مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

کنجکاوی کودکان

1390/3/29 9:55
نویسنده : یه مامان
5,130 بازدید
اشتراک گذاری

از آغاز کودکی حس کنجکاوی شدیدی کودکان را تحریک می کند و می خواهند که از هر چیزی سر در بیاورند، آنان قبل از آن که با حرف زدن آشنا شوند و راه رفتن را بیاموزند ، با لمس کردن اشیاء و خراب کردنشان می خواهند از آنها اطلاع پیدا کنند و آنها را بشناسند. در این مقاله نکاتی پیرامون کنجکاوی کودکان به ویژه در سنین 4 تا 7 سال بیان شده...

چرا کودکان می پرسند ؟ 
کودکان وقتی به سن سه و چهار سالگی می رسند به جای لمس کردن و خراب نمودن، این اطلاع و آشنایی را به وسیله ی پرسشهای گوناگون انجام می دهند، لذا در این دوره کلمات «چرا» و «چطور» زیاد از زبان آنها شنیده می شود. این پرسشها از موضوعات بسیار ساده و کم اهمیت شروع شده و به تدریج به سئوالات پیچیده منتهی می گردد؛ مثلاً بسیاری از کودکان می پرسند ستاره چیست؟ خدا کجا است؟ چرا خداوند دیده نمی شود؟ و...

عطش شناسایی و درک نه تنها در طبقه ی کودکان وجود دارد بلکه این تجسس فکری از ویژگی های انسان است؛ مثلاً بازی کودکان آغاز و انجامی دارد ولی حس کنجکاوی و درک انسان پایانی ندارد و تازه هر چه علم و دانش بشری فراوان تر می گردد ، ابهام و سئوال انسان ها نیز تو سعه بیشتری می یابد .

غذای فکری کودکان:
همانطور که کودکان از نظر جسمی نیازمند مواد غذائی می باشند از لحاظ روحی نیز به غذای فکری احتیاج دارند و این نیازمندی به وسیله ی پرسشهای کودکانه آنان ابزار می گردد. بنابرین سوالات آنان را نمی توان بی اهمییت تلقی کرد. کنجکاوی کودکان بی هدف نیست و یکی از اساسی ترین پایه های تربیت، بر محور پاسخ های صحیح به سئوالات کودکان قرار داده شده است. پدران ومادران با بررسی این سئوالات به روحیات آنها پی برده و بهتر خواهند توانست فرزندان خود را پرورش دهند .

زبان کودکی: 
کودک از آغاز تولد غذای مخصوصی دارد، به تدریج که جسمش رشد می کند غذایش نیز از نظر کمیت و کیفیت تغییر می کند، روی این اصل پاسخ سوالات کودکان نیز باید با ظرفیت فکری آنان مناسبتی داشته باشد. به عبارت دیگر پدران و مادران در موقعی که می خواهند به سوالات آنان جواب دهند توجه داشته باشند که کودکان در چه شرایطی قرار دارند و زبان آنان چگونه است به جای آنکه با زبان متعارف و معمولی با آنها سخن بگویید، بکوشند به همان زبان کودکی با آنان صحبت نمایند تا برایشان قابل درک باشد.

کودک در سن مخصوصی با استدلال و منطق آشنا می گردد، بنابراین پیش از آنکه کودکان به این سن برسند باید در حدود فهم و بینش آنان با آنها بحث و گفتگو کرد. بعدها که کودک رشد بیشتری پیدا کرد می تواند با دلیل و منطق مشکلات را برای آنها توجیه نمود .

زیانهای جبران ناپذیر : 
اولین زیان جواب ندادن به سئوالات کودکان، تحریک حس کنجکاوی کودکان خواهد بود و ممکن است پاسخ سوالات خود را از راه دیگری به دست آورند که به ضرر و زیان آنان تمام شود. از این گذشته کودکی که به سوال او بی توجهی شود،حس اعتمادش لطمه دیده دچار حساسیت می شود و از پرسش کردن در مراحل بعدی نیز خودداری خواهد کرد و به همین میزان از پرورش فکری باز خواهد ماند.

برعکس کودکی که به سوالاتش اهمیت داده شده و با زبانی کودکانه جوابهائی برایش تهیه شود به فکر خود اعتماد پیدا کرده، به شخصیت فکری خود مومن و معتقدخواهد شد، و در دوران جوانی نیز از پرسشها و اظهار نظرها دچار شرمندگی کاذب نشده و مشکلاتش را حل خواهد کرد .

پیدایش سئوالات کودکان:
سوالاتی که کودکان می نمایند دارای دو جنبه متمایز می باشد اول آنکه مجهولی دارند و می خواهند از آن اطلاع بیابند، دوم اینکه این سوال با زندگی کودکانه آنان ارتباط دارد. به عبارت دیگر اوضاع و احوال کودکی است که آنان را به سوال کردن وادار می سازد. مثلا کودک جریانی را می بیند و یا می شنود و یا کاری را انجام می دهد سپس سوال می کند، بنابراین پاسخ دهندگان باید توجه داشته باشند که پیدایش این سوالات، ارتباط مستقیمی با رفتار و زندگی کودکان با دیگران دارد. بنابراین باید سعی کنیم به سوالات آنان اهمیت داده با مهر و محبت و زبان کودکی با آنان سخن گفته پرسش هایشان را با پاسخ های صحیح پاسخ بدهیم .

