مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 12 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

پهن شدن سر نوزاد (علل و پيشگيري)

1390/5/13 9:53
نویسنده : یه مامان
10,139 بازدید
اشتراک گذاری

پهن شدن سر نوزاد یکی از عوارض شایع در کودکان است. در این مقاله به بررسی عوامل این اختلال و روش درمان آن می پردازیم...

استخوان جمجمه سر از ۸ تکه تشکیل شده است و برای عبور سر نوزاد از مجرای کانال زایمانی لبه ‌های این استخوان‌ ها روی هم قرار می‌ گیرند تا سر نوزاد کوچک ‌تر شود و از کانال زایمانی عبور کند و پس از عبور از کانال نیز مجددا این استخوان ‌ها روی هم قرار می‌ گیرند.

اما برخی مواقع تا قرار گرفتن استخوان‌ ها روی همدیگر، چند روزی طول می ‌کشد و این، امری نیست که ماه‌ ها و هفته ‌ها طول بکشد. این تغییر شکل استخوانی ظرف مدت چند روز طبیعی می ‌شود.

گاهی به دلیل انقباضات رحمی در موقع زایمان یا در شرایطی که سر جنین داخل رحم روی استخوان لگن مادر فشار بیاورد، ممکن است این حالت به خون ‌ریزی زیر لایه استخوان سر نوزاد منجر شود. این خون ‌ریزی نیز پس از چند هفته و به ندرت بعد از چند ماه جذب می‌ شود و اگر در مواردی جذب نشود، کلسیم در آن رسوب می نماید و حالت استخوانی به خود می ‌گیرد و از حالت نرمی خارج می ‌شود. حتی این حالت استخوانی نیز ظرف چند ماه طبیعی می ‌شود.

تورم در سر نوزاد

گاهی براثر فشارهای داخل رحمی ممکن است قسمتی از سر بچه ورم کند که اگر چه خون‌ ریزی رخ نمی ‌دهد اما ورم در قسمتی از سر باعث برجستگی می ‌شود.

این حالت در محدوده جغرافیایی یکی از استخوان ‌ها ایجاد می‌ شود. خون‌ ریزی در یک تکه از استخوان ‌ها ایجاد می ‌شود اما این ورم نیز پس از تولد، معمولا ظرف ۲ هفته جذب می ‌شود و سر نوزاد شکل طبیعی خود را پیدا می ‌کند.

تغییر دیگر، مربوط به شکل سر است. شکل سر به عوامل مختلفی از جمله وراثت ارتباط دارد. سر پدر و مادر به هر شکلی که باشد، ممکن است سر نوزاد هم مانند آن ها شکل گیرد و این جنبه ارثی مساله است و ناهنجاری محسوب نمی گردد. اما مواردی هم وجود دارد که ممکن است مشکل و ناهنجاری باشد. به عنوان مثال، اگر در بچه‌ ها استخوان‌ ها با هم جوش خورده باشد، در این صورت، مانع رشد مغز کودک می ‌شود. هر چه مغز بچه بزرگ ‌تر می ‌شود، استخوان ‌های جمجمه هم باید بازتر شوند.

در صورتی که استخوان‌ ها به ‌طور غیر طبیعی و در زمان نامناسب به هم بپیوندند، رشد مغز میسر نمی شود و شکل سر غیرعادی می ‌شود و باید تحت درمان و جراحی قرار گیرد. استخوان‌ ها با جراحی از هم جدا می ‌شود تا مغز بتواند رشد کند و در اثر رشد، سر کودک تغییرات نامناسبی پیدا نکند.

هیدروسفالی یا تجمع آب در سر نوزاد

نوع دیگر ناهنجاری‌، تجمع آب در سر نوزاد می باشد که به آن هیدروسفالی گفته می ‌شود. مایعی که دور مغز است به ‌طور طبیعی تولید می شود و سپس از مجرای دیگر جذب می‌ شود. اگر قسمتی از مسیر تولید و یا محل جذب بسته شود، مایع در آن تجمع می کند و سر بچه روز به روز بزرگ‌ تر می ‌شود.

