مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 7 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

پرخاشگری کودک زیر 2 سال

1390/5/3 14:27
نویسنده : یه مامان
8,664 بازدید
اشتراک گذاری

گاهی سئوال مادران این است که چرا برخی بچه ها ی زیر 2 سال پرخاشگر هستند و آیا روشی برای آرام کردن آنها وجود دارد؟ برای فهمیدن این موضوع کافیست به ادامه ی مطلب بروید...

به نظر می رسد تعبیر پرخاشگری در کودکان زیر 2 سال معنا نداشته باشد بهتر است تعبیر ناسازگاری و ناآرامی در مورد کودکان به کار برده شود ناسازگاری در کودکان عوامل گوناگونی می تواند داشته اما بهترین عامل احساس عدم امنیت است چه اینکه یکی از مهمترین نیازهای کودکان بعد از تغذیه امنیت روانی است اگر کودک در آغوش خانواده به هر دلیلی احساس امنیت نکند تبدیل به یک کودک وابسته ناایمن می شود و این ناایمنی بیان رفتاریش بصورت ناسازگاری و ناآرامی بروز و ظهور پیدا می کند.

اضطراب مادر مخصوصا هنگام بارداری، نگرانی های او در زندگی، افسردگی ، عدم آرامش در خانواده، عدم ارضاء نیازهای کودک، یا به موقع ارضاء نکردن او یا صحیح ارضا نکردن او مانند نامنظم بودن در پاسخ به نیازهای جسمانی و عاطفی کودک همه اینها می تواند موجب این اختلال در کودک شود علاوه بر این گاهی اوقات بیماریهای جسمانی، سوء تغذیه نیز در بروز این مشکل نقش دارد.

 بنابراین با مراجعه به متخصص کودکان در مرحله اول باید وضعیت جسمانی کودک کاملا مورد بررسی قرار گیرد اگر عامل جسمانی یافت نشد به روان شناس بالینی یا روان پزشک باید مراجعه کرد تا علل روان شناختی آن مورد بررسی قرار گیرد.

نتیجه اینکه علت این ناآرامی ها می تواند به خودکودک مربوط باشد و می تواند به اطرافیان و محیط زندگی کودک نیز مربوط باشد. پس درمان این مشکل نیز نیازمند ریشه یابی این عدم امنیت می باشد با بر طرف کردن عوامل ناامنی در صورت امکان وضعیت کودک بهبود پیدا می کند. در عین حال رعایت راهکارهای زیر در بهبود وضعیت رفتاری کودک می تواند موثر باشد.

1- ارضاء نیازهای کودک به صورت منظم

2-ایجاد محیطی آرام و بدور از سروصداهای مزاحم برای کودک

3-اجتناب از رفتارهای متعارض توسط اطرافیان با کودک

4- خودداری از برخوردهای خشن و تند با کودک.

حتی اگر اضطراب و ناراحتی های زمان بارداری مادر عامل این مشکل باشد با برخورد آرام و به دور از عصبیت و عمل به توصیه های بزرگان دین و روایات که راجع به برخورد با کودک بیان فرموده اند می تواند در بهبود رفتار کودک موثر باشد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

تینا
3 مرداد 90 15:25
مرسی مثل همیشه مفید بود ... خیلی استفاده کردم ممنونم


ممنون از حضور شما
خوشحالیم که مفید بوده
مامانی کسرا
4 مرداد 90 10:22
وای خدای من هر چهار نکته ای که این آخر گفتید در مورد کسرا رعایت نمی شه!!!!!!!!!!!!
نمی خوام کم کاری خودم گردن بقیه بندازم اما خوب چون پیش مامان بزرگ وبابابزرگش، یکم سخت شده عموش خیلی بلند بلند تو خونه صحبت می کنه عمه اش...
بگذریم
خیلی کنترل اوضاع تودستم نیست!!!
خدا کمکم کنه...
فکر کنم حتما باید با یه متخصص حرف بزنم

واقعاممنون که بهم اطلاع رسانی می کنید در مورد مطالبتون

مامان مهربون کسرا
همون طور که خدای مهربون غذای کودک رو توی سینه ی مادر قرار داده، توی فکر مادر بهترین نحوه ی برخورد با فرزند و توی قلب اون بهترین شیوه ی ارائه ی ایمان به فرزند را قرار داده. پس بهترین کسی که می تونه به قلب و فکر کسرا جون نفوذ کنه و به اون آرامش رو برگودونه خودِ شمایید. به این موضوع ایمان داشته باشید و با توکل به خدا برای تحقق این امر از این به بعد وقت بیشتری رو به کودک خود اختصاص دهید.
موفق باشید
مامان نسترن
4 مرداد 90 11:20
متشکرم خانومی. مطلبت عالی بود.


مامان ماهان
4 مرداد 90 14:06
مررررررررررررررررسی مثل همیشه عالی و مفید بود
دوست خوبم از دلداریت بی نهایت ممنونم

ممنون از لطفتون.
یه مامان
7 مرداد 90 14:54
میشه بازم در این مورد بنویسید.
پسر 10 ماهه من هر کی بخواد بغلش کنه رو میزنه و هرچی که نخواد قهر میکنه و رو زمین دراز می کشه و گریه میکنه.مامانای خوب میشه کمکم کنید؟؟

ان شاءالله در آینده به این موضوع بیشتر می پردازیم. باعث افتخار ماست که بتونیم کمکتون کنیم.
بنیامین
12 شهریور 93 21:00
کمک خوبی بود ممنون!
یه مامان
پاسخ
سلام خوشحالیم که براتون مفید واقع شده موفق باشید