مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

تجربه ی موفق29؛ رهایی از پوشک به روش تدریجی

1393/10/9 9:15
نویسنده : یه مامان
54,619 بازدید
اشتراک گذاری

گرفتن از پوشک به روش تدریجی، بدون استرس و فشار برای مادر و کودک، روشی بود که من برای گرفتن  فرزندم از پوشک انتخاب کردم و از انتخاب این روش خیلی راضی هستم چون اصلا در طول این پروژه بهمون سخت نگذشت...

راستش من اول قصد گرفتنش از پوشک رو نداشتم چون یک بار در دو سال و دوماهگی اون رو شروع کرده بودم و اصلا با من همکاری نکرده بود و هربار که به دستشویی می رفتیم خودش رو نگه میداشت و انگار از جیش کردن میترسید چون اگه یه وقت جیش میکرد وسطش با ترس از جا بلند میشد! از طرفی هم شنیده بودم که توی فصل سرما خوب نیست بچه رو از پوشک بگیری برای همین منتظر بودم بزرگتر بشه تا هم آماده بشه و هم هوا کمی گرم تر بشه. 

تا اینکه یه روز پاش یه کم سوخت و خودش گفت مامان پوشک اذیتم میکنه شورت پام کن؛ منم گفتم بذار یه تستی بزنم ببینم آماده هست یا نه که شکر خدا آماده بود چون دیگه وقتی میرفتیم دستشویی و میگفتم جیش کن راحت می نشست و  کارش رو انجام میداد و دو دقیقه ای می اومدیم بیرون و دیگه مثل دفعه اول مجبور نبودم یک ساعت توی دستشویی بمونم و آخر سر جیش نکرده بیاییم بیرون!

تازه در این فصل سرما نه تنها اذیت نشدم بلکه به لطف وسایل گرمایشی خیلی سریع و خوب لباس ها و شورت هاش خشک میشد و دیگه دردسر خشک کردن اونا و نگرانی از کم اومدن لباس و شورت رو هم نداشتم و به نظرم نه تنها فصل پاییز برای شروع بد نبود که خیلی هم خوب بود چون دیگه فرزندم توی شورت های آموزشی اذیت نمی شد و خیلی کمتر عرق می کرد.

در طول این پروژه یکسری نکات رو رعایت کردم که به نظرم خیلی به من و فرزندم کمک کرد و تصمیم گرفتم اونا رو برای مامان هایی که می دونم هر کدومشون این دغدغه ی از پوشک گرفتن رو دارن و فکر می کنن که کار خیلی سختی هست، بنویسم تا ان شاالله با توجه به اونا نه به خودشون فشار بیاد و نه به فرزند گلشون.

آمادگی های لازم جهت شروع پروژه:

بعد از اینکه مطمئن شدید فرزندتون آمادگی لازم رو برای آزاد شدن از پوشک داره مثلا از پوشك كردن فرار مي كنه یا پوشك خودش را باز مي كنه و یا مثلا می تونه خودش شلوارش رو در بیاره و توانایی داره که حداقل 5 دقیقه بنشینه و یا وقتی اون رو سر پا مي گيريد دستشويي مي كنه و...  لازمه که یکسری کارهای مقدماتی رو انجام بدید.

مقدمات لازم:

1.       شما برای شروع به حداقل سه تا شورت آموزشی نیاز دارید که بتونید در هفته ی اول آموزش که کنترل بچه ها روی دستشویی کردنشون کمتر هست به نوبت اونا رو پاش کنید.

2.       اگه همسرتون یا خودتون حساس هستید و ممکنه به خاطر این حساسیت به فرزندتون سخت بگیرید و دعواش کنید می تونید به مدت دو هفته جاهایی از خونه که بیشتر تردد داره یا جاهایی که امکان شستشو و آبکشی نداره رو با سفره های معمولی و یا یکبار مصرف سفره کشی کنید و روی سفره ها رو با پتوها و ملحفه ها یا روفرشی هایی که قابل شستشو توی ماشین لباسشویی هستن بپوشونید تا خیالتون راحت تر باشه. البته باز هم سعی کنید از حساسیت خودتون کم کنید و اگه اتفاقی افتاد عصبانی نشید.

3.       می تونید برای دو هفته ی اول محلی از خونه رو در نظر بگیرید که به راحتی قابل شستشو هست و ساعاتی از روز فرزندتون با شورت معمولی در اون محل مشغول بازی باشه و اجازه بدید خودش رو خیس کنه چون معمولا بچه ها وقتی لباسشون خیس میشه زودتر مفهوم جیش و کنترل اون رو یاد میگیرن مثلا خود من موکت آشپزخونه رو در طول این دو هفته جمع کردم و صبح تا ظهر که بیشتر وقتم توی آشپزخونه بودم فرزندم رو شورت معمولی پاش میکردم و با اسباب بازی هاش می بردم توی آشپزخونه و با قصه گفتن و صحبت کردن و گاهی بازی کردن باهاش، مشغولش می کردم و با ترفندهای مختلف که هر مادری بهتر در مورد فرزند خودش میدونه چی هستن همونجا چند ساعتی نگهش می داشتم و سر ساعت نمی بردمش دستشویی و وقتی خودش رو خیس می کرد با آرامش و بدون وارد کردن اضطراب و ترسی به فرزندم آشپزخونه رو آبکشی می کردم و براش توضیح می دادم که چه اتفاقی افتاد و باید چیکار می کرد و بعد یادآوری می کردم که دفعه بعد اجازه نده جیش ها بیان بیرون تا اونا رو به خونشون برسونیم.

4.       بهتره که کمی قبل از شروع پروژه و همچنین در دو هفته ی اول آموزش به واسطه ی کتاب ها و قصه ها و نقاشی هایی که می کشید آموزش هایی رو در زمینه ی دستشویی به فرزندتون بدید تا وقتی وارد پروژه شدید بتونید با یادآوری اون داستان ها و استفاده از اشعار کتاب هایی که براش خوندید حس همزادپنداری و الگو پذیری فرزندتون از شخصیت های داستان ها رو فعال کنید تا بهتر و سریع تر یاد بگیرهنیازی نیست داستان های خیلی پیپیده ای بگید حتی می تونید وسط داستان های دیگه یه خط اضافه کنید و شخصیت داستان بره دستشویی کارش رو انجام بده!

5.       لازمه که قبل از شروع، خوراکی ها و برچسب های مورد علاقه ی فرزندتون رو برای تشویق و انگیزه دادن تهیه کنید.

شروع پروژه:

در ابتدای پروژه باید خودتون در فواصل زمانی معین فرزندتون رو به دستشویی ببرید تا کارش رو انجام بده مثلا میتونید اول نیم ساعتی ببریدش بعد اگه دیدید لباسش خشک هست فواصل رو یک ساعتی کنید و یا بیشتر. این فواصل زمانی برای بچه های مختلف فرق داره و بعد از یکی دو روز خودتون متوجه می شید که چند ساعت یکبار باید اون رو به دستشویی ببرید.

باید توجه داشته باشید که هر نیم ساعت یا یک ساعت یکبار بردن بچه ها به دستشویی ممکنه باعث مقاومتشون بشه و با شما همکاری نکنن و همین مساله میتونه به شما فشار بیاره و به قولی بره روی اعصابتون! بدبو

برای اینکه با چنین مشکلی مواجه نشید لازمه بدونید که نباید هیچ وقت فرزندتون رو به زور و با تهدید به دستشویی ببرید یا مدام ازش بپرسید دستشویی داری؟ یا هر نیم ساعت یه بار بگید بیا بریم جیش کنیم! اینطوری فرزندتون با شما به دستشویی نمیاد و دستشویی برای او مکانی میشه که مامان اونجا عصبانی و ناراحت هست و در نتیجه محل مناسب و خوشایندی براش نخواهد بود. 

شما باید به روش های غیر مستقیم و با یکسری تشویقی های خوراکی یا مثلا برچسب های مختلف که میتونه بر اساس علاقمندی های فرزندتون تهیه شده باشه به هدف خودتون یعنی بردنش به دستشویی برسید. نگران هم نباشید که به این کار عادت کنه اون تازه اول راهه بعد از یه مدت که راه افتاد کم کم خوراکی های تشویقی رو کمتر میکنیم. 

تشویق و ایجاد انگیزه:

برای اینکه بچه ها کمتر به تشویق ها عادت کنن بهتره که سعی کنید در روش تشویق فرزندتون تنوع رو رعایت کنید و هر بار متفاوت از قبل عمل کنید و به روش های مختلفی بهش انگیزه بدید که همراهتون به دستشویی بیاد. لازمه در کنار تشویق های مادی تشویق های معنوی هم استفاده کنید و خوشحالی خودتون رو با تعریف و تمجید و در آغوش کشیدن و یا بوسیدن فرزندتون بهش نشون بدید.

