مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

بلوغ زودرس چیست؟

1392/12/10 10:13
نویسنده : یه مامان
8,140 بازدید
اشتراک گذاری

 ظاهر شدن علائم بلوغ‌ ‌ازنظر فیزیكی و هورمونی در دختران قبل از 8 سالگی و در پسران قبل از 9 سالگی،‌ ‌بلوغ زودرس نامیده می‌شود. ابتدا این كودكان بلندتر از همسن‌های خود هستند ‌ولی به‌دلیل بلوغ زودرس استخوان‌ها‌،‌ ‌در نهایت قد كوتاه‌تری در‌ ‌بلوغ خواهند داشت.

بلوغ جنسی که با تغییراتی در بدن کودک همراه ‌است در بین دختران و پسران در ابتدای هشت یا نه سالگی و در برخی موارد در دختران در سیزدهسالگی و در پسران از پانزده سالگی آغاز می‌شود.  بلوغ جنسی همرا با تغییر و تحولات غدد هورمونی، داخلی و ظاهری چهره افراد است.

البته در زمینه بلوغ جنسی، نژاد و موقعیت جغرافیایی موثر است و  بسیاری از خانواده‌ها این تغییر و تحولات که پیش از سن نه سالگی در دختر و پسر خود مشاهده می‌کنند را دلیل بر سالم بودن سیستم بدنی و بلوغ فرزندان خود می‌دانند.

موارد بلوغ زودرس در سطح‌ کشور ایران ، افغانستان و تاجیکستان بسیار مشاهده ‌می‌شود ،  این در حالی است که این تغییر و تحولات زودرس، هشداری برای وجود تومور مغزی، تومور جنسی، تومور غدد داخلی و نبود فعالیت هماهنگ در غدد تیروئید است.

در اغلب موارد کودک مبتلا علاوه بر بیماری جسمی به بیماری روحی نیز مبتلا می‌شود، بنابراین خانواده‌ها باید با مشاهده کوچک‌ترین علامت در بروز بلوغ زودرس، ‌حتما فرزند خود را نزد پزشک متخصص ببرند تا معاینه و درمان به موقع صورت بگیرد.

بسیاری از خانواده‌ها در مورد بلوغ دخترانشان تعصبات فرهنگی و مذهبی شدیدی را اعمال می‌کنند ،  بسیاری از خانواده‌ها مراجعه به پزشک را برای ساده‌ترین بیماری‌های دخترانشان عیب و ننگ می‌دانند بنابراین در این مقوله، حتما بی‌توجه می‌شوند.

بنابراین باید در مدارس خصوصا از سوی مدیران، شرایطی فراهم شود که دانش‌آموز در هر مقطع تحصیلی با این مسائل آشنا شوند، تا در زمان بروز آن بتوانند به ‌راحتی آن را با مسئولان مدرسه در میان گذارند و در صورت نیاز درمان آن آغاز شود.

چرا‌ ‌بلوغ زودرس مهم است؟‌

‌بلوغ زودرس از دو جنبه اهمیت زیادی دارد؛ جنبه اول، علت ایجادكننده است كه پزشك متخصص با انجام آزمایش‌های لازم و پیگیری‌های منظم و دقیق كودك، طی مدت طولانی به‌دنبال علت ایجاد آن می گردد و جنبه دوم، اثر بلوغ زودرس بر رشد قدی و روانی كودك است‌. ‌همچنین كودكان مقابل استرس‌های زمان‌ ‌جوانی قرار می‌گیرند و نمی‌دانند چه كار باید بكنند . آنها از نظر جسمی‌ ‌تظاهرات بلوغ را دارند ولی تجربه كافی ندارند. و نیز دختران با ظاهر شدن علائم بلوغ جنسی،‌ ‌ممكن است دچار وحشت و مشكلات روحی شوند.

