مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 6 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

تربیت دینی 6 ؛ تاثیر نگاه پدر و مادر به زندگی در انتقال مفاهیمِ دینی

1390/8/2 11:29
نویسنده : یه مامان
3,780 بازدید
اشتراک گذاری

 

مهم ترین الگوهای کودکان در زندگی پدر و مادر آنهاست. همانطور که می دانیم شیوه ی زندگی ِ پدر و مادر به کودکان ، شیوه ی زندگی کردن را انتقال خواهد داد؛ ولی در میان چیزی هست که مهم تر از نحوه ی زندگی کردن است.

با ما همراه باشید...

 

مطلب قبلی: تربیت دینی 5؛ تاثیر رسانه در تربیت دینی

******************************

 بچه زندگی را از روی زندگی کردن پدر و مادر یاد می گیرد . یعنی پدر و مادر باید بلد باشند درست زندگی کنند . برای این کار آنها باید دوره دیده باشند . بنابراین قبل از اینکه پدر و مادر بخواهند مفاهیم دینی را به فرزند خود منتقل کنند ، باید آن را بلد بوده و طبق آن زندگی کنند . در این صورت یک بستر مناسب برای انتقال مفاهیم دینی وجود دارد .

این یک ضرورت حیاتی برای هر کسی است که شیوه ی درست زندگی کردن و نگاه کردن به آن را یاد بگیرد . پدر و مادر باید درست به زندگی نگاه کنند و با آن تعامل کنند . البته درست یعنی آن چیزی که طبق فرمایش خدای متعال باشد ، نه طبق اخلاق سکولار . بعضی از افراد می گویند که دنیا همین است و نمی توان کاری انجام داد و آن را عوض کرد . با این نگرش، یک صبری را پیشه کرده و یک عقلانیتی را بکار می گیرند که با زندگی بردبارانه تر برخورد کنند . این نگاه درستی به زندگی نیست ، هرچند ممکن است یک رفتار درست که همان بردباری است را در پی داشته باشد .

چهار بار در قرآن کریم ذکر شده که هدف خلقت شما آزمایش بوده است . انسان باید بداند که خدا از ما خواسته که در این سختی رشد کنیم . با این نگاه درست، خدا در نظر گرفته می شود . امروزه خوبی های بدون خدا بسیار ترویج می شود . از امام صادق (ع) پرسیدند که مروت یعنی چه ؟ امام فرمودند : به نظر خود شما مروت یعنی چه ؟ آن فرد گفت : مروت یعنی جوانمردی و مردانگی . یعنی اینکه اگر نعمت به تو داده شد شکر کن و اگر داده نشد صبر کن . با این که این دو حرف خوبی بود اما امام صادق (ع) فرمودند : پس سگ های مدینه هم اینگونه هستند . حضرت فرمودند : در نزد ما مروت یعنی اینکه اگر نعمت به شما ندادند شکر کنید و اگر دادند ایثار کنید . این یعنی خوبی با خدا . خوبی بدون خدا این بدی را دارد که سطح آن پایین است . و انسان ها در این سطح پایین ، احساس حقارت خواهند کرد . مگر اینکه خود را فریب بدهند .

انسان های ضعیف به سراغ خوبی بدون خدا می روند. گاهی اوقات ما انسان ها بخاطر ناتوانی هایمان، انسان های خوبی هستیم ، یعنی توان انجام گناه را نداریم که گناه نمی کنیم . امام رضا(ع) در یک سخن شریفی از امام سجاد (ع) می فرمایند که اگر کسی گناه نمی کند گول او را نخورید شاید توان این کار را ندارد . خدا از ما می خواهد در حالی که می توانیم ، گناه نکنیم . این تربیت جذاب است .

بعضی از افراد ساکت هستند . شما فکر می کنید که چقدر باحیا هستند . در حالی که افراد ترسویی هستند . یعنی می ترسند اظهار وجود کنند . برخی دیگر ساکت هستند چون خیلی حب مقام داشته و خودخواه هستند و کسی را لایق هم صحبتی خود نمی دانند . بعضی دیگر به صورت ژنتیک ساکت بوده و رفتار دیگری را بلد نیستند . خدا نخواسته که ما اینگونه باشیم . ما باید بچه های خود را جسور تربیت کنیم .

وقتی که یک عده ای از روی ژنتیک یا ناتوانی یا ... آدم های خوبی شدند -بدون اینکه با خدا ارتباط داشته باشند- ، افراد بد می توانند آنها را چپاول کنند .

چرا کشورهایی که تحت نظر صهیونیست ها اداره می شوند بحث های اخلاقی خوبی به مردم ارائه می دهند ؟ برای اینکه هرچقدر مردم اخلاقی تر باشند ، آرام تر هستند و کاری با مستکبران و زوگویان ندارند . این یکی از بدی های  خوبی بدون خدا است . خوبی با خدا اجازه نمی دهد که کسی به انسان ظلم کند . یکی دیگر از بدی های خوبی بدون خدا این است که فراگیر و با ثبات نخواهد بود . یعنی همه ی آدم ها نمی توانند بدون خدا ،خوبی داشته باشند و یا خوبی ِ خود را حفظ کنند . اما وقتی که خدا در نظر گرفته شد ، می توان انواع تیپ های شخصیتی را در یک حدی از خوبی قرار داد . ایمان به خدا ، هرفردی با هر شخصیتی را می تواند به یک عنصر خوب تبدیل کند . بنابراین محور مفاهیم دینی ارتباط با خدا است.فرعیات این مفاهیم دینی هم ، همه ی خوبی هایی است که در ارتباط با خدا است .

