مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

آموزش سلام کردن به کودک

1393/10/1 9:26
نویسنده : یه مامان
54,567 بازدید
اشتراک گذاری

حتما تا بحال خیلی از بچه ها رو دیدیم که با بزرگترها چشم تو چشم میشن، ولی سلام نمی کنن. این سلام نکردن از دو حال خارج نیست، یا اون شخص رو دوست ندارند و یا اصلا با واژه «سلام» انس ندارند و بعنوان ارزش براشون جا نیفتاده.

اگر فرض اول درسته که باید برای رفع این مشکل باید یه فکری بکنیم و راه خوبی پیدا کنیم.

ولی اگه فرض دوم درست باشه باید از یه راه دیگه وارد عمل بشیم.

در ادامه مطلب راه هایی برای دوستی بچه ها با مقوله ی سلام معرفی میشه که از راه بازی هست . با ما همراه باشید و اگه بازی ها و فعالیت هایی دیگه ای به ذهن شما رسید خوشحال میشیم که اونا رو بشنویم...

ابتدای امر بهتره بدونیم که :

در سن چهار سالگی بسیاری از بچه ها می توانند:

سلام يا خداحافظي كردن از والدين خود را به ياد داشته باشند.

گاهي كلمات «لطفا» و «متشكرم» را به كار ببرند.

در سن 8 سالگي، بسياري از كودكان مي توانند:

بدون تذكر و ترغيب از والدين خود احوال پرسي كنند.

به طور قابل قبولي در اكثر موقعيت ها «لطفاً» و «متشكرم» را بگويند.

بگويند «متأسفم» و واقعاً مفهوم آنرا بفهمند.

چرا سلام مي كنيم؟
چرا به بعضي ها دوست داريم سلام بكنيم و به بعضي ها چنين تمايلي نداريم؟ واقعاً دلايل شما براي سلام كردن چيست؟ اگر صادقانه فكر كرده باشيم مي دانيم بعضي وقتها و به بعضي انسانها دوست نداريم سلام كنيم چون فكر مي كنيم با آن افراد هيچگونه وجه اشتراك و آشنايي نداريم حالا به افرادي فكر كنيم كه خيلي دوستشان داريم، بودن با آنها براي ما مهم است. به آنها چگونه سلام مي كنيم؟
نكات آموزشي
1-سلام به معناي صلح و دوستي است. وقتي ما به كسي سلام مي كنيم يعني اينكه من با تو دوست هستم. 2- سلام كردن يكي از راههاي ابراز محبت مي باشد. كودكان نيز مانند بزرگترها به بعضي ها دوست ندارند سلام كنند براي اين موضوع بهتر است كه در دل كودكان ايجاد محبت بيشتر کنیم و فرصت دهیم كه كودكان نسبت به آنها علاقه مند شوند و سلام كنند.
آموزش سلام کردن رو از کی باید آغاز کنیم؟

آموزش آداب (سلام کردن، مودبانه سخن گفتن ، احترام گذاشتن، خداحافظی کردن، درست نشستن، درست غذا خوردن ، رعایت نظافت که شامل شستن دست ها پیش و پس از غذا، مسواک کردن ) نخستین آموزش هایی است که از سن هیجده ماهگی می توانیم آن را شروع کنیم.

مطابق با سخن پیامبر گرامی اسلام که می فرمایند فرزندت را تا 7 سال رها کن و بگذار پادشاهی کند و توصیه های علمی روانشناسی متوجه می شویم که سنین زیر 7 سال ، سنین آموزش های رسمی و کلاسیک نیست، پس لزومی ندارد او را مجبور به این کار کنید و یا حتی بعد از سلام نکردن با او قهر کنید و یا فرزندتان را با هم سن و سال هایش مقایسه کنید. بهترین کار این است که این آموزش ها را (در قالب بازی ، شعر، سرود و قصه) به او بیاموزید.
برای این کار ابتدا فعالیت هایی را با هم اجرا می کنیم و چند راه بازی و نمایش برای این آموزش را با هم مرور می کنیم:

فعالیت 1)

کودکان بیشتر از رفتار ما می آموزند تا از گفتار ما؛ پس با عمل خود، رفتار درست را به او بیاموزید. مواقعی که وارد جمع می شوید با صدای بلند و خوش رویی به دیگران سلام کنید و کودکتان را به این کار تشویق کنید. همچنین در مواقعی که هرچند اندک، کودک سلام می کند او را مورد توجه قرار دهید . از شرمنده کردن کودک جلوی جمع به خاطر سلام نکردن خودداری کنید. به تدریج با افزایش این رفتار و توجه و حمایت بیشتر دیگران به خاطر این رفتار پسندیده انگیزه ی بیشتری برای سلام کردن در وی ایجاد می شود. اما در نظر داشته باشید که آن قدر این مطلب را در گوش فرزندتان زمزمه نکنید که این امر در او حالت لجبازی و انزجار ایجاد کند.

