مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 7 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

دوران نوجوانی و بلوغ 4؛ رشد و نمو روانی دوران نوجوانی و مشکلات آن

1390/7/25 15:00
نویسنده : یه مامان
4,862 بازدید
اشتراک گذاری

 

دوران نوجوانی ، دورانی بسیار مشکل است که هیجانات در آنها فوران می کند. او دوست دارد خود را به اثبات برساند و از پدر و مادر خود دوری می جوید، به این ترتیب می خواهد حس استقلال طلبی خود را نشان دهد.

در این قسمت به تغییرات روحی و وظایف پدر و مادر در قبال آنها می پردازیم.

با ما در ادامه مطلب همراه باشید...

 

در قسمت های قبل به بررسی تغییرات جسمی و ظاهری که در نوجوانان به وجود می آید پرداختیم :

 دوران نوجوانی و بلوغ 1؛ رشد سریع جسمی

 دوران نوجوانی و بلوغ 2؛ رشد سریع جسمی

 دوران نوجوانی و بلوغ 3؛ رشد سریع جسمی

حال به ادامه ی بحث د رمورد تغییرات روانیِ ایجاد شده می پردازیم:

دوران نوجوانی ، دوران بسیار پیچیده و مشکل است (نوجوان اعتراض می کند، ادعاهایی دارد، رجزخوانی می کند) پدر و مادر باید بدانند که این دوران زودگذر است، زیرا فرزند نوجوانِ شما دوران کودکی را پشت سر گذاشته است و وارد مرحله ی جوانی شده است. او می خواهد از حالت تابع بودن به حالت استقلال برسد – بعضی از نوجوانان از این مرحله به سادگی و راحتی می گذرند و هم پدر و مادر و هم نوجوان مشکلی ندارند و زندگی برای همه لذت بخش است، ولی بعضی از مواقع ممکن است حالت هیجان ، برخورد و تمرد به وجود آید - بدون شک این مرحله از زندگی نوجوانی برای خودِ او و همچنین برای پدر و مادر بسیار مشکل ، ناگوار و دشوار خواهد بود ، بنابراین پدر و مادر باید به حقایق زیر توجه نمایند:

پدر و مادر باید توجه داشته باشند که هر نوجوانی با نوجوان دیگر تفاوت دارد ، همانطوری که هر نوجوانی از نظر رشد جسمی (قیافه و حالت) با نوجوان دیگر متفاوت خواهد بود. فرد نوجوان در اوایل دوران جوانی ، خود را با سه محیط رو به رو می بیند که عبارتست از: خانواده، مدرسه و همسالان ، که در هر سه قسمت مسایل پیچیده ای وجود دارد.

دوران اوایل نوجوانی:

مساله مهم دوران اوایل نوجوانی این است که نوجوان به طور طبیعی عطش به دست آوردن استقلال و شخصیت دارد ، بدین معنی که نوجوان خود را از خانواده مستقل می پندارد و در نتیجه رابطه ی او با خانواده دچار آشفتگی می گردد.

در این موقع تمایل پیدا می کند که تنها باشد و خود را از والدینش که سعی می کنند با او نزدیک باشند ، دور می کند. این احساس مخصوصا نسبت به یکی از والدین که دارای جنس مخالف است بیشتر است.

بعضی از نوجوانان مایل نیستند و خوششان نمی آید در مجالس و محافل با پدر و مادر خود باشند و بهتر و راحت تر هستند که با دوستان و همسالان خود باشند .

حس مستقل بودن نوجوان ممکن است از نظر عاطفی برای پدر و مادر ناگوار باشد ، زیرا پدر و مادر چنین انتظاری را از فرزند نوجوان خود ندارند . بعضی از پدر و مادرها به صورت شکایت اظهار می دارند : «با آن همه فداکاری که در حق او کردیم ، اکنون نسبت به ما رفتار خشن و غیر عادی دارد». ولی حقیقت این است که پدر و مادر می خواهند که او را به خودشان وابسته نگه دارند در صورتی که وی می خواهد مستقل باشد.

