مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 12 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

مهد کودک و کودکان زیر سه سال!

1390/4/30 14:16
نویسنده : یه مامان
10,428 بازدید
اشتراک گذاری

 به دلیل درخواست های شما مادران عزیز قصد داریم از این به بعد سری مقالاتی را با موضوع مهد کودک در مدرسه ی مامان ها قرار دهیم امیدواریم  با نظرات خود و  همچنین شرکت در نظرسنجی مربوط به مهدکودک ما را در این راه یاری دهید. اما سوال خیلی از شما مادران این است که آیا باید بچه ها را به مهد کودک بفرستیم یا خیر و چه سنی مناسب است؟...

 

سوال خیلی از شما مادران است که آیا باید بچه ها را به مهد کودک بفرستیم یا خیر و چه سنی مناسب است؟ در پاسخ باید عرض کنیم، با وجود اینکه مهد کودک، اولین قدم ورود به جامعه است، اما تا پیش از سه سالگی خیلی مناسب نیست و توصیه هم نمی شود که بچه را قبل از سه سالگی به مهد بفرستید.

چون بچه های زیر سه سال نیازمند توجه متمرکزتر در خانواده هستند. اگر به مهد کودک بروند مربی آنها باید توجه خودش را بین همه تقسیم کند! پس تا سه سالگی بهتر است نزد مادر یا حداقل مادربزرگ پرستاری شوند.

 مادران شاغل باید توجه داشته باشند این محدوده زمانی که از بچه ها دور هستند موجب فاصله ای بین آنها نشود یا دلبستگی و عاطفه آنها کمتر نشود. آنچه تعیین کننده این میزان دلبستگی است آرامشی است که بچه ها در کنار مادرشان به دست می آورند.

بعضی از بچه ها تا مادرشان از راه می رسد و با اینکه هنوز به آنها شیر نداده است، آرام می شوند و در آغوش مادر آرامش عجیبی می گیرند. بعضی دیگر هم بی قرار شده و ترجیح می دهند به آغوش پرستار، مادربزرگ یا مربی مهد بروند. این عادات به طور دقیق متاثر از حالت های درونی خود شماست

اگر عصبی و پرتنش هستید، خستگی کار را به خانه آوردید، با همسرتان درگیری دارید و یا بدون آنکه متوجه باشید دچار افسردگی پس از زایمان و تحریک پذیر شده اید، بدانید بچه های شیرخوار و نوپا ترازویشان برای درک این مطلب قوی است... آنها نه ماه تمام صدای قلب شما را در استرس و در آرامش شنیده و نیاز آنها به شما برای کسب آرامش است.

بچه ها بسیار ناتوان اند و چون می ترسند آسیب ببینند دنبال مامنی آرام می گردند. پس مادرها نباید از این موضوع مهم غافل شوند و باید توجه بیشتری به کودکان خود داشته باشند و زمان بیشتری را به آنها اختصاص دهند.

پسندها (1)
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (14)

مامان ماهان عشق ماشین
30 تیر 90 13:21
سلام.ممنون که این پست رو گذاشتین.اتفاقا منم پسرم رو وقتی تازه 2سالش شده بود به مدت یک هفته مهد گذاشتم که خیلی وحشتناک بود و شبا کابوس میدید.دیگه نبردمش و پرستار گرفتم.
مشکلی که پیش اومده اینه که ذهنیت بچه من نسبت به مهد خیلی بد شده.امسال هم همون پرستار قراره از اول مهر بیاد ولی وقتی 4ساله شد قصد دارم بذارمش مهد.نمیدونم اضطرابش نسبت به مهد تا اون موقع برطرف میشه یا نه؟

سلام

ممنون که این موضوع رو با ما در میون گذاشتید
قبل از هر چیز میشه بگید علت اینکه قصد دارید فرزندتون رو بذارید مهد چیه؟
مامان ماهان عشق ماشین
30 تیر 90 13:22
لطفا این موضوع رو ادامه بدین.ممنون.


