مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 15 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

خدا چه رنگیه؟

1390/3/9 14:51
نویسنده : یه مامان
19,747 بازدید
اشتراک گذاری
 

« خدا چه رنگیه؟... »

تا حالا با این سئوال بچه ها مواجه شدید؟... به نظر شما اگه بچه ها این سئوال رو از ما بپرسن چه جوابی باید بهشون بدیم؟! بهتره قبل از رفتن به ادامه ی مطلب یه کم درباره جواب این سوال فکر کنیم...

گل محمدی قرمز است!
برگ درخت سبز است!
 گنبد حرم امام رضا(ع) زرد است!
 توپی که دیروز خریدی آبی است!
موی سرت سیاه است!

این چیزها رو که می بینیم، می فهمیم هر کدام رنگ مخصوصی دارند؛اما اگر چیزی را نبینیم ، آیا می توانیم بگوییم چه رنگی است؟ مثل عقل چه رنگی است؟ مهربانی چه رنگی است؟ دوست داشتن دیگران چه رنگی است؟ علم و دانش چه رنگی است؟ شادی چه رنگی است؟هیچ کدام از این ها دیدنی نیستند تا بگوییم چه رنگی است.
خدا هم همینطور است.او را نمی توان دید تا بگوییم چه رنگی دارد . اصلا خدا دیدنی نیست تا رنگی داشته باشد. خدا آفریننده ی رنگ هاست و رنگ داشتن برای او بی معنی است.
البته در قرآن از ما خواسته تا به رنگ خدا درآییم.

 

صِبْغَةَ اللَّـهِ  وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّـهِ صِبْغَةً  وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ (بقره/138)
رنگ الهى [توحیدى را بگیرید] و چه رنگى از رنگ الهى خوش‌تر است؟ و ما پرستندگان اوییم

 

باید بدانیم منظور قرآن از رنگ خدا ، رنگ هایی مثل سبز و زرد و قرمز و آبی نیست.منظور قرآن از رنگ خدا ایمان داشتن به خدا و انجام کارهایی است که او دوست دارد. رنگ خدا یعنی ایمان،مهربانی، خوبی و پاکی.

اگه تو نماز بخونی به رنگ خدا دراومدی؛
اگه به نابینایی برا عبور از خیابان کمک کنی، هم به رنگ خدا شده ای؛
اگه پاک کن یا مدادت رو به دوستت قرض بدی ، به رنگ خدا دراومدی؛
اگه به مادرت کمک کنی، رنگ خدا گرفتی؛
اگه قرآن بخونی همرنگ خدا شده ای؛
اگه حسود نباشی ، رنگ خدا بر دلت نشسته؛


و خلاصه اینکه هر چه با ایمان تر ، راستگوتر، پاک تر و مهربان تر شدی رنگ تو خدایی تر شده؛

رنگ خدا یعنی دوستی با خدا و مهربانی با بندگان او که این زیباترین رنگ دنیاست.

منبع: کتاب خداشناسی قرآنی کودکان


به قول بزرگی «سوالات کودکان، فلسفیه، اگه تونستید به درستی و باحوصله و فلسفی جواب بدین می تونید در رشد فکری اون موثر باشید ...»
اما متاسفانه چیزی که بیشتر به چشم می خوره « از سرخود بازکردن » اونهاست ،و اصولا بزرگترها با یه جمله، به همه ی سوالای بچه ها جواب میدن:« اه بابا! چه می دونم. تو هم چه سوالایی می پرسی ها! وقتی بزرگ شدی خودت همه چیز رو می فهمی...سوال»

بیایید با هم به نقش آینده این فرشته های کوچک زندگی بیشتر فکر کنیم و نیازهای اونا رو فقط توی بهترین خوراک و شیک ترین پوشاک و مدرن ترین اسباب بازی نبینیم . به جای مصرفی بار آوردن اونا به عقلانی بار اومدنشون هم بیندیشیم و سعی کنیم با پاسخ های صحیح به سئوالاتشون ذهنشون رو فعال تر کنیم.


