مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

مادران شاغل

1390/5/7 15:08
نویسنده : یه مامان
6,939 بازدید
اشتراک گذاری

مادري كه شاغل است، حداقل بخشي از زمان خود در روز را بايد در محل كار بگذراند كه در اين ساعات بهره‌مند شدن از فرآيند تعليم و تربيت فرزند خود را از دست داده و نمي‌تواند بر آن مسلط باشد...

در سایت صبا ایران مطلبی را  درباره ی اشتغال مادران در خارج از خانه دیدیم که بد نیست شما مامان های مدرسه هم اون رو مطالعه کنید، خوشحال میشیم که نظرات و تجربیات شما رو درباره ی اون بدونیم:

اشتغال مادر اگر چه ممكن است منبع درآمدي براي خانواده محسوب شود اما تأثيرات منفي نيز دربر دارد، نخستين عامل منفي اين است كه مادران از جريان جامعه‌پذير شدن فرزندان خود محروم مي‌شود. 

 كودكان تا 7 سال نخست زندگي، فرآيند جامعه‌پذيري را طي مي‌‌كنند؛ فرآيند جامعه‌پذيري فرآيندي است كه فرد ارزش‌ها، هنجارها، عقايد، اعتقادات و فرهنگ جامعه را دروني مي‌كند و آن را در آينده به كار مي‌گيرد. 

نام عاميانه فرآيند جامعه‌پذيري، همان تعليم و تربيت بوده كه مهمترين بستر جريان اجتماعي شدن فرد در خانواده است و مادر، اصلي‌ترين فرد مؤثر در اين جريان محسوب مي‌شود. 

مادري كه شاغل است، حداقل بخشي از زمان خود در روز را بايد در محل كار بگذراند كه در اين ساعات بهره‌مند شدن از فرآيند تعليم و تربيت فرزند خود را از دست داده و نمي‌تواند بر آن مسلط باشد، از سوي ديگر وقتي مادر، در منزل نيست، بايد كودك را براي نگهداري به فردي ديگر بسپارد. 

در گذشته اين كودكان به مادربزرگ‌ و پدربزرگ يا يكي از اقوام سپرده مي‌شدند اما در حال ‌حاضر اكثر اين كودكان در مهدكودك نگهداري مي‌شوند؛ در هر دو حالت چه كودك نزد پدربزرگ و مادربزرگ نگهداري يا به مهدكودك سپرده شود، آسيب‌هاي جدي به وي وارد مي‌شود. 

به دليل تفاوت نگرش و اعتقاد‌ والدين كودك با پدربزرگ و مادربزرگ، نگهداري كودك توسط پدريزرگ و مادربزرگ موجب ايجاد شكاف تربيتي در كودك مي‌شود؛ كودك در برخي مواقع نمي‌تواند به وجود آمدن چنين شكاف، تضاد و دوگانگي را درك كند. 

مهمترين آسيبي كه به دليل سپردن كودك به مهد‌‌ به وجود مي‌آيد، محروميت كودك از عاطفه و احساس مادري است؛ بايد توجه داشت با وجود تمام امكانات در مهد‌‌هاي كودك، عاطفه و احساس خانوادگي در اين مراكز وجود ندارد چرا كه مربي تربيتي مي‌تواند كودك را دوست داشته باشد اما نمي‌تواند عاشق وي بوده و نسبت به او از خودگذشتگي داشته باشد. 

كمبودهاي عاطفي مسئله‌اي است كه مي‌تواند براي فرزندان مادران شاغل به وجود آيد، مادري كه بخشي از وقت خود را در محل كار سپري كند، طبيعتاً بخشي از انرژي، احساس، عواطف و كارايي خود را نيز در محل كار صرف مي‌كند، در نتيجه نمي‌تواند به آن شكلي كه بايد، به فرزند خود رسيدگي كند... 

____________________________________

مهد کودک و کودکان زیر سه سال!