چشم، ان شاالله ادامه خواهد داشت و امیدواریم که شما هم ما رو در ادامه ی بحث یاری کنید
fatemehh
30 تیر 90 14:58
سلام به وبلاگ منم سر بزن وبلاگ خوبی داری مثل منم نظر بده=========مامان فاطمه


سلام
ممنون از حضورتون
چشم
معصومه مامان سهند
30 تیر 90 17:28
خیلی قشنگ بود. امیدوارم که بتونیم یه آرامش عمیق به بچه های مثل گلمون بدیم.

ان شاالله
بچه ها همین آرامش رو از مادرانشون می طلبند
خوشحالیم که براتون مفید بوده
مامان ماهان عشق ماشین
30 تیر 90 19:24
سلام دوباره.آخه من معلمم و نه ماه از سال رو باید به فکر مهد یا پرستار بجه باشم.شاید به خاطر شغلمه که رو مساله مهد حساسم.

سلام
ضمن تشکر از همکاری شما، ان شاالله در آینده بیشتر درباره مساله ی مهدکودک صحبت خواهیم کرد و امیدواریم که شما با نظرات خود ما را همراهی کنید.
مامان ارمیا
1 مرداد 90 8:43
سلام. ممنون از مطلبی که گذاشتید. من هم شاغل هستم . هنوز ارمیا عادت نکرده چون 7 ماه بیشتر نداره. ارمیا پیش مادربزرگش می مونه. تو فکر بودم که اون رو مهد بگذارم ولی با خواندن این مطلب این کار رو نخواهم کرد.



سلام به شما مامان مهربون
امیدوارم موفقیت روزافزون داشته باشید.

مامانی کسرا
1 مرداد 90 11:25
فکر می کنید علت پرخاشگری بچه ها تو سن کم میتونه همین باشه که مادر با آرامش بهش شیر نمیده؟
من همه سعی خودم می کنم که هر چقدر
خسته ام ظاهرم این موضوع نشون نده اما خب به قول شما ضربان قلبم که نی تونم کنترل کنم....
این روزا با این ترافیک و گرمای هوا کار زیاد واقعا آدم خسته می شه...
موقع شیر دادن به کسرا گاهی متوجه می شم وای خدای من دارم به چه موضوعات وحشتناکی فکر می کنم!!!
البته تازگیا تصمیم گرفتم موقع شیر دادن بهش صلوات بفرستم هیچی که بهش نمی دم استرسام بهش ندم...
خدا کمکمون کنه...
ممنون از این همه آگاهی شما واقعا باعث
می شید من عمیقا به یکسری مسایل فکر کنم
فکر مادر، نفس مادر، ضربان قلب مادر همه روی بچه تاثیر داره و همه ی اینها چیزیه که کودک شما بهش نیاز داره.

درآینده خواهیم گفت همونطور که خدا غذای جسم فرزندتون رو در سینه ی شما قرار داده غذای روحش رو هم در وجودتون قرار داده.
خیلی خوبه که قبل از شیر دادن به کسرا جون وضو بگیرید. وضو گرفتن مخصوصا با آب سرد باعث آرامش انسان می شه. و یاد خدا در زمان شیردهی خیلی روی کودکی که شیره ی جان شما رو می مکه تاثیر داره
براتون آرزوی موفقیت داریم
عاطفه مامان آوا خانم ناز نازی
10 مرداد 90 10:12
آخ که دل منو خون کردین. یه پست براتون گذاشتهبودم و راهنمایی خواسته بودم . اما هنوز جواب ندادین. من منتظرم.

ما توی وبلاگ خودتون به صورت خصوصی کامنت گذاشته بودیم.
احتمالا در قسمت آخرین نظرات بتونید اون رو مشاهده کنید.
در مورد کتابی که تقاضا کرده بودید، در حال بررسی هستیم. ان شاءالله پس از به نتیجه رسیدن حتما اون رو معرفی می کنیم.
موفق باشید
مامان مهدیار
14 مرداد 90 12:07
سلام من مامان مهدیار 8ماهه هستم مجبورم اول مهر بزارمش مهد خیلی نگرانم استرس زیادی دارم مخصوصا بعد حرفای شما