 

چند توصیه برای کنجکاوی کودکان 4 تا 7 سال:

1- بچهها در کودکی دوم یعنی سن 4 تا 7 سال دنبال علم هستند و مدام سئوال می کنند پس هنگام جواب دادن به کودک باید با حوصله جواب سئوال او را بدهید تا شخصیت کودک حفظ شود و لجباز نشود

2- در این سن بچه ها «خود محور» هستند و دوست دارند همه ی کارها را خودشان انجام دهند پس سعی کنید تا حد امکان اجازه ی این کار را به آنها بدهید.

3- در این سن تنها باید جلوه های جمال خدا و محبت و مهربانی خدا را به کودک نشان دهید گلهای زیبایی که خدا آفریده پرندگان و... را به او نشان دهید و اصلا درمورد جلال خدا با او صحبت نکنید مثلا به کودک خود نگویید اگر فلان کار را انجام دهی خدا تو را دوست ندارد یا خدا تو را به جهنم می برد.

تجربه ی مادری بزرگوار:

« یک روز فرزندم کار بدی مرتکب شد و من به او گفتم چرا این کار بد را انجام دادی؟ خدا تو را به جهنم می برد... و او بلافاصله به من گفت: من خدایی که مرا به جهنم ببره دوست ندارم. این زنگ خطری برای من شد بنابراین از آن به بعد وقتی کار بدی می کرد دیگر نمی گفتم خدا تو را به جهنم می برد بلکه می گفتم شیطان تو را به جهنم می برد و در عوض وقتی کار خوبی انجام می داد به او می گفتم خدا تو را به بهشت می برد و از این کارم نتیجه ی خوبی گرفتم.»

4- صحبت درباره ی خدا تفکر انتزاعی می طلبد که بچه ها در سنین دبیرستان به این نوع تفکر می رسند بنابراین سعی کنید مستقیما درباره ی خدا برای کودک توضیح ندهید بلکه باید به آثار خدا در طبیعت اشاره کنید و خدا را اینگونه به او بشناسانید مثلا نظم عالم را به کودک 4 تا 6 سال نشان دهید و...

5- در مورد مرگ اطرافیان و نزدیکان همه چیز را برای کودک خود توضیح ندهید و سعی کنید آنها را به مراسم خاکسپاری نبرید این باعث نگرانی کودک می شود و ممکن است بترسد که نکند مرگ به سراغ پدر و مادرش بیاید و دچار اضطراب می شود. می توانید به او بگویید که متوفی به مسافرت رفته در اینصورت دروغ هم نگفته اید چون به سفر آخرت رفته است.

6- همیشه سعی کنید با بچه های خود توصیفی کار کنید تا بچه ها رشد کنند. در آینده مثالهایی خواهیم زد تا با مفهوم توصیفی کار کردن بیشتر آشنا شوید.

با تشکر از سایت روانشناسی کودک

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

مامان یوسف و محمد
23 خرداد 90 3:13
سلام وبلاگ خیلی خوبی دارعزیز. به ما هم سر بزن خوشحال میشیم!


سلام
ممنون، لطف دارید.
چشم؛ ما هم خوشحال میشیم باز هم شما رو در مدرسه ی مامان ها ببینیم
مریم
23 خرداد 90 3:16
سلام
مرسی ...مطالبتون واقعا قشنگ و مفید هستن ... بازم ممنونم ...
اگه مطلبی درباره زدن خود کودک هم دارید ممنون میشم بذارید...آخه درسا هر وقت چیزی بخواد و بهش ندیم محکم میزنه تو سر و صورت خودش


سلام
ممنون از لطف شما
چشم
مامان شازده کوچولو
24 خرداد 90 3:59
سلام خسته نباشید
مطلب جالبیه ، برای من که پسر چهارساله دارم خیلی کاربردیه ، ممنون


سلام، خوشحالیم که براتون کاربردی و مفید بوده. شما هم به جمع دوستان ما پیوستید

مامان ماهان
24 خرداد 90 23:43
سلام خیلی خوب بود
اگه مطلبی در مورد زدن مادر توسط کودک دارین بزارین ممنون میشم بوووووووووووس


سلام، لطف دارید
چشم، بررسی می کنیم
خاله فاطیما(مامان ایلیا)
14 تیر 92 12:41
سلام دوست خوب ایلیا
ایلیا تو مسابقه ی نی نی شکمو شرکت کرده
میشه کد 242 رو به شماره 20008080200 بفرستی و بهش رای بدی؟



سلام
برای شما و ایلیا جان آرزوی موفقیت داریم