مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

روش گفتگو با فرزند؛ قسمت اول

1394/10/29 8:39
نویسنده : یه مامان
4,570 بازدید
اشتراک گذاری

تا حالا به این فکر کردید که گفتگو با بچه ها روش و آداب خاصی داره؟...

میخوایم بحثی رو باز کنیم که شامل روش ها و نکاتی در زمینه ی گفتگو با بچه هاست اینکه چطور باهاشون حرف بزنیم و چطور به حرف هاشون گوش کنیم.

 

این مباحث از کتاب «به بچه ها گفتن، از بچه ها شنیدن» انتخاب میشه که کتاب مناسب و خوبی هست توصیه می کنیم تهیه و مطالعه کنید.

گام اول:

👈 چگونه به کودکان کمک کنیم تا احساسات خود را درک کنند؟

جواب سئوال بالا خیلی ساده است

👌 با پذیرفتن احساساتشان!

مساله این است که معمولا والدین عواطف کودک خود را نمی پذیرند.

 

به مثال های زیر توجه کنید:

کودک: مامان من خسته ام

مادر: تو خسته نیستی الان از خواب بیدار شدی

کودک: (بلندتر) اما من خسته هستم

مادر: نه تو خسته نیستی فقط کمی خواب آلودی، بیا لباست رو بپوش

کودک: (با شیون) نه من خسته هستم.

🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺

کودک: اینجا خیلی گرمه

مادر: هوا سرده، گرمکنت رو در نیار

کودک: نه من گرممه

مادر: گفتم که گرمکنت رو در نیار

کودک: نه من گرممه.

🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺

کودک: این برنامه ی تلویزیونی حوصله آدم رو سر میبره

مادر: نه اتفاقا چیز جالبیه

کودک: چیز چرتی بود

مادر: نه آموزنده بود

کودک: مزخرف بود

مادر: دیگه اینجوری حرف نزن!

🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺

متوجه شدید چه اتفاقی افتاد؟

نه تنها همه گفتگوهای بالا منجر به بحث و کشمکش می شد بلکه مادر به کودک می اموخت که به جای اعتماد به احساس خود به او اتکا کند!

اگر شما هم از این روش در گفتگو با فرزند خود استفاده می کنید لازم است تصمیم بگیرید که روش خود را عوض کنید.

عملی ترین راه این است که خودتان را جای فرزندتان بگذارید

اگر شما کودکی بودید که خسته یا گرمش بود و یا حوصله اش سر می رفت و می خواست بزرگتران را از احساس خود آگاه کند چه حسی داشتید؟!...

 

باز هم در این زمینه صحبت خواهیم کرد، با ما در مدرسه ی مامان ها همراه باشید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

بابا و مامان
14 بهمن 94 8:23
آبجی نگار
16 بهمن 94 16:34
خیلی خوبه که مطتلب رودسته بندی کردین اینطوری بادقت میشه درموردمطالب فکرکرد
یه مامان
پاسخ
خواهش می کنم خوشحالیم که با دقت مطالب رو میخونی