مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 7 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

سر کودک خود داد نزنید!

1393/12/19 17:03
نویسنده : یه مامان
4,227 بازدید
اشتراک گذاری

 

امروزه دیگر والدین برای تنبیه کودکان کمتر متوسل به تنبیه بدنی می شوند و در واقع به جای بلند کردن دست، صدای خود را بالا می برند. غافل از این که بعضی از کلمات به کار رفته در فریاد ها از صدمات بدنی هم بدترند.

راه حل کوتاه مدت و مشکلات دراز مدت

برخی از والدین همیشه در حال فریاد زدن هستند .گویی کودکان صدای آنها را نمی شنوند. وقتی کودکان با هم جنگ و دعوا می کنند، تکالیف شان را انجام نداده اند و والدین مجبور شوند مسآله ای را برای چندمین بار تذکر دهند چنان فریاد می زنند که گویی در اپرا هستند.

گاهی والدین تصور می کنند فرزندشان آنقدر به فریاد آنها عادت کرده است که در صورتی که فریادی را نشنود هیچ عملی را انجام نخواهد داد.


چرا نباید سر بچه داد زد؟

البته والدین در سکوت بعد از فریاد احساس خیلی بدی پیدا می کنند و در واقع این احساس با احساس والدینی که در برخورد با کودک از کمربند استفاده کرده اند تفاوتی ندارد. آنها هم بعد از استفاده از کمربند پشیمان می شوند و به همین شدت ناراحت خواهند شد.

فریاد جای کمربند را می گیرد و هر چه تعداد و نوع کلمات به کار برده شده در هنگام عصبانیت بیشتر باشد، شدت صدمات روحی ایجاد شده در کودک بیشتر و متأسفانه عوارض این صدمات طولانی مدت خواهد بود. می توان با اطمینان گفت بالا رفتن صدا در بیشتر خانواده های امروزی امری طبیعی است. شاید فریاد زدن بر سر نوپایی که در خطر است شروع این رفتار غلط باشد.


وقتی والدین رو درروی کودک با عصبانیت بر سرش فریاد می زنند، کاملاً کنترل خود را از دست داده اند و کلمات را به سمت او پرتاب می کنند، و با توهین و تهدید روح کودک را نشانه می گیرند. البته خیلی سخت است برای بیستمین بار به کودک بگویید وسایل نقاشی ات را از وسط اتاق جمع کن. اما لطفاً به سوال ما پاسخ دهید.

آیا چنانچه در هنگام خرید از فروشگاه متوجه شوید لوازم خریداری شده خوب بسته بندی نشده بر سر فروشنده فریاد می زنید که «چقدر بی عرضه ای؟!» یا وقتی متوجه می شوید که معلم فرزند شما در آموزش ریاضی ضعیف عمل کرده بر سر او فریاد می زنید که «حواست کجاست؟!»

پس چطور به خودتان اجازه می دهید بر سر کودک خود فریاد بزنید؟ این فریاد هم به اندازه ی فریاد زدن در محل کار و محیط اجتماع زشت است. پس چرا تصور می کنیم فریاد زدن در خانه کاری قابل قبول است؟

برخی از والدین این مسئله را خوب درک کرده اند و مراقب رفتار خود هستند آنها به خاطر می سپارند که حتی اگر فرزندشان (بخصوص در سن نوجوانی) به شدت عصبانی شده و فریا د می زند، والدین نباید با فریاد پاسخ او را بدهند. بلکه رفتار آنها باید الگویی برای فرزندان باشد تا توانایی تسلط بر خود را کسب کنند.

باید به خاطر سپرد فریاد زدن برای تصحیح رفتار کودک روش مناسبی نیست. بلکه برای این منظور باید برنامه ریزی بلند مدتی را اجرا کرد. اگر چه فریاد می تواند در کوتاه مدت خطری را از کودکان دور کند ولی اثرات منفی بلند مدت آن قابل جبران نخواهد بود.


اگر می خواهید به کودک آموزش دهید چگونه لباسش را بپوشد لازم نیست بگویید «چقدر بی دست و پایی» وقتی با این کلمات به شخصیت کودک حمله کنید، اعتماد به نفس او را از بین می برید و اینجاست که تخریب آغاز می شود. وقتی کودک یک ساله اشیا را در دهان خود می گذارد نباید بر سرش فریاد زد. او در حال شناخت محیط است. اگر فرزند نوجوان شما تمایل ندارد تعطیلات آخر هفته را با شما باشد او را درک کنید او به دنبال رسیدن به استقلال است. به جای داد و فریاد مراحل رشد فرزندان خود را درک کنید و شیوه صحیح زندگی را به آنها بیاموزید. آموزشی همراه با احترام و تکریم و نه توهین و تضعیف.

منبع: تبیان

پسندها (1)

نظرات (6)