 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (11)

مامان زهرا نازنازی
8 خرداد 90 12:24
ممنون

مثل همیشه مفید و ارزنده


لطف دارید، موفق باشید
آرتین خان
8 خرداد 90 14:06
والا تا اونجایی که من حدس میزنم کودکان در چنین سنینی که این سوالات رو میپرسن جوابی قانع کننده میخوان و این دلایل به درد ما بزرگ تر ها میخوره و فکر نکنم کودکان قانع بشن!!


میشه گفت این هنر مادره و بستگی به گفتن مادر و باور خودش به جوابی که میده داره.

ماما پاني
8 خرداد 90 18:22
سلام وبلاگ جالبي دارين با اجازه لينكتون ميكنم كه هميشه بهتون سر بزنم


سلام، ممنون
شما هم به جمع مامان های مدرسه اضافه شدید
لیلا
8 خرداد 90 23:19

مطلب خوبی بود ازتون ممنونیم


خواهش می کنم
مریم
9 خرداد 90 3:17
سلام
من تازه با وبلاگتون آشنا شدم و خیلی خوشم اومد
با اجازه لینکتون کردم...
موفق باشید


سلام
خوشحالیم که به مدرسه ی مامان ها اومدید، شما هم به لیست مامان های مدرسه اضافه شدید
مامان ماهان
9 خرداد 90 7:47
ممنونم خیلی زیبا و مفید بود


خـــــاله جون
9 خرداد 90 10:28
سلام
خیلی ممنون از مطلب خوب و آموزنده ای که گذاشتید، به نظرم بچه ها فطرت پاکی دارن و اگه این مطالب رو به زبان خودشون و با شور و هیجان براشون بگیم می تونه تاثیر خیلی مثبتی حتی توی رفتارهای دیگه شون داشته باشه
دستتون درد نکنه



خواهش می کنم، خوشحالیم که براتون مفید بوده
رها(مامان سپهر)
9 خرداد 90 19:00
ممنون مامان عزیز.به نظرتون بهتر نیست بگیم بهترین رنگی که دوست داری
به من و پسرم یه سر بزن

خواهش میکنم، ولی به نظر من اگه این طور که شما فرمودین پاسخ بدیم ، به کودک کمک کرده ایم که به خدا با دیدگاه مادی نیگا کنه، در صورتی که می تونید به واسطه ی یک جواب، کلی اطلاعات در رابطه با خداوند تعالی در اختیار نوگلتان قرار دهید.
کودکان به واسطه فطرت پاکِ خداجویی که در نهاد هر بشری به ودیعه گذاشته شده، می توانند با کمک بزرگ ترها و پاسخ های پخته،از کودکی، خداشناس بار بیایند.
مامان طاها
6 بهمن 90 23:01
خب یه بچه 3 ساله که اینا رو درک نمیکنه


تلویزیون داشت مکه رو نشون می داد
به طاها گفتم اینجا خونه خداست بهش میگن کعبه. گفت منو ببری اینجاها
گفتم اگه پسر خوبی باشی خدا دوست دتشته باشه ، میریم.
موقع خواب طاها گفت خدا رفته خونه خودشون بخوابه!
- خدا هیچ وقت نمی خوابه اون خیلی قویه هیچ وقت خسته نمیشه که بخواد بخوابه
: پس داره چی کار میکنه؟؟؟
- داره مارو نگاه میکنه!!!!!
: پس کو؟؟؟؟؟ من که نمیبینمش؟؟؟؟
- ما خدا رو نمیبینیم خدا دیدنی نیست!!!!!!!!!!!!
برای من استدلال میاره که، خب اگه بیاد اینجا من میبینمش.
- خدا اینجا هست ولی دیده نمیشه مثه صدای من که دیده نمیشه!!!!!!!!!!
: می شنوم دیگه!!!!!!!!!!!!!!!!!
گفتم بگیر بخواب هیچی نگو


