مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

کودک شکرگزار

1393/8/10 10:36
نویسنده : یه مامان
11,867 بازدید
اشتراک گذاری

راه های مختلفی برای پرورش کودکی شکرگزار وجود دارد. ما انسان ها نعمت های فراوانی داریم که گاهی فراموش می کنیم بخاطر داشتن آنها از خداوند بزرگ تشکر کنیم. به فرزندانمان یاد بدهیم که بخاطر همه نعمت ها و بخاطر بودن در کنار عزیزانمان و بسیاری از نعمت های کوچک و بزرگی که داریم از خدا تشکر کند...

شکرگزاری

ممکن است در ابتدا کودک مان موضوع شکرگزاری را درک نکند، ولی این بدان معنا نیست که نباید آن را یاد بگیرد. در زیر به چند روش برای پرورش ویژگی شکرگزاری در کودکان اشاره کرده ایم:

1- به فرزندتان بگویید که برای چه چیزهایی شکرگزار هستید

وقتی سر میز غذا هستید یا پشت فرمان نشسته اید و یا در موقعیت های دیگر لیستی از چیزهای که دارید و بخاطر آنها از خدا شکرگزار هستید تهیه کنید. برای مثال به فرزندتان بگویید که به خاطر داشتن آنها و یا به خاطر داشتن خانه یا ... یا حتی به خاطر هوای خوب و زیبای امروز از خدا سپاسگزارید.

2- از کودکتان بپرسید که برای چه چیزهایی از خدا ممنون است

ممکن است جواب هایی از این دست بدهد: «به خاطر عروسکام از خدا ممنونم.» یا «به خاطر ماشین ها و روبات هام از خدا متشکرم.» اشکالی ندارد. هر چیز خوبی که در زندگی هست ارزش تشکر و قدردانی را دارد.

3- نعمت هایتان را برشمارید

بعد از نماز و دعا، نعمت هایی که دارید را برای فرزندتان برشمارید تا او هم متوجه چیزهایی که تا به حال به آنها دقت نکرده بود، بشود. وقتی بعد از غذا از خدا تشکر می کنیم یا شب ها هنگام خوابیدن دعا می کنیم، در واقع از نعمت هایی که خدا داده تشکر می کنیم.

4- ساده زندگی کنید

وقتی کودکان زندگی ساده ای داشته باشند، بهتر می توانند شکرگزاری و قدردانی خود را نشان دهند. به جای آنکه برای فرزندتان اتاقی پر از عروسک و اسباب بازی درست کنید، فقط چند اسباب بازی محبوب در اختیارش بگذارید. به جای آنکه هر نوع خوراکی و هله هوله ای در اختیارش بگذارید، به او دو گزینه بدهید که از میان آنها یکی را انتخاب کند.  

5- از قصه و کتاب کمک بگیرید

در قصه ها و داستان هایی که برای فرزندتان تعریف می کنید از زبان شخصیت های داستان شکرگزاری را به کودک آموزش دهید و یا برای فرزند خود کتاب هایی در زمینه ی شکر گزاری تهیه کنید مثل مجموعه کتاب های «خدا جون از تو ممنون» و یا امثال آن که در قالب شعر یا داستان واژه های شکر گزاری از خدا در آن ها تکرار شده.  هیچ گاه از تاثیرات زیاد قصه و داستان در آموزش کودکان غافل نشوید.

6- از کودکتان تشکر کنید

وقتی که فرزندتان کار خوبی انجام داد از او تشکر کنید و سپس از خدا به خاطر فرزند خوبی که به شما داده تشکر کنید و با این کار روحیه شکر گزاری و تشکر از دیگران به خاطر کارهایی که برای ما انجام میدهند را به کودک خود بیاموزید. پيامبر اكرم(ص):شكر خدا را به جانياورده است آن كه از مردم (درقبال انعامشان) تشكر نكند.

