مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

خورشت شوید خولی گیلانی

1394/4/4 10:42
نویسنده : یه مامان
11,852 بازدید
اشتراک گذاری

ابتدا بهتره درمورد اسم این غذا یه توضیح کوچولو بدم...چشمک

خولی در زبان گیلکی اصیل به گوجه سبز  اطلاق میشه که البته خیلی وقتها بهش آلوچه هم میگن و چون دراین غذا با شوید همراه شده  اسم شوید خولی رو براش انتخاب کردن... 

 مواد لازم برای تهیه شوید خولی :

مرغ : نصف یک مرغ

شوید:250 گرم   

سیر خرد شده: به میزان دلخواه

پیاز: یک عدد بزرگ

تخم مرغ : 2عدد

رب گوجه فرنگی : 1 تا  2 قاشق غذا خوری  

گوجه سبز و یا آلوچه خشک : 100 گرم

نمک ، فلفل ، زرد چوبه : به میزان لازم

دستور پخت:

ابتدا پیاز رو کمی تفت میدیم و بعد مرغ رو بهش اضافه می کنیم و تفت میدیم.

بعد از اینکه پیازها طلایی شدن سیرها و بعد رب گوجه و نمک و ادویه رو بهش اضافه میکنیم.

وقتی که همه این مواد کاملا با هم ترکیب شدن شوید رو داخل این مواد میریزیم و مقداری هم میزنیم البته شوید نباید زیاد سرخ بشه چون ممکنه که طعم تلخی به خودش بگیره تو این مرحله  تخم مرغها رو تو ظرف جدایی هم میزنیم و روی غذا می ریزیم و بعد از اینکه کمی بسته شد گوجه سبز یا آلوچه های خشک رو اضافه می کنیم تا با بقیه مواد کمی سرخ بشن.

بعد از 5 دقیقه دو لیوان آب به این مواد اضافه می کنیم و اجازه میدیم تا مرغ کاملا بپزه و غذا جا بیافته ..

نکته :

میزان  شوید و سیر رو با توجه به ذائقه میشه کم و یا زیادترش کرد ولی اگه بتونیم سیر بیشتری بریزیم با عطر شویدی که این غذا داره فوق العاده میشه.

معمولا من برای تهیه این غذا از گوجه سبز تازه استفاده می کنم و خیلی هم خوشمزه تر میشه .  بخاطر همین این میوه رو تو فصل خودش  تو فریزر ذخیره میکنم و هر موقع که بخوام میتونم ازش استفاده کنم. اولش که از فریزر خارج میشه کاملا سفت و یخ زده است ولی وقتی یخش باز شد تو غذا همون طعم اصلی خودشو پیدا میکنه..

گاهی وقتها هم تخم مرغ رو درمرحله آخر یعنی زمانی که مرغ پخته شد و چند دقیقه مونده تا زیر غذا رو خاموش کنم بهش اضافه می کنم اینطوری  شکل تخم مرغها  مثل باقالی خورشت یا همون باقالی قاتق  میشه .خندونک

امیدوارم خوشتون بیاد..

پسندها (1)

نظرات (11)

