مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

چاق شدن کودکان؛ 4

1390/8/25 16:10
نویسنده : یه مامان
5,826 بازدید
اشتراک گذاری

 در این قسمت راه هایی پیشنهاد شده است تا بتوان به وسیله ی آنها از چاق شدن کودکان جلوگیری کرد. با این شعار به ادامه ی مطلب می ریم که «پیشگیری بهتر از درمان است». ...

مطلب قبلی: چاق شدن کودکان؛ 3

***************************

 تحقیقاتی که انجام شده نشان داده است که درمان چاقی کاملا رضایت بخش نیست، بنابراین پیشگیری از چاق شدن موثرتر و مهم تر از درمان آن می باشد. والدینی که خود چاقند و کودکشان آمادگی برای چاق شدن دارند، باید در صدد پیشگیری از چاقی کودک خود باشند. مادری که خود چاق است باید از ابتدا کودکش را با شیر خود تغذیه کند؛ (گر چه امکان دارد کودکی که آمادگی برای چاق شدن دارد با شیر مادر هم چاق شود) ، زیرا شیر مادر از نظر جلوگیری از چاق شدن به شیرهای دیگر مزیت دارد. هم چنین مواد غذایی سفت و پرکالری را زودتر از موقع خود شروع نکند و مقدار زیاد هم به کودک ندهد.

اگر کودک در سن دو سالگی یا سنین بالاتر است والدین باید به دو موضوع، یکی رژزیم غذایی و دیگری فعالیت و ورزش کودک توجه کنند. توصیه ی عملی به والدین این است که مقدار مصرف چربی رژیم غذایی خود و کودکشان را (همه فامیل را) کم کنند (چربی رژیم غذایی انها نباید بیشتر از 35 درصد مقدار کل کالری رژیم غذایی آن ها باشد) زیرا:

1- یک گرم چربی، 9 کالری تولید می کند در صورتیکه یک گرم مواد قندی 4 کالری، از طرف دیگر کربوهیدرات ها (مواد قندی) حجم زیاد خواهند داشت و در نتیجه فرد و مخصوصا کودکان با مصرف آنها ارضا و سیر می شوند.

2- برای اینکه چربی رژیم غذایی تبدیل به نسج چربی در بدن شود 5 درصد کالری انرژی حاصله از چربی مصرفی را لازم دارد در صورتیکه برای ایانکه کربوهیدرات رژیم غذایی تبدیل به نسج چربی شود 25 درصد کالری کوبوهیدرات مصرفی را لازم دارد، بنابراین خوردن یک گرم چربی بیشتر نسج چربی در بدن به وجود می آورد تا یک گرم کربوهیدرات (مواد قندی). اگر والدین به جای شیر پرچرب، گوشت بدون چربی (گوشت گوساله، مرغ، ماهی) مصرف کنند  همچنین مواد غذایی که کالری کمی دارند مانند سبزی ها و میوه ها به کودک بدهند مخصوصا به عنوان عصرانه به جای کیک و شیرینی و بستنی، میوه به کودک بدهند ، او اضافه وزن پیدا نخواهد کرد.

3- از طرف دیگر پدر و مادر باید زمانی را که کودک به تماشای تلویزیون می گذارند محدود نمایند، زیرا کودک در هنگام تماشای تلویزیون ممکن است مواد غذایی پرکالری (مخصوصا شیرینی) بخورد. اگر تماشای تلویزیون کم شود کودک در آن زمان به جنب و جوش و فعالیت جسمی خواهد پرداخت و از چاق شدن او جلوگیری خواهد شد.

4- چون فعالیت جسمی کودکان در پاییز و مخصوصا زمستان کمتر می گردد و مواد غذایی زیادتری مصرف می کنند و بیشتر به تماشای تلویزیون می پردازند ، کودکان در این فصول بیشتر اضافه وزن پیدا می کنند و چاق می شوند. بنابراین پدر و مادر باید  توجه کنند و کودک را تشویق و ترغیب نمایند که کودکانشان در همه ی فصول فعالیت بدنی داشته باشند مخصوصا در سنین مدرسه.

اگر کودک به فعالیت جسمی و ورزش در کودکی عادت کرده باشد ، فعالیت و ورزش کردن او در سنین بلوغ و حتی در همه ی طول عمر او ادامه خواهد یافت و از ابتلا به بیماری های مختلف در سنین بزرگسالی در امان خواهد بود.

5- می توان از سیستم غذاهای «چراغ راهنما» استفاده کرد: سبز= غذاهای مجاز ، زرد غذاهای قابل احتیاط و قرمز = غذاهای ممنوع و از کودک کمک بگیریم تا این چراغ راهنمای را کامل کند و در مورد هر غذا به او به صورت بازی و شاد بگوییم : «اگه گفتی که این غذا چه رنگیه؟»

*********************************

مطلب بعدی: چاق شدن کودکان؛ 5

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

مامان علي خوشتيپ
13 آبان 90 15:50
ممنون از مطلبتون خيلي استفاده كردم
اون قسمت چراغ راهنما خيلي جالب بود.به فكرم نرسيده بود .
من و علي از علامت تيك تاييد و ضربدر استفاده ميكنيم.(با اشاره دست)
مثلا علي با دستش شكل پاكت چيپس و يا يخمك يا هر چيز مضر ديگه رو مجسم ميكنه(به صورت پانتوميم)بعد با دست علامت ضربدر رو نشون ميده.ولي براي ميوه ها يا غذاهاي مفيد علامت تيك رو نشون ميده.
خيلي اين بازي رو دوست داره.خودشم مبتكرش بوده
ولي حالا چراغ راهنما رو يادش ميدم.ممنون


خیلی جالب بود، ابتکار علی آقای گل هم ایده ی جالب و مفیدیه ممنون که یاد ما هم دادید
یک عدد مامان
14 آبان 90 11:20
این نکاتی رو که گفتین هم برای بچه هامون کاربرد داره هم برای خودمون .. خیلی عالی بود...



خدا رو شکر
مامان پریسا
14 آبان 90 12:46
آموزنده بود. مرسی.

خوشحالیم که مفید واقع شده
تینا
14 آبان 90 16:22
سلام خیلی عالی بود


سلام مامان عزیز، خوشحالیم که خوشتون اومده