 7-به چیزهای کوچک توجه کنید

توجه کردن به جزئیات ریز، روشی عالی برای برشمردن نعمت ها و در نتیجه شکرگزاری بابت آنها است. توجه کردن به رنگ های مختلف برگ های خزان، یا رنگ های زیبای غروب پائیزی به کودک کمک می کند تا متوجه شود که همه اینها از نعمت های خدا هستند.

 8-یادداشت های تشکر بنویسید

وقتی فرزندتان جشن تولد دارد و از دوستان هدیه ای دریافت می کند یا مثلاً کار خاصی همراه با مادربزرگش انجام می دهد، یا کسی برای او کاری انجام میدهد، همراه فرزندتان و از طرف او برای آن ها یادداشت تشکر بنویسید تا با این کار یاد بگیرد که باید از کارهایی که دیگران برایش انجام می دهند قدردانی کند.

9- با خانواده داوطلب کارهای خوب شوید

بسیاری از سازمان های داوطلبانه به کودکان نیز اجازه ورود و فعالیت می دهند. خریدن هدیه برای افراد نیازمند و کمک به بسته بندی و تحویل آنها به کودک اهمیت تشکر از خداوند از طریق کمک کردن به دیگران را ثابت می کند.

 10- هر وقت که برایتان مقدور بود، بخشش و وقف انجام دهید

وقتی کودک بزرگ می شود و بعضی لباس ها به او کوچک می شوند، می توانید این لباس ها را به خیریه محله تان ببخشید و یا اگر برایتان امکان داشت گاهی به طور مخصوص برای خیریه هدیه هایی تهیه کنید. با این کار داشتن قلبی سپاسگزار را به کودک یاد دهید.

11-تعریف کردن از دیگران را تمرین کنید

با تعریف از نقاط قوت و استعدادهای دیگران به کودک کمک کنید تا قدر دیگران را بداند. وقتی ما ذهنمان کاملاً روی خودمان متمرکز نباشد، می توانیم دیگران و اطرافیانمان را هم ببینیم و بیشتر شکرگزار باشیم.

12-نمونه و الگو باشید

اگر می خواهید فرزندتان انسان شکرگزار و قدردانی باشد، باید خودتان هم همینطور باشید. والدین باید برای کودکان خود نمونه و الگو باشند. سعی کنید کمتر شکایت کنید و بیشتر جنبه های مثبت زندگی را ببینید و از خداوند شاکر باشید. بدین ترتیب فرزندان شما نیز معنای قدردانی و شکرگزاری را درک می کنند.

منبع: تبیان (با اندکی ویرایش و اضافات)

پسندها (3)

نظرات (6)

