مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 6 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

تجربه ی موفق 35؛ چگونه فرزندم یاد گرفت مداد را درست بگیرد؟

1394/6/9 9:01
نویسنده : یه مامان
11,567 بازدید
اشتراک گذاری

از اول که مداد رو توی دستش گرفت اشتباه میگرفت، کمر مداد رو توی دستش می گرفت و کاغذ رو خط خطی میکرد. همسن و سالهاش رو میدیم که مدادشون رو درست دست میگیرن و این نگرانی بیشتر در من به وجود می اومد که چرا فرزند من مدادش رو اشتباه میگیره و نقاشی می کشه...

 

مدتی بهش میگفتم که مدادش رو اشتباه گرفته و درستش چطوریه اما مشخص بود که وقتی کمر مداد رو توی دستش میگیره لذت بیشتری از نقاشی میبره. بعد از مدتی دیدم وقتی میخواد نقاشی بکشه به من میگه « مامان شما از اتاق برو بیرون» و من متوجه شدم که میخواد مدادش رو اشتباه دستش بگیره و به خاطر تذکرات زیاد من این پنهان کاری در اون به وجود اومده...

این کارش من رو به فکر انداخت و باعث شد که به فکر روش دیگه ای باشم که بدون تذکر و ایراد گرفتن بهش یاد بدم که چطوری باید توی دستش بگیره...

یک روز که توی مغازه ی لوازم التحریر بودم یک دفعه چشمم به این آدمک هایی افتاد که سر مداد بچه ها میذارن، یه جرقه ای توی ذهنم زده شد و روشی رو انتخاب کردم که خیلی خوب جواب داد و بعد از مدتی پسرم یاد گرفت که چطور از مداد استفاده کنه.

براش یه عروسک سر مدادی گرفتم و اون رو به همراه چند عروسک انگشتی که از قبل داشت کنار دفتر نقاشیش میذاشتم و در حین نقاشی کردن به جاشون حرف میزدم. با تغییر صدا اسم پسرم رو صدا میزدم و میگفتم ما دوست داریم بریم بالای مدادت بنشینیم و از اون بالا نقاشی کردنت رو تماشا کنیم و اون خیلی خوب استقبال میکرد و عروسک انگشتی یا سر مدادیش رو بالای مداد سوار میکرد.

بعد ماجرا ادامه پیدا میکرد وقتی مدادش رو اشتباهی از کمر میگرفت اون عروسک از بالای مداد میگفت «اینطوری که من نمیتونم نقاشیت رو ببینم اگه مدادت رو درست بگیری میتونم از اون بالا خیلی خوب نقاشی کردنت رو تماشا کنم» و پسرم با ذوق میگفت «بـــــــــــــــــــاشه، مامان لطفا مدادم رو درست بده دستم» و بعد که مدادش رو درست میگرفتاون عروسک از بالای مداد کلی ذوق میکرد و تشویقش می کرد و از نقاشیش تعریف می کرد.

این کار رو مدتی ادامه دادم و در کنارش شب برای آقای پدر تعریف میکردم که پسرمون امروز مدادش رو درست گرفت و نقاشی کرد و آقای پدر هم با ذوق و شوق تشویقش می کرد و بالاخره این تشویق ها نتیجه داد و کم کم وقتی میخواست نقاشی بکشه خودش درخواست میکرد تا مداد رو درست دستش بدم.

بعد از این مرحله به واسطه ی همون عروسک ها و با تغییر صدای خودم بهش یاد دادم که خودش چطور میتونه مداد رو درست توی دستش بگیره به این ترتیب که اول نگاه کردم که چطوری و از چه جهتی مداد رو از روی زمین برمیداره و طبق اون جهت مداد رو تنظیم کردم و بهش گفتم که اول مداد رو بذاره روی زمین به طوری که سر مداد به طرف خودش باشه و بعد مداد رو از روی زمین برداره و به این ترتیب مداد رو درست میگرفت و دوباره تشویق های کلامی و تعریف و تمجید در مقابل آقای پدر ادامه پیدا کرد و در نهایت کم کم به درست گرفتن مداد و نقاشی کردن با اون عادت کرد و تونست مدادش رو کنترل کنه

به این ترتیب با کمی صبر و حوصله و با اتخاذ روش تدریجی و تشویقی، بدون فشار و توبیخ و تذکر و حرص خوردن مشکل ما برطرف شد.