سلام مامان عزیز
ممنون که به مدرسه ی مامان ها سر زدید، بچه ها منطق ساده ای دارن درسته که گاهی با این سئوالات ساده و منطقیشون ما رو گیج و سردرگم می کنن اما زبون ساده ی ما رو خوب می فهمن
مهم اینه که شما در زمان هایی غیر از زمانی که شما رو سئوال پیچ کنه مثلا وقتی که به پارک رفتید یا به گردش درباره ی نشانه های خدا در طبیعت باهاش صحبت کنید مثلا گل زیبایی می بینید بگید ببین این گل چقدر زیباست و چه رنگهار متفاوتی داره و خلاصه زیبایی های مختلف اون رو براش بگید؛ در نهایت هم فقط یک اشاره ی کوچیک بکنید که اینا رو خدا آفریده حتی به صورت غیر مستقیم مثلا بگید خدایا شکرت که اینهمه گل زیبا برامون آفریدی که ما ازشون لذت ببریم.
اینا در ضمیر ناخودآگاه کودک عزیزتون می مونه و باعث میشه که کم کم وجود خدا رو حس کنه.
در مورد مثالی که زدید باید بگیمدر نهج البلاغه داریم که دغلب یمنی از حضرت سئوال کرد که: آیا پروردگار خود را دیده ای؟ حضرت فرمود: آیا خدایی را که نمی بینم عبادت کنم؟ دغلب گفت: خدا را چگونه دیده ای؟ امام فرمود: چشمها هرگز او را آشکارا نمی بینند; اما قلبها با نیروی ایمان وی را درک می کنند».

قبول داریم که واقعا بعضی وقتا آدم در مقابل سئوالات بچه ها هنگ می کنه و می موونه چی بگه اما همه ی ما باید اطلاعات خودمون رو بالا ببریم و از خدا بخوایم که در شرایطی که باید بهترین جواب ها رو به ذهنمون بیاره تا در قبال امانتی که بهمون داده امانت دارهای خوبی باشیم ان شاالله
از ما حرکت از خدا برکت
براتون آرزوی موفقیت داریم
مامان طاها
9 بهمن 90 9:05
خیلی خیلی مرسی
از این همه توجه و راهنمایی و دلسوزی تون
از این همه وقتی که میذارید خدا خیرتون بده
باور کنین ذوق میکنم، از خوشحالی بغض میکنم وقتی میام به این مدرسه
امیدوارم خدا کمکمون کنه تا فرزندان سالم و صالحی داشته باشیم


خواهش می کنیم، همین که می بینیم مطالب مدرسه برای شما مامان های عزیز مفید بوده کلی انرژی می گیریم.
ممنون از لطف شما، برای دعای خیرتون هم آمیـــــــــــــن می گیم
مامان باران
4 دی 91 2:18
من 4 سالی قبل از به دنیا اومدن باران مربی مهدو پیش دبستانی بودم یه شاگرد فوق العاده باهوش داشتم که هر چیزی که در موردش صحبت می کردیم و یا نقاشی و یا ... خیلی سوال می کرد یه روز که تایم کلاس تموم شد همه بچه های رفتن ما هم داشتیم اماده رفتم میشدیم که دیدم این بچه در زد و سرش اورد داخل کلاس و گفت خانم خورشید موجود زنده است اون روز در مورد موجودات زنده . ... صحبت می کردیم من و همکارم به همدیگه نگاه کردیم و ... حالا دوست دارم شما ج بدید اگه اره چرا؟ و اگه نه چرا ؟من بعدا جوابمو مینویسم..ممنونم


سلام مامان عزیز
خیلی خوشحالیم که با مامانی آشنا شدیم که میتونه کلی تجربه ی جالب و جدید برامون بگه واقعیتش سئوال شما رو برای مسئولین مدرسه مطرح کردیم و جالب اینجا بود که هر دو جواب رو شنیدیم!
بعضی ها گفتن که بله خورشید زنده اس چون اثربخشی داره و زندگی می بخشه و به آیه ی قرآن درباره زمین هم اشاره کردن که خدای متعال فرمودند ما زمین مرده را زنده کردیم و...
و بعضی ها معتقد بودند درسته که خورشید زندگی بخشه اما خودش موجود زنده نیست. یعنی با توجه به تعریفی که از موجود زنده داشتیم که موجودی است که رشد می کند و تولید مثل می کند و از این حرفا؛ خورشید موجود زنده نیست و در واقع یک فعل و انفعالاتی در سطح خورشید انجام میشه که باعث میشه زندگی بخش باشه
حالا خوشحال میشیم جوابتون رو برامون بنویسید