برای تشویق های خوراکی خودتون مستقیم خوراکی رو بهش ندید مثلا نگید اگه جیش کنی بهت جایزه میدم. بهتره طوری عمل کنید که فرزندتون گرفتن خوراکی رو نتیجه ی عمل خودش بدونه و نه وظیفه ی شما. اینطوری کمتر شرطی میشه و عمل تشویق هم بهتر جواب میده.

روش های پیشنهادی برای تشویق:

1.      استفاده از خوراکی های تشویقی:

بهتره خوراکی های کوچک و متنوع و رنگارنگ که مورد علاقه ی فرزندتون هست رو تهیه کنید. مثلا فرزند من پاستیل و اسمارتیز خیلی دوست داشت که به عنوان تشویقی براش گرفتم و هر بار که میخواستم ببرمش میگفتم بدو بریم جیش کنیم ببینیم اسمارتیز چه رنگی برات میاد توی ظرف و گاهی هم اسمارتیز لوله ای میگرفتم و فقط یه اسمارتیز داخل ظرف لوله ای مینداختم و با هیجان تکونش میدادم میگفتم وای خوراکی اومده بدو بریم جیش کنیم بیایم ببینیم چه رنگیه. نکته اش این بود که نمیگفتم جیش کن جایزه ات میدم میگفتم برات اومده و اینطوری اون رو نتیجه عمل خودش میدونست و براش لذت بخش تر بود و از همیشه من توقع خوراکی و جایزه نداشت.

2.      برچسب های تشویقی:

قبل از شروع پروژه به فکر تهیه ی برچسب هایی باشید که مورد علاقه ی فرزندتون هست مثلا برچسب ماشین یا حیوانات حتی می تونید عکس هایی که مورد علاقه فرزنتون هست رو پرینت رنگی بگیرید و چسب بزنید و به عنوان برچسب براش استفاده کنید. در این روش تشویقی می تونید برچسب رو به دست فرزندتون بدید و بگید بدو بریم اینو به دیوار دستشویی بچسبونیم. یکی از مزایای این برچسب ها اینه که می تونید در طول عملیات داستانی تولید کنید و برای برچسبی که فرزندتون چسبونده بگید و یا از زبون اون برچسب ها باهاش صحبت کنید خلاصه باید سعی کنید که توی دستشویی بهش خوش بگذره.

یک نمونه) اصولا بچه ها شخصیت های  کودک و به قول خودشون نی نی رو خیلی دوست دارند و باهاش ارتباط برقرار می کنن. ما بزرگترها می تونیم از این ویژگی استفاده  های بجا کنیمچشمک  . من یه سری عکس های کارتونی کودک از اینترنت  پرینت گرفتم و اون ها رو بوسیله ی چسب پهن به دیوار دستشویی می چسبوندم. اسم این نی نی ها رو نی نی خوشحال گذاشته بودیم و یکی از تفریحات سالم ما توی دستشویی این بود که با فرزندم با نی نی خوشحال ها صحبت می کردیم. وجه تسمیه اش هم بخاطر این بود که این نی نی ها بخاطر اینکه فرزندم می تونست دستشویی هاش رو توی خونشون بریزه میان تا خوشحالی کنند. در اوایل بعد از هربار عملیات یه نی نی خوشحال میومد و روی دیوار می چسبید و خوشحالی می کرد. البته چند باری خودم نی نی ها رو روی مقوا می کشیدم و می بریدم و می چسبوندم، ولی بعلت ذیق وقت از نی نی خوشحال های آماده استفاده کردم.

هر دفعه بهونه ای برای رفتن به دستشویی داشتیم؛ مثلا یه بار می رفتیم تا به نی نی خوشحالها سر بزنیم، صبح برا صبح بخیر گفتن بهشون می رفتیم و  نقش مادر هم تقلید صداهای مختلف به جای تمام نی نی خوشحال ها بود و هر کدومشون بسته به ظاهرشون اسمی داشتند. مثلا : نی نی عینکی، نی نی موقرمز، نی نی پاپیونی و ... . این اسم ها هم توسط خود فرزندم انتخاب میشد.  بهونه های پیشرفته تر بعدی وقتایی که فرزندم برای رفتن به دستشویی مقاومت می کرد این بود که مثلا  فکر می کنی اگه این بار دستشویی کنی بادکنک چه رنگی برای فلان نی نی خوشحال میاد؟ و فرزندم هم با خوشحالی می دوید دم در دستشویی و بعد از اتمام پروژه یه بادکنک روی مقوام می کشیدیم و می بریدیم و می چسبوندیم روی دست همون نی نی خوشحال. بعضی وقت ها هم کیف میومد و از این قبیل چیزها و اون نی نی خوشحال کلی خوشحال میشد و از فرزندم به خاطر این کار تشکر می کرد. حالا بسته به علاقه های بچه هاتون می تونید این هدیه هایی که برای نی نی خوشحال ها میان رو تغییر بدین. مثلا اگه به ماشین علاقه دارن ماشین بیاد تو دست نی نی خوشحال ها یا گل، چتر و ....

در طول عملیات هم برا اینکه حوصله امون سر نره می تونیم یه نمایشنامه با حضور نی نی خوشحال ها اجرا کنیم.

برای دانلود اون عکس ها اینجا کلیک کنید. (البته من به کمک ماژیک عکس هایی که به نظرم یه کم مورد داشتند رو تبدیل به لباس های پوشیده کردم تا بقول معروف برا برداشتن ابرو چشمش رو کور نکرده باشم) 

3.      تکمیل پازل ها:

برای این کار می تونید عکس های مورد علاقه ی فرزندتون رو از اینترنت بگیرید و به کمک نرم افزارهای مخصوصِ تبدیل عکس به پازل یا بوسیله ی خلاقیت خودتون عکس ها رو برش بزنید و به پازل تبدیل کنید و هربار که عملیات با موفقیت انجام شد یه تیکه از اون عکس بیاد و روی دیوار بچسبه  و بعد از یه مدتی اون عکس ها کامل بشه. ابتدا عکس ها رو به پازل های چهارتکه برش بزنید و بعد به تدریج تعداد تکه ها رو بیشتر کنید . هربار که یه تکه رو آوردید سعی کنید ادامه ی تکه ی قبلی باشه که یه قسمت از شکل رو کامل شده ببینه و ذوق کنه و یا حتی می تونید از خودش بپرسید که این تکه باید کجا بچسبه؟ این طوری با یه تیر دو تا نشون میزنید!

4.      بازی های تشویقی:

یکی از علاقمندی های بچه ها بازی کردن با والدینشون هست شما می تونید از بازی های مختلف برای تشویق فرزندتون کمک بگیرید و با روش بازی اون روبه دستشویی ببرید مثلا می تونید به حالت چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید و صداتون رو عوض کنید و بگید بوق بـــــــــــــــــــــــــــوق من ماشین دستشویی هستم و دنبال مسافر می گردم کسی هست بیاد سوار من بشه؟ اونوقته که می بینید فرزندتون بدون هیچ زور و فشاری به سرعت می دوه و سوار ماشین دستشوی می شه و بدون دردسر بعد از انجام عملیات از دستشویی بیرون میاد تا دوباره سوار ماشین دستشویی بشه!

5.      تشویق های زبانی:

از فرزندتون تعریف و تمجید کنید و بهش بگید که چقدر خوشحال هستید که بزرگ شده و مثل آدم بزرگا توی دستشویی کارش رو انجام میده و از معایب پوشک که توش راحت نبود و گاهی پاش رو می سوزوند براش بگید و بگید یادته کوچولو بودی همیشه مجبور بودی پوشک بپوشی و اذیت می شدی؟...

6.      تشویق های معنوی:

از تاثیر شگفت انگیز تشویق های معنوی بعد از انجام عملیات غافل نشید، مثلا فرزندتون رو به طور ویژه و متفاوتی با مهربانی بغل کنید و با ذوق بوسش کنید یا اون رو چند دور توی هوا بچرخونید و خوشحالی خودتون رو از اینکه توی دستشویی جیش کرده ابراز کنید.

7.      خواندن شعر دستشویی:

می تونیم هر بار که این عمل انجام شد یک شعر که حتی می تونه به اختراع خودتون باشه رو با شادی بخونید. مثلا ما یه شعر داشتیم که درسته قافیه و اصول شعری خاصی نداشت ولی چون با حالت آهنگین و ریتمیک می خوندیم مورد استقبال فرزندم قرار گرفته بود. «دستشویی کردم من ، شده چه راحت، این دل من!» و وقتی این دل من رو می گفتیم دستامون رو هی میزدیم روی شکممون به حالت طبل و می خندیدیم...

