مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

روانشناسی نقاشی های کودک

1390/5/8 15:15
نویسنده : یه مامان
6,749 بازدید
اشتراک گذاری

 درک و فهم نقاشی های کودک برای والدین و مربیان بسیار لازم است.

بزرگسالان می توانند با برقرار کردن روابط دوستانه با کودک از او بخواهند برایشان درخت، حیوان، خانه، یک شخص، خانواده، خودش و یا هر چه را که مورد علاقه اش هست یا از آن می ترسد یا یک رویا را ترسیم کند. (بی آنکه چیزی را به او تحمیل کنند.) البته برای تعبیر نقاشی های یک کودک باید از تعداد زیادی از نقاشی ها و اطلاعات دقیق زندگی کودک کمک گیرید....

 1-شکل آدم

در نقاشی کودکان اگر شکل آدمک در مجموع هماهنگ باشد، احتمال زیادی وجود دارد که کودک کاملا سازگار باشد. اگر برعکس آدمک در اندازه کوچک یا در گوشه ای از کاغذ کشیده شده باشد، به معنای این است که کودک خود را کم ارزش و از دیگران پایین تر می داند. اگر در نقاشی دست و بازو را نکشیده باشد، بیانگر احساس ناامنی است. کودکانی که آدم هایی با اندازه بزرگ رسم می کنند خود را بالاتر از بقیه می دانند و زودرنج و حساس هستند. کودکان پرخاشگر، جزئیات صورت را به حد اغراق آمیزی بزرگ رسم می کنند، در حالی که کودکان خجالتی، جزئیات را از نظر می اندازند و فقط دایره صورت را ترسیم می کنند.کودکان ضعیف و درونگرا اغلب برای آدمک پا نمی گذارند و یا او را به حالت نشسته نقاشی می کنند. بالاتنه اگر لاغر و باریک باشد، مشخص کننده این است که کودک از اندام خود ناراضی است و یا از چاق و بزرگ شدن می ترسد.

کودکان شاد خیابان های عریض و باز می کشند، ولی کودکانی که دارای خانواده ای گسسته و ناهماهنگ هستند، معمولا در نقاشیهای خود کوچه های متعدد که در یک نقطه تلاقی می کنند، ترسیم می کنند.

 

2-نقاشی کودکان

همسن و سال: در این نوع نقاشی از کودک درخواست می شود که خود را در میان کودکان همسن بکشد. اگر کودک در این نقاشی خود را در میان گروه یا کنار دایره کشیده باشد، معانی مختلفی پیدا می کند. ناسازگارها اغلب در محدوده خارجی گروه و یا تنها می کشند، در حالیکه کودکان سازگار خود را در میان گروه همسن و سال نقاشی می کنند.

3-خانه

در نقاشی کودکان، خانه بیش از هر چیز دیگری دیده می شود. خانه نماد پناهگاه و هسته اصلی خانواده است که ممکن است مورد علاقه یا تنفر کودک باشد. در سنین 5 تا 8 سالگی کشیدن خانه هایی که در ورودی آن از بقیه خانه جدا مانده و نیز دیوارهای بلند نشانگر خجالتی بودن کودک است. بعد از 8 سالگی نشانگر خود کوچک بینی و تنهایی و در نوجوانی نشانگر شرم و حیای زیاده از حد است. در خانواده هایی که پدر و مادر از هم جدا شده اند، کودک معمولاً خانه را به 2 قسمت تقسیم کرده و دو در ورودی برای آن می گذارد.اگر خانه به شکل قصر باشد در واقع به منزله پناهگاه مطلوب است و یا برعکس اگر به شکل زندان باشد، نماد فشار خانوادگی است.

 4-کوچه

 اگر کودک دچار مشکل باشد، کوچه که محلی برای ارتباط با دیگران است را به صورت پیچ و خم دار می کشد. کلا کوچه نماد فرار و گریز است. کودکان شاد خیابان های عریض و باز می کشند، ولی کودکانی که دارای خانواده ای گسسته و ناهماهنگ هستند، معمولا در نقاشیهای خود کوچه های متعدد که در یک نقطه تلاقی می کنند، ترسیم می کنند.

همیشه یک شخصیت اصلی وجود دارد که کودک بیشترین بار احساسی خود را چه به صورت عشق و ستایش، چه به صورت ترس و دلهره، بر روی او مستقر می کند.