سلام
در صورت امکان آدرس وبلاگتون رو برامون بذارید
ممنون

اصل و قانون در تربيت اينه كه كودك زير دو سال هم ازنظر رواني وهم از نظر فيزيكي به حضور مادر در كنار خود نياز دارد تا كودك احساس امنيت كند.
حال اگر مادر رسمي باشد يا در آموزش و پروش باشد مي تواند مرخصي را افزايش دهد يا حتي مرخصي بدون حقوق بگيرد.
اگر هم در غير اين صورت باشد باز اگر با پزشك كودك صحبت كند و نامه بگيرد مرخصي را ميتواند تا 1 سالگي تمديد كند.
و اما اگر مادر از لحاظ مادي نياز به كار داشته باشد اگر ميتواند فرزند را به محل كار(معلم) برده و كسي آنجا آن را نگه دارد.
واگر نه در آخر در انتخاب مهد دقت كند و در مهد قرار دهد.
خدا کنه که شرایط مرخصی برای شما فراهم باشه، و بهترین حالت برای مهدیار جون (که همان داشتن مادر در کنار خود است) فراهم بشه
موفق باشید
مامان رهام
31 شهریور 90 16:44
سلام من پسرم رو پیش عمه اش میذاشتم اما از اول مهر باید بذارمش مهد و هیچ کدوم از این راه حل های شما مثل مرخصی گرفتن و ترک کار کردن برای من قابل انجام نیست مطلب شما استرس منو برای گذاشتن پسرم توی مهد خیلی زیاد کرده واقعا مستاصل شدم

سلام مامان عزیزِ رهام
این موضوع که نباید کودکتان رو به مهد بسپرین ازاین جهت
فته شده که تا سن 18 ماهگی کودک از نظر درک شناختی نمی تونه این مساله رو درک کنه که وقتی مادر من رو گذاشت دوباره میاد دنبالم و من رو با خودش میبره و فکر میکنه که مادر غیب شد و او را تنها گذاشت و تا سن سه سالگی کودک نیاز شدید به ارتباط عاطفی به مادر خود دارد و ارتباط مادر می تواند در رشد کودک موثر باشد.
به هر حال با توجه به مشکل شما اگر چاره ای جز کار کردن ندارید ترجیحا بعد از 18 ماهگی کودک خود را به مهد بسپارید و در انتخاب مهد وقت زیادی صرف کنید و از خوب بودن مربی ها و فشای مهد مطمئن شوید و ساعاتی را که با کودک خود هستید را بیشتر به او اختصاص دهید تا جبران زمانی که در کنار او نبودید را بکنید.
من و پنجاه درصد خودم
4 مهر 90 0:59
بسیار زیبا ..به من هم سر بزند...


مریم(مامان روشا)
10 دی 90 2:11
ممنونم من تازه این پستو خوندم وچون روشا همبازی نداره میخواستم وقتی 3 سالش شد بذارمش مهد !!!
و اخیرا" یه چیزی راجب مهد شنیدم که میخوام ببینم درسته یا نه ! اونم اینه که بچه هایی که در کودکی به مهد میرن 70 % کمتر از بچه های که نمیرن در بزرگسالی دچار سرطان میشن ؟


سلام مامان عزیز
این مطلبی که اشاره کردید نتیجه ی یک تحقیق آمریکایی هست اونها معتقدند که اگه سیستم ایمنی خردسالان به وسیله ابتلا به عفونت‌های مختلف تقویت نشه، بدن اونا آمادگی مقاومت در برابر عفونت ‌های بروز دهنده سرطان خون رو نخواهد داشت و می گن که افزایش ابتلای کودکان به عفونت ‌های مختلف به علت تماس با هم سن و سال‌ های خود، سیستم ایمنی بدن اونا رو در برابر سرطان خون افزایش می‌ده!...

