مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 6 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

چاق شدن کودکان؛ 1

1390/7/22 15:15
نویسنده : یه مامان
6,115 بازدید
اشتراک گذاری

 

اضافه وزن و چاق شدن کودکان یکی از مسائل شایع تغذیه در اکثر کشورها از جمله ایران است. نسبت کودکان چاق به تدریج چه در کشورهای غربی و چه در کشور ایران رو به افزایش است (25 تا 30 درصد کودکان در کشورهای غربی مبتلا به چاقی هستند) ، بنابراین آشنا شدن والدین به علل و اثرات ناشی از آن (مخصوصا مسائل روانی) و بالاخره پیشگیری از آن قابل اهمیت است.

 

علل چاق شدن

گر چه در بعضی از خانواده ها آمادگی ارثی برای چاق شدن وجود دارد ، ولی اضافه وزن و چاق شدن کودک معمولا نتیجه ی خوردن مواد غذایی بیش از حد نیاز کودک و نداشتن فعالیت و جنب و جوش اوست.

چاق شدن عبارتست از ساخته شدن زیاد از حد تعداد سلول های چربی و همچنین بزرگ شدن اندازه ی آنها. اگر خانمی در دوران بارداری خود هر چه خواست خورد و رژیم غذایی او از نظر مقدار کالری بیش از حد باشد سلول های چربی بدن جنین او زیادتر ساخته می شوند و جنین داخل رحمش چاق می شود و در مورد تولد نوزاد او اضافه وزن خواهد داشت.

اگر مادری به کودک شیرخوارش از روی علاقه و محبت ، بیش از حد شیر بدهد ، تعداد سلولهای چربی بدن او بیش از حد طبیعی ساخته می شود و چاق خواهد شد.

اگر کودکی در ماه های اول تولد خود زیاد گریه کند و مادر برای آرام کردن او دائما به او شیر بدهد ، کودک به خوردن زیاد از حد شیر عادت خواهد کرد و چاق خواهد شد.

اگر مادر غذای سفت و پرکالری را زود شروع کند و به کودک بیش از حد بدهد، معده ی کودک به تدریج مقدار بیشتری از مواد غذایی را طلب می کند تا ارضا شود و سبب افزایش وزن و چاقی او می گردد.

بعضی از پدرها و مادرها (مخصوصا پدربزرگ ها و مادربزرگ ها) برای نشان دادن محبت خود به کودک دائما مواد شیرینی ، شکلات و ... می دهند ؛ چون اینگونه شیرینی ها دارای مواد چربی و قندی است ، بنابراین نه تنها باعث چاقی کودک می شود ، بلکه موجب فساد دندان های او نیز خواهد شد.

بعضی از کودکان یک نوع غذا مانند برنج پخته شده (پلو و نان) را دوست دارند و به آن عادت خواهند کرد و حتی صبح ها هم از آن می خورند. اگر این رژیم عذایی ادامه یابد نه فقط موجب چاقی کودک می گردد ، بلکه موجب سوءتغذیه ی او نیز خواهد شد، زیرا کودکی که در حال رشد است به انواع مواد غذایی مخصوصا پروتئین (مواد گوشتی) نیاز دارند.

اگر کودک احساس کم شدن محبت و عدم اعتماد و اطمینان در محیط خود نماید و با کودک به علت رفتار ناصحیح پدر و مادر نسبت به خواهر و برادر خود احساس حسادت کند ممکن است عکس العمل رفتاری او به صورت زیاد از حد خوردن تظاهر نماید و در نتیجه اضافه وزن پیدا کند و چاق شود.

اگر کودک در دوران شیرخواری و کودکی خود به خوردن بیش از حد مواد غذایی ادامه دهد سلول های چربی بدن او تا سن بلوغ ، زیاد از حد ساخته خواهد شد؛ (بدن نوزاد طبیعی در هنگام تولد 5 تا 6 بیلیون سلول چربی است . تعداد این سلول ها در سنین بالا به 30 تا 40 بیلیون افزایش می یابد. اگر کودکی بیش از حد تغذیه شود و فعالیت و جنب و جوش هم نداشته باشد سلول های چربی او در سن کودکی زیادتر از حد طبیعی و در سن بلوغ به 80 تا 210 بیلیون سلول خواهد رسید.) اگر چنین فردی در سن بلوغ رژیم غذایی معمولی داشته باشد و یا غذای کمتری بخورد اندازه ی سلول های چربی بدن او کوچک تر می شود ، ولی تعداد آن ها کمتر نخواهد شد ؛ به عبارت دیگر موقعی که سلول های چربی ساخته شد ، هیچ موقع از بین نخواهد رفت.