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (7)

معصومه مامان سهند
7 مرداد 90 16:59
خاله جون پست جدید گذاشتم خوشحال میشم به ما سری بزنید


مادر سامان
7 مرداد 90 17:56
سلام
خسته نباشید . مطالب عالی و درجه یک . عزیزم فکر کنم قالب وب بهم ریخته . شاید به خاطر سایز عکس ها باشه . در هر صورت یک چک بشه بد نسیت . در قسمت معرفی کتاب ، کتابهای خوبی رو گذاشتی ولی اگه بتونی همین کتاب ها رو برای دانلود هم قرار بدی کا ر خیلی خیلی بزرگی انجام دادی
در آخر اگه مایل به تبادل لینک هستی با دو وب (سامانی ) و (پسر بد ) بهمون خبر بده

سلام
ممنون از حضورتون در مدرسه ی مامان ها و لطف کردید که به هم ریخته شدن قالب رو بهمون خبر دادید، یک ویرایشی در کد قالب انجام دادیم ممنون می شیم دوباره چک کنید ببینید خوب شده یا نه و اگه درست نشده لطف کنید بگید با چه براوزری به مدرسه سر می زنید.
برای دانلودی که گفتید اگه کتاب الکترونیکی مربوط به کتابهایی که معرفی میشه رو پیدا کنیم حتما لینک دانلودشون رو می ذاریم
در ضمن خوشحال میشیم در لیست دوستان شما قرار بگیریم

مامان ماهان عشق ماشین
8 مرداد 90 5:12
سلام.البته یه نکته هم اینه که ممکنه مادر شاغل زمانبندی بهتری برای رسیدگی به فرزندش داشته باشه تا بعضی از مامانایی که همیشه کنار فرزندشون حضور فیزیکی دارن ولی واقعا با اونا نیستن.
من خودمو مثال میزنم.روزایی که سر کارم برای ساعتهای باقیمانده روز که به خونه برمیگردم کاملا برنامه دارم و طبق اون به فرزند و خونواده رسیدگی میکنم.اما امان از تابستان و تعطیلی!!!!!!


سلام
ممنون از نظری که دادید بله تا حدودی با حرف شما موافقیم اما این فقط مشکل شما و یا مامان ها نیست، متاسفانه همه ی ما عادت کردیم که وقتی زمانمون کمتر باشه برنامه ریزیمون دقیق تر میشه و وقتی وقتمون زیاده بیشتر اون رو تلف می کنیم. درست مثل وقتی مدرسه می رفتیم در زمان فرجه ای که برای امتحان داشتیم برنامه ریزی می کردیم و از همه ی ساعت ها و دقیقه هاش استفاده می کردیم تا نتیجه ی بهتری بگیریم و هرچه برای امتحانی کمتر وقت داشتیم تلاشمون بیشتر می شد!
شاید باید قبل از هر چیز این عادت رو ترک کنیم تا به نسل های دیگه منتقل نکنیم. چون دنیا و زندگی هم همینطوره اگه انسان بیشتر به یاد مرگ بود و زمان خودش رو بی نهایت نمی دید حساب شده تر عمل می کرد
دعا می کنیم که همگی در ترک این عادت موفق بشیم
مامان رها
8 مرداد 90 11:42
سلام ،خیلی ناراحت شدم از خودم بدم اومد چیکار کنم ،مجبورم ولی تمام تلاشم رو از وقتی میرسم خونه بکار میگیرم تا کمبود اون ساعتهای نبودنم رو جبران بکنم .


سلام مامان مهربون
امیدواریم در آینده ی نزدیک شرایط شما به گونه ای تغییر کنه که بتونید ساعتهای بیشتری رو در کنار فرزند دلبندتون باشید
براتون آرزوی سلامتی داریم
مامان ماهان
9 مرداد 90 20:16
من شاغل نیستم ولی خیلی برام مفید بود ممنونم

خوشحالیم که براتون مفید بوده
مامان علي
9 مرداد 90 23:15
سلام.من با مامان ماهان عشق ماشين موافقم.
منم شاغلم ولي پسرمو با بقيه بچه هاي فاميل و دوست و آشنا نه فقط خودم بلكه بقيه هم كه مقايسه مي كنن از هر لحاظ جلوتره.البته علي من تا 3سالگي پيش مامان بزرگش بوده .الانم مدت كمي توي مهده بقيش پيش مامان بزرگشه
از مطالب آموزندتون سپاسگذارم
موفق باشيد

امیدواریم که علی آقا در تمام مراحل زندگیش موفق باشه
مامان آنیتا
10 مرداد 90 14:25
سلام . مطلب بسیار خوب و با اهمیتی بود. بچه های مامانی شاغل خیلی گناه دارند.

سلام مامان عزیز

ان شاالله خدا همه ی مامان ها و باباها رو برای بچه هاشون حفظ کنه