مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

ورزش یا لاغری؟

1393/9/16 15:17
نویسنده : یه مامان
4,725 بازدید
اشتراک گذاری

بر کسی پوشیده نیست که ورزش کردن یکی ازمهم ترین علائم حفظ نشاط و سلامتی است. یک تفریح لذت بخش و کم هزینه که با تکرار آن به صورت روزانه می توانیم زندگی خود را با سلامت تضمین کنیم. علاوه بر این، ورزش کردن بر روند متابولیسم بدن تاثیر گذاشته و باعث می شود سوخت و ساز بدن منظم شده و فرد دچار انواع چاقی های موضوعی و نامرتب بودن فعالیت دستگاه های درونی بدن نشود...

اما در این میان افرادی هم هستند که از مهمترین ویژگی ورزش غافل مانده و صرفا به ورزش می پردازند تا لاغر شوند! مسئله لاغری در جامعه امروز تا حدی شکل بحرانی به خود گرفته که برخی برای دستیابی به وزن مورد علاقه شان علاوه بر انجام حرکات ورزشی نامناسب و ناصحیح ممکن است تغذیه نا مطلوبی را هم در پی بگیرند!

در این باره بر آن شدیم که با دو مربی ورزش گفتگو کنیم و بپرسیم که چگونه می توانیم به سلامت جسمی و تناسب اندام خود کمک کنیم.

تمرینات هوازی و بایدها و نباید ها

مطهره قویدل، کارشناس ارشد تربیت بدنی و مربی ایروبیک به سوالات ما چنین پاسخ می دهد:

چند سال است که ایروبیک کار می کنید؟

۱۱ سال است که ایروبیک کار می کنم و در طول همین سال ها به تدریس ایروبیک در باشگاه ها و ورزشگاه های مربوط به بانوان فعالیت دارم.

ایروبیک رامی توان یک ورزش شاد و مفرح نامید. تمرینات ایروبیک از حرکات ریتمیک و متناوب ماهیچه ای بهره برده و ضربان قلب و تنفس را در در مدت زمانی خاص بالا می برد. در شرایطی که سرعت و شدت تمرین قابل تحمل است و نیاز بدن به استفاده از اکسیژن برای مدتی افزایش می‌یابد، این فعالیت انجام می‌گردد. «ایروبیک» جزو فعالیت هوازی است؛ یعنی شدت تمرین بالاست و مدت تمرین پایین است.

روش انجام ورزش ایروبیک به چه نحو است؟ 

بهترین روش این است که در ابتدا پنج دقیقه بدن خود را گرم کنید. روش مناسب گرم کردن هم با راه رفتن سریع یا دویدن آهسته یا درجا زدن توسط پاهاست. سپس ورزش اصلی ایروبیک را انجام بدهید و در پنج دقیقه انتهایی بدن خود را کم کم سرد کنید. منظور از سرد کردن انجام همان حرکاتی است که برای گرم کردن انجام داده ایم ولی این بار به تدریج از شدت آنها کم می کنیم تا بدن ما دوباره به حالت آرامش قبل از شروع ورزش برگردد. اگر تازه ورزش ایروبیک را شروع کرده اید در ابتدا در هر جلسه پنج دقیقه آن را انجام بدهید و به مرور زمان مدت آنرا افزایش دهید.

آیا می شود در خانه این ورزش را انجام داد یا حتما باید به باشگاه یا ورزشگاه رفت؟

ایروبیک یکی از ساده ترین ورزش ها و در عین حال کم هزینه ترین ورزش هاست به حدی که افراد می توانند حتی در خانه این ورزش را انجام دهند. البته نکته ای که بسیار حائز اهمیت است، یادگیری صحیح تمرینات است تا خدای نکرده ایجاد مشکل ننماید .

در ورزشگاه معمولا روند کار به این صورت است که ما به وسیله دویدن به گرم شدن بدن ورزشکاران کمک می کنیم ولی در دوستانی که مایلند در خانه این ورزش را انجام دهند و فضای کافی برای دویدن ندارند بهتر است که با درجا زدن بدن خود را گرم کنند.