وقتی هم که فرزندم اعلام دستشویی می کرد، چون اوایل از زمانی که اعلام می کنند تا اون زمانی که دستشویی ها می آیند بیرون زمان کوتاهی هست، من به فرزند می گفتم، بیا این شعر رو برا دستشویی ها بخونیم و با هم می خوندیم: «دستشویی ها ! دستشویی ها! الان نیاید... هر وقت گفتم، بعدا بیاید» اینطوری به فرزندم بطور غیرمستقیم می گفتم که خودش رو نگه داره و مواظب باشه و فرزندم هم با من بصورت آهنگین این رو تکرار می کرد و می خوند و تا رسیدن به دستشویی همین روند ادامه داشت.

8.      ماژیک های تشویقی:

یکی دیگه از علاقمندی های بچه ها نقاشی هست، حالا اگه نقاشی با ماژیک باشه اونم روی دیوار دیگه خیلی بیشتر براشون جذاب هست. یکی از روش های تشویقی که استفاده کردم این بود که ماژیک وایتبرد براش گرفتم و اونم اجازه داشت با ماژیک روی دیوارهای دستشویی نقاشی بکشه و براش توضیح داده بودم که این ماژیک معمولی نیست و ماژیک وایتبرد هست و به راحتی پاک میشه و فقط اجازه داره روی دیوارهای دستشویی یا حمام باهاش نقاشی بکشه تا یه وقت بعدا روی دیوارهای خونه نقاشی نکشه. اون هم این مساله رو به عنوان یک قانون پذیرفته بود و بعد هم دستمال کاغذی دستش میدادم تا خودش دیوار رو پاک کنه. این روش برای زمان هایی که لازمه مدت بیشتری توی دستشویی باشه مفیده وگرنه باید یک انگیزه ی قوی تری برای خروجش از دستشویی بهش بدید چون معمولا این روش تشویقی خیلی براشون جذاب و جالب هست و به راحتی ازش دل نمی کنن!متفکر

9.      رنگ های انگشتی:

روش دیگه می تونه استفاده از رنگ های انگشتی باشه. برای اینکه خیالتون راحت تر باشه که اگه غفلت کردید این مواد شیمیایی رو به لب و دهنش نزدیک نمی کنه می تونید رنگ های انگشتی ساخت خودتون رو تولید کنید؛ برای این کار چند تا ظرف رو بردارید و توی هر کدوم مقدار کمی ماست بریزید، توی هر ظرف یه رنگ خوراکی اضافه کنید و هم بزنید و به همین راحتی انواع رنگ های انگشتی رو تولید می کنید. از این رنگ ها توی حمام هم می تونید استفاده کنید و مدت زمان زیادی رو اونجا نگهش دارید تا فواصل زمانی دستشویی هاش دستتون بیاد.

همین شعر و بازی که توی این پروژه دخیل می شوند ، این پروژه رو از حالت خشک و یه معضل دور می کنه و یه حس دوست داشتنی نسبت به اون توی ذهن بچه به جا میذاره.

10.  تشویق به سبک کُزِت:خندونک

فرزند من علاقه ی زیادی به دست زدن به فرچه و جاروی دستشویی داشت و من بخاطر این قضیه خیلی اذیت میشدم . ولی دیدم همین فرچه و جارو چقدر می تونه منو توی رسیدن به اهدافم یاری کنه. و این شد که یکی از راه هایی که بچه ام رو به دستشویی هدایت می کردم!چشمک بهش می گفتم هر وقت دستشوییهات اومدند میخوای با هم فرچه و جارو بکشیم دستشویی رو ، که تمیز بشه... و همونجا بود که یه چیزی عین فشفشه خودش رو به دستشویی می رسوند و اون  کسی نبود بغیر از بچه ی من و به ذوق کار کردن با این وسایل کارش رو هم انجام میدادزیبا شاید بطور غیرمستقیم هم یاد میگرفت که بعد از اینکه دستشویی کردی باید نگاه کنی ببینی اطراف دستشویی تمیزه یا نه!

برای هر مادری یه طرح تشویقی درخور شخصیت بچه اش به ذهنش میرسه؛ چون یه مامان بهتر می دونه که فرزندش به چه چیزایی علاقمنده ؛ فقط کافیه که یه کم ریزبینانه تر فرزندتون رو نگاه کنید و برطبق علاقمندیهاش تشویقش کنید.

11. بردن عروسک به دستشویی:  

 انگیزه ی دیگه ای که می تونیم بوسیله ی اون بچه ها رو به دستشویی بدون مقاومت هدایت کنیم اینه که  بگیم : «بیا با هم عروسکت رو ببریم دستشویی». یه مدت که فرزندم برای اومدن به دستشویی مقاومت می کرد بوسیله ی یه مقوا برای عروسکش لگن درست کرده بودم و چون بعضی وقتها فرزندم بدون دمپایی به دستشویی می رفت برای عروسکش هم بوسیله ی مقوا دمپایی درست کردم و روی اون رو با گل تزیین کردیم. وقتی می گفتم بیا عروسکت رو ببریم دستشویی سریع دمپایی های عروسکش رو پاش می کرد و خودش هم دمپاییهاش رو می پوشید و مکالمه هایی در این میان بین عروسک و فرزندم انجام میشد که منجر به رسیدن به هدف میشد.راضی

از بین بردن ترس بچه ها:

بعضی از بچه ها فکر می کنن جیش و پی پی قسمتی از بدن اونهاست که دارن از دستش می دن و ممکنه از این عمل ترس داشته باشن به همین خاطر بهتره که شما توضیحاتی رو به زبان ساده براشون بگید. مثلا من به فرزندم گفتم که «وقتی شربت و آب میخوری میره توی دلت، برای اینکه دلمون باز هم جا داشته باشه که دوباره شربت و آب بخوریم باید شربت قبلی ها از دلمون بیان بیرون و وقتی میخوان بیان بیرون جیش میشن و یه کم قلقلکمون میدن و در میزنن تا بیان بیرون اما ما نباید همینجوری اجازه بدیم بیان اول باید اونا رو به خونشون برسونیم بعد اجازه بدیم بیان، خونشون هم کجاس؟ آفــــــــــــــرین دستشوییه...»

گاهی ترس بچه ها به خاطر عکس العمل های تند ماست. باید مراقب باشیم که در قبال جیش یا پی پی اونا از خودمون عکس العمل تند و بدی نشون ندیم وگرنه میترسن و کار خودمون سخت میشه. باید سعی کنیم که خیلی عادی برخورد کنیم و توضیحات لازمه رو همون لحظه بهشون بدیم. مثلا من در مورد جیش یا پی پی به فرزندم گفتم که «جیش ها و پی پی ها آلودگی دارن و نباید رو فرش بریزن و اون ادامه می داد نباید روی مبل بریزن من می گفتم بــــــــــله دوباره میگفت نباید روی موکت بریزن و همینطور ادامه میداد و من تایید میکردم!...»

البته در مورد پی پی یه کم کار حساس تر هست و اولین برخورد شما میتونه خیلی مهم باشه. معمولا بچه ها در ساعات مشخصی از روز عمل دفع رو انجام میدن و دیگه هر مادری بعد از دو سال و اندی تقریبا زمان شروع این عمل متوجه ی اون میشه!درسخوان در آغاز پروژه هم شما باید سعی کنید در زمان هایی که مشکوک هستید گوش بزنگ باشید و تا متوجه میشید که عملیات میخواد شروع بشه به همون بهانه های خوراکی و روش های تشویقی ببریدش تا همه و یا اگه کمی دیر متوجه شدید حداقل بقیه عملیات رو توی دستشویی انجام بده! یادتون باشه که همه چیز باید براش حالت بازی داشته باشه. من دفعه اول که تو دستشویی پی پی کرد سعی کردم خیلی تحویلش بگیرم و کاری کنم که بهمون خوش بگذره تا دفعات بعد هم با یادآوری اون خاطره ی شیرین!!!! راحت تر باهام بیاد و همکاری کنه و ترسی از این عمل در ذهنش ثبت نشه.دلخور مثلا برای اینکه بچه دفعه اول از پی پی نترسه می تونید بگید ببین شبیه چی شده و به قول مامان فرنیای عزیز در مورد این اشکال و آثار هنری بچه صحبت کنید! متفکر ( البته نه خیلی زیاد اندکی مختصر و مفید! ) و جالبه که این یکی از علاقمندی های خیلی از بچه هاست و حتی گاهی همین میشه انگیزه ی اونا برای رفتن به دستشویی تا ببینن این دفعه پی پی شبیه چی میشه!!متنظر من خودم این برخورد رو برای فرزندم نداشتم و خودش باب این بحث رو باز کرد و من فقط همراهیش کردم و در نقش سرکوب گر عمل نکردمخندونک 

یک نمونه) دفعه ی اول که فرزندم عمل دفع رو توی دستشویی انجام داد و من احساس کردم با دیدن اون جا خورد، سریع ابراز احساسات کردم و از جانب تک تکشون صحبت کردم و شخصیت دادم تا از اونا نترسه! و بعد با همه ی دستشوییها بای بای کردیم و گفتیم برید خونتون و اونا رفتند و از ما تشکر کردند که کمک کردیم تا به خونشون برسند.