نمیدونیم این تحقیق چقدر معتبره اما بازی کودک با هم سن و سال هاش تاثیرات مثبتی روی بچه داره به شرطی که تاثیرات منفی جدایی و اضطراب و استرس به کودک وارد نشه و فکر نکنه که اهمیتی برای شما نداره و شما دوست دارید که اون رو بذارید مهد و به کارهاتون برسید و همچنین این دوری مضرات در کنار مادر نبودن و دور بودن از مهر و عاطفه ی مادر رو به همراه نداشته باشه و میدونید که از نظر عاطفی والدین در کشورهای غربی هیچ وقت به پای مادران و پدران مهربون ایرانمون نمی رسن
همونطور که قبلا هم به شما پیشنهاد دادیم اگه مشکل سر کار رفتن و شاغل بودن رو ندارید و فقط با هدف اینکه روشا همبازی نداره میخواید اون رو مهد بذارید بهتره که به جای گذاشتن روشا در مهد کودک هفته ای یک روز او رو به این مکان یا مکان هایی مثل پارک ببرید تا با هم سن و سال هاش بازی کنه.
خوشحالیم که این موضوع رو با ما در میون گذاشتید، امیدواریم که همه ی مامان ها قبل از اینکه بر اساس یک خبر یا تحقیق تصمیم بگیرن جوانب اون رو بیشتر بررسی کنن.
براتون آرزوی موفقیت داریم مامان مهربون

زهره
6 خرداد 92 14:26
خیلی خوب بود ولی بعضی اوقات مجبور میشیم کاری که دوست نداریم انجام بدیم.دخترم فاطمه الان یک سال وهشت ماهشه ومن شاغلم تا حالا پیشه مامانم می گذاشتمش ولی مامانم دیگر توانایی نداره .دخترم هم ماشااله فضوله مجبورم در هفته دو سه روز بزارمش مهد


قبول داریم؛ بعضی وقت ها آدم تو زندگیش مجبور به کاری میشه که اصلا دوست نداره.
در مورد شاغل بودن، پیشنهاد می کنیم اگه براتون امکان داره که مرخصی بگیرید و خودتون در کنار فرزندتون باشید که ارجحه، ولی اگه به خاطر شرایط مالی واقعا مجبور به این کار هستید و چاره ی دیگری ندارید، ساعاتی که در کنار فرزندتون هستید رو واقعا به اون اختصاص بدید و برنامه ریزی داشته باشید که با هم از اوقاتی که در کنارهمدیگه هستید ، لذت ببرید؛ این کار رو با انواع بازی ها و قصه ها و کاردستی و ... که نمونه های اون رو توی مدرسه داریم انجام بدید.
در مورد خصلت فرزندتون، باید بگیم که البته کنجکاوی و نه فضولی در کودکان طبیعیه و نشان دهنده ی سلامت و رشد کودک شماست که برای شناخت محیط پیرامون خود دست به کشف وسایل و موجودیت های اطرافش بپردازه، در این میان رفتار شما می تونه این کنجکاوی رو به سمت بالا بردن تواناییهاش سوق بده، ولی وقتی برچسب فضولی از همین الان به فرزندتون بزنید، این خصلت به اون تلقین میشه و رشدیافته میشه، و کودک این رو قبول می کنه و در نهایت کار شما سخت تر میشه.
ببخشید که سرتون رو درد آوردیم و زیاد حرف زدیم. در کنار شما مامانای مهربون زمان از دستمون درمیره و هی حرف میزنیم!!!
معصومه -مشهد
11 شهریور 92 12:50
سلام دوست عزیزومهربون من هنوز منتظرجوابتون درمورددخترم هستم ممنون میشم راهنماییم کنید یه سوال دیگه من شاغلم ودخترم 3/5 است ازمهرمیخوام بفرستمش مهدچون ا1-تنهاست وخیلی بچه هارودوستداره مدام توخونه بایاددخترخاله اش که میگه خواهرمنه بازی میکنه2- امیدوارم دیدن وبودن بابچه هاباعث بشه دیگه بزرگترهارونزنه3-یکم فعلیت وبازی براش مفیدباشه4-جدیدا خیلی بمن میچسبه ومدام میخوادحتی موقع دیدن برنامه کودک توبغلم باشه ومنم باهاش ببینم دوست ندارم اینقدروابسته ولوس باشه .واقعا این دلایلم برامهدگذاشتنش چقدردرسته بازم ممنون از راهنماییهای دلسوزانتون


سلام مامان عزیز
نقاشی های دخترتون رو برای خانم دکتر ارسال کردیم هنوز پاسخ شما به دستمون نرسیده. اما چشم باز هم پیگیری میکنیم و سوال جدید شما رو هم براشون ارسال میکنیم.