اگر زود متوجه این حالت شویم، با قرار دادن لوله، این مشکل برطرف می شود و انسداد رفع می گردد. بنابراین سر کودک هم حالت طبیعی خود را پیدا می کند اما اگر متوجه نشویم، آب اضافی اجازه رشد به مغز نمی دهد و کودک دچار مشکلات دیگری می ‌شود.

گاهی به ندرت سر دچار کیست می ‌شود و این موجب تغییر ظاهری جمجمه می ‌شود.

وضعیت نامناسب خواب نوزاد

پهن شدن وضعيتي سر نوزاد در روزهاي اول زندگي به علت نوع خواباندن او، ممکن است رخ دهد يکي از علت ‌هاي اين پهن شدن سر، خواباندن نوزاد به پشت است. در دهه 1990 ميلادي، يک بررسي بزرگ نشان داد که خواباندن نوزاد روي شکم، احتمال وقوع «نشانگان مرگ ناگهاني نوزاد» را بالا مي‌برد. از آن هنگام به بعد به والدين توصيه شد که براي جلوگيري از اين عارضه، نوزادان را به روي شکم نخوابانند و به پشت بخوابانند. در نتيجه به موارد « پهن شدن وضعيتي سر نوزاد » افزوده شده است.

 با توجه به اين که ايمني نوزاد شما در صدر اولويت‌ ها قرار دارد، شما بايد همچنان نوزادتان را به پشت بخوابانيد، هر چند که سر او به طور گذرا تغيير شکل پيدا کند.

 وقتي کودک شما به اندازه کافي بزرگ شد که خودش روي شکم‌ اش بچرخد، مي ‌توانيد به او اجازه دهيد در اين وضعيت بماند اما حتي در اين موقع هم بايد او را در ابتدا به پشت بخوابانيد.

برخي از موارد اين نوع تغيير شکل جمجمه نوزاد نياز به درمان دارد. براي درمان از وسيله‌ اي به نام «باند جمجمه‌اي»استفاده مي ‌کنند که مانند يک کلاه ‌خود کوچک روي سر نوزاد گذاشته مي‌ شود اما در بسياري از نوزادان اين تغيير شکل سر با رشد بيشتر سر و متحرک شدن بيشتر نوزاد خود به خود برطرف مي ‌شود.

يک علت ديگر شايع پهن شدن سر نوزاد خوابيدن او به يک طرف است. بسياري از نوزادن ترجيح مي‌ دهند به يک طرف بخوابند:

 *در برخي از نوزادان ممکن است علت اين امر، سفت بودن عضلات يک طرف گردن باشد و متخصص اطفال ممکن است ورزش ‌هاي کششي گردن براي حل اين مشکل تجويز کند.

 *در موارد ديگر، اين ترجيح نوزاد به گرداندن سر به يک طرف ممکن است به عوامل محيطي مربوط باشد. براي مثال، اغلب نوزادان به سمت صداي مادرشان بر مي ‌گردند، بنابراين اگر گهواره نوزاد در کنار تخت ‌تان است، مي ‌توانيد نوزاد را از آن طرف گهواره بخوابانيد تا هنگامي که صداي شما را مي‌ شنود، سرش را در جهت مخالف هم بگرداند.

 *صرف زمان شيردادن نوزاد از سينه هم به پيشگيري از تغيير شکل سر نوزاد کمک مي ‌کند.

 خبر خوب اين است که اگر اين مشکل را زود تشخيص دهند، يعني هنگامي که سر نوزاد هنوز نرم و شکل ‌پذير است، انجام اقدامات ساده ‌اي مانند آن هايي که ذکر کرديم، در اغلب موراد موفقيت‌ آميز است.