به این ترتیب هر وقت که احساس می کردم دستشویی داره و از اومدن به دستشویی امتناع می کنه از جانب اونا حرف میزدم و می گفتم که می خواهند بروند خونشون و از این حرف ها... چشمک

 

نمونه دیگر) گاهي پي پي ها به ما زنگ ميزنند و ميگن ما راهمون را گم كرديم و بايد كمكمون كنيد بياييم بيرون و اين تلفن هم دست من بود يك دستم را مثل كاسه گود ميگردم و دست دیگه رو مشت میکردم و ميگذاشتم داخل اون يكي دستم و مثلا تلفن زنگ ميزد و من گوشي یعنی دست مشت شده ام را ميبردم سمت گوشم و با جناب پي پي صحبت ميكردم (تجربه ی مامان فرنیای عزیز)

 

معمولا بچه ها بعد از گذشت دو هفته پیشرفت چشمگیری می کنن و بخش زیادی از کار رو یادمیگیرن و می تونن مدت زمان بیشتری خودشون رو کنترل کنن و فاصله زمانی دستشویی رفتن هاشون خیلی بیشتر میشه و کار بســــــــــــــــیار راحت تر میشه حتی اگه خونه رو سفره کشی کردید می تونید همه رو جمع کنید و به شکل اول برگردونید شما می تونید تا یک ماه خودتون ببریدش دستشویی ولی بعد از اون معمولا بچه ها خودشون دستشویی داشته باشن میگن حتی بعضی بچه ها هم بعد از دو هفته یاد میگیرن که بگن به هر حال متفاوت هستن و شما می تونید هر وقت خواستید یک تستی بکنید و مثلا یکمرتبه نبریدش ببینید بالاخره میگه یا بعد از چندین ساعت خودش رو خیس می کنه. 

قانون های لازم:

لازمه که در همون هفته های اول قوانینی به بچه ها آموزش داده بشه که این قوانین به واسطه ی سنشون به راحتی توسط اونا پذیرفته میشه و در پذیرشش چون و چرا نمی یارن. این قوانین عبارتند از:

1.       بچه های کوچیک معمولا روی سنگ توالت نمی نشینن و کنار سنگ کارشون رو انجام میدن. همونطور که می دونید رو به قبله یا پشت به قبله نباید دستشویی کرد یعنی در موقع ادرار و دستشویی کردن نباید شکم یا سینه رو به قبله یا پشت به قبله باشه درسته که بچه های کوچیک تکلیفی ندارن اما خوبه که از همون کوچیکی این آموزش رو بهشون بدیم که باید در جهت خاصی بشینن. من از همون اول بهش گفتم از کدوم طرفی بشینه درسته و برچسب هایی که براش می چسبوندم رو به دیواری می چسبوندم که وقتی جلوی اون میشینه در جهت قبله نباشه. بعضی وقتا هم که اشتباه می شینه بهش میگم از کدوم طرفی باید می نشستی؟ یا اگه گفتی از کدوم طرفی درست بود؟ خودش سریع در جهتی که آموزش دادم می شینه. البته بعضی وقتا بازیگوشی میکنه و با لبخندی معنی دار مخصوصا در جهت دیگه ای میشینه و من میگم نـــــــــه اشتباه بود کدوم طرفی درست بود؟ و اون در انواع جهت ها میشینه تا جهت درست رو انتخاب کنیم.

2.       اگه بچه ها از لگن استفاده می کنن باید سعی کنیم که از ابتدا با لگنش رابطه ی خوبی برقرار کنه. مثلا بچه ی من روز اولی که دستشوییش رو توی لگن انجام داد با دیدن اونا توی لگن از لگنش بدش اومد و گفت که لگن کثیفه! من به مدت دوهفته لگنش رو پنهان کردم تا یادش بره و بعد که آوردمش، قسمت داخلی لگل رو در آوردم و اجازه دادم تا دستشویی هاش رو کف دستشویی بریزه.  می تونید لگن رو تزیین کنید تا اون رو بیشتر دوست داشته باشه.

3.       توی فصل سرما دقت داشته باشید که سطح لگن سرد نباشه تا با نشستن روی اون پاهاش سرد نشه و از اون فراری نشه. اگه قسمت رویی لگن جدا میشه میتونید اون رو بشویید و نزدیک شوفاژ بذارید و وقتی می خواهید برید به دستشویی اون رو که کاملا گرم هست روی لگن بذارید و یا می تونید با کمک پارچه و مقداری پنبه یه سطح نرم برای روی لگن بدوزید و اون رو کنار شوفاژ بذارید و وقتی می خواهید به دستشویی برید اون رو روی لگن بذارید و  حتی می تونید اسم «بالش لگنی» رو براش انتخاب کنید.

4.       معمولا بچه ها دوست دارن زیاد آب بریزن می تونید بهش کلمه ی اسراف رو یاد بدید و بگید زیاد آب بریزیم اسراف میشه، فرزند من که کارش به جایی رسیده که به خود من هم تذکر میده مامان شیر آب رو ببند اسراف میشه!درسخوان

5.       بهش یاد بدید که وقتی وارد دستشویی شدیم باید در دستشویی رو ببندیم که کسی ما رو اونجا نبینه! (می تونید از اون بند شعر کتاب مامان بیا جیش دارم که درباره ی خرس سفید خسته نوشته شده هم کمک بگیرید فقط به جای در خونه رو نبسته بگید در دستشویی رو نبستهخندونک

6. اوایل پروژه می تونید شلوار و لباس زیرش رو دربیارید، ولی وقتی یه کم راه افتاد می تونید یادش بدید که شلوارش رو تا نصفه پایین بکشه و پاچه هاش رو بمنظور مسایل امنیتی بالا بزنه و بشینه و دستشویی کنه. اینطوری برای مواقعی که کسی بیرون هست خوبه! توجه داشته باشید که حیا امریه که از بچگی به بچه هامون هدیه می دیم، با گفتن این که اشکال نداره  و این حرفها خیلی چیزها رو براشون عادی جلوه میدیدم و بعدا توی بزرگسالی نباید توقع داشته باشیم که خیلی کارها رو بکنه و یا نکنه! قانون «کسی نباید ما رو بدون لباس زیر ببینه» از جمله قوانینی هست که اگه توی کودکی به بچه گفته بشه و براش عادی بشه، جلوی خیلی از سوالاتش رو می گیره و بچه توی دوگانگی قرار نمی گیره که مثلا چطور تا دیروز اشکال نداشت که بقیه منو بدون لباس زیر ببیند ولی الان اهمیت پیدا کرده و از این حرفها!

7.       سعی کنید تا اونجاییکه می تونید بچه ها فقط با خودتون به دستشویی بروند و نسبت به بقیه حیا داشته باشند . و به هیچ وجه دخترها رو با پدرها به دستشویی نفرستید چون این کار عوارض خیلی بدی روی روحیه ی دخترتون خواهد داشت. ولی در مورد آقا پسرها بد نیست تا اونجاییکه می تونید حداقل بعد از سن سه سالگی آقای پدر محترم خانواده این مسئولیت رو تقبل کنند. (البته اگه زحمتی براشون نباشه چشمک)

7.       می تونید بهش یاد بدید که بعد از شستشو بهتره خودش رو خشک کنه تا مثلا لباسش خیس نشه.

8.       شستن دست ها قبل از خارج شدن از دستشویی هم خیلی نکته ی مهمی هست، می تونید براش چهارپایه ای تهیه کنید تا وقتی می خواد دست هاش رو بشوره بره روی اون و قدش به شیر آب برسه یا حتی اگه محیط دستشویی تون خیلی کوچیکه می تونید از اون چهارپایه های کم جا و تاشو بگیرید.

9.       اگه به خشک کردن دست ها با حوله هم حساس هستید می تونید از این آویزهای عروسکی بگیرید و براش آویزون کنید تا بیشتر تشویق بشه ازش استفاده کنه.

