مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 15 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

با خیال راحت شیر را بجوشانید!

1394/2/24 7:00
نویسنده : یه مامان
7,235 بازدید
اشتراک گذاری

خیلی وقته که دیگه به توصیه ی دکتر پسرم شیر کیلویی تهیه می کنیم و البته باز هم به توصیه ی دکترش حتما بعد از به جوش اومدن شیر، میذارم بیست دقیقه بجوشه. امروز میخوام یک تجربه ی کوچولو که در این مدت بهش رسیدم رو براتون بگم...

شاید یکی از معضلات کسانی که شیر کیلویی می گیرن و می جوشونن این باشه که همه ی پروتئین شیر، ته ظرفی که شیر رو توش می جوشونن ته نشین میشه  و مثل یک لایه ی ته دیگ کف ظرف رو می پوشونه و گذشته از اینکه این لایه پروتئین ته نشین شده از دست رفته شستن ظرفش هم بسی دشواره! یا وقتی یه لحظه غفلت می کنن و شیر به جوش میاد و سر میره  حسابی ناراحت میشن چون کلی وقت باید گاز رو هم تمیز کنن...

توصیه های زیادی برای رفع این مشکلات گفته شده که گاهی هم جواب نمیده! اما راه حل چیه؟...

راه حلش خیـــــــــلی ساده است؛ شما فقط یک ظرف پیرکس لازم دارید که شیر اصلا توش ته نمیگیره و اگه حرارت ملایم داشته باشه اصلا سر نمیره!

من دو کیلو شیر رو توی یه قابلمه ی پیرکس میریزم که تقریبا سطح شیر فقط نیم سانت با لبه ی قابلمه فاصله داره و وقت هایی که عجله دارم اولش حرارت رو حسابی زیاد می کنم تا به دمای جوش نزدیک بشه چون خیالم راحته و میدونم شیر به هیچ عنوان ته نمیگیره حتی با حرارت زیاد و وقتی به دمای جوش نزدیک شد زیرش رو کم می کنم تا کم کم بجوشه؛ وقتی حرارت رو کم کنید شیر به حالت گنبدی در میاد اما سر نمیره حالا اگه با دیدن این گنبد بهتو استرس وارد میشه می تونید با نوک انگشت اون رو سوراخ کنید تا کم کم پفش بخوابهخندونک

فقط به این نکته توجه داشته باشید که ظرف پیرکس حرارت رو به صورت یکنواخت در تمام ظرف پخش میکنه و کمی هم دیر دمای خودش رو از دست میده و حتی وقتی شعله ی گاز رو خاموش می کنید باز هم یک دقیقه ای شیر داخل ظرف در حال جوشیدن خواهد بود بنابراین اگه شما هم عجله داشتید و مثل من عمل کردید کمی زودتر از  اون زمانی که شیر به جوش میاد زیرش رو کم کنید که یهو پف نکنه و بیاد بالا و شما رو غافلگیر کنه!خندونک

ظرف پیرکس علاوه بر این مزایایی که گفتم مزیت های دیگه ای هم داره مثلا ظروف پیرکس سالم‌ترین ظرف برای تهیه و پخت غذا هستن. این ظروف دیگه مشکل ورود املاح به غذا رو ندارن و مشکلی برای سلامت ایجاد نمی‌کنن. البته هر غذایی رو هم نمیشه در ظرف های پیرکس پخت و معمولا کسی میونه ی خوبی با پخت و پز توی این ظروف نداره اما واقعا برای جوشوندن شیر عالیه توصیه می کنم اگه از شیر کیلویی استفاده می کنید حتما اون رو در ظرف پیرکس بجوشونیدزیبامحبت

پسندها (2)

نظرات (12)