بعضی از پدر و مادرها در وابسته نگه داشتن نوجوان به خود موفق می شوند (به علت ضعف شخصیتی نوجوان و یا خودخواهی پدر و مادر) و نوجوان به والدین خود وابسته نگه داشته می شود. این وابستگی در حقیقت غیرعادی است و ممکن است حتی در روابط زناشویی آینده ی دختر و پسری که به والدین خود وابسته هستند اختلالاتی پدید آورد و نتوانند زندگی زناشویی طبیعی خودشان را در آینده ادامه دهند و منجر به جدایی گردد.

از طرف دیگر بعضی از پدر و مادرها در اوایل جوانی برای فرزند خود محدودیت قائل می شوند و تصور می کنند چون او جوان است ، تجربه ی کافی ندارد؛ ولی این محدودیت بر خلاف میل نوجوان است . بارها نوجوانان به زبان می آورند که :«پدر و مادر در امور زندگی و خانواده به من اهمیت نمی دهند» و در نتیجه فرد نوجوان به طرف همجنس خود رو می آورد و با همسالان و همجنسان خود رفاقت و دوستی می ورزند و به محیط خارج از خانواده به شدت علاقمند می شوند و رابطه ی خود را با پدر و مادر به حداقل می رسانند.

پدر و مادر باید بدانند که نوجوانشان دیگر کودک نیست و نباید مانند دوران کودکی با او رفتار کنند. رسول اکرم (ص) فرموده است:

الولد سید سبع سنین ، عبد سبع سنین و وزیر سبع سنین

فرزند در هفت سال اول عمر خود فرمانروا، در هفت سال دوم بنده و فرمانبر و در هفت سال سوم وزیر خانواده است (وزیر به معنی یاری و کمک دهنده).

پدر و مادر باید نوجوان خود را به منزله ی وزیر کشور کوچک خانوده ی خود بدانند و با او در امور خانواده مشورت کنند و استقلال و شخصیت به او بدهند و در استقلال یافتن (چه دختر و چه پسر) به او کمک کنند.

پدر و مادر هیچ گاه نباید فرزند نوجوان خود را تحقیر کنند و با تندی و خشونت با او رفتار کنند.

ادامه دارد....

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

مامان علي خوشتيپ
25 مهر 90 22:36
سلام
لطفا ايميلتونو چك كنيد

سلام مامان مهربون
واقعا که خیلی قشنگ بودند. ان شاءالله در مدرسه با عنوان هنرمندی های استفاده خواهیم کرد.

یک عدد مامان
26 مهر 90 8:37
نکات خوب و آموزنده ای داشت ، ممنونم ...

چقدر من این حدیث پیامبرمون رو دوس دارم ... در عین ساده بودن بسیار پر بار و پر معنی هست . ممنونم

خواهش می کنیم مامان مهربون
اصلا اگه به همه ی فرمایشات ائمه (علیهم السلام) دقت کنیم می تونیم نکاتی فراتر از اون چیزی که به طور معمول دریافت می کنیم رو بفهمیم. ان شاءالله که بتونیم به این دستورات عمل کنیم و اون رو به بهترین شکل توی زندگیمون به کار ببریم.
مامان پریسا
26 مهر 90 10:19
مطلب خوبی بود. من عقیده دارم. پدر و مادر همیشه باید خودشون رو به جای بچشون بذارن. یعنی زمانی که اون سن بودن. بعد وقتی تونستن مثل اون فکر کنن راحتتر میتونن با نوجوانشون ارتباط برقرار کنن. فقط امر و نهی کردن هیچ فایده ایی نداره. جز دوری بیشتر بچه از پدر و مادر.

با نظر خوبتون موافقیم مامان مهربون و براتون آرزوی موفقیت می کنیم
مامان علی خوشتیپ
26 مهر 90 15:45
ممنون از مطلب مفید و آموزندتون

خواهش میکنیم مامان مهربون