مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 13 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

غذاهای آلرژی زا

1390/4/28 16:01
نویسنده : یه مامان
5,217 بازدید
اشتراک گذاری

تقریبا 4 تا 6 درصد کودکان (یعنی یک نفر از هر 20 تا 25 کودک) دچار حساسیت غذایی هستند. دکتر علیرضا مرندی، رییس انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر با بیان این مطلب گفت: حدود 90 درصد از حساسیت های کودکان مربوط به مصرف 6 ماده غذایی شامل شیرگاو، تخم مرغ، بادام زمینی،مغزها  )مانند گردو و فندق) سویا و گندم است.

 در ادامه به بررسی غذاهای آلرژی زای دیگر می پردازیم...

 وی همچنین ماهی، میگو، مرکبات، گوجه فرنگی، ذرت، شکلات و افزودنی های مواد غذایی را از دیگر مواد غذایی آلرژی زا عنوان کرد و تاکید کردپختن غذا معمولا نمی تواند از واکنش های حساسیتی پیشگیری کند. ولی ممکن است شدت حساسیت زایی آن را کاهش دهد.

دکتر مرندی به وجود واکنش های موقتی و غیرآلرژی به بعضی از مواد غذایی خصوصا میوه ها که در شیرخواران شایع است، اشاره کرد و گفت: این واکنش ها می تواند به صورت بثورات و خشکی اطراف دهان، اسهال، قرمزی اطراف دهان و یا بروز کهیر در سطح بدن ظاهر شود.

این فوق تخصص نوزادان، علائم شایع حساسیت را تظاهرات تنفسی، گوارشی و یا پوستی عنوان کرد و در تشریح گفتسرفه های خشک و پشت سرهم، گرفتگی بینی، عطسه های مکرر، آبریزش بینی، سرفه های مقاوم، خس خس سینه، وجود خون در مدفوع، اگزماو کهیر و همچنین گریه و جمع کردن پاها به روی شکم، نفخ شکم، استفراغ و اسهال می توانند نشانه هایی از تظاهرات آلرژی به غذا باشند.

دکتر مرندی درخصوص نحوه شروع غذای کمکی در کودکانی که دچار حساسیت غذایی هستند، گفت: در این شیرخواران در ابتدا باید از غذاهایی استفاده کرد که امکان حساسیت زایی کمتری دارند و هر غذا نیز به صورت تک تک و با فواصل یک هفته داده شود.

وی افزود: در صورتی که علائم حساسیت در کودک بروز نکند و غذا را تحمل نماید، باید به تدریج بر مقدار آن اضافه شود.

وی توصیه کردغذاهای مصرفی این کودکان باید در ابتدا از مواد خالص تهیه شده و ضمن پختن با آب تنها، با هیچ نوع ماده دیگری به جز شیر مادر مخلوط نشود.

دکتر مرندی در ادامه تاکید کرد: با شروع غذاهای جدید، برای حفاظت بیشتر کودک، حتما باید تغذیه با شیر مادر ادامه داشته باشد. رفتارهای غلط تغذیه ای والدین در کودکان، به علت مواد غذایی غیر مفید منجر به تغییر ذائقه کودکان می شود.

ضیاء الدین مظهری متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود:رفتارهای غلط تغذیه ای والدین در کودکان به علت مواد غذایی غیر مفید منجر به تغییر ذائقه کودک و میل او به مصرف بیش از حد تنقلات و کربوهیدرات ها شده که در صورت مداومت، وی دچار سوء تغذیه و کاهش مواد مغذی در بدن می شود. وی تاکید کرد: والدین نباید محبتشان را با دادن تنقلات و انواع شکلاتها و نظایر آن به کودکانشان اثبات کنند زیرا مصرف اینگونه مواد موجب می شود تا نوعی اعتیاد نسبت به مصرف این مواد به همراه سیری کاذب در کودک پدیدار شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به تحقیقات اخیر دانشمندان در خصوص ذائقه کودکان تصریح کرد: طبق آخرین تحقیقات انجام شده اگر در دوران آغاز روند تغذیه ای کودک پس از دوره شش ماهه تغذیه با شیر مادر در بین 8 تا 12 بار از برخی خوراکیهای غیر مفید همچون تنقلات به ویژه شکلاتها، مایعات شیرین با اسانسهای مختلف و نظایر آن به وی داده شود کودک دچار تغییر ذائقه می شود. وی اظهار داشت: والدین باید این نکته را نیز بدانند که معده کودک حجم کمی دارد و اگر این حجم کم در طول روز با مصرف مواد و خوراکی های غیر ضروری پر شود دیگر جایی برای هضم و مصرف غذاهای مفید و مغذی نیست و نباید انتظار داشته باشند که کودکشان دیگر میلی به غذا خوردن داشته باشد.

ضیاء الدین مظهری افزود: والدین باید کودکانشان را از همان مراحل ابتدایی تغذیه به خوردن مواد مغذی و میوه ها عادت دهند تا ذائقه کودک با توجه به موادی سالم شکل گیرد که در آینده مانع از بروز سوء تغذیه و گرسنگی سلولی وی شود.

 منبع :پایگاه اطلاع رسانی غذا و سلامت ایران

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

سحر
28 تیر 90 14:21
سلام

مرسی از مطالبتون

چرا قسمت زبان کودک رو کامل نمیکنید


سلام
ممنون از توجه شما و اینکه پیگیر مطالب مدرسه هستید
مشکلی در آپلود فایل های مربوطه پیش آمده به محض برطرف شدن این مساله مطلب را ادامه خواهیم داد.
موفق باشید