مریم مامان دونه برفی
24 اردیبهشت 94 10:00
وااااااااای خیلی عالی بود اتفاقامن هم مدتیه که از شیر محلی استفاده میکنم و همش از این طرف و اون طرف درحال تحقیق در مورد شیر محلی بودم و تصمیم داشتم اینجااین سوال رو مطرح کنم . متاسفانه من به این نتیجه رسیدم که این نوع شیر بدلیل جوشانده شدن زیاددرصد زیادی از پروتئین رو از دست میده و مقادیری هم به دیواره ظرف می چسبه راه حل بسیار مناسبی ارائه دادین از این بابت ممنونم ولی سوالی که ذهن منو به خودش مشغول کرده اینه که چون این نوع شیر پاستوریزه نیست امکان داره که پس از جوشاندن همچنان خطراتی به همراه داشته باشه. ممنون میشم اگه اطلاع دارین به ما هم بگید.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز حقیقتش دکتر پسرم به ما سفارش کرد که از یه جای مطمئن شیر بگیریم و مقداری آب بهش اضافه کنیم و اون رو بیست دقیقه بجوشونیم و بعد مصرف کنیم و چون من دکترش رو خیلی قبول دارم دیگه تحقیق دیگه ای نکردم و شکر خدا تا الان هم مشکلی نداشتیم. در مورد پروتئین شیر هم خودتون بهتر میدونید که شیر وقتی زیاد جوشونده بشه همون قسمتی که ته میگیره پروتئین های شیر هستن که خب اگه با این روش بجوشونیم دیگه ته گرفتن شیر رو نخواهیم داشت
مامان اهورا
24 اردیبهشت 94 15:55
سلام مامان عزیز علی آقا،ممنون از این راهنمایی جالبتون،تا حالا نشنیده بودم ،خودم همیشه شیر رو توی ظرف چدن میجوشونم و روی سرش یه قاشق یا چنگال میذارم که باعث بشه شیر وقتی پف میکنه و بالا میاد به اون برخورد کنه و دیگه حتی اگه متوجه نبودم شیر سر نمیره،توی ظرف پیرکس هم حتما امتحان میکنم ،ممنون از شما
یه مامان
پاسخ
سلام همکار خوبم مامان عزیز اهورا من هم از تجربه ی شما ممنونم البته همونطور که گفتم یه خوبیه دیگه ی ظرف پیرکس اینه که شیر ته نمیگیره، فکر کنم توی ظرف چدن هم یه کم ته بگیره، درسته؟
مامان زهره
24 اردیبهشت 94 23:38
تجربه خیلی خوبی بود مرسی ولی پیرکس یک بدی داره و اون هم اینکه اگه یک خورده سرما به بدنه اش بخور مثل بمب منفجر میشه مثلا نباید جای روی کابینت یا سرامیک گذاشت گاهی تموم این موارد رو رعایت میکنیم ولی نمیدونم چه طور میشه که ظرف میشکنه
یه مامان
پاسخ
ســـلام مامان عزیز قابل شما رو نداشت، ممنون که لطف کردید و نظرتون رو برامون نوشتید، بله به نکته ی خوبی اشاره کردید اصلا نباید ظرف پیرکس داغ رو روی یه مکان سرد گذاشت. من همونجا میذارم روی گاز باشه تا خودش کم کم خنک بشه اما اگه با رعایت همه ی نکات ایمنی باز هم ظرفتون میشکنه نمیدونم علتش چیه، شاید جنس پیرکسش خوب نبوده
فاطمه مامان گلها
25 اردیبهشت 94 1:02
خیلی استفاده کردیم ممنون از مامان علی آقا فقط یه سوال حالا به نظر شما بهتره شیر زیاد بجوشه یا کم . آخه بعضیا میگن شیر همین که به دمای جوش رسید باید خاموشش کنی
یه مامان
پاسخ
خواهش میکنم کامان عزیز گلها اتفاقا من شنیدم که نباید شیر تا به دمای جوش رسید خاموش بشه و حتما باید بذاریم یه کم بجوشه که من به توصیه ی دکتر پسرم بیست دقیقه می جوشونم
فاطمه مامان گلها
25 اردیبهشت 94 1:03
مدرسه مامان های عزیز چهارسالگیت مبارک
یه مامان
پاسخ
واااااای حســـــــــــابی غافلگیرمون کردید، فکر نمی کردیم یادتون باشه خیلی ممنـــــــــــــــونیم حضور شما مامان های عزیز همیشه برای ما دلگرم کننده است
بابا و مامان
25 اردیبهشت 94 7:01
سلام مامان عزیز ممنون ازاینکه تجربه خوبتون را در اختیارمون گذاشتید
یه مامان
پاسخ
ســــلام به روی ماهتون خواهش میشه همکار خوب و مهربونم قابل شما رو نداشت
بابا و مامان
25 اردیبهشت 94 7:11
مدرسه مامانهای عزیزم تولدت مبارک خانم مدیران گل برا مدرسه قشنگمون یه تولد کوچولو گرفتیم اگه دوست داشتید تشریف بیارید
یه مامان
پاسخ
واقعا ممنونیــــــــــــم، حسابی ذوق زده شدیم ممنون که به یادمون بودید شرمنـــده این تعطیلات و مهمون داری ها باعث شد که دیر به تولد برسیم اما چشـــــــــــم حتما خدمت میرسیم
بابا و مامان
25 اردیبهشت 94 8:41
خانم مدیرای گل یه پست دیگه گذاشتم بفرمایید ملاحظه نمایید
یه مامان
پاسخ
دستتون درد نکنه، چشم حتما میبینیم و خبرتون می کنیم
مامان فرنيا
27 اردیبهشت 94 7:22
سلام ممنون جالب بود
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز فرنیا خواهش میشه، قابل شما رو نداشت
مامان پارسا
28 اردیبهشت 94 7:20
سلام مامان عزیز جدا دستون درد نکنه این نکته هم یادگار از شما میذاریم تو کوله تجربیات زندگیمون
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز و خوب پارسا خواهش می کنم، قابل شما رو نداشت، خوشحالم که براتون مفید بوده و امیدوارم دیگه هیچ وقت شیر زندگیتون سر نره
زری
28 اردیبهشت 94 16:15
سلام وخسته نباشید یه سوال؟ این شیرهای کیلویی روچقدربایدبخریم وچندروزمیمونه؟ ممنون ازوقتی که میزارین.
یه مامان
پاسخ
سلامممممم سلامت باشید خب با توجه به میزان مصرف خودتون باید بگیرید، من معمولا یک کیلو و نیم یا دو کیلو میگیرم و چهار و گاهی حتی پنج روز هم شده که تو یخچال بوده و مشکلی براش پیش نیومده بیشتر از اون هنوز نگه نداشتم و مصرف شده شاید بیشتر هم دوام داشته باشه! سعی کنید این شیرها رو از جای مطمئن تهیه کنید چون شنیدم بعضی جاها در خونه ها هم شیر کیلویی می فروشن!
مامان علی و حسین
14 مهر 94 10:01
سلام خانوم مدیرای گل عالی بود این پستتون...عالیا...کلی دعاتون کردم
یه مامان
پاسخ
به به سلاممممم مامان عزیز و علی و حسین حالتون خوبه؟ خواهش می کنم، قابل شما رو نداشت خودمون هم از این کشف بزرگ بسی مشعوف گشتیم! محتاجیم به دعاتون همیشه