مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 3 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

دوران نوجوانی و بلوغ 6 ؛ رشد و نمو روانی دوران نوجوانی و مشکلات آن

1390/8/17 8:23
نویسنده : یه مامان
3,819 بازدید
اشتراک گذاری

 در این قسمت به بررسی جنبه ی روانی دوران بلوغ در اواسط نوجوانی می پردازیم.

با ما در ادامه مطلب همراه باشید...

 مبحث قبل: دوران نوجوانی و بلوغ 5 ؛ رشد و نمو روانی دوران نوجوانی و مشکلات آن

************

دوران اواسط نوجوانی:

 رفتار و تمایل جوانان نسبت به فامیل ، مدرسه و همسالان در این دوران مانند دوران اوایل نوجوانی است . در این دوره ، صداقت، صمیمیت و کمک به دیگران مخصوصا در دخترها بیشتر از پسرها وجود دارد.

درد این دوران جوانان بنابر غریزه ی جنسی مشتاق می شوند که با جنس مخالف خود در فعالیت های گروهی شرکت کنند. (البته جنبه های مختلف تمایل به جنس مخالف قبلا به طور کامل بحث شده است و اگر مطالعه نفرموده اید آن را از مطالب مرتبط واقع در انتهای مقاله بخوانید) پیدایش نعوظ در پسرها موجب توجه به غریزه و تحریکات جنسی می شود و اغلب منجر به استمنا می گردد (در سنین 13 تا 15 سالگی) . وجود قاعدگی در دخترها چنین تحریکی را به وجود نمی آورد. معاشرت های دختر و پسر در این دوره مشکلاتی ایجاد می کند و موجب تحریکات جنسی و تحریکات زودرس می شود که اغلب زیان آورند.

تمایل به نگاه کردن به اعضای تناسلی جنس مخالف (از روی لباس) نزد جوانان دختر و پسر وجود دارد . اگر این کار ادامه پیدا کند باعث عادت می شود و این طبیعی نیست.

یکی دیگر از مسایل دوران اواسط بلوغ جوانان توجه به خود است (SelfImage) و خود را با لباس و غیره مشغول می سازند. یعنی نوجوان نسبت به تغییرات که در اندام خود رخ می دهد حساس می گردد و در نتیجه خلق و خوی او تغییر می یابد و زمانی شاد و خوشحال و زمانی دیگر ناراحت و افسرده است (مخصوصا موقعی که واقعه ای بر خلاف میل او رخ می دهد)، خوشبختانه این حالت زودگذر است و عمیق نیست.

یکی از تغییرات مهمی که در بعضی ازدختران در سنین بلوغ پدیدار می گردد تجمع چربی در بدن و چاق شدن آنهاست. چاق شدن ممکن است در بعضی از جوان ها اثر منفی بگذارد و نوجوان شروع کند به کم خوردن و به تدریج بی اشتها گردد و به دنبال آن مسایل روانی به وجود آید.  همچنین پهن شدن لگن و بزرگ شدن سینه ها ممکن است موجب عکس العمل های شدید روانی در زمینه های مستعد گردد.

افسردگی در دوران نوجوانی کم نیست و باید هر چه زودتر تشخیص داده شود و به حساب بحران های نوجوانی گذاشته نشود ، بخصوص اگر اختلالات رفتاری و عدم علاقه به مدرسه و حتی ترس از مدرسه وجود داشته باشد.

************

مطلب مرتبط:

چه کار کنیم که در آینده فرزندانمان به دنبال عشق های مجازی با جنس مخالف نباشند؟

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

مامان علی خوشتیپ
17 آبان 90 11:11
ممنون از مطلب مفید و کاملتون
امیدوارم این دوره رو همه نوجوانان به خوبی طی کنن


خواهش می کنیم مامان مهربون
ان شاءالله
یک عدد مامان
17 آبان 90 12:00
رفتارای نوجوونها در این دوران خیلی پیچیده و منحصر به فرده ! فقط اگه توو خونه احساس امنیت و آرامش و دلگرمی و پشتیبانی اعضای خانواده رو داشته باشن ،خودشون از پس ِ بقیه موارد میتونن بر بیان

بله همینطوره، ان شاالله که شما و قند و عسلتون همیشه موفق باشید
مریم(مامان روشا)
17 آبان 90 16:02
ممنون از مطلبتون الان که این مطلبو خوندم یاد رفتارهای خودم افتادم چقدر عوض شده بودم بد اخلاق گوشه گیر دوست داشتم همش تنها باشم ولی چند ماه بیشتر طول نکشید و با مهربونیای مامانم همه چی عادی شد

خواهش می کنیم.
به قولِ مامان پریسا، اگه بچگیمون رو برای خودمون یادآوری کنیم و انتظارهایی که در اون سنین از پدر و مادرمون داشتیم را به خاطر بیاریم -در واقع بتونیم خودمون رو جای فرزندمون بذاریم- راحت تر می تونیم اونا رو درک کنیم و شیوه ی برخورد با اونا رو کشف کنیم.
مثلا شما با یادآوریِ رفتارهای خوبی که مامانِ مهربونتون باهاتون داشتند و تاثیرگذاری اون رفتارها می تونید رفتار مناسب تری با روشای عزیز داشته باشید. ان شاءالله
ممنون از تجربه ی خوبی که برامون بیان کردید.
تینا
17 آبان 90 16:02
سلام مطلب خیلی خوبی بود اگه ممکنه در مورد عواملی که ممکنه باعث بلوغ زود رس بشه هم مطلب بذارید ممنون میشم


تینا
17 آبان 90 16:07
ببخشید مطلب مربوط به بلوغ زودرسو توی وبلاگتون سرچ کردمو خوندم ممنونم ....

خواهش می کنم، اتفاقا خود ما هم می خواستیم لینکش رو بهتون بدیم
موفق باشید