مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 15 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

رشد و نمو کودک 1؛ نوزاد

1390/8/1 7:07
نویسنده : یه مامان
6,053 بازدید
اشتراک گذاری

 

در این مجموعه با رشد و نمو طبیعی کودکِ خود آشنا می شویم تا بتوانیم مهارت ها و توانایی های او را بهبود بخشیم و افزایش دهیم.

با ما در ادامه مطلب همراه باشید...

 یکی از لذت های جالب توجه و فراموش نشدنی برای هر پدر و مادری، مشاهده و تماشای مراحل مختلف رشد و نمو کودکشان می باشد (چطور کودک می آموزد که دست ها و پاهایش را به کار گیرد، چطور راه برود و بالاخره چطور شروع به گفتن کلمات کند و حرف بزند). بسیار شگفت انگیز و غیرقابل تصور است که مادری که خود مایل به داشتن فرزند بوده است و نیاز مالی هم ندارد ، کودک خود را رها می کند و به جای مشاهده و نظارت آن همه زیبایی ، در خارج از خانه به کاری و شغلی مشغول می گردد و پرستاری کودک خود را به دیگری بسپارد.

مادر با اولین لبخند کودک ، با اولین کلمه ای که کودک بر زبان می آورد و با اولین قدمی که برمی دارد تا راه برود ، در شادی و شعف فرو می رود . کودک هر روز مهارت تازه ای یاد می گیرد و به شادی ها و لذایذ مادر می افزاید.

اگر مادری فرزند دیگری بزرگ کرده باشد ، تماشای رشد کودک ، جالب تر خواهد بود ، زیرا ملاحظه می کند رشد این کودک در مقایسه با کودک یا کودکان دیگری فرق دارد ، بعضی از مهارت ها را زودتر و یا دیرتر یاد می گیرد .

آنچه نوزاد سالم پس از تولد از نظر رشدی انجام می دهد

اگر نوزاد را به شکم بخوابانید، او قادر است سر خود را از طرفی به طرف دیگر بچرخاند، او معمولا بازوهایش را خم می کند، پاهایش را به زیر شکم خود می برد و در نتیجه کَفَلَش بالا قرار می گیرد.

 

اگر در حالیکه دست خود را به زیر شکم نوزاد قرار داده اید ، نوزاد را بلند کنید ، سر او به طرف جلو و پایین خم می شود .

 

اگر چنین نوزادی را بنشانیم ، سر او به طرف پایین و جلو خم می شود و به شکل یک توده ی گرد درخواهد آمد ، زیرا عضلات او قدرت حفظ حالت و وضع طبیعی را ندارند. نوزاد به طور مرتب دست و پای خود را دراز می کند و بعد جمع می نماید.

چشم های خود را در مقابل نور می بندد ولی اگر او را در حالت عمودی نگه داریم، چشم هایش را باز می کند . صداهای ناگهانی منجر به چشمک زدن و حرکات ناگهانی نوزاد می شود ولی اگر صدایی دائمی مانند تکان دادن زنگی ایجاد کنید هیچ حرکتی به خود نمی دهد. بیشتر نوزادان در هنگام تولد بو و مزه را حس می کنند و انگشت دست خود را می مکند.

در قسمت بعدی به واکنش های طبیعی که باید نوزاد سالم انجام دهد می پردازیم...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (7)

مامان پریسا
1 آبان 90 8:35
حرفتون کاملا" درسته. دیدن رشد لحظه به لحظه بچه ،خیلی لذت داره. من هر روز شاهد یه سری تغییرات در پریسا هستم که روز قبل اینها رو ندیدم. منتظر ادامش هستم.

خدا به دختر گلتون سلامتی بده ان شاءالله، تا مامانش روز به روز از تغییراتش لذت ببره
یک عدد مامان
1 آبان 90 10:35
اول بگم که چه عکسای خوشگلی گذاشتین.... عالیه!

بعدشم ، پستتون خیلی جالب بود ... به کسایی که نی نی کوشولو دارن یا میخوان نی نی دار بشن خیلی کمک میکنه

اونجا که نوشتین "توده ی گرد!" کلی خندیدم ... خیلی خوشمزه نوشته بودین

میسی

خواهش می کنیم مامان ِ مهربون
اینا برای شما
مامان علی خوشتیپ
1 آبان 90 14:08
ووووووووووووووی یاد کوچیکیای علی افتادم
الهی دلم دوباره بچه خواست
ممنون از مطلبتون

آخ جون نی نی!
یعنی ما هم منتظر دیدن ِ خواهر و یا برادر علی آقای خوشتیپ باشیم؟!؟
پیشاپیش این گلها تقدیم به شما:

مریم(مامان روشا)
1 آبان 90 14:51
سلام ممنونم باعث افتخارمه که اسم توی پانل یه وبلاگ بزرگ ثبت شده خیلی خوشحال شدم .من باید از شما تشکر کنم برای تمام مطالب آموزنده تون باور کنید خیلی چیزا ازتون یاد گرفتم

سلام مامان مهربون
ما هم خیلی چیزا از شما یاد گرفتیم و ممنونیم
مریم(مامان روشا)
1 آبان 90 14:55
ای خدا آدم بچه اینقدری که میبینه ضعف میکنه منم عاشق بچه !!! ولی وقتی به سختیاش فکر میکنم ترجیح میدم فقط روشارو داشته باشم
خیلی جالب بود منتظر بقیه اش می مونم

ولی قبول دارین سختی هاش همراه با شیرینیه؟؟؟!!!
مریم(مامان روشا)
2 آبان 90 15:55
قبول دارم واقعا" دنیا یه شکل دیگه میشه واسه ی همین شیریناست که همه دوباره وسوسه میشن یکی دیگه بیارن

همینطوره!