مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

علل سوزش ادرار شیرخواران

1390/7/7 8:00
نویسنده : یه مامان
4,189 بازدید
اشتراک گذاری

 وقتی یک شیرخوار هنگام ادرار کردن ناراحتی و گریه می کند، آیا می توان گفت که دچار سوزش ادرار است؟...

 معمولا شایع ترین علل سوزش ادرار در کودکان، التهاب پوست ناحیه کهنه شیرخوار (در محل پوشک) در اثر عفونت های قارچی و التهاب های پوستی ناشی از حساسیت های تماسی است. همچنین التهاب مجرا در زمینه عوامل شیمیایی و عفونت های ادراری نیز از عوامل شایع سوزش ادرار است.  

اما نمی توان گفت سوزش ادرار شیرخواران تنها دلیل گریه کردن آنهاست زیرا در چند ماه اول زندگی، شیرخواران مستعد قولنج (کولیک) زیاد گریه می کنند. در آنهایی که نفخ شکم دارند، هنگام زور زدن برای ادرار و مدفوع ممکن است گاز زیاد شکم و اتساع آن باعث درد و ناراحتی شود که می تواند با سوزش ادرار اشتباه گرفته شود.

در برخی از مطالعه ها، نشستن کودکان به خصوص دختربچه ها در وان حمام داخل آب و کف صابون، خطری برای بروز عفونت های اداری تلقی شده است. علاوه بر این، باقی ماندن کف صابون یا تماس آن با مخاط مجرا و ناحیه تناسلی چه در پسرها و چه در دخترها می تواند به سوزش ادرار موقتی منجر شود و به والدین توصیه می کنم در انتخاب جنس پوشک دقت کنند.

در شیرخواران پسر، تنگی های سر آلت، مجرای تناسلی یا تنگی ها و پرده های ناقص که گاهی به طور مادرزادی در مسیر مجرای ادرار وجود دارد، ممکن است به قطره قطره ادرارکردن منجر شود که این مساله بسیار مهم است زیرا در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع ممکن است فشار تدریجی اما قابل ملاحظه ای را به کلیه های کودک وارد کند.  

بنابراین هر نوع درد و ناراحتی هنگام ادرار کردن را باید مهم دانست و پیگیری کرد. باقی ماندن هر نوع جسم خارجی، حتی تکه های نخ یا مدفوع در محل تناسلی دختر بچه ها نیز می تواند به احساس ناراحتی و سوزش منجر شود. گذشته از اینها، در فصل گرما اگر به کودک آب و مایعات کافی ندهید یا پوشش زیاد داشته باشد، میزان آب بدنش کاهش یافته و ادرارش غلیظ می شود که علاوه بر اینکه خطر سنگ کلیه افزایش می یابد، می تواند به سوزش ادرار نیز منجر شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

مامان علي خوشتيپ
7 مهر 90 9:03
ميلاد حضرت معصومه بر شما مبارك باد


خیلی ممنون، ما هم این روز رو به شما مامان عزیز تبریک می گیم
یک عدد مامان
7 مهر 90 9:06
خدا کنه مامانا به نی نی ها حواسشون باشه!

این نکته هایی که گفتین خییییییییییییییلی مهم هستن آخه !


بله همینطوره، ان شاالله که بیشتر مراقب این فرشته های آسمونی باشیم
مامان پریسا
7 مهر 90 10:18
نکات آموزنده ایی بود ممنون.


خواهش می کنم
خوشحالیم که مفید بوده
تینا
8 مهر 90 11:38
عالی بود ممنونم


خواهش میکنم
موفق باشید
مامان ماهان عشق ماشین
8 مهر 90 11:49
سلام.اتفاقا ماهان وقتی خیلی کوچولو بود(فقط چند روزش بود)موقع ادرار گریه میکرد.ما هم دکتر بردیم.آزمایشهای مختلف گرفتیم.انواع معاینات پزشکی .پوشکش نکردیم.صابونش رو عوض کردیم ولی جواب نداد.حدود یک هفته بعد خوب شد.بدون هیچ دارویی.نمیدونم چطور؟

الحمدالله! امیدواریم که همه ی بیماری ها به همین سرعت خوب بشن.
مامان ماهان
9 مهر 90 8:23
ای جاااااان
عالی بود