چگونه می توان حرکات صحیح این ورزش را یاد گرفت؟

ایروبیک یک ورزش محبوب و پر طرفدار است. سی دی های آموزشی بسیاری وجود دارد که به آموزش این ورزش پرداخته است. از سوی دیگر صدا و سیما بسیار پر تلاش در این زمینه فعالیت دارد. ساعت ۷ صبح که بهترین ساعت ورزش کردن است و به بدن نشاط خوبی می دهد؛ اکثر شبکه های تلویزیونی به خصوص شبکه ورزش، به پخش برنامه های ورزشی از جمله ایروبیک می پردازند. از شبکه دو سیما هر روز صبح ساعت ۷ ورزش ایروبیک توسط آقای حبیب الله حامدیان آموزش داده می شود که حرکات بسیار مناسب و خوبی در این برنامه ها به علاقه مندان آموزش داده می شود.

آیا ایروبیک باعث لاغری هم می شود؟

به طور کلی انجام فعالیت های ورزشی بخصوص ورزش های هوازی عاملی هستند برای تناسب اندام البته با این شرط که بلافاصله بعد از پایان ایروبیک به سراغ غذا خوردن نرویم! چون در این هنگام بدن آمادگی دارد که مواد غذایی را به بهترین نحو جذب بافت ها کند. اما برای لاغری باید تا دوساعت بعد از اتمام تمرینات ایروبیک چیزی خورده نشود. با این روش بدن که نیازمند سوخت ساز پس از ورزش است، به سراغ بافت های چربی رفته و از آنها تغذیه می کند و همین مسئله باعث می شود تا فرد دارای تناسب اندام شده یا به قولی لاغر شود.

چند درصد از ورزشکاران خانم به قصد لاغری در کلاس های ورزشی به خصوص ایروبیک ثبت نام می کنند؟
متاسفانه ورزش در بین بانوان کشور ما به آن حد که باید ارزشمند باشد نیست! بسیاری از شرکت کنندگان در کلاس های ورزشی به دلایل مناسبتی به ورزشگاه می آیند. مثلا به دلیل اینکه یک مراسم عروسی در پیش دارند یکی دوماه به کلاس ایروبیک می آیند تا سایز کم کنند و پس از مراسم مذکور ورزش را رها می کنند!

عده ای دیگر فقط و فقط هدفشان لاغری است و وقتی که بعد از یکی دو ترم ورزش ایروبیک و از سویی عدم رعایت رژیم غذایی مناسب پس از ساعات ورزشی متوجه می شوند که وزنشان نه تنها کم نشده بلکه مقداری هم بالا رفته، خیلی سریع نا امید شده و ورزش را رها می کنند.

کمتر افرادی رادر کلاس هایم دیده ام که هدفشان از ورزش به طور کامل سلامتی باشد. و این خیلی بد است! مطمئنا اگر کسی به قصد سلامتی برای خود برنامه بگذارد که روزی ۳۰ دقیقه تمرینات هوازی انجام بدهد و تا دوساعت پس از ورزش هم مواد غذایی نخورد قطعا هم به سلامت دست خواهد یافت و هم به تناسب اندام.

«شنا» و آشنایی با بهترین شرایط آن 

نسرین معتمدی نیا، کارشناس مهندسی شیمی، مربی شنا و آب درمانی است که به سوالات ما پاسخ می دهد.

چند سال است که به ورزش شنا مشغول هستید؟

۱۶ سال است که به طور حرفه ای شنا می کنم و علاوه بر این تمرینات مختلف ورزشی را هم در آب انجام می دهم که به مجموعه این تمرینات آب درمانی گفته می شود.

ورزش شنا تقریبا شناخته شده است اما تعریف دقیق و فواید آن چیست؟

شنا مهارت یا ورزش شناور ماندن و حرکت درون آب است. شنا کردن به معنی حرکت انسان بدون هر گونه کمک خارجی درون آب است. آموختن شنا علاوه بر تقویت جسم در مواقع اضطراری و افتادن ناگهانی درون آب زندگی انسان را نجات خواهد داد.

دلایل بسیاری وجود دارد که شما را به سمت شناکردن و استخر بکشاند. اول اینکه این ورزشی است که برای قلب بسیار مفید است. اگر شدت حرکاتتان زیاد باشد کاملا می توانید آنرا با دویدن در یک تراز تصور کنید. اما از آنجا که هنگام شنا کردن هم قسمت های بالایی و هم قسمت های پایینی بدنتان در آب حرکت می کنند، می توان گفت که ماهیچه ها حتی بیشتر از زمان دویدن کار می کنند و شما کالری بیشتری خواهید سوزاند. به علاوه شنا قدرت بدنی شما را بالا خواهد برد.