عوامل ایجاد بلوغ زودرس كدامند؟‌

‌بلوغ زودرس در دختران، شایع‌تر از پسرهاست. در بعضی دخترها،‌ علت خاصی برای بلوغ زودرس دیده نمی‌شود و بیشتر جنبه خانوادگی دارد و در‌ ‌سایر افراد خانواده (مادر یا خواهران وی) نیز چنین حالتی دیده می‌شود، ولی در مواردی بیماری‌های مهم دستگاه عصبی مركزی می‌تواند این حالت را ایجاد كند. گاهی تولید‌ ‌هورمون‌های جنسی زنانه که به دلائلی ایجاد می شود ،باعث بلوغ زودرس می‌شوند.

آیا‌ ‌درمان بلوغ زودرس لازم است؟‌

‌هنگامی‌كه بلوغ در سنین پایین رخ دهد، رشد قدی كودكان بیشتر می‌شود و این كودكان به‌ ‌نسبت كودكان هم سن خود قدبلندتری خواهند داشت ولی پس از دو سه سال كه بلوغ كامل شد، رشد قدی متوقف شده و در نهایت بزرگسالان كوتاه قدی خواهند شد. از نظر شكل فیزیكی‌ ‌نیز ممكن است مشكلاتی دیده شود. به‌علاوه از نظر روانی، این كودكان دچار مشكلات زیادی خواهند شد.

رشد اندام ها و بروز علائم بلوغ در نوجوانان كم‌سن و مقایسه خود با سایر همسالان، باعث بروز اضطراب شدید در این كودكان و‌ ‌والدین آنها می شود.

‌آثار فردی: در بعد حیات فردی بلوغ زودرس عوارضی نظیر ضعف بدن ، افت حیات عقلانی ، بروز و ظهور اضطراب ، هیجانات پر دامنه و غیر قابل کنترل ، بروز حالت یاس و تزلزل روحی ، اختلالات عصبی ، کندی در رشد فکر ، و... را در پی دارد.

آثار اجتماعی: در عرصه ی حیات اجتماعی بلوغ پیشرس موجد عوارضی از قبیل خشونت و لجاجت ، عصیان در برابر دیگران ، تن دادن به انزوا و گوشه گیری ، پدید آمدن روابط و ارتباطات نامناسب و غلط ، افت کار و تحصیل ، هدف قرار دادن مساله ی جنسی در عرصه ی زندگی و غیره می باشد.

مشکلات اخلاقی: بلوغ زودرس از لحاظ اخلاقی یک آفت خوانده می شود به این علت که نوجوان از نظر عقلانی در شرایط سنی کودکان هم سن خود اما از نظر جسمی و تمایلات نفسانی، تمایلات و خواسته های غریزی بزرگتر ها را دارد. به عبارت دیگر فرد 10 ساله تمنای 16 ساله ها را دارد. و از اینکه بتواند در برابر آن خواسته ها موضع معقولی بگیرد ناتوان خواهد بود.

علل و عوامل پیشرسی بلوغ در کودکان

1.عوامل ارثی یا ژنتیک و انتقال این ویژگی زود رسی بلوغ از والدین و اجداد به فرزندان

2.عامل تغذیه ، بویژه غذاهای هورمون دار و مصرف زیاد مواد پروتئینی مانند گوشت و تخم مرغ و غیره

3.عوامل اجتماعی و فرهنگی مانند دیدن صحنه های جنسی و شنیدن داستان ها و شرح حال های مربوط به آن نوع مسائل ، تصویر ها و تبلیغات انواع رسانه ها مانند تلویزیون و ماهواره ، اینترنت و سی دی و غیره.

4.بازی ها و نوازش های غلط و بی غرض توسط والدین در دوران خردسالی

5.اضطرابات و نا امنی های مکرر برای کودک و دلشوره هایی که برای او در عرصه ی زندگی حاصل می شود و او را در خود غرق می کند.

6.از دیگر عوامل ایجاد بلوغ زودرس می توان به وجود عوامل محیطی مثل نوع لباس ، معاشرت ناصحیح ، ستایش جنس مخالف نزد کودک ، تعقیب کنجکاوی و تجسس توسط کودک ، نیاز شدید به محبت ، نقص اخلاق و شوخی های بی بندوبار و ... میتوان نام برد.

