مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 5 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

رابطه بین بازی و بلوغ اجتماعی کودکان

1390/5/29 15:35
نویسنده : یه مامان
4,012 بازدید
اشتراک گذاری

برنامه ریزی و طراحی بازیهای مناسب موجب می شود کودکان به بلوغ اجتماعی رسیده ، به نقش حقیقی خود در جامعه پی ببرند و آمادگی مقدماتی را برای پذیرش نقش های آینده به دست آورند...


درباره فواید بازی کودکان و نقش آن در پرورش جسم و روح آنها ، پژوهش های زیادی انجام شده است . کارشناسان و پژوهشگران به این نتیجه روشن رسیده اند که بازی ، نیاز اولیه و ضروری کودکان است و هر چه امکان بازیهای سالم و سازنده بیشتر باشد ، فکر و ذهن کودک بهتر پرورش یافته و خصوصیتهای اجتماعی او بهبود می یابد.

زمانی که کودکان قادر به کنترل عضلات خود شدند ، مرحله تماس با محیط فرا می رسد . به طوریکه با کنجکاوی می خواهند از مسائل پیرامون خود آگاه شوند و کسب این آگاهی ها مستلزم خروج از دنیای فردی و ورود به اجتماع ، ایجاد و برقراری کنش متقابل با محیط است .

دربازی های گروهی که هدف مشترکی دارند و افراد شرکت کننده برای نیل به آن ناگزیرند تلاشها و فعالیتهای خود را با یکدیگر هماهنگ کنند کودک به نوعی تعامل و ارتباط اجتماعی دست می یابد.

بنابراین کودکان با انتخاب نوع بازی ، تعیین شرایط بازی و مقید کردن خود به اطاعت از اصول و قوانین آن ، در حقیقت نوع خاصی از زندگی اجتماعی را تجربه می کنند و در سازمان دادن به این زندگی اجتماعی ، این باور را در خود پرورش می دهند که به منظور پذیرش در گروه و بازشناسی از سوی همبازی ها مجبور به اجرای قوانین بازی می باشند .

کودک بدون بازی ، به ویژه بازیهای گروهی ، خودخواه و فاقد توانایی لازم برای ایجاد ارتباط با دیگران بار می آید ، حال آن که از طریق بازی ، شیوه همکاری و نفوذ در گروه همسالان ، جلب توجه دیگران ، رعایت حقوق دیگران ، زندگی گروهی و بسیاری از امور اجتماعی دیگر را یاد می گیرد .


بازی به کودک می آموزد که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کند و در عین حال این امکان را برای او فراهم می آورد تا خود را به طور شایسته در مقابل دیگران کنترل نماید ، به این معنی که کودکان به واسطه شرکت در بازی ، به تقویت و توسعه نیروهای درونی خود می پردازند و زمینه های لازم برای خویشتنداری را کسب می کنند .

آنچه مسلم است برنامه ریزی و طراحی بازیهای مناسب موجب می شود کودکان به بلوغ اجتماعی رسیده ، به نقش حقیقی خود در جامعه پی ببرند و آمادگی مقدماتی را برای پذیرش نقش های آینده به دست آورند.

تهیه و تنظیم: زهره پری نوش

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

الهام مامان رامیلا
28 مرداد 90 22:50
تشنه ام اين رمضان تشنه تر از هر رمضاني، شب قدر آمده تا قدر دل خويش بداني- ليله القدر عزيزي است بيا دل بتكانيم، سهم ما چيست از اين روز همين خانه تكاني


حاجت روا باشین
مامان ماهان عشق ماشین
29 مرداد 90 0:18
سلام.ممنون.جالب بود

سلام مامان مهربون
خواهش میکنم.
مامان پریسا
29 مرداد 90 8:28



مامان ماهان عشق ماشین
6 شهریور 90 19:00
سلام.ماهان قبلا بازی به بچه های دیگه رو خیلی دوست داشت ولی الآن چند وقتیه(حدود 2 هفته) که فقط دلش میخواد با من بازی کنه.چه دوستاش بیان خونه ما و چه ما بریم خونه اونا و چه بیرون از خونه کلا به من میچسبه و نمیخواد با اونا بازی کنه.شاید به خاطر اینه که بهش گفتم شهریوره و چند وقت دیگه مدرسه باز میشه و مامان دوباره باید بره سرکار.نمیدونم شاید اضطراب جدایی باشه ولی بعید میدونم.
شاید هم به خاطر اینه که من و باباش زیادی باهاش بازی کردیم و اون به این وضعیت عادت کرده.
البته ما دور از فامیل یه جای دور هستیم و وقتی میریم شهرمون با بچه های فامیل حسابی بازی میکنه و اصلا کاری با من یا باباش نداره.
نمیدونم شاید به خاطر اختلاف فرهنگی با بچه های همسایه باشه.
اگه مطلبی درمورد تشویق بچه ها به بازیهای گروهی یامطلبی در مورد کنار اومدن با اختلاف فرهنگها دارین ممنون میشم بهم اطلاع بدین.
یه دنیا ممنون.

سلام مامان عزیز
به زودی یه مطلبی در زمینه ی بازی فردی و گروهی بچه ها براتون می ذاریم