روی این اصل است که اگر کودکی در دوران شیرخواری و اوایل کودکی چاق شود چاقی او تا سن بلوغ نیز ادامه خواهد یافت و وزن او در سنین بلوغ و بزرگسالی هم به آسانی کم نخواهد شد ، از این نظر است که افراد چاق در سن بزرگسالی هرچه می کنند اثری ندارد و خود می گویند «اگر آب هم بخوریم چاق خواهیم بود و چاق تر خواهیم شد».

اگر کودکی به علت بیماری مدتی بستری شود و فعالیتی نداشته باشد ، چاق خواهد شد. بعضی از ضایعات مغزی و تعدادی از بیماری های ارثی نیز موجب چاقی کودک می شود. گر چه این بیماری ها نادر است ابتدا باید به وسیله ی پزشک متخصص معاینه و بررسی و آزمایش های لازم در مورد او انجام گیرد تا اگر چنین بیماری در او وجود دارد تشخیص داده شود و درمان گردد.

ادامه دارد....

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (10)

مامان ماهان عشق ماشین
22 مهر 90 16:40
مطلب جالبیه.کاش درمورد لاغری بچه ها هم مطلب بذارین.

ان شاءالله در آینده به این موضوع نیز می پردازیم. ولی مساله ی چاقی نسبت به لاغری بیشتر شایعه و اثرات بدی اون هم بیشتره.
تینا
22 مهر 90 18:21
سلام خیلییییی مفید بود منتظر ادامه ش هستم

سلام مامان مهربون
مامان هامان
22 مهر 90 19:21
متشکرم بسیار عالی بود

خواهش میکنیم
سحر مامان آراد
23 مهر 90 0:18
سلام
مرسی از زحماتتون
من اطلاعاتی میخوام در مورد دلایل و عوامل ایجاد بیش فعالی در کودکان
و اینکه کلا بیش فعالی چیست و درمان و راهکارها چیست
مرسی

سلام مامان مهربون
خواهش میکنم، ان شاءالله به زودی موضوعی رو به این امر اختصاص خواهیم داد.
مامان پریسا
23 مهر 90 0:27
مطلب آموزنده ایی بود. البته با زندگی ماشینی که بچه های این نسل پیدا کردن ،تقریبا چاقی البته در تعدادی از بچه ها خیلی رایج شده.

بله! همینطوره، با امید به اینکه مامانای مهربون با رعایت نکاتی که پیشنهاد خواهیم داد جلوی این امر رو بگیرن.
مریم (مامان روشا)
23 مهر 90 16:10
سلام ممنون برای زحمتهایی که میکشید

سلام مامان مهربون
خواهش میکنیم. ما هم به خاطر اهمیتی که به مدرسه اتون میدین ازتون ممنونیم.
یک عدد مامان
24 مهر 90 10:45
ممنون ... خیلی خوب موارد رو گفته بودین ، مفید و خواندنی بود

حواهش می کنم، خوشحالیم که مورد توجه شما واقع شده
مامان علي خوشتيپ
24 مهر 90 19:36
فكر كنم نظرم براي اين پست نيومده باشه؟درسته؟

همینطوره! برای این پست فقط همین نظر رسیده
مامان علي خوشتيپ
24 مهر 90 23:29
اشكال نداره.دوباره ميذارم
چند روز پيش علي رو بردم دكتر براي چكاپ.فقط سن و وزنشو گرفت و گفت 2كيلو اضافه وزن داره.ولي ظاهرش اينجوري نشون نميده.تحرك علي خيلي زياده و غذا خوردنشم متعادله، فكر ميكنم بايد معيارهاي بيشتري رو براي اندازه گيري وزن ايده آل در نظر گرفت.مثلا قد و استخون بندي بچه و ...
در هر صورت اصلا دوست ندارم علي يه بچه چاق بشه ولي ميگن رژيم دادن به بچه اين سني درست نيست...چجوري ميتونم وزن ايده آلشو اندازه گيري كنم؟
مطلب آموزنده اي بود.ممنون


اگه زیاد حساسیت روی این قضیه نشون بدین ممکنه که نگرانیتون رو به پسر گلتون انتقال بدین و از نظر عصبی برای اون ناراحتی ایجاد بشه.
در قسمت های آینده ویژگی های بچه های چاق رو توضیح می دیم و انواع غذاهای مفید به همراه میزان کالری آنها؛ ان شاءالله با یه برنامه ی غذایی مناسب میشه هم انرژی کودکمان رو تامین کنیم و هم جلوی چاق شدنشون رو بگیریم.
معصومه مامان سهند
28 مهر 90 15:09
خیلی جالب بود دستتون درد نکنه امان از مامانهایی که فکر میکنن چاق شدن بچه هاشون خوبه و مدام به این امر اصرار دارن

امـــــــان!!!