مامان اهورا
10 آبان 93 12:24
سلام جالب بود ،به قول اهورا (دست شما ممون ) مخفف دست شما درد نکنه ممنون
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز اهورا خواهـــــــــــــــــــــــش میشه
مریم مامان دونه برفی
10 آبان 93 13:25
بسیار مفید و ارزنده بود. ممنون و متشکر خدا خیرتون بده بخاطر بیان این مطالب مغز دار .
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خواهش می کنیم، خوشحالیم که نظرتون اینه و مطالب براتون مفید واقع میشن
مامان فرنيا
10 آبان 93 15:10
سلام روزتون بخير و سلامتي من خيلي زياد بخاطر داشتن يك خانواده خوب و نعمت سلامتي و داشتن يك دختر خوب از خدا تشكر ميكنم و همه اينها را جلوي دخترم ميگم و هميشه ميپرسه يعني خدا همه چيز بهمون داده پس من خيلي دوستش دارم حتي گاهي ميپرسه من چه دعايي كنم و بهش ميگم هرچي دوست داري خدا بهت بده بعد هم بخواه خدا همه بچه ها شاد و سلامت باشند
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز روز شما هم به خیر، عزاداریهاتون هم قبول باشه ان شاالله خیلی خوبه که بچه ها شاهد شکرگزاری های ما باشن من هنوز هم که هنوزه وقتی مادربزرگا یا بزرگترها بلند بلند شکر خدا رو میکنن و نعمت هاش رو میشمرن از شنیدنشون لذت میبرم و گاهی شکرگزاری اونا به من هم یادآوری میکنه که بیشتر شکرگزار باشم یک نکته ی کوچیک هم فقط محض یادآوری میگیم چون میدونیم که قطعا خودتون مراعات می کنید و اون اینه که «همیشه» هم به دخترتون نگید هرچی دوست داری خدا بهت بده رو دعا کن چون اینطوری یه کم کار خودتون رو سخت تر می کنید ممکنه یه وقت یه چیزی بخواد بعد بیاد به شما بگه من که فلان چیز رو از خدا خواستم پس چرا خدا بهم نداد؟ شما میتونید وقتی این سئوال رو کرد خودتون چندتا دعا براش مثال بزنید یا بگید برای همه دعا کن برای امام زمان دعا کن برای مامان و بابا ، به قول خودتون برای همه بچه ها و... هرچی دعای خوب به ذهنتون میرسه رو براش مثال بزنید. همیشه موفق و خوشبخت باشید
بابا و مامان
10 آبان 93 17:32
مامان شبنم
11 آبان 93 11:57
سلام بسیار زیبا بود ممنون
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خواهش میشه! خوشحالیم که مورد توجهتون قرار گرفته
❀مامان علی خوشتیپ و حسین کوچولو❀
11 آبان 93 12:52
مثل همه ی مطالبتون عالی و مفید باز نگید مامان علی همه چی میدونهآخه خیـــــــــــــــــلی چیزا هست که نمی دونم ولی تمام این 12 تا بند رو من و باباش برای علی رعایت میکردیم(حالا با یه کم و کاستیایی بینش)...الهی قربونش بشم نمی خوام تعریفشو بدم ولی همه ی فامیل همیشه میگن بچم خیلی قدرشناسه نامه هاش که معروفهبه هرکسی که براش کاری انجام داده به خصوص من و بابا و مامان بزرگا و بابابزرگ و معلم و...البته خدای مهربون... یه ماهی بیشتر میشه نماز هم میخونه قربونش بشم(البته کامله کامل نه ولی روزانه میخونه) هروقت هم به یه آرزوش هرچند کوچیک باشه برسه همون موقع سجده شکر میرهالبته اینو از فوتبالیستا یاد گرفتهحتی وقتی فهمید نی نی داریم و خیلی کارای خوب دیگه فقط برای بند 10 بعضی وقتا کمی خسیس میشهو با کلی توضیح باید قانعش کنم که این لباس یا وسیله دیگه به دردت نمیخوره و میتونه مشکل یکی دیگه رو حل کنه ولی خب آخرش راضی میشهحالا چرا با این دل رئوفش توی این زمینه سرسختی داره هنوز کشفش نکردم ولی کلا عاشقشمهمیشه بهش میگم خیلی خوشبختم که تو رو دارم و به داشتنت افتخار میکنمانشاالله که وقتی هم بزرگ شد همینجوری بمونه... انشاالله هممون در زمینه فرزند صالح موفق باشیم.توکل به خدا
یه مامان
پاسخ
به به! بله دیگه! اگه غیر از این بود شک می کردیم در تکمیل نظر کامل شما باید بگیم که کلید اصلی این ماجرا اینه که اگه بخوایم یه چیزی رو به بچه هامون یاد بدیم، اول باید اون چیز توی ضمیر خودمون جای گرفته باشه تا همون حکایت هرآنچه از دل برآید بر دل نشیند باشد. برای دعای خیلی خوبتون آمیـــــــــــــــــــــــــن می گیم. _____________ راستی از مامان پریسا خبری ندارید؟! بهتر هستند ان شاءالله!خیلی وقته دیگه حضور گرمشون رو توی مدرسه نداریم