خوب است بدانید که افراد بسیاری شنا را یکی از ورزش هایی تلقی می کنند که استرس و فشارهای عصبی را پایین می آورد. به همین دلیل با شنا کردن نه تنها فواید جسمی عایدتان می شود، بلکه فواید روحی نیز می برید.

آیا ورزش شنا به لاغر شدن هم کمک می کند؟ 

شنا هم مانند سایر ورزش ها اگر به طور مداوم به با حرکات صحیح صورت گیرد به تناسب اندام فرد بسیار کمک خواهد کرد.

تمرین ها و مدل های مختلف شنا کردن متفاوت بوده و هر کدام میزان خاصی کالری می سوزانند. به عنوان مثال:
در حرکت کرال جلو، محدودیتی برای چگونگی حرکت دست و پا وجود ندارد. شما فقط باید بتوانید نیمی از بدن را بالای آب نگاه دارید این حرکت بهترین حرکت برای آنهاست که تازه شروع کرده اند. این نوع شنا کردن در یک ساعت حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ کالری می سوزاند!

نوع دیگر ورزش شنا کرال سینه است که حرکاتی کاملا تعریف شده و مشخص دارد. شانه ها باید با آب در یک خط قرار بگیرند، و حرکات دست ها و پاها باید با هم انجام شود. دست ها از سینه دور شده و به دور بدن می گردد. با انجام یک ساعت ورزش کرال سینه فرد حدود ۷۵۰ کالری خواهد سوزاند! در انواع دیگر حرکات شنا میزان کالری های بالاتری سوزانده می شوند به عنوان مثال در یک ساعت شنای پروانه فرد حدود ۸۰۰ کالری می سوزاند.

 ورزش دوستانی که به سراغ شنا می آیند آیا بیشترین دغدغه شان ورزش کردن است یا لاغری؟

متاسفانه در چند سال اخیر تب و تاب لاغری در بین اقشار مختلف جامعه رواج پیداکرده و طبیعی است که بسیاری از شرکت کنندگان در کلاس های شنا هدفی جز لاغر شدن ندارند! اما با عدم اصلاح عادت غلط غذایی و عدم استمرار در ورزش متاسفانه تناسب اندام برای هیچ فردی میسر نخواهد شد.

بسیاری از علاقمندان به ورزش شنا در جهت لاغری را دیده ام که در میان تمرینات ورزش شنا به بوفه استخر می روند و خوراکی های پر کالری مانند چیپس و دلستر می خورند و همین دلیلی می شود برای اینکه روند متابولیسمی بدنشان همانگونه باشد که قبل از ورزش کردن بوده است و چاقی شان تغییری نکند! اما اکثر افرادی که دغدغه ورزش دارند و در آن مداومت می نمایند اندامی متناسب داشته و بدنشان به وسیله ورزش های برنامه ریزی شده و منظم به اصلاح روی فرم آمده است.

از طرف دیگر در فضای استخر افرادی رامی بینم که اصلا شنا کردن بلد نیستند و با انجام حرکاتی غلط در آب نه تنها به هدفشان که لاغری است نمی رسند بلکه ممکن است با این روش ها به بدن و عضلات خود هم آسیب های جدی برسانند .

 آب درمانی چیست و چه تاثیری بر لاغری دارد؟

آب درمانی انجام یک نوع حرکات ورزشی و کششی درون آب است که به رفع درد مفاصل کمک بسیاری می کند. معمولا افرادی که مشکلی در مفاصل و استخون ها دارند یا در طول دوران فیزیوتراپی یا پس از آن هستند از حرکات ورزشی آب درمانی برای بهبود بهتر و سریع تر استفاده می کنند.

بدیهی است که آب درمانی هم مانند سایر ورزش ها مقداری کالری از بدن می سوزاند اما انتخاب این روش معمولا به تجویز پزشک است و یا علائم دردناک در مفاصل که باعث می شود فرد به آب درمانی اقدام کند.

لاغری یا ورزش مسئله این است!

فرهنگ غلطی بر اذهان عمومی حاکم شده است که مردم را علاقمند به لاغری و انجام ورزشهای سنگین و رژیم های غذایی سخت در جهت کاهش وزن تشویق کرده است. گاهی در این میان افرادی را می بینیم که بدن متناسبی دارند و ظاهرا وزن فعلی آنها با بی ام آ و قدشان تناسب خوبی دارد؛ اما در کمال تعجب مشاهده می کنیم که می خواهند لاغر شوند! چه بسا که این لاغری باعث شود، آنها نا زیبا به نظر برسند.

