مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 6 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

جداسازی کودک برای خواب

1390/3/11 12:11
نویسنده : یه مامان
10,242 بازدید
اشتراک گذاری

یکی از مشکلاتی که ما در فرهنگ خود داریم این است که به دلیل وابستگی بیش از حد والدین به کودکان و گاهی به دلیل گرفتن احساس آرامش از آنها؛ والدین کودکان را کنار خود می‌خوابانند و قادر به جدا کردن محل خواب آنها از اتاق خود نیستند. هرچه سن جدا کردن محل خواب کودکان در سنین پایین‌تر صورت بگیرد، این روند آسان‌تر و با آرامش بیشتر ممکن خواهد بود اما هر چه سن جدا کردن محل خواب در سن بالاتر باشد، این امر سخت‌تر و گاهی غیرممکن می شود. اما مناسب ترین سن برای جداکردن اتاق خواب کودک از والدین چه زمانی است؟....

جداسازی کودک برای خواب:

مناسب‏ترین سن برای جدا کردن اتاق کودک از والدین چه زمانی است؟
مطلوب است کودک از والدین خود جدا باشد و در اتاقی مستقل بخوابد، بهترین زمان جدایی، 12 تا 18 ماهگی است؛ چرا که تا این سن، هنوز به والدین وابسته نشده و مهم‏تر از آن، ترس از تاریکی برایش مفهوم نیافته است.
پس از این سن، کودک توان مراقبت از خود را دارد؛ اما پیش از آن، توان مراقبت از خود را ندارد و ممکن است دچار آسیب (خفگی) شود. گذشته از این، گرمای وجود مادر و صدای ضربان قلب او در آرامش و رشد عاطفی او بسیار مؤثر است. تماس بدنی کودک با مادر، سبب افزایش ترشح هورمون پرولاکتین در شیر مادر می‏شود و افزون بر این، مادر می‏تواند در مرحله ی آسیب‏پذیری خواب کودک به او کمک کند و برای انتقال کودک از خواب سبک به عمیق و برعکس، به او یاری برساند.
خواب کودک، دو مرحله دارد: مرحله‏ ی سبک و عمیق. در مرحله‏ ی سبک، چشم، حرکت دارد، و نیمه بسته است؛ بدن پیچ و تاب می‏خورد و حرکات تنفسی کودک نامنظم است. در مرحله‏ ی عمیق، بدن آرام، و تنفس منظم است و دست ها و پاها در دو طرف بدن رها می شود.

80  درصد خواب نوزادان سبک است و تا 3 سالگی80 درصد خواب عمیق می شود، و این پدیده از الطاف الهی است تا کودک در خواب سبک بتواند در برابر سرما، گرسنگی، گرفتگی بینی و قطع تنفس، عکس العمل نشان دهد.

کودکان، دائم از مرحله ی خواب سبک به عمیق و برعکس در حال تغییرند و این تغییر دائم، دفعات بیداری و در نتیجه دفعات زمان آسیب پذیری را بیشتر می کند. وجود مادر کنار کودک می تواند انتقال از خواب سبک به عمیق را با شیردهی یا نوازش و لالایی راحت‏تر کند و در صورت عدم حضور مادر، انتقال، به راحتی انجام نمی شود و کودک گریه های عصبی سر خواهد داد.
در مدتی که فرزند شما کنارتان می خوابد، در شیردهی نیمه شب و شیردهی های موقت، مراقب تنفس او باشید.

(منبع: کتاب نسیم مهر(1)- حسین دهنوی)

چند توصیه:

1- کودک باید از نظر محبت سیر باشد در اینصورت جدا شدن برایش راحت تر خواهد بود، اگر به بچه توجه نکنیم و یا کم توجهی کنیم دوست دارد زمان خواب بین پدر و مادر بخوابد.

2- زمانی که کودک در اتاق شما می خوابد رختخواب جداگانه ای داشته باشد و در رختخواب خود و با کمی فاصله کنار شما بخوابد.

3- برای اینکه به ویژه بعد از سال اول، کودک را جدا کنیم بهتر است والدین در اتاق خواب کودک حضور پیدا کنند برای او قصه بگویند تا به خواب رود. اگر کودک در سن بالاتری است و تا صبح چند بار بیدار می شود و می‌خواهد به رختخواب والدین برگشته و پیش آنها بخوابد، در اینجا مقاومت والدین به ویژه مادر نقش اساسی و مهم را دارد. مادر باید به همراه کودک به اتاق او برگردد و تا موقع خوابیدن کنار او باقی بماند. اگر مادر این روند را برای مدتی مانند یک ماه ادامه دهد اما تنها یک مرتبه به کودک اجازه خوابیدن در کنار خود را بدهد، تمام زحماتش از بین خواهد رفت.