عوامل اجتماعی و فرهنگی مانند دیدن صحنه های جنسی و شنیدن داستان ها و شرح حال های مربوط به آن نوع مسائل ، تصویر ها و تبلیغات انواع رسانه ها مانند تلویزیون و ماهواره ، اینترنت و سی دی و غیره می تواند از علل مهم ایجاد بلوغ زود رس دانست.

راهکار های بلوغ زودرس کودکان

1.       والدین باید با ایجاد رابطه ی صادقانه و دوستانه با دختر یا پسر مبتلای خود ، برای او پیدایش این تغییرات را توضیح دهند و او را از مراقبت ها ی ضروری آگاه کنند.

2.       ارتباط والدین با معلمان فرزندشان جهت بر قراری ارتباط دوستانه ی آنان با کودکان هم سن خود و جلو گیری از ایجاد مشکلات روانی در این زمینه.

3.       رعایت عوامل و شرایط فردی و خانوادگی و اجتماعی قابل کنترل (عوامل و شرایط ذکر شده در مورد علل بلوغ زودرس) جهت تعدیل و کاستن از عوارض و پی آمد های بلوغ پیشرس در زندگی حال و آینده ی این کودکان.

4.       مراجعه به پزشک متخصص جهت بررسی و درمان پیشرسی بلوغ کودکان برای پیشگیری از مشکلات استخوانبندی ، رشد قدی و فیزیکی و انجام معاینات و آزمایش های مداوم.

بنابراین درمان باید بسیار زود شروع شود (قبل از سن استخوانی 12سال برای دختران و 13 سال برای پسران.) در صورت موفقیت، پزشك درمان را تا‌ ‌رسیدن كودك به سن طبیعی بلوغ ادامه می‌دهد و سپس قطع می‌كند تا بلوغ به‌طور طبیعی‌ ‌در سن طبیعی پیش‌ رود. آگاهی والدین به نشانه‌های بلوغ زودرس با مراجعه زود و به موقع موفقیت درمان را به‌دنبال دارد. نكته مهم این است كه هوش این كودكان‌ ‌طبیعی و حتی در مواردی بالاتر از كودكان هم‌سن است.

منبع: جهان نیوز با دخل و تصرف

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (8)

مامان وانیا
25 مرداد 90 16:34
مطلب خیلی خوبی بود اما کاش اضافه میکردید که برای دختری که در مراحل بلوغ قرار گرفته ولی همچنان قد خیلی کوتاه و جثه ریزی دارد چه باید بکنیم؟

ممنون از لطفتون
ان شاءالله به زودی مطلبی را برای کوتاهی قد کودکان قرار می دهیم

مامان پریسا
25 مرداد 90 19:13
...و نزدیک شدن به این گونه بچه ها وایجاد ارتباط با اونها واقعا سخته.مخصوصا اگر پدر و مادر ار اول ارتباط دوستانه ایی با فرزندشان نداشته باشند. و وای به روزی که بچه برای حل مشکلات مربوط به بلوغ به سراغ همسن های نادانتر از خودش بره.به نظر من مهمترین آموزش برای مادران اینه که یاد بگیرن چطور با فرزندشون دوست بشن. یعنی همزمان با رشد بچه مادر هم همسن او بشه وبا او بزرگ بشه ولی با یک دنیا تجربه.

