مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 5 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

جدال قدرت!

1390/6/19 15:18
نویسنده : یه مامان
5,192 بازدید
اشتراک گذاری

 گاهی در سیستم خانواده پدیده ای بنام ائتلاف اتفاق می افتد یعنی مادر ، بچه ها را به سمت خود می کشد و با آنها به یک توافق می رسد.

این یکی از عوامل نابهنجاری در اعضای خانواده است....

 در  ائتلاف ، پنهان کاری اتفاق می افتد . البته ائتلاف دلایل گوناگونی از قبیل احساس ناامنی از  سوی مادر ، یا عدم اطمینان از نقش کارآمد خود در خانواده  میتواند داشته باشد.

در هر صورت مادر بچه ها را به سمت خودش می کشد تا پناه و جبهه ای قوی داشته باشد. زیرا در یک خانواده ی آشقته و ناکارآمد بحث منازعه قدرت مطرح است.

هر کسی می جنگد تا قدرتی بیشتر و جبهه ای قوی تر داشته باشد. بنابراین مادری که احساس عدم امنیت دارد با پدیده ی ائتلاف به قدرتمند کردن جبهه ی خویش می اندیشد از همین رو بسیاری از مسایل را از دید پدر مخفی کرده و مستقیم و یا غیر مستقیم با قواعد و یا قوانینی که پدر آنها را وضع کرده مخالفت می کند ، چون در اینجا رابطه ی احساسی مادر با فرزندان قوی تر است.

البته در نهایت این روند بی تردید به ضرر خودِ مادر خواهد بود. چون بچه ها از ناهماهنگی و تضاد و تعارضی که بین والدین وجود دارد برای رسیدن به هدف های خود استفاده می کنند. یعنی احساس ناامنی مادر را در برهه ی دیگر از زمان (طول زندگی) تشدید خواهند کرد. پس این ائتلاف را علیه مادر تغییر مسیر می دهند . زیرا این الگوی شایع و بارزی است که خود مادر به آنها آموزش داده و آنان آموخته اند هر کسی که هدف های آنان را تحت تاثیر قرار داد علیه او ائتلاف کنند.

ائتلاف با اتحاد متفاوت است. هیچ اشکالی ندارد که اعضای خانواده با هم متحد باشند، زیرا به خاطر یک هدف مشترک با هم پیمان بسته اند ولی در ائتلاف هدف ها مشترک نیست. بلکه هر کسی به دنبال هدف های شخصی خودش می باشد . در یکی دیگر از ساختارهای خانواده ی ناکارآمدپدیده ای بنام «بن بست مضاعف» شکل می گیرد.

در بن بست مضاعف مادر تقاضاهایی از فرزندان دارد که عملا خلاف آن را نشان می دهد . مثلا ظاهرا از فرزندان درخواست دارد تا از پدرشان حرف شنوی داشته باشند ولی در عمل خودش خلاف این قضیه را انجام می دهد .

افرادی که در بن بست مضاعف قرار می گیرند رفتارهای ناسازگارانه و نابهنجار دارند . زیرا مادر در یک سطح از آنها چیزی می خواهد ، ولی در سطح دیگر بطور پنهان آن را نفی می کند. اما نمی داند از این طریق رفتارهای نابهنجار را به فرزندانش آموزش می دهد.

بنابراین: برای تربیت فرزندان و جلوگیری از ایجاد نابهنجاری در خانواده ، پدر و مادر باید با هم همسو حرکت کنند البته ممکن است در بعضی موارد با هم اختلاف نظر داشته باشند؛ ولی این اختلاف را نباید جلوی فرزندان بروز دهند بلکه باید نزد فرزندان همدیگر را تایید کرده و اگر مشکلی با اتخاذ تصمیم از سوی دیگری دارند در خلوت خود آن را مطرح کرده و به یک توافق برسند.

در ضمن به کودکان نباید هرگز اجازه ی مداخله در مسایل و اختلافات والدین داده شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

یک عدد مامان
7 شهریور 90 1:36
من روی این مساله خیلی حساسم . همیشه هم این نکته مدّ نظرم هست که پدر خانواده باید اقتدار و احترامش حفظ بشه . هر موقع مساله ای پیش میاد حتّی اگه مطمئن باشم حرف بابایی درست نیست تا اونجایی که بشه جلو بچه ها چیزی بروز نمیدم . چون بچه هام پسر هستن خیلی دلم میخواد دیدشون نسبت به پدرشون شک و شبهه نداشته باشه و از همه لحاظ به پدرشون اعتماد داشته باشن و باور کنن که همیشه میتونن بهش در تمام موارد اعتمادکنن.
توو اون لحظه ای که اختلاف نظر پیش میاد تصمیم گیری خیلی سخت میشه .تا حالا که همه چی خوب بوده امیدوارم از حالا به بعد هم همه چی خوب پیش بره و به قول شما با هم متحد و همدل باشیم.

سلام مامان نمونه
ممنون از صحبتهای خوبتون، ما هم آرزو می کنیم که کانون خانواده ی شما همیشه همینطور گرم باشه و در پناه خدا و زیر سایه ی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سرباز کوچولوهاتون رو تربیت کنید
مامان علی مرتضی
7 شهریور 90 1:39
سلام یه مطلب تو وب علی مرتضی نوشتم تورو خدا بخونید و نظر بدید برام مهمه

سلام مامان عزیز
چشم، حتما برای خوندن مطلبتون به وبلاگ شما سر می زنیم
مامان ماهان عشق ماشین
7 شهریور 90 1:45
سلام.ممنون که موضوع بسیار مهم و آموزنده ای رو انتخاب کردین
اگه والدین نتونن همسو باشندٰبچه ها از این وضعیت به نفع خودشون سوءاستفاده میکنن که متاسفانه ممکنه عوارض جبران ناپذیری رو در پی داشته باشه.

سلام مامان عزیز و مهربون
بله همینطوره که می گید دعا می کنیم که کانون همه ی خانواده ها گرم و آرام و پر از محبت باشه
مامان پریسا
7 شهریور 90 13:17
متاسفانه این مساله ائتلاف اثر خیلی بدی روی روحیه بچه باقی میذاره. چون اون درک نمیکنه که ممکنه مشکل چندان هم جدی نباشه. و مخصوصا دختر بچه ها که حساستر هستن و همیشه نگران آینده هستن که نکنه زندگی اونها دوچار مشکل بشه.

همینطوره. به امید روزی که اتحاد و یکدلی توی خونواده ها موج بزنه و فرزندان در محیط خانواده با آرامش تربیت بشن.
مامانی کسرا
8 شهریور 90 9:20
من وهمسر تقریبا تو90 درصد موارد باهم توافق داریم و پشت هم هستیم اما مشکل ما
خانوادهاست پدر بزرگ ومادربزرگ و...
اصلابا ما همدل نیست و من می ترسم نتیجه بدی بذاره

بله در چنین شرایطی تا حدودی کار شما دشوار تر خواهد بود اما توکلتون به خدا باشه باز خیلی جای شکر داره که شما و همسرتون همدل هستید و این می تونه کانون خانواده ی شما رو خیلی گرم و سرشار از آرامش نگه داره و این چیزیه که برای تربیت بچه ها خیلی خیلی لازمه
براتون آرزوی موفقیت داریم و دعا می کنیم که توی همه ی مراحل زندگی موفق باشید
تینا
15 شهریور 90 15:05
امیدوارم کار هیچ خانواده ای به ائتلاف کشیده نشه !!! مرسی از مطلب خوبتون

ان شـــــــــــاءالله