 همچنين در مورد نگراني‌ هاي خود با متخصص اطفال صحبت کنيد تا نوزاد را از لحاظ عوارض احتمالي زمينه‌‌ ساز تغيير شکل سر او مورد بررسي قرار دهد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (7)

مامان پریسا
13 مرداد 90 10:54
سلام خسته نباشید.می خواستم بدونم وول خوردن بچه ها در شب اون هم خیلی زیاد طبیعیه؟آخه پریسا خیلی زیاد وول می خوره.و تا خواب میره سریع دمر میشه وتا صبح چندین بار از سر جاش دور میشه.

سلام
ممنون
سن بچه ها در این قضیه مهمه، نوزادان ممكنه دل درد داشته باشن يا غذا زياد خورده باشن يا اينكه غذاهاي باد دار استفاده کرده باشن و در سنین بالاتر اگه از پوشك گرفته شدن علاوه بر فرض هاي بالا ممكنه كه دستشويي هم داشته باشن
مامان پارسا جون
13 مرداد 90 11:02
جالب بود مرسی.

خوشحالیم که براتون جالب بوده
يك عدد مامان
13 مرداد 90 13:52
از ما كه گذشت ولي مطلبش خيلي مفيد بود.خوب خوندمش و به ذهن سپردمش تا واسه زنداداشم تعريف كنم.مطمئنم به دردش ميخوره
مرسي و سپاس

نماز و روزه هاتون قبول.التماس دعا

ممنون از لطفتون مامان مهربون.
نماز و روزه های شما هم قبول و التماس دعا
مامان ماهان عشق ماشین
14 مرداد 90 11:06
بعد از به دنیا اومدن بچه ها به پهلو خواباندن هم به رفع پهنی و گرد شدن سر کمک میکنه. البته باید به تناوب و به هردو پهلو خواباند.

از همکاری و همراهی شما با مطالب مدرسه متشکریم
همینطور از ارائه ی تجربیاتتون
الهام مامان رامیلا
14 مرداد 90 16:57
جالب بود چون من خودم این مشکل رو داشتم و به مرور زمان تونستم با این ور و اون ور خوابوندن حلش کنم مرسی

خدا رو شکر، براتون آرزوی موفقیت داریم
خانم معلم بندری
17 مرداد 90 22:56
از این مقاله هم خیلی استفاده کردم ممنون

خواهش میکنم، خوشحالیم که براتون مفید بوده
اتنا مامان روشا
11 اردیبهشت 91 16:42
سلام از مطلب جالبتون ممنونم هر چی گشتم در مورد موهای نوزادان چیزی نداشتید من یک سوال در مورد دخترم که سه ماهشه دارم جلوی موهاش بر اثر کلاه ریخته میخوام روغن بادام بزنم تا خوب بلند بشه روغن بادام مشکلی ندارد؟

سلام مامان عزیز
ان شاالله در آینده در این زمینه هم مطلب خواهیم گذاشت، اما به طور خلاصه باید بگیم که نوزادان پس از گذشت مدتی موهای مادرزادی خودشون رو از دست می دهند و مجدداً رویش موی خودشون رو آغاز می کنند.
البته رویش موی نوزادان می‌تواند تفاوت زیادی با هم داشته باشد. بعضی از بچه‌ها با موهایی پر پشت به دنیا می‌آیند، در حالی که برخی دیگر موهای کمی دارند. به علاوه اغلب نوزادان در ۶ ماهه اول عمرشان تمام موهای مادر زادیشان را از دست می‌دهند.
گاهی اوقات مو‌های جایگزین سریعاً در می‌آیند، اما با رنگ و جنس متفاوت. در برخی از نوزادان رویش مجدد مو مدتی طول می‌کشد. در هر صورت خیالتون راحت باشه، کودکتون بالاخره موهای معمولی خودش رو خواهد داشت، هرچند که ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشه
اما توصیه ی ما اینه که صبور باشید و با صبرتون او رو همراهی کنید