10.   یک مساله ای که معمولا وقتی بچه ها بزرگتر میشن، مامان ها باهاش درگیر هستن اینه که قبل از بیرون رفتن از خونه یا قبل از خواب باید بچه ها به دستشویی برن اما مقاومت می کنن. شما می تونید همین مساله رو به عنوان یک قانون در همین سن بهشون یاد بدید تا وقتی بزرگتر شدن این مساله براشون عادی شده باشه. من خودم به واسطه ی قصه هایی که براش می گفتم یا وقتی می خواستم ببرمش بیرون از خونه، بهش گفتم که آدما قبل از بیرون رفتن از خونه و قبل از خواب باید برن دستشویی و دلشون رو خالی کنن که راحت باشن و فرزندم الان این مساله براش به عنوان یک قانون جا افتاده، امیدوارم وقتی بزرگتر شد هم همینطوری بمونهمتنظر

11. همونطور که می دونید یکی از مستحبات درون دستشویی خواندن دعای مخصوص دستشویی هست. می تونید حتی در حال پایین کشیدن لباسش اون رو آهنگین بخونید . چون این دعا خودش آهنگینه بچه ها ازش خوششون میاد و براشون حکم بازی رو داره. خوندن این دعا باعث میشه که شیاطین به اندام نگاه نکنند و همین نکات ریز می تونه توی تربیت جنسی و آرامش فرزندتون و خودتون تاثیر خوبی داشته باشه:

بسم الله و بالله اعوذبالله من الرِجسِ النَجِسِ الخَبیثِ المُخبِثِ الشیطان الرجیم

بیرون رفتن از خانه در طول پروژه:

با توجه به اینکه نمیشه بچه ها رو در طول این پروژه توی خونه زندانی کرد لازمه که گاهی به گردش هم ببریمشون. در طول این مدت شما می تونید با پوشوندن شورت آموزشی به فرزندتون به پیاده روی های کوتاه مدت یا خرید برید و یا حتی می تونید به پارک برید البته با تجهیزات کامل! من در هفته اول فقط با فرزندم به پیاده روی و خرید می رفتیم که معمولا بیشتر از یک ساعت یا یک ساعت و نیم هم طول نمی کشید. شورت آموزشی پاش می کردم و روی اون یک شورت معمولی و بعد هم شلوار میپوشوندم و قبل از بیرون رفتن و بعد از برگشتن همون قانون دستشویی رفتن رو اجرا می کردیم. البته هفته های بعد برای پارک رفتن دو دست لباس و نایلون برا لباس های احیانا نجس شده و خوراکی های تشویقی رو  همراه خودم میبردم و حتی مخصوصا به پارک میرفتیم تا یاد بگیره که دستشویی های بیرون از خونه رو هم استفاده کنه دفعه ی اول که بیرون از خونه می خواستم ببرمش دستشویی یه کم مقاومت کرد اما با همون ترفند اسمارتیز بردمش و دفعات بعدی خیلی راحت تر باهام می اومد دستشویی های عمومی و الان دیگه این مساله براش عادی شده.

 پوشک شب:

همیشه شنیده بودم و خونده بودم که بچه ها اول کنترل ادرار در شب رو یاد میگیرن و بعد روز رو اما در مورد فرزند من این برعکس بود! یعنی وقتی کنترل روز رو به دست آورد شب ها هم دیگه پوشکش رو خیس نکرد. اگه فرزند شما شب تا صبح پوشکش خشک نمی مونه یا مثلا خودتون نگران هستید می تونید تا مدتی پوشک شب رو براش داشته باشید به این ترتیب که وقتی خوابش برد و خوابش سنگین شد پوشکش کنید و صبح که از خواب بیدار شد و هنوز خواب آلود هست با همون روش های تشویقی و بدون زور و اجبار ببریدش دستشویی و خیلی سرعتی پوشک رو باز کنید  و از پشت بردارید و بگید آفــــــــرین لباست خشکه. این کار مخصوصا در چند هفته ی اول توصیه میشه و از جمله مزایای اون اینه که بچه ها وقتی کم کم کنترل روز رو به دست آوردن دیگه بهتر در طول شب خودشون رو نگه میدارن همچنین در هفته های اول فشار کمتری به خودتون میاد و اعصابتون در طول روز راحت تره چون خواب شبتون رو داشتید و صبح هم با یک عالمه رختخواب خیس شده مواجه نشدید! اینطوری بچه رو هم در طول شب بدخواب نمی کنید که بخوایید چند بار ببریدش دستشویی و هم اون اذیت بشه هم خودتون.

مخصوصا اگه فصل سرما باشه مجبور نیسیتد وقتی صبح بیدار شد و جاش رو خیس کرده بود مدام ببریدش حمام و خدایی نکرده سرما هم بخوره! بعد از یک مدت وقتی دیدید پوشکش رو شب تا صبح خیس نمی کنه می تونید با خیال راحت اون رو هم حذف کنید. من بعد از یک ماه از شروع پروژه دیگه پوشک شب رو هم حذف کردم و با وجودی که صبح ها دیر از خواب بیدار میشه اما شکر خدا باز هم خودش رو خیس نمی کنهزیبا

چند نکته:

·         هنگام خرید شورت های آموزشی دقت کنید کشباف هاش خوب دوخته شده باشه و نایلون شورت در محل سوزن های دوختش سوراخ نباشه و حتی الامکان حوله ی نرم تری داشته باشه تا بچه ها کمتر اذیت بشن.

 

·         وقتی بچه ها شورت آموزشی میپوشن کمی عرق میکنن و ممکنه شما فکر کنید جیش کردن یا شک کنید که این رطوبت بالاخره جیشه یا عرق! یکی از راه های تشخیص اینه که اگه عرق باشه فقط حوله شورت خیسه و کشباف ها خشک هستن اما اگه جیش باشه کشباف هاش هم خیس میشه!

.    یادمون باشه که واقعا ما از این که دل بچه امون راحت شده باید خوشحال باشیم. یاد بسیاری از بیماری هایی بیافتیم که خیلی ها باهاش درگیر هستند و این نعمت رو خدا به بچه ی ما داده که به سلامت خودش رو تخلیه کنه، واقعا جای شکر داره و کمتر در مواقع بحرانی به عصبانیت منجر میشه، می تونیم به فرزندمون یاد بدیم که وقتی کارش تموم شد همونحا دستش رو بکشه روی دلش و بگه سبحان الله و الحمدلله، خداروشکر که دلم راحت شد.فرشته

در پایان باید بگیم که خیلی خوشحال میشیم که تجربیات شما مامان های خوب رو هم در این زمینه داشته باشیم و نکاتی که شاید به ذهن ما نرسیده رو از زبون شما بشنویممحبت.

 

تهیه و تنظیم: مدرسه ی مامان ها

پسندها (3)

نظرات (20)