رسول اكرم صلى اللّه عليه و آله مى فرمودند:
پنج چيز است كه تا لحظه مرگ آنها را ترك نمى كنم ، ... يكى از آنها سلام گفتن به كودكان است . اين اعمال را هميشه انجام مى دهم تا پس از من بين مسلمين رايج گردد(288).
كودكى كه به او سلام كنند و بدين وسيله از وى احترام نمايند لياقت و شايستگى خود را باور مى كند و از كودكى احساس مى كند كه ديگران براى او اهميت و ارزش قائلند. و همچنین او نیز با این روش یاد می گیرد که باید به شخصیت دیگران احترام بگذارد و سلام کردن در وجودش نهادینه می شود.

فعالیت 2)

از كودكان بپرسيد چه كسي مي داند سلام يعني چه؟ به آنها بگوييد كه سلام يعني دوستي، آشنايي و يك عالم خوبي و عشق و محبت. سلام يعني اينكه من با شما دوستم، تو را دوست دارم و از ديدن تو خوشحال مي شوم و برايت آرزوي سلامتي مي كنم. براي كودكان توضيح دهيد وقتي به كسي سلام مي كنند همه ي اين حرف ها را به او مي گويند.

بازی 1)

از کودک بپرسید که آیا همه ی انسان ها سلام می کنند؟ با یک تمرین ساده او را به نتیجه برسانید.

از او بخواهید که نشان دهد که مادر ، پدر، مادربزرگ، پدر بزرگ، دايي و يا خاله چگونه به آنها سلام مي كنند؟ حالا بپرسيد وقتي يكي از دوستان پدرشان به ديدن آنها مي آيد چگونه سلام مي كنند؟ با آقاي فروشنده و يا آقاي رفتگر محله چطور؟ به اين طريق چگونه سلام كردن با افراد مختلف را به آنها نشان داده ايم.
بازی 2)

با کودک خود یک نمایش لذت بخش اجرا کنیم. می توانید هر کدامتان نقش های مختلف را بگیرید. مثلا نقش دو دوست، یا نقش دو نفر که مدت هاست همدیگر را ندیده اند، یا نقش فروشنده و مشتری و خیلی نقش های دیگر که انواع سلام کردن ها را بر طبق آن شاهدش خواهید بود. حتما بچه ها از این بازی لذت خواهند برد و شور و هیجان سلام کردن های مختلف آنها را به وجد خواهد آورد.

بازی 3)

این بازی برای محیط هایی که بیش از دو بچه حضور دارند هیجان بیشتری خواهد داشت. دو دست خود را به هم بدهید و شکل یک دایره را بسازید و از کودک خود هم بخواهید که این کار را انجام بدهد. بعد بگویید که این مثلا یک حباب است. بعد هر کدام از حباب ها (یعنی خودتان و هر کدام از بچه ها) در همان حالت بچرخید و راه بروید و به محض برخورد با هم مثلا بترکید و این کار را با باز شدن دست هایتان انجام دهید. بعد از این مرحله باید آن دو حبابی که با هم برخورد کرده بودند با هم دست بدهند و سلام کنند و یک حباب بزرگتر بسازند. این سلام و دست دادن بعنوان قانون ابتدایی تشکیل حباب جدیده!

بازی 4)

یک عروسک –ترجیحا عروسک نمایشی باشد- رو به کودک نشان دهید و به او بگویید که اسم این عروسک «سلام» هست و ناراحته چون اسمش رو همه به زبون نمیآرند. بعد از کودک بخواهید تا اسمش را تکرار کند و بعد به او بگوید که خیلی اسم زیبایی دارد. حالا فرصت خوبی پیش میآید تا از زبان عروسک درباره اسم عروسک بیشتر صحبت کنیم. توضیحاتی که ابتدای مطلب خواندیم می توانند ایده هایی برای صحبت های عروسک باشند. بعد می توانید عروسک را به دست کودک دهید تا او عروسک «سلام»ش را تکان دهد و به جای او صحبت کند.