آنچه که از پرسش و پاسخ های بالا به ذهن می رسد این است که با شیوع موج لاغری در بین افراد، مخصوصا خانم ها؛ آنچه که اصلا مورد توجه قرار نمی گیرد راه صحیح برای کاهش وزن است. اکثر افراد به دنبال روش هایی هستند که وزن بدنشان با سرعت پایین بیاید و در نظر نمی گیرند که کاهش وزن به صورت یکباره مشکلاتی را در مکانیستم و متابولیسم بدن به وجود خواهدآورد.

آنچه که مهم است پیوسته بودن حرکات زندگی در جهت سلامت است. هر چه میزان و ساعات حرکات ورزشی در طول هفته منظم تر باشد فرد از سلامت بیشتری برخوردار خواهد بود. این سلامت بودن، تناسب اندام را نیز به همراه خواهد داشت و تناسب اندام چیزی نیست مگر زیبا به نظر رسیدن تمام بافت ها و ماهیچه های بدن.

آنچه که تصور غلطی از خوش اندامی را به ذهن افراد جامعه انداخته، به نظر می رسد دلیلی موهوم و خیالی است بدین معنی که هرچه وزن کمتر باشد فرد خوش اندام تر است! در حالی که مهم ترین عامل در سنجش وزن افراد میزان درشت یا ریز بودن استخوان بندی و میزان بلندی یا کوتاهی قد و عامل سن می باشد. بر این اساس است که می توان وزن مناسب هر فرد را سنجید.

پس برای حفظ سلامتی خود بی گدار به آب نزنید و متناسب بودن را بر لاغر بودن ترجیح دهید!

منبع: مهرخانه- طهورا ابیان

پسندها (4)
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (6)

