم کم این نکته رو بهش یاد بدید، البته فراموش نکنیم که بچه ها غذا خوردن رو از خود ما یاد میگیرن
مامان علي خوشتيپ
24 آبان 90 15:47
ممنون از راهنماييتون
راست گفتيد .خودم خيلي تند غذا ميخورم.به خاطر همينم معدم با مشكل مواجه شده.اين مسابقه رو اول بايد براي خودم اجراش كنم

خواهش می کنیم، پس امیدواریم خودتون هم بتونید برنده ی این مسابقه باشید
تینا
26 آبان 90 15:44
سلام عالی بود


سلام مامان عزیز، لطف دارید
یک عدد مامان
26 آبان 90 17:26
این جدولا چقدر باحالن !

یه مدت طبق نکته ها و مواردی که توو این پست گفتین عمل میکنیم (یه کم زیاده روی میکنیم)، ببینیم چاق میشیم یا نه ؟!



یعنی از عکس قضیه استفاده می کنین که به جای سوزوندن کالری، اون رو ایجاد و محافظت کنید؟
یک عدد مامان
28 آبان 90 18:38
بلی

موفق باشید