5-درخت

 برای تجزیه و تحلیل نقاشی درخت باید سه قسمت آن را مشخص کرد (ریشه، تنه، شاخه ها و برگ ها). ریشه که در زمین فرو رفته نماد فشارهای غریزی است. و پرثبات ترین و مشابه ترین عامل به خود کودک می باشد. بنابراین بیانگر مشخصات دائمی و عمق شخصیت اوست. شاخه ها و برگ ها نشانگر ارتباط کودک با دنیای خارج است. اگر درخت برگ های زیاد و درهم داشته باشد نشان دهنده این است که کودک در خود فرو رفته و آمادگی تغییر و تحول را ندارد. ولی درختی که شاخه های آن هر کدام به سویی کشیده شده اند نمایانگر حساسیت شدید کودکی است که مسائل را به سادگی می فهمد و می تواند با محیط سازگار شود.

 6-خورشید

در بیشتر نقاشی های کودکان خورشید وجود دارد و تصویر آن نشان دهنده خوشحالی و گرما و بنا به نظر پژوهشگران نماد پدر مطلوب است. وقتی رابطه بین کودک و پدر خوب باشد، خورشید همیشه به طور کامل در حال درخشیدن است و اگر این طور نباشد، خورشید در پشت کوه یا قوسی در افق دیده می شود. البته گاه کودکان در اثر تقلید از دیگران خورشید را در پشت ابر می کشند که این موضوع نمی تواند نشان از مشکلی باشد .

اگر کودک از پدرش بترسد، خورشید را به رنگ قرمز تند یا سیاه در می آورد.

 نقاشی خانواده

1-         فاصله بین اشخاص در نقاشی: اگر کودک، خود را در کنار اعضای خانواده خود بکشد، نشانگر انس و الفت بین اعضای خانواده است.  

2-      برجسته کردن اشخاص: در بیشتر نقاشی هایی که کودکان از خانواده ترسیم می کنند، همیشه یک شخصیت اصلی وجود دارد که کودک بیشترین بار احساسی خود را چه به صورت عشق و ستایش، چه به صورت ترس و دلهره، بر روی او مستقر می کند. این شخصیت اصلی غالبا قبل از دیگران کشیده می شود. این شخص گاه نفر اول از سمت چپ کاغذ است.

کریمی /ماهنامه کودک


توجه:

گاهی عدم وجود جزئیات لازم در نقاشی کودک به علت بی دقتی و کم توجهی او به آن شیء یا منظره ای است که رسم کرده است و گاهی هم به علت عدم آگاهی آنهاست (مثل رسم نکردن ریشه برای یک درخت که شاید کودک از وجود آن آگاهی ندارد). برای تحلیل دقیق نقاشی باید شرایط خاص محیط در نظر گرفته شود. مامانای عزیز توجه کنن چنانکه هر کدام از ویژگی های ذکر شده را در نقاشی کودک خود متوجه شدند برچسب آن صفت را به کودک نزنند و قبل از آن به یک روانشناس مراجعه کنند. چون برچسب زنی به کودک می تواند تاثیرات مخربی برای کودک داشته باشد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

مامان ماهان عشق ماشین
9 مرداد 90 9:39
سلام.مطلب خیلی جالبی بود.زمانی که بچه بودم یه دوست داشتم که رابطه پدر و مادرش با هم خوب نبود و خیلی هم از باباش می ترسید.چون نقاشیش خیلی خوب بود توی ذهنم مونده.اتفاقا همونطوری که شما گفتین خونه رو با دو در رسم میکرد.یه حالت سه بعدی بهش میداد یه درو از پهلو و یه درو از جلو می کشید.خورشید رو هم یه ربع دایره قرمز پشت کوههای برفی میکشید.(البته اینو هم بگم که منم نقاشیم بد بود و فقط از اون تقلید میکردم بدون اینکه اون مشکلات رو داشته باشم)
اون دوستم وقتی بزرگ شد هم زندگی شیرینی نداشت و ازهمسر و فرزندش جدا شد.

