مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

تجربه ی موفق 5؛ فواید دوستیِ با کودک

1390/7/9 8:00
نویسنده : یه مامان
5,364 بازدید
اشتراک گذاری

 چند وقت پیش یه تجربه ی ناموفقی از یه بابا رو گذاشتیم که به نظرِ خودِ اون بابا تجربه ی موفق بود، ولی چه کنیم که اشتباه فکر می کرد (تجربه ی ناموفق 2؛ پناهگاهی برای فرزند ) این بار دیگه یه بابا گُل کاشته ، جدی میگیم، بیاین تو ادامه ی مطلب، خودتون می بینید...

 بابای موفقی می گفت:

روزی با پسرم در حال بازی کردن بودیم، جوری به هر دومون خوش گذشته بود که گذشتِ زمان از دستم خارج شده بود. ناگهان صدای اذان را شنیدم ، بلافاصاله دست از بازی کشیدم و آستین هایم را بالا زدم و آماده شدم برای نماز.

پسرم با لحن عاجزانه ای گفت: «باباجون! نرو، تازه داشت بهمون خوش می گذشت!»

توی اون لحظه دیدم اگه به حرف پسرم گوش کنم ، ندای فراخوانِ خدا رو چی کار کنم؟ اگه هم گوش نکنم باید چی بگم و چی کار کنم که پسرم از نماز ذهنیت بدی نداشته باشه؟! از طرفی پسرم به سنی نرسیده بود که فهم و درک اینو داشته باشه که بخوام براش از نماز اول وقت و خواصِ اون بگم. همون موقع توی دلم گفتم، خدایا، همون کاری که درسته رو جلوی پای من بذار. ناگهان به فکر این افتادم که الان موقعِ خوبیه که بخوام درس بندگی رو به بچه ام یاد بدم و اطاعت از خدا رو عملی بهش نشون بدم. گفتم: «بابا جون! به من هم خیلی داشت خوش می گذشت، ولی چه کار کنم که الان خدا داره صِدام میکنه و باید برم، بعد از اینکه با خدا حرف زدم، میام و بقیه ی بازیمون رو انجام میدیم» .

کودکم باید می فهمید که من هم موجودی مانند خودِ اویم، با همان علایق و نیازها و با همان لذت طلبی ای که در درون اوست. در این صورت کارهایی که من انجام می دهم را دور از ذهن نمی بیند و همانطور که من خودم را جای او گذاشتم و عشق و علاقه ی خود را به بازی کردن نشان دادم، او هم خودش را جایِ من خواهد گذاشت و عشق و علاقه و اطاعت محض از خدا را سرلوحه ی کار خویش قرار خواهد داد.

و خدا را شکر، همین شد که فکر می کردم. همون لحظه پسرم هم وضو گرفت و همراه من به نماز ایستاد و بعد از نماز دوتاییمون رفتیم ادامه ی بازیمون رو انجام دادیم. از اون موقع تا الان که پسرم به سن تکلیف رسیده، من حتی یه بار هم به او نمازش را گوشزد نکرده ام و همیشه نمازهایش را اول وقت خوانده؛ الحمدالله.

بهترین روش برای آموزش هر چیزی به کودک ، آموزش عملی است. اگه ما خودمون به یه کاری اهمیت بدیم و در مقابل کودکمون ، همسن خودش بشیم و با اون رابطه ی دوستی برقرار کنیم و واقعا خودمون رو بذاریم جای اونا –نه اینکه خدایی نکرده بخوایم نقش، بازی کنیم، اگه تو این مورد اینطوری بود اون بابا نمی تونست لذت بازی رو درک کنه و اونو به بچه اش انتقال بده- و طبق روایات سیادت و آزاد گذاشتن اون رو تا هفت سال جدی بگیریم ، این باعث می شه که کودکان، ما را الگوی عملیِ خودشون قرار بِدَن و دیگه لازم نیست برای یاد دادن هر چیزی کلی زحمت به خودمون بدیم.

نیشخندچشمک

این شیوه در مورد آموزش مفاهیمِ دینی نقش مهمتری رو ایفا می کنه. چرا که اگه ما کوچک ترین بی دقتی انجام بدیم و خدایی نکرده حرفی بزنیم که تاثیر منفی داشته باشه نه تنها آنها را علاقمند نخواهد کرد بلکه ممکن است خدایی نکرده دین زده بشوند.

آرزوی موفقیت داریم برای همه ی پدر و مادرهای مهربونی که با جدیت دوست دارند فرزندانشون رو در آغوشِ خدا قرار دهند و رابطه ی صمیمانه با خدا را که در فطرت هر انسانی است رو در وجود فرزندانشون بیدار کنند.

مطالب مرتبط:

کودک و انس با قرآن

یک مراسم لذت بخش خانوادگی

آماده سازی بچه ها برای روزه داری

کودکان و اعیاد مذهبی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

مامان هامان
9 مهر 90 11:14
سلام وب بسیار عالی و فوق العاده ای دارید ولی متاسفانه من در دو مورد نظر گذاشتم و سوال پرسیدم ولی نه نظر تایید شد نه جوابی گرفتم می تونم دلیلشو بدونم؟

سلام مامان مهربون
شرمنده که جوابتون دیر شده، چون سوالات شما فنی بودن لازم بود که از مشاور مدرسه پرسیده بشه و متاسفانه ، مشاور ما به اینترنت دسترسی ندارن، و به دلیل پاره ای مشکلات هنوز فرصت انتقال سوالاتِ شما به ایشان نشده است.
با عرض پوزش مجدد، ان شاءالله به محض دریافتِ جواب به شما اطلاع رسانی خواهیم کرد.
یک عدد مامان
9 مهر 90 11:33
اولا این عکسایی که گذاشتین خیلی قشنگ بود ، مرسی
دوما چقدرررر این بابا خوب تونسته عکس العمل نشون بده . اینکه بعد از خوندن نماز دوباره با فرزندش رفتن بازی کردن خیلی جالب بوده ، چون به بچه اش فهمونده که نماز خوندن باعث نشده باباش بهش بدقولی کنه یا بهونه بیاره و بقیه ی بازیشون رو انجام ندن ...
خیلی تجربه ی شیرینی بود ، ممنون که اینجا نوشتین تا ما هم بخونیم و یاد بگیریم . مطمئنم که این مساله برای ما هم پیش میاد

ممنونم

اولا خواهش میکنیم
دوما آرزوی موفقیت براتون داریم
مامان علی خوشتیپ
9 مهر 90 15:29
سلام. تجربه قشنگی بود
اگه یه بچه به مامانش بگه تو رو بیشتر از خدا دوست دارم چی باید بهش گفت؟اصلا باید بهش جواب داد؟

سلام مامان مهربون
بچه ها چیزهایی رو که براشون مملوس و قابل درک باشه می فهمن. شما نباید به این حرف اعتنا کنید، چون حس لجاجت او را برانگیخته خواهید کرد، باید ریشه ای خدا و دین را به او آموزش دهید. ان شاءالله در آینده به بحثِ تربیت دینی خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید...
مامان پریسا
9 مهر 90 16:00
آفرین به همه ی بابا و مامان های خوب و فهیم. خدا کنه من هم بتونم جزئ این مامان و بابا ها باشم

ان شاءالله که شما هم جزء بهترین مامان و بابای دنیا هستین.
موفق باشید