بازی 5)

به كودك بگوييد مردم شهرها و كشورهاي مختلف سلام هايشان باهم فرق مي كند مثلاً ژاپني ها وقتي مي خواهند به هم سلام كنند از ناحيه ي كمر كاملاً خم مي شوند و چند بار سرشان را تكان مي دهند. هندي ها دو كف دستشان را به هم مي چسبانند و دستشان را زير چانه مي برند بعضي از سرخپوستها دستشان را مشت مي كنند و روي قلبشان مي گذارند. در كشور ما نيز انواع سلام وجود دارد مثلبعضي شيرازي ها موقع سلام كردن شانه هاي هم را مي بوسند. در لرستان افراد به هم دست مي دهند هركس دست خود را مي بوسد و به پيشاني مي زند. در تهران و خيلي شهرهاي ديگر افراد موقع سلام كردن صورت هاي همديگر را مي بوسند. در خيلي جاها مردم فقط با هم دست مي دهند. همه اين موارد نمايشي است و شما مي توانيد از كودك بخواهيد آنها را تكرار كند و این نمایش را با شما اجرا کند. از او بپرسيد كدام روش سلام كردن را مي پسندند.

آموزش نکات بهداشتی و ادبی و دینی سلام کردن:

بازی 6 (آموزش نکته ی ادبی سلام کردن)

 فكر مي كني هنگام سلام كردن چه چيزهايي را بايد رعايت كرد؟ پس از اين صحبت چهره تان را اخم آلود كنيد. حتي كمي عصباني شويد و با همين چهره به كودكان سلام كنيد. عكس العمل كودك چيست؟ حالا چهره تان را غمگين و افسرده و خسته و بي حوصله نشان دهيد و به كودك سلام كنيد. در آخر لبخند بزنيد و با هيجان و شادي به كودك سلام كنيد و از آنها بپرسيد كدام سلام را بپسنديد. بعد از اين تمرين كودك بايد درك كرده باشند كه هنگام سلام بايد لبخند بزنند، چهره شادابي داشته باشند و با صدايي محكم و رسا به طرف مقابل سلام كنند.( تمرين صحيح سلام كردن به صورت نمايشي هر روز تكرار شود)

بازی 7 (آموزش نکته ی بهداشتی سلام کردن)

بسياري از انسانها وقتي به هم مي رسند همديگر را در آغوش مي گيرند و يا روبوسي مي كنند. اين كار پسنديده ايست آيا هميشه مي توان اين كار كرد؟) منتظر پاسخ كودك بمانيد) بسياري از بيماري هاي ما مسري است يعني از ما به فرد ديگري منتقل مي شود و فرد روبرو نيز به همان بيماري منتقل مي شود (مثل سرماخوردگي) وقتي ما بيمار هستيم نبايد با كسي دست بدهيم وي را در آغوش بگيريم يا روبوسي كنيم. كسي هم كه بيماري مسري دارد نبايد خيلي نزديك او برويم. حالا بعد از گفتن این نکته بازی را شروع می کنیم:

از کودک بخواهید تا با توجه به حالت شما شکل صحیح سلام کردن با شما را داشته باشد. مثلا یک بار سرفه کنید و دفعه ی بعدی سرحال باشید. کودک باید بیاموزد که در دفعه ی اول باید فقط سلام کند و دفعه بعد می تواند دست بدهد و روبوسی نیز بکند.

نکته: وقتی سرفه می کنید دستتان و یا دستمالی را جلوی دهانتان بگیرید و از او عذرخواهی کنید که نمی توانید با او دست بدهید و یا روبوسی کنید .

بازی 8 (آموزش نکته ی شرعی سلام کردن)

ابتدا از بچه ها بپرسید که مامان با بابا چه جوری سلام می کنه؟ و بعد تک تک اعضای خانواده را برایش بگویید و نمایشی ترتیب دهید . اگر کودک دختر است از او بخواهید که مثلا مامان باشد و اگر پسر است بخواهید که کودک بابا شود. حال شما با تغییر حالت هایتان نقش افراد مختلف و آشنا و غیرآشنا را به خود می گیرید. مثلا بگویید من مادربزرگ هستم و شکل خمیده ی آن را به خود بگیرید و کودک بعنوان مامان و یا بابا باید با شما سلام کند. بعد نقش انواع اشخاص محرم و یا نامحرم را به خود بگیرید و از او بخواهید که به شیوه ای که شما و یا پدرش با آن شخص برخورد می کند برخورد کند و در مواقعی که لازم است دست بدهد و روبوسی کند و هر جا که نامحرم بود باید جدی تر و با متانت تر سلام کند.

