مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 10 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

چاق شدن کودکان؛ 3

1390/8/3 16:40
نویسنده : یه مامان
5,966 بازدید
اشتراک گذاری

 

در این قسمت به بررسی عوامل و فاکتورهایی که در چاقی کودک موثر است می پردازیم و عواقب چاقی را بازگو خواهیم کرد.

با ما همراه باشید...

 

مطلب قبل: چاق شدن کودکان؛ 2

*************************************************

عوامل و فاکتورهای مهمی که در چاق شدن کودکان و نوجوانان موثر است.

چاق بودن پدر و مادر عامل مهمی در چاق شدن کودک است. اگر یک نفر از والدین چاق باشند انکان اینکه کودک آنها چاق شود 50 درصد خواهد بود ، ولی اگر والدین هر دو چاق باشند امکان اینکه کودک آنها چاق شود به 80 درصد می رسد.

بنابراین موضوع ارث در چاق شدن کودک موثر است. شیوع چاقی در خانواده ها یمرفه زیادتر است و همچنین عادات غذایی مردن در هر منطقه ای که زندگی می کنند در چاق شدن کودک اثر دارد.

اضافه وزن پیدا کردن و چاق شدن کودکان و نوجوانان در فصول پاییز و زمستان زیادتر است تا در بهار و تابستان، زیرا کودک در فصول سرد کمتر به محیط خارج می رود و فعالیت ورزشی می کند.

مطالعات نشان داده است که کودکان چاق اغلب آنهایی هستند که تنها فرزند خانواده می باشند و چاقی معمولا در کودکان خانواده هایی که فرزندان متعدد دارند کمتر دیده می شود. امکان چاق شدن کودک جوان تر در یک خانواده بیشتر است تا کودک بزرگتر آن خانواده.

این موضوع نشان می دهد که پدر و مادر به کودک کوچکتر و یا به تنها فرزند خود بیشتر توجه می کنند و غذا دادن بیش از حد موجب این امر می شود.

اثر تلویزیون در چاق شدن کودک

هر چه کودک بیشتر به تماشای تلویزیون بپردازد امکان اینکه اضافه وزن پیدا کند بیشتر خواهد بود. دلیل این امر بسیار ساده است ، زیرا کودکی که به تماشای تلویزیون می نشیند کمتر در خارج از اتاق به فعالیت و جنب و جوش و ورزش خواهد پرداخت و بیشتر امکان دارد که در هنگام تماشای تلویزیون شیرینی ، بیسکوئیت و غیره بخورد.

مطالعات مختلف نشان داده است مه کودکان 6 تا 11 ساله در حدود 24 ساعت در هفته و کودکان 12 تا 17 ساله 22 ساعت به تماشای تلویزیون می پردازند.

بعضی از پدر و مادرها به خاطر مشکلات و یا کارهایی که دارند ، تصور می کنند که تلویزیون و شیرینی و شکلات کودک را گوشه ای می نشاند و برای بی سر و صدا کردن کودک از آن استفاده می کنند ، اگر این عمل ادامه یابد ، موجب چاقی کودک می شود.

عواقب و مشکلات ناشی از چاق بودن کودک و نوجوان

شایع ترین و مهم ترین مشکل کودکان چاق اثرات روانی چاق بودن است. کودکان چاق در سنین مدرسه احساس می کنند که کودکان دیگر نمی خواهند با آنها دوست باشند و بازی کنند.

از نظر اجتماعی افراد چاق د رنمایش های تلویزیونی و سینمایی و تبلیغات به صورت شخصیت هایی که توأم با مسخرگی هستند ، نشان داده می شود که اثرات سوء روانی در کودک خواهد داشت و کودک احساس می کند که چاقی او موجب حقارت او شده است و چه بسا منجر به افسردگی و در نتیجه خوردن بیش از حد گذشته ی او می شود.

کودکان چاق به علت وزن زیادتر از طبیعی ، معمولا دچار مسائل و مشکلات مفصلی و استخوانی می شوند. از طرف دیگر چاقی خود عاملی است برای ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی ، همچنین چاقی یکی از علل افزایش فشار خون و اختلال در سوخت وساز لیپو پروتئین هاست و بالاخره نوجوان چاق ممکن است مبتلا به سنگ کیسه ی صفرا گردد.

مواردی از مرگ ناگهانی نزد نوجوانان چاق دیده و گزارش شده است. بنابراین پیشگیری از ازدیاد وزن و چاق شدن در کودکانی که آمادگی برای چاق شدن دارند بسیار پراهمیت است.

در قسمت آینده در مورد پیشگیری از چاقی بحث خواهیم کرد...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (7)

مامان پریسا
3 آبان 90 16:50
به نکات خوبی اشاره کردید.


مامان پارسا جون
3 آبان 90 17:43
ممنون عالی بود

خواهش می کنیم مامان مهربون
مامان علي خوشتيپ
3 آبان 90 21:45
وااااااااااااااااااي علي تقريبا همه فاكتورهاي چاق شدنو داره
البته براي ما جنوبيا بچه ها تو تابستون بيشتر چاق ميشن چون همش تو خونه زنداني هستيم
ممنون از مطلبتون

خواهش می کنیم.

زیاد نگران نباشید، ان شاءالله در قسمت های آینده در مورد پیشگیری و نوع تغذیه ی کودکان صحبت خواهد شد...

یک عدد مامان
4 آبان 90 0:10
چه خوبه یه پست هم برای لاغری بذارین ... بعضی از بچه ها(مثلا همین قند و عسل ودمون) با اینکه خورد و خوراکشون خوبه و شکر خدا مشکل خاصی ندارن ، ولی باز لاغر هستن !

ان شاءالله در آینده در مورد لاغری هم مطلب می ذاریم، ولی چاقی و لاغریِ بچه ها تا حدودی ارثیه ای هست که از پدر و مادرشون دارن. بعضی ها به قول خودشون هوا هم بخورن چاق می شن و بعضی دیگه باز به قول خودشون یه گاو درسته هم بخورن چاق نمی شن
شاید هم قند و عسلِ عزیز تناسب اندام دارن و به نظرِ شما لاغر هستند
یک عدد مامان
4 آبان 90 11:52
اگه یه الگو یا نمودار یا جدول تناسب اندام برامون بذارین خیلی خوب میشه ! مثلا بگه بچه باید قدش چقدر باشه ، وزنش چقدر و از اینا ! آها آها ! برنامه غذایی هم داشته باشه که در عرض ِ یه روز چی بخورن بهتره، اگه بذارین دیگه خیلی خوب میشه ...نه؟


چـــــــــــــشم؛
تینا
7 آبان 90 15:56
سلام ... دختر من هم همه فاکتورارو داره اما اصلا چاق نمیشه !!!! البته واسه من اصلا مهم نیست به نظرم لاغر بودن به هرحال ازچاقی بهتره


سلام مامان عزیز
احتمالا کودک شما استعداد چاقی نداره
zhale
26 دی 90 22:28
سلام ...دختر من هم استعدادچاقی نداردخیلی میخوره خیلی هم لاغره کاریش نمیشه کرد.....

سلام مامان مهربون