مامان شبنم
19 اسفند 93 18:09
سلام جالب بود ولی گاهی نمیشه داد نزد البته توی خونه ما مرحله مرحله میریم جلو اول و دوم و سوم تذکره اگر خبری نشد اخمه اگر خبری نشد داد و فریاد اگر نشد اخطار تنبیه بدنیه اگر نشد تنبیه بدنیه البته حساب شده مثلا پشت دست البته خدارو شکر عمدتا به چند مرحله اخر نمیرسیم ولی صادقانه بگم با این که تنبیه بدنی یا داد زدن از روش های تربیتی به طور کامل حذف بشه موافق نیستم ولی بچه ام هم کیسه بوکس نبوده که حسابی تن و بدنش عادت کرده باشه به نظرم بین هر دوش تقریبا تعادله نمیدونم درسته یا نه ولی تا حالا که بد نبوده ....
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز شبنم از نظر صادقانه ای که برامون نوشتید ممنونیم. در این شکی نیست که هر یک از ما برامون پیش اومده و گاهی سر بچه مون داد زدیم اما همونطور که در متن هم گفته شده بود بعد از داد زدن حس خوشایندی به آدم دست نمی ده و پشیمون میشه. به نظر ما باید یه تجدید نظری بکنید، شاید روش شما در همون کوتاه مدت جواب بده و البته در سنی که الان شبنم هست اما به مرور که شبنم جان یزرگتر بشه و قدرت و استقلال بیشتری به دست بیاره با این روش شما به مشکل میخورید و باعث میشه دخترتون که شما رو الگوی خودش قرار میده هم همین طور با شما و با خواهر و برادر کوچکترش و یا دوستانش رفتار کنه باید ببینید که دوست دارید تجلی رفتارتون رو در دخترتون ببینید یا نه به هز حال نمیشه به استناد اینکه تا الان ابن روش بدنبوده اون رو ادامه داد و باید ببینید روشتون چه تبعات دیگه ای می تونه در آینده برای خودتون و دخترتون داشته باشه و تا چه سنی می خواید اینطوری رفتار دحترتون رو کنترل کنید مثلا در سن نوجوانی که سن تمرد بچه هاست و همه میدونیم که دوران سختی هست هم میخواید همین کار رو بکنید؟ در متن هم گفته شده بود که «باید به خاطر سپرد فریاد زدن برای تصحیح رفتار کودک روش مناسبی نیست. بلکه برای این منظور باید برنامه ریزی بلند مدتی را اجرا کرد. اگر چه فریاد می تواند در کوتاه مدت خطری را از کودکان دور کند ولی اثرات منفی بلند مدت آن قابل جبران نخواهد بود.»
بابا و مامان
19 اسفند 93 23:07
ممنون از پست عالیتون
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه
مامان یاسمن و محمد پارسا
19 اسفند 93 23:09
سلام ممنونم از توجهتون هر طور صلاح دونستید عمل کنید ممنونم منم موافق نظرتون هستم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز ممنون از لطفتون، البته برای اینکه پست ها به نام خودتون ثبت بشه باید زحمت تقسیمش رو خودتون بکشید
همیار: مامان اهورا (3)
20 اسفند 93 0:00
سلام مدیرای خوب مدرسه خوبم،خسته نباشید ،ممنون از اینکه مطالب منو تایید کردید،این داد نزدن هم باید بره توی لیست تمرینات هفتگی،ممنون از مطلب مفیدتون
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز و همیار مهربون ما از شما به خاطر پست های خوبتون ممنونیم. با تمریت هفتگیتون هم موافقیم باید بذاریمش توی لیست!
مامان فرنيا
20 اسفند 93 8:14
سلام خيلي مطلب خوبي است من از ان مامانهايي بودم كه بخاطر استرس بالايي كه داشتم متاسفانه زياد سردخترم داد ميزدم امايك روز متوجه شدم دخترم دقيقا داره همانطور رفتار ميكنه و مدام داد ميزنه به خودم امدم و الان من درست شدم اما دخترم زمان ميبره كه باز از من ياد بگيره كه داد نزنه ولي متاسفانه پدرش تا فرنيا كار اشتباهي ميكنه يا داد ميزنه بهش ميگه ببين هليا چه دختر خوبيه و مثل تو نيست افرين هليا و اين يعني اغاز يك لجبازي و فريادهاي زياد فرنيا ايكاش يك مدرسه باباها داشتيم و من متاسفانه ان لحظه و جلوي فرنيا نميتونم به پدرش چيزي بگم فقط سعي ميكنم با اشاره ابرو به همسري بگم لطفا ...... بعدا هم هرچي ميگم جواب لجبازيها و دادها و كارهاي اشتباه دخترمون بعد از يك تذكر كوچيك بي توجهي است ميگه نميتونم اعصابم بهم ميريزه
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز فرنیا خوشحالیم که زود متوجه شدید و رفتارتون رو تغییر دادید، به قول خودتون فرنیا جان کم کم از رفتار جدیدتون الگو خواهد گرفت البته امیدوارم که بتونید همسرتون رو هم به مرور زمان تشویق کنید تا رفتارش رو کنترل کنه و تعییر بده در ضمن کار خیلی خوب و درستی می کنید که مقابل فرنیا جان مستقیم به ایشون تذکر نمی دید. خوشحالیم که مامان فهمیده ای مثل شما رو درکنار خودمون داریم و ممنون که تجربیاتتون رو در اختیار ما می ذارید براتون آرزوی موفقیت داریم
مامان پارسا
23 اسفند 93 10:58
سلام ممنون از موضوع انتخابی راستش تو خونه ما هم کمتر کار به داد می رسه یکی از دلایلش اینه که من تا پارسا به کاری کم توجهی کنه می گم مسابقه تا 5 یا تا 3 تا 20 بسته به نوع فعالیت می شمورم ببینم کارتو انجام میدی یانه و دیگه حرفمو تکرار نم یکنم گاهی هم خودم کمکش می کنم یکی دیگه از دلایلش هم اینه که پارسا کلا بچه حرف گوش کن و قانون مندی هست و خیلی از قوانین رو پذیرفته و براش خوب جا افتاده و دلیل دیگه هم اینه که ما زمان خیلی زیادی با هم نیستم .
یه مامان
پاسخ
سلام بر مامان عزیز و گل پارسا خدا رو شکر که فضای آرومی بر خونتون حاکمه البته همه از درایت خودتونه روش مسابقه هم واقعا خیلی جالب و مفیده، ممنون که تجربیاتتون رو در اختیار ما میذارید