رنگ آمیزی

می تونیم نقاشی ای در رابطه با سلام تهیه کنیم و بعد از بازی ها از کودک بخواهیم که اون رو رنگ کنه (حالا اگه با دست های هنرمند شما هم نقاشی هایی کشیده شده باشه، خوشحال میشیم که ببینیم و همه ازش استفاده کنند)

توجهكودكان به شيوه هاي مختلف دوستي و محبت خود را نشان مي دهند و براي بعضي از كودكان سلام كردن سخت است. اما به شيوه ديگر يعني به وسيله چسباندن خود به دیگران و یا حالت های چهره سعی می کنند تا دوستي خود را نشان بدهند. بايد به اين دسته از كودكان نيز توجه كرد. بايد به آنها فهماند كه متوجه عشق و دوستي آنها شده ايم.

پسندها (3)

نظرات (10)

مامان پارسا
1 دی 93 11:39
سلام خیلی خوب بود من هم با محمد پارسا مشکل سلام نکردن دارم از امروز سعی میکنم این تاکتیکهارو پیاده کنم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خوشحالیم که مورد توجهتون قرار گرفته خوشحال میشیم که نتیجه ی اون رو هم بهمون بگید
مامان شبنم
1 دی 93 12:12
سلام بسیار جالب بود .... دختری ما فعلا به افراد دور و برش که مرتب اونا رو می بینه راحت سلام میکنه و یکی از علایقش اینه که به نی نی ها سلام کنه فکر میکنم وقتی یه نی نی کوچولو می بینه تنها چیزیه که به ذهنش میاد در مورد غریبه ها یه ریزه امتناع می کنه که ظاهرا به خاطر سنش هست و انشاالله درست میشه واقعا توی این نکته ها رفتار پدر و مادر مهمه .... یه نکته دیگه دوست داشتم بگم به لطف شما و راهنمایی خوبتون در مورد برخورد من با قضیه گرفتن پوشک و به لطف خدا من موفق شدم ترس دخترم از دستشویی رو تا مقدار زیادی کم کنم و اگر خدا بخواد دو سه روزی هست که مجددا درگیر گرفتن پوشک هستیم ولی خدا رو شکر بسیار بهتر شده و امید میره که این بار موفق بشیم می خواستم تشکر کنم واقعا نکاتی که گفته بودید رو در رفتارم اعمال کردم و تاثیر فوق العاده ای داشت ... من که مدام دعاگوی شما هستم و واقعا از خدا براتون طلب خیر می کنم چون فقط یه مامان که با این ترس در بچه اش برخورد کنه میدونه چه قدر وضعیت سخت و پیچیده میشه و واقعا توی این یکی اینترنت هم هیچ تقلبی به من نرسوند بازم ممنون
یه مامان
پاسخ
سلام به روی ماهت خواهر از آخر به اول: چقدر خوشحال شدیم از این قضیه، باور کنید همونقدر که برای دختر خودم خوشحال بودم که این پروژه به سرانجام رسیده، برای شبنم عزیز هم خوشحال شدم امیدواریم که یکی یکی پروژه های مهم زندگیش رو پشت سر بذاره و بذارید حالا میریم سراغ بخش اول نظرتون و با نظرتون موافقیم و فکر می کنیم که این یه امر عادی هست. یه نکته هم باید بگیم و اون اینه که یاد بگیریم در مورد بچه ها اول از همه شخصیت و رفتارشون رو قبول کنیم و بپذیریم که اگه قراره تغییری هم بدیم خیلی نرم و آهسته شاهد اون خواهیم بود و انتظار جواب گرفتن سریع رو نداشته باشیم... البته فکر کنم در مورد آقای پدرِ بچه ها هم همین امر صادق باشه
بابا و مامان
2 دی 93 3:25
روشهای خوبی بود ممنون یاسمن از وقتی مهد می ره قشنگ وارد جای میشه سلام می کنه در حالی که قبلتر وقتی بهش می گفتم مامان سلام کن می گفت خجالت می کشم اما الان دیگه اینطور نیست پارسا اما خدا را شکر از اول اجتماعی بود وارد جای بشه زودی سلام میده
یه مامان
پاسخ
آفرین به یاسمن و پارسای عزیز . واقعا مه چقدر یه مامان خوشحال میشه که با این صحنه روبه رو بشه... پیوست نظر مامان امیر علی عزیز
مامان اهورا
2 دی 93 22:03