مامان شبنم
4 تیر 94 14:59
سلام دست گلتون درد نکنه که برامون پست های خوشمزه میذارید با اجازه تون من میخوام یه خواهشی کنم من پارسال برای اولین بار به شمال سفر کردم و سعی کردیم بیشتر خوراکیهای خوشمزه تون رو بشناسیم توی تمام خطه سرسبزتون یه غذایی بود به نام کته کباب که خیلی اسمشو دیدیم ولی بیشتر رستوران های بین راهی داشتن که ما به خاطر مسائل بهداشتی نمیرفتیم و رستوران های معتبر تر میگفتن ما مدل محلیشو نمی پزیم خلاصه که ما ناکام برگشتیم شهرمون اگر براتون زحمت نیست روش پختشو برامون بگید تا اقلا خودم دست به کار بشم
مامان اهورا
5 تیر 94 13:43
سلام برمادر هنرمند،دست گلتون درد نکنه ،با عرض شرمندگی باید بگم من تا حالا اسم این غذا رو نشنیده بودم ،احتمالا مخصوص خطه شماست،ما نوع دیگه غذا با مرغ و آلوچه درست میکنیم البته با سبزی های معطر که بهش میگیم هلی آب چون طرفای ما به آلوچه میگن هلی،احتمالا غذای شما هم باید خیلی خوشمزه باشه حتما امتحانش میکنم،ممنون از اینکه تجربیات خوبتون رو در اختیار ما قرار میدید هم استانی عزیز
مامانی و بابایی
5 تیر 94 14:08
هم بابت وبلاگ خوبتون و هم بابت این غذای خشمزه از شما تشکر میکنم
بابا و مامان
5 تیر 94 14:19
سلام مامان گل امیر علی جون وای عجب غذای دهنم اب افتاد امروز برا افطار حتما درستش می کنم ممنون که غذاهای خوشمزه برامون می ذارید
مامان پارسا
6 تیر 94 8:49
سلام مامان عزیز راستش دهن روزه این ظرف غذا روکه دیدم دلم آب افتاد قیافه اش که خوبه حتما مزه اش هم مینطوره
مریم مامان دونه برفی
6 تیر 94 10:06
سلام مامان شبنم عزیز ..خواهش میکنم گلم.. ولی منظورتون از شمال گیلانه یا مازندران چون معمولا کته کباب تو گیلان همون کباب میشه با پلوی کته یعنی بجای چلو کباب کته کباب میدن ولی ما تو سفر به مازندران زیاد اسم کته کبابی رو میدیدیم. فکر میکنم طرز تهیه اش همینه که پایین براتون گذاشتم . البته من خودم برای اینکه از روغن کمی استفاده کنم گاهی وقتها از این روش برای کتلت استفاده میکردم ولی راستش اسمشو نمیدونستم. ممنون از شما طرز تهیه غذای محلی شمالی (کته کباب): مواد لازم : گوشت چرخ کرده =۵۰۰ گرم پیاز رنده شده اب گرفته = ۳ قاشق سوپخوری گوجه فرنگی = ۴ عدد رب گوجه فرنگی = ۲ قاشق سوپخوری ترخان = ۱ قاشق سوپ خوری نمک و فلفل = به میزان لازم زنجفیل و سماق = به میزان لازم طرز تهیه : ۱- گوشت را با نمک، فلفل، پیاز و زنجفیل خوب ورز داده و در تابه پهن کرده و سپس روی آن را گوجه ورقه ورقه شده می گذاریم. ۲- در تابه دیگر مقداری روغن ریخته و رب را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم و سپس برگ های ترخان به همراه نمک و فلفل و مقدار کمی آب را به آن اضافه می کنیم و وقتی جوش آمد روی گوشت پهن شده می ریزیم. سپس تابه را روی حرارت قرار می دهیم. سپس سماق را روی گوجه ها پاشیده و در تابه را می گذاریم . حرارت باید کم باشد تا آب سس کم کم بخار شود و به روغن بیفتد. ۴- کباب را تکه تکه کرده و داخل ظرف سرو گذاشته و با ورقه های لیمو ترش و فلفل قلمی تزئین می کنیم. ۵- این کباب با کته سرو می شود. http://www.iransit.com/wp-content/uploads/2013/12/kate-kabab-www.iransit.com-01.jpg منبع : آشپزآنلاین
مریم مامان دونه برفی
6 تیر 94 10:12
سلام مامان عزیزاهورا جان اختیار داری خااانم. نمیدونم گلم شاید هم همون غذا باشه منتها با سبزیهای معطر ...احتمالا سبزیهای معطر خوشمزه ترش هم میکنه ..حتما امتحانش میکنم. خواهش میشه گلم
مریم مامان دونه برفی
6 تیر 94 10:15
سلام مامانی عزیز ایلیا خواهش میکنم خوبی از خودتونه
مریم مامان دونه برفی
6 تیر 94 10:16
سلام ستاره جون خوشحالم که خوشتون اومده عزیزم نوش جان
مریم مامان دونه برفی
6 تیر 94 10:17
سلام مامان پارسا ما هم ازقصد تو ماه رمضون این پستو گذاشتیم تا مشتری زیاد شه ممنون
مامان علی آقا
16 تیر 94 20:16
سلام مامان عزیز دونه برفی دستتون درد نکنه با این پست خوشمزززززززززه، آدم روزه باشه و این عکس رو ببینه و دهنش پر از آب نشه آخه! واجب شد یه روز بیایم خونتون جهت خوردن این غذای خوش آب و رنگ