خیلی خوبه که همه ی پدر و مادرا این نکته ای که شما فرمودین رو رعایت کنن.
ممنون مامان مهربون به خاطر این نظر سازنده و مفیدتون
مامان ماهان
25 مرداد 90 23:21
مطلب فوق العاده مهمی بود


مامان ماهان عشق ماشین
26 مرداد 90 11:11
ممنون از این مطلب.چقدر این6عامل پیشرسی بلوغ برام جالب و آموزنده بود.
یکی از فامیلای ما دخترش از 3 سالگی دچار چاقی مفرط شد.دکتر بهش گفت اگر به همین صورت ادامه پیدا کنه دچار بلوغ زودرس میشه.8سال زیر نظر یه پزشک تغذیه خوب تو شیراز بود که هم چاقی رو کنترل کنند هم به رشدش آسیب نرسه.خداروشکر الان یه دختر 11ساله معمولیه.
یه مدت هم هر ماه از یه آمپول مخصوص که خیلی هم گرون بود استفاده میکردن تا بلوغش رو عقب بندازن.نمیدونم عوارض بعدی نداره؟
چقدر خوبه که از همین کودکی مواظب چاقی و تغذیه بچه ها باشیم.

ما از شما به خاطر یادآوری این نکته تشکر می کنیم. واقعا که چقدر خوبه از همین ابتدا مواظب کودکانمان باشیم و اون 6 مورد رو جدی بگیریم تا کودک در معرض اون آمپول ها قرار نگیره، درسته که به عقیده ی پزشکان محترم این آمپول ها عوارض جانبی نداره، ولی تجربه نشون داده ، داروهایی وجود داشته اند که عوارض بدِ آن سالیان بعد مشخص شده است. مثل:
http://mamanschool.niniweblog.com/post72.php
باز هم از شما دوستِ خوب و مامانِ مهربون ممنونیم
مامان شازده کوچولو
26 مرداد 90 12:05
خیلی جالب بود


یک عدد مامان
26 مرداد 90 17:54
نمیدونم چرا این پستتون رو خوندم اظطراب گرفتم !

این مساله بلوغ خیلی مهمه ....نگرانیم از این جهته که من دو تا پسر دارم و شاید نتونم در این موارد زیاد کمکشون کنم و پدر نقش مهمتر و بهتر و مفیدتری میتونه داشته باشه. ولی خب وقتی پدر ها گرفتار هستن و وقت کمتری دارن باید چیکار کرد؟

نگران نباشید انشاالله در آینده بیشتر به مساله ی بلوغ می پردازیم و اتفاقا نقش کلیدی مادر رو در این زمینه بیان خواهیم کرد.
موفق باشید
مریم (مامان روشا)
13 مهر 90 1:03
وای خیلی خیلی برام جالب بود چقدر خدا مارو دوست داره که یه مامان انقدر دلسوزانه این مطالب رو برامون میذاره راستش نگران شدم من تمام تلاشمو میکنم نمیدونستم انقدر مهمه حالا بهترین سن برای بلوغ دختران چه سنیه؟


ما هم خدا رو شکر می کنیم که مامانای اهل مطالعه توی مدرسه هستند و اینقدر به مسایل مربوط به فرزندانشون اهمیت می دن.
به زودی در مورد همه ی مسایل مربوط به بلوغ، مجموعه مقالاتی در مدرسه قرار داده خواهد شد. امیدواریم که از اون استفاده کنید.
گلزار
24 اردیبهشت 92 9:15
مرسی از مطالب خوب و اموزنده تون.

من یک دختر شش ساله ویک پسر چهارده ساله دارم واتاقشون مشترکه ومن از این موضوع کمی ناراحتم چون پسرم در سن بلوغ است ودخترم هم به لحاظ هوشی بالاتر از سنش است.به نظر شما این نگرانی من طبیعیه؟




سلام

سئوال شما رو برای خانم دکتر ارسال کردیم به محض دریافت پاسخ اون رو به شما انتقال میدیم، البته چون آدرس وبلاگتون رو ندادید جوابتون رو در همین قسمت قرار خواهیم داد

موفق باشید

پاسخ خانم دکتر:
بله طبیعی است. اگه بتونید اتاقشون رو جدا کنید بهتره و اصولا تنها بودن پسرتون با دخترتون در خونه زیاد خوب نیست. به این دلیل که اگه خدای ناخواسته اتفاقی بیفته دخترتون نمی تونه به شما چیزی بگه.