تهیه و تنظیم: مدرسه ی مامان ها

پسندها (4)

نظرات (9)

مامان سلما
11 شهریور 94 16:37
جایی خوندم مداد دست گرفتن رو نباید به بچه یاد داد ! دلیلش هم یادم نیست ولی یادمه خیلی تاکید داشتن !
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز کاش حداقل منبع این حرفتون یا دلیلش رو به خاطر داشتید! مثلا شاید منظورشون همون یاد دادن به روش امر و نهی مستقیم و تذکر و سرزنش بوده
بابا و مامان
16 شهریور 94 14:59
سلام خیلی روش خوبیه ممنون
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خواهش می کنم، همیشه تشویق درست و به موقع معجزه می کنه
مامان اهورا
16 شهریور 94 21:14
سلام سلام ،من باز اومدم ،تازه فهمیدم چقدر دلم تنگ شده بود برای اینجا ،وقتی این مطلب رو دیدم کلی ذوق کردم ،چون منم دقیقا همین مشکل رو دارم ،حالا فردا باید به فکر خرید این عروسکا باشم ،ممنون از مطالب همیشه خوب و کاربردیتون
یه مامان
پاسخ
به به ســـــــــــــــــــــلام مامان عزیز اهورا دل ما هم برای حضور شما در اینجا تنگ شده بود. این روش برای خود من که خیلی خوب جواب داد امیدورام شما هم بتونید به خوبی نتیجه بگیرید
مامان اهورا
16 شهریور 94 21:16
راستی منو شرمنده میکنید ،اسمم هنوز توی مامانهای فعال هست
یه مامان
پاسخ
یاد ایامــــــــــــــی، یاد ایامی... با همون آهنگ قدیمی که نوستالوژی داره برامون بخونید
مامان مهدیه
20 شهریور 94 18:23
عالیه... کاش درمورد چگونه به حرف اومدن کودک هم مطلب ببزارید
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز مطالب زیر رو قبلا در مدرسه داشتیم می تونید مطالعه کنید امیدوارم مفید باشه براتون: مراحل اصلی حرف زدن کودک http://mamanschool.ir/post228.php نقش مادر در سخن آموزی كودكان http://mamanschool.ir/post218.php
مامان راضیه
30 مهر 94 1:14
چه جالب..واقعا این مطلب به دردم خورد..کوچولوی منم همینطوره..باید این روش را امتحان کنم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خوشحالیم که این مطلب براتون مفید بوده و امیدواریم موفقیت آمیز هم باشه براتون
مرضیه
23 خرداد 97 15:13
سلام دوست عزیزم. امیدوارم پیامم را بخوانید و جوابم را بدهید.
من یک پسر 4ساله دارم که اصلا به نقاشی و گرفتن مداد و خودکار علاقه نداشت و ندارد.هیچی بلد نیست بکشد. تا چندوقت پیش هم اصلا بلد نبود مداد دست بگیرد. از دیروز شروع کردم و هرطور شده روزی 5دقیقه باهاش کار میکنم. مداد را تقریبا درست در دست میگیرد ولی ساعد و مچش را از روی کاغذ بلند میکند، بنابراین نمیتواند خطوط کوچک و دقیق بکشد و فقط خط خطی میکند. چون علاقه ندارد همش میگه دیگه بسه بریم بازی😕😭😭😭😭
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز
یعنی پسر شما اصلا نقاشی نمیکشه؟
تا حالا براش رنگ انگشتی گرفتید که اجازه بدید روی دیوارهای حمام یا روی کاغذ باهاش نقاشی بکشه؟

خودتون چقدر به نقاشی علاقه دارید و از بچگی براش نقاشی کشیدید؟
 
علی
21 بهمن 97 9:51
ممنونم بابت توضیحات خیلی خوبتون عالی بود 
یه مامان
پاسخ
خواهش میکنم
خوشحالیم که براتون مفید واقع شده
مژده
13 اسفند 99 0:57
سلام کاش به منم جواب بدید پسر منم اصلا نقاشی نمیکشه تازه چهار سالش شده مداد رو درست توی دستش نمی گیره  و نقاشی رو هم هرچی بهش میگم انگار یادش نمی مونه ولی اشتیاق داره قبلا ابرنگ داشت خوب بود نمی دونم الان باید چکار کنم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز
وقتتون به خیر 
ببخشید پیامتون رو دیر دیدم.
اول اینکه باید بدونید علاقمندی های بچه ها با هم فرق داره پسرتون رو با بچه های همسن و سالش مقایسه نکنید و برای نقاشی سعی کنید پسرتون رو آزاد بگذارید
بهش نقاشی یاد ندید که اینجوری بکش یا اونجوری  براش نقاشی بکشید خودش نگاه میکنه و در دراز مدت یاد میگیره
براش قصه بگید و همزمان نقاشی های قصه رو بکشید
نقاشی سواد بچه هاست بهتره اجازه بدید درونیاتش رو و ذهنیاتش رو روی کاغذ بیاره هرجوری که دوست داره و میتونه🌷