مامان شبنم
9 دی 93 11:50
سلام این قیافه یه مامانه که بالاخره موفق شده .... امروز با خیال راحت اینو خوندم خوب واقعا هر بچه ای فرق داره مثلا دختر ما به همون قسمت اب بازیش خیلی علاقه داره و من برای کم شدن اسراف کارا رو تقسیم کردم مثلا اول من میشورم بعد در حد چند ثانیه دخترم زمینو میشوره ... برچسب هم برای من مفید واقع شد دختر من با خود محیط دستشویی مشکلی نداشت بلکه از عمل دفع می ترسید و من با استفاده از همون قصه شبنم یا یه کتاب که براش خریدم و قصه شو تغییر دادم که شخصیت توش پی پی کنه خیلی نظرشو تغییر دادم البته راهنمایی های شما هم خیلی مفید بود که نسبت بهش واکنش مثبت داشته باشم حتی اگر توی پوشک بیاد البته یه شعر دستشویی هم سرودیم : پی پی کوچولو بیا توی دستشویی بعدش ما بهش میگیم پی پی بای بای بای بای خلاصه که این قضیه یه چیزیه که زور دست بچه هاست و واقعا باید زمان درستش رو خودشون بهمون بفهمونن در مورد این قضیه بیرون رفتن هم ما تجربه جالبی داشتیم من توی اون هفته که سه روز تعطیل بود به صورت کاملا رسمی شروع کردم البته دخترم قبلش هم خشک می موند چون من حدود شش ماه بود که با این قضیه درگیر بودم و عمده مشکل ما با شماره دو بود !! خلاصه که توی همین هفته هم مهمونی دعوت شدیم هم رستوران هم عروسی هم ختم مسجد و تشییع جنازه !!!! دختری هم فقط همون یکی دو روز اول راضی به پوشیدن شورت اموزشی شد و بعدش می گفت من بلدم و شورت عادی می خواست خلاصه که تنها کاری که از من براومد این بود که هر جا میریم بهش اطمینان بدم که اینجا دستشویی داره تا بهم خبر بده .. خلاصه که اخرش هم یه خاطره عجیب غریب از این قضیه برامون موند
یه مامان
پاسخ
ســــــــــلام مامان عزیز پس باید این موفقیت شما رو تبریک بگیم، مبــــــارک باشه درسته هر بچه ای فرق داره (البته یکسری از اصولش هم کلی هست.) برای همین خواستیم تجربیات بقیه رو هم داشته باشیم تا شاید یه جایی به کار یک مامانی بیاد، از شما هم ممنونیم که تجربیاتتون رو برامون نوشتید ان شاالله با این کسب تجربه برای بچه های بعدیتون طوری عمل کنید که عجیب غریب نباشه
بابا و مامان
9 دی 93 12:29
سلام اول باید بگم با توجه به این پست باید بگم که راست راستی یه پروژه ای هستش برا خودش که پست به این طولانی براش در نظر گرفته شده بعدم تجربه های جالبی بود مخصوصل تلفن کردن فرنیا جون مامانش من هم وقتی یاسمن و خواستم از پوشک بگیرم از روش چسبوندن استفاده کردم هر دفعه که می رفت دستشوئی براش برچسب ماه و ستاره می چسبوندم این شد که یاسمن یاد گرفت بره دستشوئی رنگ ماه و ستاره را هم خودش تعیین می کرداین شد که رفت ن به دستشوئی را یاد گرفت البته قصه هم می گفتم اینکه فرشته ها حواسشون بهش هست تا اگه خرابکاری نکنه براش جایزه بیارن این شد که خوب یاد گرفت و اما محمد پارسا به هیچ صراطی مستقینم نبود تا اینکه قول دوچرخه را گرفت و دیگه خرابکاری نکرد به همین راحتی بگذریم که هنوز موفق به تهیه دوچرخه نشدیم رفته بودیم بیرون گفت مامان مگه قول ندادی برام دوچرخه بخری گفتم چرا عزیزم یه دوچرخه عروسکی براش گرفتم طفلکی زود قبول کرد و در نهایت اینکه من خیلی دردسر برا از پوشک گرفتنشون نداشتماگر از چند تا خرابکاریشون تو خونه بگذریم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز یاسمن و محمد پارسا درسته متن بلند بالاست اما خداییش اگه بچه آمادگیش رو داشته باشه و مادر با صبر وحوصله عمل کنه پروژه اش سخت نیست البته ماشاالله خودتون بهتر میدونید و دو بار اون رو تجربه کردید؛ این رو برای اون مامان هایی گفتیم که هنوز دلهره دارن و میترسن این کار رو شروع کنن. ما سعی کردیم در این متن هر چیزی که به ذهنمون میرسید که یک مادر ممکنه لازم داشته باشه رو بنویسیم، تازه این تجربه تلفیقی از تجربیات دو تا مامان هست، برای همین یه کم طولانی شد! از شما هم ممنونیم که تجربیات شخصی خودتون رو برامون نوشتید. راستی چه پسر قانعی دارید ولی خوب کردید که اون دوچرخه اسباب بازی رو براش گرفتید تا بد قول نباشید
مامان اهورا
9 دی 93 17:34
سلام خسته نباشید با خوندن هر سطرش یاد خودم افتادم الان تقریبا سه ماه میشه که اهورا رو از پوشک گرفتم الحمدالله زیاد برام سخت نبود جای زیادی هم از خونه جیش نکرد چون خودم زیاد میبردمش دستشویی شاید بهتر بود همون اوایل کمتر خودم میبردم تا زودترعادت کنه که بگه جز اون مساله شماره دو که میترسید که اون هم به لطف شما رفع شد با اون مساله که پی پی ها بابا و مامان و بچه هاشون هستند میخوان برن خونشون، اما الان دیگه خودش میگه و من هم کلی ذوق میکنم و با هم شعر میخونیم و بپر بپر میکنیم تا بریم دستشویی و این خوشحالی من برای رفتنش به دستشویی باعث شده که دیگه خودش هم با خوشحالی میاد ،هربار اگه کسی هم خونه نباشه میگه درو ببند کسی نبینه فقط متاسفانه هربار که تنها هستیم و من میرم دستشویی پشت در گریه میکنه و میگه منم بیام وقتی میگم کسی نباید ببینه میگه نه من ببینم در نتیجه با کلی گریه و زاری پشت در مجبور میشم سریع بیام بیرون،امیدوارم همه مامانها به راحتی بتونن این پروژه رو هم پش ت سر بزارن ،ممنون از مطالب خوبتون
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز اهورا اینهمه موفقیت رو به شما تبریک میگیم و خوشحالیم که مشکلتون با شماره دو هم برطرف شده برای مشکل گریه و زاری پسرتون پشت در دستشویی باید بگیم که تقریبا همه بچه ها یک دوره ای این حرکت رو انجام میدن و به مرور زمان برطرف میشه. شما بهتره سعی کنید وقتی میرید دستشویی قبلش اون رو با یه چیزی مشغول کنید. مثلا یه کاسه از خوراکی های ریز ریز بدید دستش بگید اینا رو بخور من الان میام. یا کارتون مورد علاقه اش رو بذارید تا گذر زمان رو وقتی شما توی دستشویی هستید حس نکنه و زمان براش طولانی نباشه. کار دیگه هم اینه که با صحبت هاتون زمان رو براش کوتاه کنید. مثلا وقتی در میزنه بگید کیه کیه در میزنه؟ میگه منم بگید شما کی هستی؟ مثلا میگه من اهورام بگید شمایی پسر گلم؟ من الان میام تا ده بشمریم یییییک دوووووو سه و... وقتی مثلا این دیالوگ بینتون رد و بدل میشه پسرتون گذر زمان رو کمتر میفهمه حالا اگه کارتون بیشتر طول میکشه میتونید قسمت کیه کیه در میزنه رو با صداهای مختلف بگید یا شمارش رو طولانی تر کنید براتون آرزوی موفقیت داریم
مامان اهورا
11 دی 93 23:29
ممنون از راهنماییتون
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه، امیدواریم براتون کارساز باشه الیته مثل همیشه خوشحال میشیم تجربیات و راهکارهایی که به ذهن خودتون میرسه رو هم بشنویم
هنرمند
15 دی 93 15:44
سلام خداقـــــــــــــــــوت ////////////////////// فرارسيدن هفته وحدت و ولادت نبي اكرم حضرت محمد مصطفي و قرآن ناطق حضرت امام جعفر صادق بر شيفتگان حضرتشان و شما استاد ارجمندم تبريك و تهنيت باد
یه مامان
پاسخ
سلام علیکم ممنون، بر شما هم مبارک باد
گل پسر
15 دی 93 19:49
سلام واقعا سپاسگذارم از این مطلبی که با جزییات و با دقت نوشتید چند ماهه در گیر این موضوع هستم و البته با پیشنهادات شما عزیز یک روز موفق بودم. لطفا برای مشکلات خواب بچه ها هم مطلب بگذارید پسر 2 سال 4 ماهه من همچنان موقع خواب به سختی میخوابد گاهی اوقات 1 ساعت و نیم طول میکشد تا او را بخوابانم و نیمه شب هم چندین بار بیدار میشود و گریه های طولانی دارد تشکر
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خواهش میکنیم، خوشحالیم که دوباره شاهد حضورتون در مدرسه هستیم و باز هم خوشحالیم که این مطلب براتون مفید واقع شده، ان شاالله سعی می کنیم در مورد خواب هم تجربه ای بذاریم اما به طور کلی فکر می کنیم بچه ها از دو سال و نیم به بعد راحت تر می خوابن و البته ممکنه آرامشی که در روز در کنار مادر دارن در خواب آرام شبشون هم تاثیر داشته باشه پس سعی کنید تا جایی که می تونید برخوردهاتون در طول روز حتی اگه سردرد داشتید باهاش مهربانانه باشه. برای بد غذاییش هم می تونید به این لینک مراجعه کنید امیدواریم براتون مفید باشه: http://mamanschool.niniweblog.com/post1119.php موفق باشید
فاطمه
23 خرداد 97 1:07
سلام.من چند بار تلاش کردم ولی با شکست مواجه شدم.پسرم الان دو سال و ده ماه دارد.واز روش سه روزه استفاده کردم اصلا جواب نداد واصلا درکی از جیش و پی پی نداره.با اینکه عروسکاشو روی لگن مینشونه که پی پی کنن.از روش تدریجی هم استفاده کردم اصلا جواب نداد.پسرم به زور به حموم میره تا پوشکش رو عوض کنم و از اینکه ساعت ها توی پوشک باشه اعتراضی نمیکنه.میبرمش حموم که جیش کنه میگه ندارم ولی تا میاییم بیرون جیش میکنه.و بعضی وقتا خودشو نگه میداره ولی میگه ندارم و بعد داخل شلوارش خیس میکنه.واقعا کلافه شدم.نمیدونم چکار کنم.اگر راهکاری دارین ممنون میشم کمکم کنید
یه مامان
پاسخ
سلام
اول اینکه باید بدونید دیر نشده هنوز و اگه اطرافیانتون حرفی مبنی بر دیر شدن میزنن توجه نکنید آرامش و صبر و حوصله ی شما توی این پروژه از همه چیز مهم تره
نکته بعد اینکه همونطور که توی متن این تجربه ی شخصی نوشته بودیم شما باید فقط و فقط از تشویق استفاده کنید و به روش های مختلف اون رو به دستشویی ببرید نه با زور و امر مستقیم