بستر انتقال مفاهیم دینی به کودک این است که ما در مقابل او خوب زندگی کنیم و نگاه ما به زندگی درست باشد ، از طرف دیگر با فرزند خود خوب ارتباط برقرار کنیم . ما گاهی می گوییم که خوب زندگی کنیم و گاهی می گوییم که نگاه ما به زندگی خوب باشد . گاهی اوقات ما نمی توانیم خوب زندگی کنیم، ولی نگاه ما به زندگی درست است .

بالاخره ممکن است گاهی از انسان اشتباهی سر بزند.  اگر نگاه ما به زندگی درست باشد ، به رفتار غلط خود اعتراف کرده و توبه می کنیم . بچه در کنار ما همه ی این چیزها را می بیند و اگر این توبه و اعتراف به گناه را علنی جلوی بچه انجام دهیم او از نگاه ِ ما به زندگی مطلع می شود. بنابراین نگاه، مهم تر از رفتارخوب است .

البته منکر ِ این نیستیم که باید تلاش ِ خود را انجام دهیم تا سر زدن اشتباه از ما به حداقل برسد اما اگر پدر و مادر بعنوان یک الگو به زندگی خود خوب نگاه کرده و تا آنجا که می توانند خوب رفتار کنند ، بچه در یک فضای متعادل قرار گرفته و برای انتقال مفاهیم دینی آماده می شود .

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

مامان علی خوشتیپ
2 آبان 90 12:23
خیلی کامل و آموزنده بود.
جواب چندتا از سئوالامو تونستم پیدا کنم.دقیقا با اون قسمتش که درمورد اعتراف به گناه و توبه بود موافقم.من و بابای علی اگه اشتباهی ازمون سر یزنه جلوی علی اعتراف می کنیم و از خدا معذرت خواهی میکنیم و البته سعی میکنیم دیگه تکرا هم نشه
شاید به خاطر همینه که علی خیلی کم دروغ میگه و اگه کار اشتباهی ازش سر زد که خودش متوجه اشتباه بودنش بشه سریع اعتراف میکنه و ترسی نداره و تقریبا دوباره تکرارش نمیکنه...


با خوندن این نظرتون فقط باید با صدای بلند بگیم:
الحمدالله رب العالمین به خاطر دوست بودن با مامانِ خوبی مثل شما.
براتون آرزوی موفقیت می کنیم.
یک عدد مامان
2 آبان 90 12:45
!! wow

عجب پست پر مفهوم و سنگینی ... من باید دو سه بار از روی ِ این پست بخونم تا قشنگ بفهمم چی گفتین

اون حدیث ِ امام صادق رو خیلی دوس داشتم ... خیلی به دلم نشست ... خدا کنه یادم بمونه

سپاس ِ فراوان استاد

این گلا مخصوص ِ شماست

قبول داریم که مطلبش سنگینه، به خاطر اینکه مسئولیت پدر و مادر خیلی سنگینه، نمی شه برای بچه بگیم که خدا یکیه، ولی خودمون هر روز سرگرمِ خداهای ریز و درشت توی زندگیمون باشیم، این دید ِ به زندگی و رفتار ما در مقابل خدای واحد ، این احدیت خدا را خود به خود انتقال خواهد داد.
امیدواریم که همه ی خانواده ها در نگاهشون به زندگی و توقعاتشون و بینششون بیشتر دقت کنن.
راستی اینا هم تقدیم به شما
مریم(مامان روشا)
2 آبان 90 15:37
به نظر منم خیلی پست سنگینی بود.اونجایی که نوشته بودید اگر کسی گناه نمیکنه گول اونو نخورید شاید توان این کارو نداره .تا حالا اینطوری به گناه نکردن کسی فکر نکرده بودم
بازم ممنون
یه خصوصی هم دارید

خواهش می کنیم مامان مهربون
برای شما و همه ی مامان ها آرزوی موفقیت داریم
مامان پریسا
2 آبان 90 15:43
بسیار کامل وآموزنده بود. هر روز بیشتر متوجه مسولیت سنگین خودم میشم. ممنون از راهنمایی های خوبتون.

خواهش می کنیم مامان مهربون. ان شاءالله که همه به خوبی این مرحله رو پشت سر بذاریم و بچه هامون رو واقعا خدا دوست و خدا خواه و خداشناس بار بیاریم...
مامان محمدجان
20 آبان 90 20:39
سلام منم با نظر یک عددمامان موافقم متن سگینی بود و نیاز به جندبار خوندن داره
این جور متنا زنگ هشداره که به خودمون بیایم و یاد مسولیت خطیرمون باشیم ممنون


بله، واقعا همینطوره دعا می کنیم که خدا در انجام این مسئولیت بزرگ و خطیرمون یاریمون کنه
التماس دعا