سلام
ممنون از اینکه این مطلب رو بیان کردید و تجربیات خودتون رو در اختیار ما و مامان های دیگه گذاشتید، همونطور که گفتیم برای تحلیل دقیق نقاشی کودک باید شرایط خاص محیط در نظر گرفته بشه درست مثل همین دوست شما... مامان های عزیز هم باید توجه داشته باشن که با دیدن نقاشی کودکشون سریع برچسب به کودک نزنن، مثلا به قول شما ممکنه نقاشی کودک تقلیدی از دوستش باشه نه ذهنیت خودش و شما با بررسی دقیق تر می تونید علت رو پیدا کنید که در مورد شما وجود دوستی با اون شرایط بوده .
امیدواریم پدر و مادرا بیشتر به فرزندانشون توجه کنن تا مثل دوست شما دچار مشکلاتی در آینده نشن
براتون آرزوی موفقیت و خوشبختی داریم
يك عدد مامان
9 مرداد 90 12:40
خييييييييييييييلي جالب بود

دست گلتون درد نكنه واقعا

به نظر شما پدر و مادر ميتونن به بچه ياد بدن كه چي بكش و چيو نكش؟؟يا مثلا بهش بگن بايد خورشيد رو اينجوري بكشي و خونه رو اونجوري؟؟يا نه ! بايد بذاريم هر چي رو كه خودشون دوس داشتن بكشن؟؟
امين و متين همش نقاشي روبات و قهرمان و نقشه گنج و اينا ميكشن.يعني گل و پروانه و خونه و اينا خيلي كم ميكشن.نقاشيهاشون كاملا پسرونه اس!هر چي توي فكرشونه ميكشن و بعد براي همديگه ميشينن توضيح ميدن و يه قصه ي دو ساعته ازش ميسازن!!

نميدونم بايد توي يه مسير خاصي هدايت بشن يا بايد آزادشون بذارم هر چي رو كه دوس دارن بكشن؟

البته اينم بگم كه كلا فيلم و بازيهاي قهرمانانه و هيجاني رو خيلي دوس دارن ولي هم متناسب با سنشونو هم به اندازه ميذارم ببينن


سلام مامان مهربون
همین نقاشی ای که خود کودک دوست داره بکشه، نشون دهنده ی افکار اوناس.
پسر یکی از آشنایان ما هم فقط زمین فوتبال می کشید، از بس که به فوتبال علاه داشت. بعد اون رو توی کلاسای رزمی و شنا فرستادن ، درصد زمین فوتبال کشیدنش اومد پایین.
انگار امین و متین عزیز به غیر از مرد عنکبوتی و اینا به چیز دیگه ای فکر نمی کنن D:
البته پسر بودنشون و نوع فیلم ها و بازی هایی که علاقمندند هم در نقاشی اونها تاثیر گذاره.
ولی سعی کنید که یک بعدی نشن، یعنی فقط به این مسئله نپردازن، اگر فکرشون تغییر کنه، نقاشی شون هم تغییر می کنه.
مامان آرین
9 مرداد 90 14:19
دستتون درد نکنه خیلی خوب بود.آرین توی مهدکودک خیلی چیزها یادگرفته بکشه (خورشید،درخت،گل،خونه و ...)ولی هروقت خونه میشینیم نقاشی کنه بیشتر خط خطی میکنه

شاید کودک شما به وسیله ی این خطوطی که می کشد افکار خود را نشان می دهد و با شما صحبت می کند. و یا حتی در ذهن خود برای این نقاشی داستان هایی داشته باشد. و به خاطر آرامش و آزادی که در کنار مادر خود دارد آنچه را که دوست دارد می کشد.
در طی صحبتی که با مشاور مدرسه داشتیم اینطور بیان کردند که:
«کودکان زیر 7 سال را باید کاملا آزاد گذاشت ، و از آنجاییکه در مهدکودک ، کودکان طبق ضابطه و قوانین مهد قرار می گیرند مجبورند در راستای آموزش های مهد عمل کنند ، در حالیکه آزادی برای کودکان در این سنین ضروری است و باعث رشد آنان می شود. »
پیشنهاد میکنیم که این مطلب را هم مطالعه کنید:
http://mamanschool.niniweblog.com/post10.php
برای شما و کودک دلبندتون آرزوی موفقیت و خوشبختی داریم.
مامان ماهان
9 مرداد 90 20:21
دوست جونم برای تحلیل نقاشی کودکان سن خاصی باید باشه یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟

سن می تونه تاثیرگذار باشه، به خاطر نتیجه ی دقیق، همون طور که اشاره شد، احتیاج به نظر روانشناس است.
این مطالب فقط در حد اطلاع رسانی به مادران عزیز می باشد.
مامان علي
9 مرداد 90 23:19
خيلي مطلب جالب و آموزنده اي بود .ممنون خيلي استفاده كردم

سلام
خواهش می کنم، براتون آرزوی موفقیت داریم
مادر کوثر
30 مرداد 90 10:22
خیلی برام جدید و جالب بود.باید به وقتش هم بیام و دقیقتر بخونمش

براتون آرزوی موفقیت داریم