سلام،آی دست رو دلم گذاشتین،من شدیدا به این مساله حساسم خیلی برام مهمه که اهورا حتما سلام کنه البته قبلا بیشتر سلام میکرد اما تازگی فقط به بعضی ها سلام میکنه مثلا بعضی اوقات به یه عابر تو خیابون سلام میگه اما بعضی اوقات به مثلا مادربزرگش هم سلام نمیگه البته هنوز کوچیکه اما فکر میکنم چون من زیاد تکرار میکنم مثلا قبل از رسیدن به هرآشنایی میگم سلام یادت نره بیشتر جبهه میگیره و نمیگه،راهکارهای جالبی دادید ممنون از مطالب خوبتون
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز فکر می کنیم حدستون در مورد علت این قضیه درست باشه... نظر مامان امیرعلی رو هم مطالعه بفرمایید بد نیست
ماهان
3 دی 93 15:23
عالی بود.
یه مامان
پاسخ
ممنووووووووون
...
4 دی 93 9:37
عالی بود من به همچین متنی نیاز داشتم
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه! خوشحالیم که مورد توجهتون قرار گرفته
خاله
4 دی 93 13:34
چقدر وبلاگتون پر محتوابودخیلی خوب بود عالیییییییی بود میشه لطفا تو جشنواره عکس به عکس خواهرزاده من هم رای بدین کد75را به 1000891010بفرستین ممنون
یه مامان
پاسخ
ممنون از لطفتون
مریم مامان دونه برفی
6 دی 93 10:44
با سلام و تشکر پست جالبی بود استفاده کردیم . پسرمن هم تقریبا از 2 سالگی با سلام کردن آشنا شده و الان که 2 سال و 10 ماه داره معمولا سلام میکنه مگر در مکانهای جدید و یا شلوغ که خجالت مانع ابراز احساساتش میشه. اتفاقا چند وقت پیش قرار ملاقات مهمی با یکی از شخصیتهای استان داشتم و بنا به دلایلی مجبور شدم امیر علی رو هم با خودم ببرم. خیلی نگران طرز برخورد و اذیت کردن امیرعلی بودم ولی درکمال تعجب وقتی وارد دفتر شدیم امیر علی بسیار مؤدبانه جلو رفت ، سلام کرد و با اون شخص دست داد و خودش رو کامل معرفی کرد و بعدش هم روی صندلی بغلی نشست من واقعا هنگ کرده بودم چون قبل از ورود به هیچ وجه هیچگونه تذکر یا تمرینی بهش نداده بودم... و کللللللللللللی ذوق مرگ شدم و اصلا برای لحظاتی یادم رفت که من برای چی رفتم اونجا..خیییییییلی کیف کردم. هرچند که نشستن روی صندلی و این همه ادب و احترام دقایقی به طول نینجامید. این بود انشای ما درمورد سلام و دست دادن.
یه مامان
پاسخ
علیک سلام و خواهش عجب انشایی بود انشای شما... آفرین به امیرعلی عزیز که اینقدر مامانشو غافلگیر کرده... به نظر میاد که نکته اش جمله ی «قبل از ورود به هیچ وجه هیچگونه تذکر یا تمرینی بهش نداده بودم.» بود... اتفاقا یکی از دوستان چند وقت پیش تعریف می کرد که وقتی کودک بوده یه روز با باباش به محل کار باباش میره و در طول مسیر باباش مدام بهش میگفته که رفتیم اونجا به همه سلام می کنی و از این حرف ها! اتفاقا شخصیت اول قصه ی ما به هیج کس اون روز سلام نکرده بود و ایشون هم باعث هنگ نمودن پدر بزرگوارشون شده بودند چون قبلا این کار رو انجام میداد بدون تذکر. این شخصیت اول قصه می فرمایند که از بس بابام تذکر داده بود، یادمه فکر کرده بودم که میگه به هیشکی سلام نکن، آخه به نظرش سلام کردن یه امر بدیهی بوده و وقتی این همه اصرار رو دیده تصور کرده که باباش داره اون رو از این کار منع می کنه
مامان شبنم
6 دی 93 15:16
سلام حال و احوالتون خوبه ؟ کم پیدا شدین انشاالله که مشکلی پیش نیومده .
یه مامان
پاسخ
سلام به روی ماهتون الحمدالله امان از وقتی که آسمان و زمین دست به دست هم میدن و برای هردومون سفر و بیماری پیش میاد دعا کنید که بودن ها و نبودن های همه ی ما خیر باشه
مامان شاران
12 دی 93 8:17
سلام عالی بود البته خداروشکر شاران روابط اجتماعی خوبی داره
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز شاران خوشحالیم که اینطوره و ان شاالله همیشه همینطور باشه