یک سوال شما روش تدریجی رو به چه صورت انجام دادید که میگید جواب نداده مثلا روش های تشویقی که توی این مطلب گفته بودیم رو انجام دادید؟
فاطمه
23 خرداد 97 22:11
از روش اینکه بیست دقیقه باز باشه و بعد پوشک بشه.و اگر تا دوساعت خشک بود دوباره جیشش بدم.ولی اصلا راضی نمیشه که به حمام بیاد.تشویقش هم کردم و بهش گفتم بهت لواشک و کاکائو میدم.خودشو از گریه کشت که باید بهم بدی و بدون جیش کردن.از برچسب هم استفاده کردم برچسبا رو چسبون و کند و نیم ساعت تو حمام بودیم ولی راضی نشد جیش کنه.قبلا خودش بعد شستنش میگفت جیش و جیش میکرد.ولی الان راضی نمیشه و پاهاشو میبنده.تازگیا هر چیزی میشه میگه میترسم.حالا فعلا صبر میکنم.با صحبت کردن بیشتر روش کار میکنم.از طریق قصه و بازی  هم قبل اموزش براش مقدمه چینی کردم.وقتی بهش میگم بریم جیش اصلا گوشاش نمیشنوه.حتی فیلم اموزشی هم براش دانلود کردم.براش شعر خوندم تو حموم فقط رقصید ولی راضی نشد جیش کنه.خدا بزرگه.برام دعا کنید
یه مامان
پاسخ
اصلا بهش نگید بیا بریم جیش
این مطلب ما رو دوباره بخونید مخصوصا روش های تشویقیش رو

همونطور که توی این مطلب نوشتم من هیچ وقت به پسرم نمیگفتم برو جیش کن بهت خوراکی بدم
به جاش یه فنجون رو برعکس گذاشته بودم توی دکور و اول زیرش رو نگاه میکردیم خالی بود بعد میگفتم بریم دستشویی ببینیم برات خوراکی چه رنگی میاد زیر فنجون و بعد یواشکی در فرصتی یه اسمارتیز میذاشتم 
اینطوری خوراکی رو نتیجه عمل خودش میدونست نه جایزه ای که بخواد به زور و گریه از من بگیره

من و دوستم نکته های مهم و کاربردی رو توی این مطلب نوشتیم که همه رو خودمون به کار بردیم و نتیجه گرفتیم

امیدوارم برای شما هم مفید باشه

انشاالله که موفق میشید فقط بهش فشار نیارید به قل یه بنده خدایی هیچ بچه ای تا آخر عمرش پوشک نپوشیده دیر یا زود بالاخره از پوشک میره و یاد میگیره
مامانی
20 تیر 97 11:09
سلام ممنون از پست بسیار خوبتون
من تقریبا یک ماهه که این پروژه رو شروع کردم و به موفقیت رسیده بودم متاسفانه در این مدت دوبار با یکی از دوستانم که اونم توی پروژست رفت و آمد داشتم متاسفانه رفتار دوستم و فرزندش اصلا خوب نیست و در هر دوبار باعث شد که من کاملا شکست بخورم و از اول شروع کنم پسرم دیگه از دستشویی میترسه و اصلا همکاری نمیکنه میخواستم به مامانا توصیه کنم لطفا تا مدتی که تو پروژه هستین به هیچ عنوان با کسانی که اونهام مشغول پوشک گرفتن هستن رفت و آمد نکنین 
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز
خوشحالم که این مطلب و تجربه ی ما براتون مفید بوده و ممنون که وقت گذاشتید و تجربه تون رو برای ما و دوستان دیگه نوشتید
براتون ارزوی موفقیت داریم و امیدواریم که به راحتی بتونید این پروژه رو پشت سر بذاریدمحبتگل
زهرا
30 تیر 97 15:11
سلام خسته نباشید منم دخترم۲سال و۷ماهش هست و من۷ماهه که دارم از پوشک میگیرمش۴ماه طول کشید تا یاد گرفت بعد۱ماه کامل یاد گرقته بود خودش هروقت جیش یا پی پی داشت میرفت تو دستشویی کارشو انجام میداد و میشستمش میومد بیرون...تااینکه بعد۱ماه من فکرمیکردم یادگرفته و مشکلی پیش نمیاد رفتیم به مدت۷روز مسافرت.بعد ازاین ۷روز که ازمسافرت اومدیم دیگه کلا دخترم شد مثل روز اول و هیچ علاقه ای نداشت که جیشش رو اعلام کنه.الان ۷۰روز هست که دارم همینجوری باهاش ادامه میدم هم تشویق هم تنبیه هم کتک هم همه کاری که فکرکنین کردم اما اصلا دوس نداره که جیشش رو رو صندلی فرنگی یادستشویی بکنه مگراینکه خودم به یه بهانه ای ببرم بنشونمش جیش کنه وقتی هم پی پی داره یه جایی قایم میشه و کارشو انجام میده اگه هم مواظب باشم پیداش کنم چشماشو میگیره که من نبینمش و من میگم بدو بدو پی پی رو صندلیت..اینجوری میره رو صندلیش پی پی میکنه وگرنه اگه مواظب نباشم توشلوارش جیش میکنه.یه مسئله ی دیگه اینکه وقتی از مسافرت برگشتیم شیشه رو هم ازش گرفتم چون چندروز بود یادش نمیومد منم این فرصتو گرفتم و شیشه رو ازش گرفتم...ححالا واقعا من نمیدونم چه رفتاری باهاش بکنم که زودتر جیشش رو یادبگیره تو این۷ماه دیوونه شدم بخدا از بس شورت و شلوارشستم
یه مامان
پاسخ
شاید دو سالگی یه کم زود بوده برای آموزش البته بعضی بچه ها خیلی خوب همکاری میکنن و سن آموزش این کار برای بچه های مختلف فرق میکنه
سعی کنید تنبیه و کتک و دعوا نکنید بدتر میشه

یک سوال برام پیش اومده مگه شما توی مسافرت پوشکش کردید که اینجوری شد؟
 
فاطی
21 شهریور 97 14:14
سلام.پسرم سه سالشه.دارم از مای بی بی میگیرمش .جیش رو میگه....البته بعضی وقتا که مشغول بازی هست یادش میره ....ولی پی پی رو نگه میداره و اعصابش به هم میریزه و احساس راحتی نداره و حتی راضی نمیشه بره دستشویی ادرار کنه.تا پوشکش میکنم توی پوشک پی پی انجام میده.کسی راه حلی برای مدفوع داره....من بهش فشار وارد نمیکنم و سعی میکنم با بازی و جایزه به دستشویی ببرمش
یه مامان
پاسخ
سلام
سعی کنید راهکارهای همین مطلب رو در قسمت ترس از دستشویی استفاده کنید
بعضی از بچه ها فکر میکنن قسمتی از بدنشون رو از دست میدن و برا همین میترسن
بهتره قصه هایی در این زمینه بگید و همزمان  نقاشیشون رو بکشید 

از عروسک ها هم میتونید کمک بگیرید 

یا مثلا میتونید یه دفعه که برا جیش همراهتون به دستشویی میاد یه تیکه کوچولو نه بزرگ خمیر بازی قهوه ای رو اونجا بذارید و بگید اِ این جا مونده و با شلنگ دنبالش کنید و با ذوق و حالت بازی صدای ویژ ویژ در بیارید و بگید سر خورد و رفت توی چاه و بگید پی پی ها هم همینجوری سر میخورن و میرن خونشون
منطق و گفتگو در این مورد زیاد جواب نمیده باید از راه بازی وارد بشید و کاری کنید که خوشش بیاد
ممنون میشیم بعدا تجربیاتتون رو در این زمینه اینجا برامون بنویسید خیلی ها هستن که با این مشکل روبرو میشن شاید کمکی باشه به اونا