4- گاهی ممکن است حادثه ای ناگوار پیش آید (مثل مرگ یکی از نزدیکان) و در دل کودک ترس ایجاد شود و بخواهد تا مدتی پیش والدین بخوابد در این صورت نیز توصیه می شود رختخواب او کاملا جدا و با فاصله باشد.

5- اگر سن کودک شما بالاتر رفته و اتاق خواب او را جدا نکرده اید توصیه می شود از جدا کردن مرحله به مرحله استفاده کنید. یعنی کودک در مرحله اول در رختخواب خود در اتاق والدین بخوابد، بعد رختخواب او به تدریج فاصله بیشتری از رختخواب والدین بگیرد تا آنکه به اتاق خودش منتقل شود.

6- لازم است که محيط خواب تاريک و آرام باشد پس هرگز کودک خود را از تاریکی نترسانید. نور موجب ميشود که برخي از هورمون ها که درطول شب و تاريکي مي توانند در بدن تاثير داشته باشند به ميزان لازم ترشح نشوند و با توجه به اينکه هورمون رشد که در دوران کودکي اهميت زيادي دارد هنگام خواب شبانه به ميزان کافي ترشح مي شود. بعضي از والدين کودکان خود را از تاريکي ترسانده و باعث مي شوند تا کودک اعتماد به نفس کافي براي تنها خوابيدن را نداشته باشد. برای اینکه کودکتان تاریکی و روشنایی را درک کند گاهی در قالب بازی او را بلند کنید تا خودش لامپ را روشن و خاموش کند.

7- والدین می توانند برای زمان‌هایی که کودک در تخت خود می‌خوابد چند ستاره به او بدهند و برای هرچند ستاره ای که دریافت کند جایزه‌ای در نظر بگیرند تا این روند رفتاری در کودک تشویق شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (15)

مامان ماهان
11 خرداد 90 14:32
عالیه از این بهتر نمیشه



مریم
11 خرداد 90 14:40
سلام مامانی خیلی نکات مفیدی رو یاد آوری کردین ممنون

سلام
خواهش میکنم. ان شاءالله که مفید واقع بشه.
مامان لنا
11 خرداد 90 15:07
سلام خیلی مطالب جالبی بود واقعا عالیه


سلام
ممنون از لطف شما

نازنین نرگس نفس مامان
11 خرداد 90 17:05
واقعا اموزنده بودمامان مهربون میشه در موردراهکار اینکه بچه ها چگونه حرف گوش کن بشن مطلب بذارید ممنون از شما


موفق باشید. ان شاءالله براتون مقاله ای در این زمینه هم قرار می دیم.
مامان سویل
11 خرداد 90 22:50
سلام ممنونم از راهنمایی های خوبتان

سلام، خواهش میکنم.
مامان بیتا
12 خرداد 90 17:09
سلام مامان های مهربون
من اتاق دخترم رو زود جدا کردم و خیلی هم راحت بود .فقط سختی این کار شیردهی شبانه بود که اون هم وقتی میدیدم دخترم راحته برام تحملش راحت میشد.الان که21 ماهشه اونقدر به تخت و اتاق خودش وابسته شده که هرجا خوابش ببره باید ببرمش توی تختش و موقع بیدار شدن حتما اونجا باشه .
امیدوارم همگی مامانا در این کار موفق باشند

سلام
ممنون، براتون آرزوی موفقیت و خوشبختی داریم
مامان سید ابوالفضل
14 خرداد 90 16:40
سلام مطالب خیلی جالبی هستن کلی دارم استفاده می کنم واقعاً خسته نباشید.