مامان شاران
16 آذر 93 22:16
سلام ببخشید کامل نخوندم در اولین فرصت کامل میخونم ممنونم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز شاران خیلی ممنون از حضورتون، منتظرتون هستیم، شاد و سلامت باشید
مامان اهورا
17 آذر 93 1:14
سلام جالب بود ،من هم با اونکه وزنم تقریبا مناسبه ولی ورزش ایروبیک میرم ،اصلا علاوه بر مناسب کردن وزن فوق العاده به تغییر روحیه کمک میکنه،من وقتی اهورا رو از شیر گرفتم شوهرم برای تغییر روحیم به زور منو فرستد اما واقعا عالی بود اوایل خیلی نگران اهورا میشدم اما بعدش دیدم این فاصله برای خودشم خوبه که از وابستگی شدید به من دربیاد در اصل یک تیر و چند نشان بود
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز نظر شما هم جالب بود، خدا خیر بده به این آقایون پدر واقعا که یک تیر و چند نشان بوده
مامان فرنيا
17 آذر 93 9:31
سلام وصبح بخير مطلب جالبي بود من هميشه از كسايي كه كلاس ورزش ميرن براي لاغري و بعد ميگن اصلا خوب نيست ادم تا ورزش را ول كنه چاقتر ميشه و ديگه به اين راحتيها لاغر نميشه امامن در حسرت كلاس ورزش بعد از ساعت 5 هستم كه خيلي كمه و اگر هم باشه كه خيلي ازما دروه مثل اينكه خانمها فقط خانه دار هستند و تا ساعت4 ورزشگاهها مال خانمهاست و بعد از ان ساعت همه مردانه ميشن البته جديدا توي منطقه فكر كنم يك كلاس شنا پيداكردم انشالله زودتر بتونم برم و دخترم هم بتونه همراه من باشه
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم به خیر باشه امیدواریم که موفق بشید البته همونطور که به مامان شبنم هم گفتیم ورزش کردن فقط به باشگاه رفتن و کلاس رفتن محدود نمیشه هرچند واقعا توی باشگاه آدم گذر زمان رو حس نمی کنه و بیشتر و راحت تر و با انگیزه ی بیشتری ورزش می کنه اما میشه به خاطر اون قضیه سلامتی اندکی هم توی خونه ورزش کرد امیدواریم همگی بتونیم این همت مضاعف رو به خاطر امر سلامتیمون برای ورزش توی خونه هم به خرج بدیم
مریم مامان دونه برفی
17 آذر 93 9:57
با سلام و خدا قوت بسیار بسیار مفید بود و ارزشمند من هم قبل از تولد امیرعلی به کلاسهای آموزشی شنا می رفتم و سه ترم ابتدائیشو گذروندم ولی متاسفانه بعد از تولدش دیگه نتونستم برم و کاملا فاصله گرفتم چون به هیچ وجه نتونستم یه جای خالی براش پیدا کنم.ولی اثرات ورزش نکردن رو درخودم میدیدم . احساس می کردم بچه داری و خونه داری و کار بیرون داره منو از پا میندازه ..داشتم افسرده می شدم و چربی دور شکم و اضافه وزن هم داشت به این معضل اضافه می شد. این بود کمه عزممو جزم کردم و با یه کفش آهنی به سراغ باشگاههای مختلف برای شرکت در کلاسهای ایروبیک و .. ولی متاسفانه هیچ کدوم با برنامه ام جور نمیشد مگر انیکه مجبور بشم بلافاصله بعد از اداره برم باشگاه که اونهم فایده ای نداشت...تا بالاخره تابستون امسال خیلی اتفاقی با یه باشگاه خونگی آموزش یوگا آشنا شدم و از اونجائیکه تایمهای عصر هم داشت وقتو تلف نکردم و سریع رفتم ثبت نام ... گرچه یه زمانهایی برای رفتن همش باید برنامه ریزی نقطه به نقطه داشته باشم ولی عزمم جزمه ...و خدا بخواد ادامه میدم .. نکته مهم اینه که انگیزه من برای ورزش کردن برای بالا بردن روحیه و سلامت خودمه. و خوشبختانه نتیجه اش رو هم دیدیم . هم تو خونه و هم تقریبا همه دوستها و اطرافیانم می گن که این یوگا چیکار میکنه که اینقدر بشاش و سرحال شدی ...روحیه ات نسبت به چند ماه قبلت خیلی تغییر کرده...حتی چند نفر دیگه هم ترغیب شدن و با من میان کلاس. ما اینیم دیگهه ببخشید دیگه .... روده درازی رو میگم .
یه مامان
پاسخ
به به سلام مامان خوشتیپ امیرعلی اختیار دارید، ما خوشحال میشیم از تجربیات شما استفاده کنیم، ممنون که وقت میذارید و برامون می نویسید آفرین به این تلاش و همت مضاعف و این عزم جزمتون، ما هم انرژی گرفتیم از خوندن این نظرتون اصطلاح برنامه ریزی نقطه به نقطه هم خیلی جالب انگیزناک بود براتون آرزوی سلامتی و موفقیت و خوتیپی داریم
مامان شبنم
17 آذر 93 11:45
سلام بسیار جالب بود ولی یه سری مشکلات هست که باعث میشه نذاره خانوما برن باشگاه مثلا این که بچه ها رو نمیشه با خودمون ببریم البته من چند تا جایی که نزدیکمون بود این جوریه یا این که گاهی ساعتاش با شرایط ما جور نیست نمیدونم شاید هم یه وقتایی فقط داریم بهانه میاریم چون واقعا حس می کنیم ورزش برای لاغری هست چون خود من هم فقط برای لاغری یه مدت ایروبیک کار کردم توی خونه بعد هم ول شد
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز بله این مشکلاتی که گفتید هست، البته ورزش کردن صرفا به باشگاه رفتن محدود نمیشه مهم اون عزمه که باید جزم کرد! ان شاالله سعی می کنیم در آینده مطالبی برای ورزش در منزل هم بذاریم براتون شاید هم یه برنامه ورزشی توی مدرسه بذاریم و مامان هایی که علاقمند هستن توش شرکت کنن و همه با هم و با همراهی هم به صورت روزانه در منزل ورزش کنیم و ساعات ورزشمون رو در مدرسه ثبت کنیم تا این برامون یک انگیزه ای باشه مضاعف! البته نمیدونیم مامان های عزیز استقبال می کنن یا نه
محمدطاها
9 خرداد 99 17:37
سلام خوبین وقتتون بخیر من ۵ از شعر لی لی حوضک پیدا کردم خیلی کم ولی خیلی خنده داره برام بفرستین با این شماره ۰۹۱۵۳۸۶۶۴۳۸ ممنون قربان