نگران نباشید با صبر و حوصله این مورد هم حل میشه
موفق باشید
 
مامان عرفان
27 شهریور 97 2:41
با سلام خواهش میکنم راهنمایی کنید ، تقریبا دو هفته ای هست که اقدام به پوشک گرفتن پسر دو سالو نیمم کردم ، که بعد از این مدت کنترل ادرارشو داره و هروقت داره میگه مامان جیش ، و در دستشويي راحت جیش میکنه ولی در مورد پی پی اصلا اصلا همکاری نمیکنه و موقعی که احساس دفع داره خودشو نگه میداره و تند تند خودشو میشوره ، پوشکش میکنم تا در پوشک دفع کنه ولی موقع دفع بیقراره و مدام به من میچسبه و میخواد بیاد رو بغلم بشینه که دفع نکنه از این مساله خیلی ناراحتم و استرس زیادی دارم به ناچار از ملین استفاده میکنم که راحت دفع کنه البته بگم که یوبوست هم نیست فقط سعی میکنه که دفع نکنه تشویق کردم با خودم میبرمش دستشویی ، حتی وقتی پوشکش میکنم بهش میگم عیب نداره پسرم تو پوشکت پی پی کن اصلا گوش نمیده و میچسبه به من و بیقراری میکنه از ملین استفاده نکنم میدونم خودشو نگه میداره و یوبوست میشه توروخدا راهنمایی کنید خیلی ناراحتم ممنونم 
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز
توی همین مطلب و توی قسمت نظرات مخصوصا نظر قبل از نظر شما راهکارهایی پیشنهاد شده اونا رو استفاده کنید امیدواریم جواب بده
مامان ریحانه
19 آبان 97 0:40
سلام،مامان عزیز
از ایده هاتون  برای از پوشک گرفتن دخترم استفاده کردم .از شما به خاطر این ایده ها واقعا ممنونم.خدا ازتون راضی باشه.درسته صدرصد موفق نشدم و تا این حد هم خیلی راضیم از شما باز هم تشکر میکنم.
یه مامان
پاسخ
سلامممممم
ممنون از پیامتون واقعا خوشحالیم که تجربیاتمون براتون مفید واقع شده و کمکتون کرده
ممنون از دعای خیرتونبوسگل
مامان حلما
19 آبان 97 7:26
عالی بود خیلی کمک گرفتم از راهکارهاتون، منم چند روزه شروع کردم دخترمو از پوشک بگیرم ، امیدوارم بخوبی از پسش بر بیاییم 
یه مامان
پاسخ
سلام
خواهش میکنم
خدا رو شکر که براتون مفید بوده ان شاالله که موفق میشیدگل
میتراسلیمی
30 آبان 97 15:57
سلام.پسرم کلاس ششمه و درسش خیلی خوبه ولی وقتی درشرایط هیجان یااسترس ومخصوصاسرماقرارمی گیرتکررادرارپیدامی کنه وشلوارش روخیس می کنه.البته گاهابعضی وقتهابه ندرت شب ادراری هم داره که این موضوع باعث شده پسرم تاحدزیادی خجالتی باشه.
یک شب درمیهمانی که شب آنجاماندیم پسرم رایواشکی درخواب پوشک کردم.صبح که بیدارشدوخواستم پوشکش رابازکنم باآنکه پوشکش خیس بودولی ازوجودپوشک درپایش خیلی متعجب شد.
یک روزهم که درمدرسه زنگ ورزش داشتند،باتلاش واسرارفراوان پسرم راراضی کردم تاپوشکش کنم وباپوشک به مدرسه بره.
وقتی ازمدرسه برگشت چون فراموش کرده بودکه پوشک شده،واکنشی نشان نداد.وقتی پوشکش رابررسی کردم مقدارکمی خیس شده بودوچون می شدهنوزاستفاده کردآنراتاشب بازنکردم.
تقریباسه ماه است که پسرم رابرای بازی کردن ومیهمانی ومدرسه بخصوص ورزش ومواقعی که باهم به خرید می رویم اغلب پوشکش می کنم که این امرتاثیرزیادی دربالارفتن اعتمادبه نفسش داشته.
به نظرشماعزیزان من این روش راتاکی ادامه بدم.
لطفامراراهنمایی کنید.متشکرم.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز
پیامتون رو خوندیم و خیلی از وضعیت موجود ناراحت شدیم
لطفا ایمیلتون رو چک کنید
 
مامان پریسا
29 دی 97 9:26
سلام
من دخترم رو تابستون امسال از پوشک گرفتم، تقریبا 18 ماهگی، تا این ماه که تولدش بود یک بار هم جاش رو کثیف نکرد، حتی نیمه های شب منو بیدار میکرد و میگفت که دستشویی دارم، اما حدود سه چهار هفته است که اصلا نمیگه و خرابکاری می کنه، تا جایی که حتی پی پی رو هم نمیگه، چون الان دوسالشه، حدودا یک هفته است که از شیر گرفتمش، از شیر گرفتنش رو به مرور انجام دادم، دو هفته روز ندادم و بعد از اون هم شب رو حذف کردم، اما اینکه الان خرابکاری میکنه رو نمیدونم باید چه کار کنم ؟ از اول باید شروع کنم؟
یه مامان
پاسخ
سلام
یه کم زود اقدام کردید برای گرفتن از پوشک 
پیامتون مربوط به دو هفته پیش هست و متاسفانه دیر پاسختون رو دادیم الان اوضاع چطوره؟ مشکلتون برطرف شده؟
لیلا
23 مرداد 98 19:04
سلام دخترم دوسال و سه ماه داره وقتی در حدود دو سالگی بود بعد از جیش و پی پی پوشکش رو در می آورد و نمیخواست پوشک باشه ولی من اون موقع تو شرایطی نبودم که بتونم از پوشک بگیرمش الان دو هفته ست شروع کردم کلا از پوشک جداش کردم و خیلی ذوق کرد و دستشویی رو هم دوست داشت بره ولی خودم میبرمش ولی اصلا خبر نمیکنه چند روز اول شبا بیدارم میکرد و ميگفت بریم دستشویی اما الان چند شبه خودشو خیس میکنه نميدونم چکار کنم؟اطرافیان بهم میگن زود شروع کردی و چند ماه دیگه بذار پوشک باشه بعد دوباره شروع کن.
یه مامان
پاسخ
سلام
همونطور که توی مطلب نوشتیم
خود شما میتونید تشخیص بدید فرزندتون آمادگی داره یا نه بعضی بچه ها زودتر علائم رو نشون میدن بعضی ها دیرتر پس ب حرف اطرافیان توجه نکنید و شرایط خودتون و فرزندتون رو نگاه کنید
میتونید یک مدت شب ها وقتی خوابش میبره پوشکش کنید و بلافاصله بعد بیدار شدن براش باز کنید و ببریدش دستشویی
اگه نمیخواید پوشک کنید حداقل شب ها قبل خواب کمتر مایعات بدید یا مثلا هندوانه خیلی ادرار رو زیاد میکنه و بهتره خودتون شب ها ببریدش منتظر نشید خبرتون بده
ولی به نظرم پوشک کردن شب تا مدتی گزینه ی مناسب تریه

موفق باشید
لیلا
23 مرداد 98 19:07
خواهش دارم زود جوابمو بدین خیلی استرس دارم😂
شبنم
11 تیر 99 2:27
سلام ممنون ازتجربیاتتان ،دخترمن از اب وشستن بااب میترسد ازاینکه اب به محل ادرارش برسد بدش می اید ومی گوید عیب
یه مامان
پاسخ
باید با بازی آب رو کم کم بریزید صدای اب رو دربیارید با هم بخندید گاهی شلنگ رو بدید دست خودش 
فیروزه
12 تیر 99 12:07
سلام. پسرم الان دو سال و سه ماه و 19 روزشه! من دو هفته ست که پروژه از پوشک گرفتن رو شروع کردم
چند تا سوال دارم:

1- تو این دو هفته بلا استثنا تمام دفعات دستشوییشو تو شورتش ریخته
وقتی میریم دستشویی، ادرارش رو نمیریزه، گاهی نیم ساعت، چهل دقیقه هم تو دستشویی می شینیم ولی دستشویی نمی کنه، بعد که میایم بیرون یه ربع، بیست دیقه بعد دستشویی می کنه. چکار کنم؟!

2- خوب متوجه نشدم خوراکی های تشویقی چطوری باید استفاده بشه. مثلا همون اسمارتیز!
وقتی میریم دستشویی و برمی گردیم باید بهش بدم؟ یا داخل دستشویی؟
اگر اونجا دستشوییش رو نریزه بازم باید بهش بدم جایزه رو؟
خواهشا کمکم کنید.

حیفم میاد این دو هفته رو حروم کنم دوست دارم نتیجه بگیرم


 
یه مامان
پاسخ
سلام
پسر من هم وقتی دو سال و دو ماهگی شروع کردم همینطور بود بعد از یک هفته تلاش پروژه رو رها کردم و دو سال و شش ماهگی به راحتی باهام همکاری کرد و بعد از یک هفته یاد گرفت. اگه فکر میکنید امادگیش رو نداره و ندارید اذیتش نکنید.
خدایی نکرده عصبانی و ناراحت نشید که اوضاع خیلی بد میشه.

من وقتی پسرم رو میخواستم ببرم دستشویی فنجونی که برای اسمارتیزهاش برعکس گذاشته بودم توی دکور رو بلند میکردم و میگفتم اِ چیزی نیومده برات بریم دستشویی کنیم بیایم ببینیم اسمارتیز چه رنگی میاد زیر فنجون
بعد اگه دستشویی میکرد یواشکی اسمارتیز رو زیر فنجون میذاشتم وقتی از دستشویی بیرون می اومدیم دوباره زیر فنجون  رو نگاه میکردیم و با هیجان رنگ اسمارتیز رو میگفتیم.