مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 13 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

مسئولیت پذیر کردن بچه ها؛ قسمت اول

1397/5/2 6:38
نویسنده : یه مامان
1,598 بازدید
اشتراک گذاری

شاید در نظر بسیاری از والدین بزرگ ترین دغدغه و حتی مهم ترین درخواست از فرزند، درس خواندن باشد، اگرچه اهمیت این موضوع یعنی موفقیت در تحصیل بر کسی پوشیده نیست اما باید بپذیریم که درس خواندن همه زندگی فرزندان نیست و آن ها باید بتوانند در هر دوره ای از زندگی و در مواجهه با هر موقعیت و بحرانی گلیم خود را از آب بکشند، اما برای این که فرزندانمان بتوانند به خوبی از پس مسئولیت های خود در زندگی برآیند باید از دوران کودکی حس مسئولیت پذیری را در آنان تقویت کرد.

واگذار کردن برخی از امور شخصی و حتی کارهای خانه به آنها با توجه به میزان توانمندی هایشان از جمله روش های موثر در آموزش و تقویت حس مسئولیت پذیری در کودکان است.

در این صورت است که کودکان حس مشارکت و همکاری را تجربه می کنند و از این که می توانند مهارت هایشان را برای کمک به شما به کار گیرند، به خود می بالند و احساس مهم بودن می کنند، اما دادن وظایف کوچک به کودکان فوت و فن های ظریفی دارد

مسئولیت پذیری چیست؟

به طور کلی مسئولیت پذیری یعنی قابلیت پذیرش و به عهده گرفتن کاری که از کسی خواسته شده است،البته مسئولیت با وظیفه تفاوت دارد، وظیفه کاری است که یک نفر به دیگری محول می کند و باید حتما انجام بگیرد. اما وقتی از کسی خواسته می شود مسئولیتی را بپذیرد، باید برای او کاملا مشخص شود موضوع درخواست چیست و در برابر به عهده گرفتن آن، چه چیزی به دست می آورد.

مسئولیت پذیری ویژگی هایی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

*  نکته بسیار مهم درباره مسئولیت این است که اجباری برای پذیرش درخواست وجود نداشته و در واقع مسئولیت، انتخابی آگاهانه است، درست مثل قراردادی نانوشته که همه اجزای آن برای طرفین مشخص است.

* پذیرفتن مسئولیت همچنین نباید با احساس گناه یا بدهکاری یا اعمال زور و مبارزه همراه باشد، بلکه باید بدون فشار مالی یا عاطفی مطرح شود. اگر فردی احساس کند با زور او را مجبور به انجام کاری کرده اند، ممکن است خود او هم چنین روشی را در پیش بگیرد، یعنی علاوه بر نپذیرفتن آن مسئولیت، سعی کند از طریق زورگویی یا لجبازی به خواسته های خود برسد.

انواع مسئولیت پذیری

به طور کلی می توان دو نوع مسئولیت پذیری را مشخص کرد:

۱- مسئولیت پذیری شخصی

۲- مسئولیت پذیری اجتماعی

مسئولیت پذیری شخصی و خانوادگی، وظایف شخصی اولیه ای هستند که بیشتر کودکان خودشان در سنین پایین انجام می دهند، مثل مسواک زدن، شستن دست ها و لباس پوشیدن.

برخی والدین انجام این وظایف را کافی می دانند، اما باید به کودکان وظایفی درباره کارهای خانه نیز محول کرد تا علاوه بر مسئولیت پذیری شخصی و خانوادگی، مسئولیت پذیری اجتماعی را نیز بیاموزند و در مقابل دیگران احساس مسئولیت داشته باشند.

آموزش مسئولیت پذیری را از چه زمانی باید شروع کرد؟

برای آموزش مسئولیت پذیری، هیچ گاه زود نیست. همان طور که گفته شد یکی از روش های موثر آموزش مسئولیت پذیری کودکان، واگذار کردن کارهای روزمره به آن هاست.

کودکان دو، سه و چهار ساله عاشق کمک کردن هستند! پس از این ویژگی آن ها استفاده کنید و آن ها را دست کم نگیرید. البته در این زمینه، مرحله رشدی کودک و کارهایی را که می تواند انجام دهد در نظر داشته باشید.

به عنوان مثال کودکان در سن دو سالگی قادرند لباس های کثیف را در سبد رختشویی بریزند، اسباب بازی ها را پس از بازی جمع آوری و هنگام شست و شوی لباس ها به کمک شما لباس های تیره را از لباس های روشن جدا کنند. در سن سه سالگی نیز قادرند جوراب های شسته شده را با کمک رنگ و شکل شان جفت کنند، به یک گیاه آب دهند، چیزی را که زمین می ریزد پاک کنند و ظرف خود را از روی میز جمع کنند. در سن چهار سالگی نیز باید قادر باشند ظرف ها، قاشق ها و دستمال سفره ها را روی میز یا سفره بچینند، حوله ها را تا کنند، گردگیری کنند، در مرتب کردن رختخواب خود کمک کنند، شیر بریزند و با یک جاروی کوچک زمین را جارو کنند. بنابراین می توانید با توجه به توانایی فرزندتان، از همین سنین اقدام به دادن وظایف خانه به آن ها کنید.

ان شاالله در قسمت بعد در مورد اینکه چگونه باید وظایف خانه را بر عهده ی کودکان گذاشت صحبت خواهیم کرد

با ما همراه باشیدگل

پسندها (4)

نظرات (3)

مامان پریسا
3 مرداد 97 16:24
سلام بعد از ظهرتون به خیر.
مطلب خوبی بود و با توجه به سن پریسا می تونم بگم که از مهمترین مسایلی که در حال حاضر باهاش درگیرم همین حس مسولیت پذیری هستش.
من خیلی دوست دارم پریسا حداقل کارهای مربوط به خودشو انجام بده مثل مرتب کردن اتاقش و جمع کردن وسایل و یا انجام تکالیف بدون نظارت من..... ولی متاسفانه پریسا به کارهای خانه بیشتر و شدیدتر علاقه نشون میدهخندونک
و کارهای خودش  رو با تکرار و تذکر انجام میده....
شاید خوب باشه قید درس رو بزنم و بذارم خونه داری یاد بگیرهشاکیخستهکچلقه قهه
یه مامان
پاسخ
سلامممم
وقت شما هم بخیر
خب چه اشکالی داره بذارید کارهای خونه که دوست داره رو انجام بده کم کم کارهای خودشم انجام میده ان شاالله
درس و خونه داری هم کنار همدیگه میتونه باشه خودتون که میدونید ادم توانایی هاش بالاس فقط برنامه ریزی میخوادخندونکچشمک
ولی کلا تجربه نشون داده هرچی هی تذکر بدیم بدتر میشه اوضاعدرسخوانشاکی
مامان پریسا
3 مرداد 97 16:26
ناگفته نمونه که معلمش بارها بهم تذکر داده که بذلر تکالیفش رو خودش انجام بده. یک روز که انجام نداد و از معلم تذکر گرفت یاد میگیره..... در نتیجه مسولیت کارش رو به عهده میگیره...

ولی چه کنم که دلم نمیاد بچه ام جلو بچه ها خجالت زده بشهخنده
یه مامان
پاسخ
اتفاقا به حرف معلمش گوش بدید حالا که پیشنهاد داده  خندونک

احتمالا خود شما هم تجربه کرده باشید از کلاس بیرون کردنا و کنار تخته وایسادنای دوران خودمون روبدبو

ان شاالله بعدا در مورد انجام تکالیف مدرسه هم مطلب میذاریم