سلام
موفق باشید
مامان سارا
18 خرداد 90 8:52
سلام به مامان های گل
به نظر من اگه مامان جونی های علاوه بر تمام زحمت هایی که می کشن زحمت از رختخواب بلند شدن های مکرر شبانه و رفتن به اتاق نوزادشون رو هم تحمل کنن خیلی خوب و راحت می تونن بچه ها رو به اتاق هاشون عادت بدن. من تو 5 ماهگی سپهر رو جدا کردم البته از اول هم سپهر توی یه تخت گهواره ای در کنار تخت ما می خوابید نه کنار ما. تو 5 ماهگی این تخت گهواره ای به هال نزدیک اتاق ما منتقل شد و در 8 ماهگی سپهر در اتاق خودش و در تخت خودش خوابید. نمی گم سخت نیست که مکرراً در شب از خواب پاشی بری تا اتاقش شیرش بدی تا دوباره بخوابه ولی خیلی بهتر از مشکلاتی که در آینده در اثر این جدا نکردن بخوای تحمل کنی.


سلام
ممنونم مامان مهربون به خاطر تذکر به جاتون.
رز
18 خرداد 90 11:04
ممنون از مطالب آموزندتون خیلی عالی بود با اجازه لینکتون می کنم


خوشحالیم که به جمع مامانای مدرسه پیوستید.اگه امکان داره آدرستون رو دقیق بنویسین تا ما هم شما رو لینک کنیم.

مامان ماهان عشق ماشین
19 خرداد 90 1:02
خیلی مهمه که باباها هم همکاری کنن. ممنون از مطالب آموزندتون خیلی عالی بود با اجازه لینکتون می کنم

بله، البته همکاری دو طرف لازمه
شما هم به جمع مامان های مدرسه اضافه شدید
ماماني ياستين
24 خرداد 90 17:58
سلام خانمي،مطالبت خيلي آموزندست،من يه پسر 5 ساله دارم كه از تنها خوابيدن ميترسه،حتما يا من يا خواهرش بايد رو تختش بخابيم ،اگر هم نصف شب بيدار بشه مياد تو اتاق من،نميدونم چيكار كنم؟

سلام ممنون که به مدرسه ی مامان ها اومدید
مطلب جداسازی کودک برای خواب رو مطالعه کنید نکاتی داره که امیدوارم براتون مفید باشه
موفق باشید

r.memorial
7 تیر 90 18:15
این جدایی بیشتر از اینکه برای پسرم سخت باشه برای من سخته . من بدون اون خوابم نمیبره ! خیلی بهش وابسته هستم ! الان دو سالشه . اگه جداش نکنم چی میشه ؟

مسلمه که مادران فرزندان خودشون رو خیلی دوست دارن و جدایی براشون خیلی سخته، مخصوصا برای شما که ساعات کمی رو پیش پسوتون هستین و شاید این سختی بیشتر برای همین باشه، ولی سعی کن حتما این کار رو انجام بدی، به این فکر کن که اگه این کار رو بکنی به استقلال کودک خود خیلی کمک خواهی کرد . در عوض ساعات دیگرت رو خالی کن و تا می تونی پیش پسرت باش و باهاش بازی کن و از همدیگه لذت ببرید.
امیدوارم موفق باشی.
مادر کوثر
30 مرداد 90 10:45
من نمیدونستم که باید جای خواب دخترم رو زودتر از اینا که بخواد بهم وابسته بشه جدا کنم. الانم با اینکه رختخوابش فاصله زیادی با رختخواب خودمون داره گاهی صبح ها و گاهی شبا قبل از خواب میاد بین من و پدرش میخوابه...
از نکات این مطلب آموزنده خیلی استفاده کردم.ممنون

خوشحالیم که براتون مفید و آموزنده بوده
موفق باشید
صوفیا
13 اسفند 90 2:41
مطلب خیلی خیلی جالبی بود ولی من نمیدونم باید چیکار کنم چون خواب سامیار خیلی بده وشب مرتبا غلط میزنه و بیدار میشه به همین خاطر مجبورم اونو کناره خودم بخوابونم و این منو میترسونه که مبادا عادت کنه و تو اتاقش نخوابه


سلام مامان عزیز
ممنون که به مدرسه ی خودتون اومدید، با توجه به سن سامیار جان الان براش لازمه که در کنار شما بخوابه نگران نباشید بچه ها در هر سنی رفتار خاصی دارن که باید با آگاهی از ویژگی های سنشون اونطوری که لازمه باهاشون برخورد کنیم و در این سن سامیار جان به مهر و محبت بی کران شما نیاز داره
براتون آرزوی موفقیت داریم
مامان علی کوچولو
20 آذر 91 22:16
مطلبتون خیلی جالب بود!


خوشحالیم که خوشتون اومده
موفق باشید