مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

روش گفتگو با فرزند؛ قسمت دوم (با دقت تمام گوش کنید)

1394/11/4 8:40
نویسنده : یه مامان
3,848 بازدید
اشتراک گذاری

در مطلب قبل گفتیم که  در گفتگو با کودک قدم اول این است که احساسات او را درک کنیم.

اغلب ما با انکار احساسات از جانب دیگران بزرگ شده ایم و برای اینکه بتوانیم در پذیرش احساسات دیگران به خصوص فرزند خود ماهر شویم تیاز به آموزش و تمرین در شیوه های کاربرد آن داریم...

در اینجا روش هایی برای کمک به کودک با تکیه بر احساس او عرضه می شود:

 با کمک گرفتن از احساسات:

 1- با دقت تمام گوش دهید.

 2-احساسات کودک را با کلمه ای تصدیق کنید

«آه»

«هوووم... »

«صحیح...»

 3- احساسات کودک را با عبارتی بیان کنید

4-به طور خیالی آرزوهایشان را برآورده کنید

 

در ادامه یا ذکر مثال هایی خواهید دید که این روش ها با روش هایی که معمولا استفاده می کنید چه تفاوتی دارد.

شماره 1: در گفتگو با فرزندتان به جای تقریبا گوش کردن با دقت تمام گوش کنید

 

مثال:تقریبا گوش کردن!

فرزند: بابا دوستم من رو زد ، بعد..... 

می شنوی؟

پدر: ادامه بده گوش می کنم

😐😐😐😐😐😐😐😐

فرزند: بعد من هم اون رو زدم

 بعد اونم دوباره من رو زد

 گوش می کنی؟...

🙁🙁🙁🙁🙁🙁🙁🙁

پدر: کلمه به کلمه گوش می کنم

فرزند: نه گوش نمی کنی

😔😔😔😔😔😔😔😔

پدر: می تونم هم مسابقه رو تماشا کنم و هم حرف های تو رو بشنوم

ادامه بده

فرزند: اه، اصلا ولش کن...

😢😢😢😢😢😢😢😢

 

مثال: با دقت تمام گوش کردن

فرزند: بابا دوستم من رو زد ، بعد..... 

می شنوی؟

پدر کارش را رها می کند و با فرزندش ارتباط چشمی برقرار می کند

😐😐😐😐😐😐😐😐

فرزند: بعد من هم اون رو زدم

 بعد اونم دوباره من رو زد

اون خیلی آدم بدیه

🙁🙁🙁🙁🙁🙁🙁🙁

پدر: با دقت به حرف های فرزند گوش می کند

🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔

فرزند: می دونی میخوام چیکار کنم؟

از حالا به بعد من با یکی دیگه از دوستام بازی می کنم

اون چپ و راست آدم رو با مشت نمی زنه!

😊😊😊😊😊😊😊😊😊

گوش کردن با دقت، به کودک فرصت می دهد تا مشکل خود را تحلیل و نتیچه گیری کند

 ان شاالله در روزهای آینده با مثال هایی از روش های دو، سه و چهار در خدمت شما خواهیم بود

 

پسندها (3)

نظرات (6)

مامان فرنيا
7 بهمن 94 9:48
سلام و صبح بخير ممنون از مطالب مفيدتون با خواندن اين مطالب بيشتر به برخودهام با دخترم توجه ميكنم من يك خواهر زاده دارم كه الان حدودا 11-12 ساله است و دچار تيك عصبي شده يعني سرش حركات غير ارادي داره و البته علتش مربوط به رفتار معلم مدرسه بوده وقتي د كتر بردند گفته اين تيكها در بچه ها عاديه چون استرس وارد شده را نميتونن درست كنترل و تحمل كنند به اين صورت نمود پيدا ميكنه و بعد از مدتي كه از ماجرا بگذره خودبخود رفع ميشه و البته بخاطر آرامش بيشتر و رفع سريعتر مشكل يك سري راهكار هم داده مثل فيلمهاي پرهيجان و خشن را ممنونع كرده و .... اما من دقت كردم اگه وقتي صحبت ميكرد و ما با ارتباط چشمي به حرفهاش گوش ميداديم حركاتش كمتر ميشد اما وقتي دقت اطرافيان كم بود با عجله بيشتري حرف ميزد و حركات سرش بيشتر ميشد
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز و مهربون فرنیا همراه همیشگی مدرسه حالتون خوبه؟ ممنون از اینکه نظرتون رو برامون نوشتید و شرمنده که انقدر دیر تایید میشه! تجربه ای که گفتید واقعا قابل توجه بود برامون، خیلی ممنون از وقتی که برای نوشتنش صرف کردید. ان شاالله به زودی ادامه ی این مطالب رو هم در مدرسه خواهیم گذاشت دوستتون داریم
بابا و مامان
14 بهمن 94 8:22
سلام صبحتون بخیر ممنون از مطلب عالیتون
یه مامان
پاسخ
به به سلام مامان عزیز و مهربون خواهش میشه، قابل شما رو نداشت
آبجی نگار
16 بهمن 94 16:29
سلام چقدرمدرسه خلوت شده!!!! گاهی اوقات آبجی هاهم ازمطالب شمااستفاده میکنن
یه مامان
پاسخ
سلاممممممممممم بله حق با شماست خیلی خلوت شده ممنون که به ما سر میزنی
نگار
16 بهمن 94 16:31
بچه ها آروم آروم صحبت میکنن واقعاحوصله آدم سرمیره
یه مامان
پاسخ
کم کم راه می افتن اونوقت انقدر مثل بلبل حرف بزنن که بگی بچه ها چقدر تند تند و حتی بدون ییه لحظه نفس کشیدن حرف میزنن!!!
مریم مامان دونه برفی
22 خرداد 95 11:34
با سلام و وقت بخیرو یه دنیااااااااا دلتنگی . واقعا دلم برای مطالب مفیدتون تنگ شده بود . و دوست داشتم دوباره به مدرسه برگردم که خدا روشکر درحال حاضر مشکلم رفع شده. ممنون از مطالب جدیدتون . خیلی خیلی بهش احتیاج دارم .
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز امیرعلی حالتون خوبه؟ چه خبرا؟ شما بچه ی دوم رو نیاوردید به سلامتی ان شاالله؟ امیرعلی جان مرد شده برا خودش؟ ممنون از محبتی که به مدرسه دارید ان شاالله سعی می کنیم بازم مثل گذشته اینجا رو راه بندازیم و گرد و خاک روی در و دیوار مدرسه رو پاک کنیم البته به همت و استقبال و حضور گرم و انرژی بخش شما دوستان هم نیاز داریم
❤مامان سونیا❤
13 مرداد 95 11:47
ای که به قم قدر و بها داده ای / کشور ما را تو صفا داده ای نام تو بر قلب صفا می دهد / روضه تو بوی رضا(ع)می دهد میلاد مسعود حضرت فاطمه معصومه(س) بردوستداران حضرتش و روز دختر مبارکباد....