مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 4 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

تلفن همراه برای کودکان و نوجوانان

1393/7/27 7:09
نویسنده : یه مامان
4,117 بازدید
اشتراک گذاری

هر روز بر تعداد کودکانی که از تلفن همراه استفاده می کنند ، افزوده می شود. درست است که نمی توان وجود آن را انکار کرد و یا ممنوعیت کامل استفاده را صادر کرد اما باید به دنبال راهی برای آموزش شیوه های صحیح استفاده از تلفن همراه به کودکان بود.

هر روز بر تعداد کودکانی که از تلفن همراه استفاده می کنند ، افزوده می شود . این که این روزها یک سوم بچه های 11 تا 14 ساله تلفن همراه دارند ، این که مدارس با معضلی به نام تلفن همراه درگیر شده اند ، این که امواج این تلفن ها بر سلامتی کودکان مان تاثیرات سو ء دارند و بسیاری موارد دیگر. همه و همه نشان هایی هستند برای من، تو و هر پدر و مادر دیگری که این فناوری را حساب شده تر و با دقت بیشتری در اختیار فرزندمان قرار دهیم . درست است که نمی توان وجود آن را انکار کرد و یا ممنوعیت کامل استفاده را صادر کرد اما باید به دنبال راهی برای آموزش شیوه های صحیح استفاده از تلفن همراه به کودکان بود.

ساندویچ همراه!

اگر تا همین چند سال پیش در کیف مدرسه ی دانش آموزان مداد و دفتر و کتاب پیدا می شد. حالا باید گوشی تلفن همراه را نیز یک پای ثابت این کیف ها دانست. بسیاری از نوجوانان و کودکان امروزی چنان به این فناوری وابسته شده اند که می گویند بدون این وسیله نمی توانند زندگی کنند .در این میان برخی از پدر و مادرها نیز وجود آن را در کنار فرزندشان باعث دلگرمی خود بیان می کنند و این که به کمک آن، به راحتی می توانند از سلامتی یا احیاناً بروز اتفاق برای وی آگاه شوند.

این وسیله در کنار مزایای با ارزشش، معایبی هم دارد که باعث شده است بسیاری از مدارس کشور آمریکا قوانین سفت و سختی برای آن وضع کنند. به عنوان مثال چندی پیش قانون منع آوردن تلفن همراه به یکی از مدارس منهتن در آمریکا باعث بروز آشوبی در بین شاگردان و والدین آن ها شد. عده ای از این دانش آموزان که می خواستند به هر نحوی گوشی خود را همراه داشته باشند آن را درون ساندویچ با ظرف ناهار خود پنهان می کردند. اما با وجود تمامی این مسایل و اعتراضات، مدیر مدرسه حاضر به حذف این قانون نشد به اعتقاد وی تلفن های همراه عامل مهمی برای پرت شدن حواس ، تقلب، بی بندو باری و پخش عکس ها و کلیپ های غیراخلاقی هستند.

این معضل مدارس ایران را نیز به طرز چشمگیری درگیر کرده است. پای صحبت مدیران و معاونان این مدارس که بنشینی، شکایت هایی را از این فناوری خواهی شنید. اکثر دست اندرکاران معتقدند برای رفع این مشکل باید قانونی جامع وضع شود که در برگیرنده تمامی جنبه های مثبت و منفی این فناوری باشد.

گرچه هنوز بحث هایی راجع به استفاده یا عدم استفاده از آن ها در مدارس وجود دارد. اما مطمئنا تحریم و یا قدغن کردن کامل آن به معنی نادیده گرفتن برخی از مزایای آموزشی آن در کلاس درس نیز هست. البته در کنار این جنبه مثبت باید در نظر داشت که برخی از موارد غیراخلاقی استفاده از این فن آوری نیز قطعا پذیرفتنی نیست.

وجود این وسیله در کلاس درس مزایایی دارد که می تواند به نفع شاگرد و معلم باشد. به طور مثال دانش آموز می تواند از پروژه های کلاسی، فیلم یا عکس تهیه کند و به والدین خود نشان دهد یا این که می تواند تکالیف درسی را برای همکلاسی غایب خود به صورت پیامک ارسال کند. همچنین برای دانش آموزی که نمی تواند به سرعت از روی تخته یادداشت بردارد. تهیه عکس از یادداشت های معلم می تواند به دسترسی بعدی وی به موارد آموزشی کمک کند.

در کنار تمامی این نکات مثبت باید به نکات منفی این وسیله نیز توجه داشت. ارسال پاسخ سئوال های امتحانی برای دیگر هم کلاسی ها. تهیه عکس یا فیلم از معلم و دوستان و استفاده از آن برای اخاذی و نیز استفاده های غیراخلاقی دیگری که در صورت نرسیدن به بلوغ فکری می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. از جمله موارد منفی این وسیله هستند.

 استفاده از تلفن همراه در شرایط اضطراری

بدون شک یکی از بهترین فواید تلفن همراه برای کودکان و نوجوان قابلیت استفاده از تلفن همراه در شرایط اضطراری است. در شرایطی مثل دور بودن از خانه برای مدتی طولانی ، بیرون رفتن به همراه دوستان و یا سایر شرایط می توان از تلفن همراه استفاده کرد.

مشکلات حاصل از استفاده تلفن همراه:

1-مشکلات روحی:
بر اساس مطالعات جدید انجام شده استفاده از تلفن همراه می تواند اعتیاد آور باشد.همچین ارتباطی مستقیم بین میزان استفاده از تلفن همراه و احساس افسردگی وجود دارد. بیشتر کودکان و نوجوانانی که در زمان حال دچار افسردگی هستند از تلفن همراه به مقدار زیادی استفاده می کنند.

2-ضعف بینایی:
همانند کاربران کامپیوتر ، کاربران تلفن همراه که زمان زیادی را صرف فرستادن پیامک کرده و مجبورند برای دیدن عبارت بر روی صفحه و یا صفحه کلید به چشم خود فشار بیاورند و این امر به ضعیف شدن چشم ها منجر می شود.

3-پخش باکتری ها:
با توجه به این که ما برای صحبت با تلفن همراه آن را به دهان خود نزدیک می کنیم و بسیاری از اوقات در زمانی که تلفن همراه در نزدیکی ماست عطسه یا سرفه می کنیم. این مسئله موجب می شود تا تلفن همراه به نوعی وسیله آلوده تبدیل شود که به راحتی می تواند آلودگی را انتقال بدهد.

4- کم خوابی:

بسیاری از کاربران نوجوان تلفن های همراه در میانه شب به خاطر دریافت کردن یک پیامک یا پاسخ به تماس از خواب بر می خیزند و اغلب دچار کم خوابی شده و در روز بعد خسته هستند.

5-وابستگی به تلفن همراه:
در یک تحقیق انجام شده در آمریکا ، 37 درصد نوجوان کاربر تلفن همراه گفته اند که بدون تلفن همراه قادر به ادامه زندگی نیستند. همچنین مشخص شده است که بسیاری از نوجوانان ترجیح می دهند با دوستان خود از طریق تلفن رابطه داشته و کمتر همدیگر را ملاقات کنند.

6-دروغگویی:
همچنین مشخص شده است که چیزی نزدیک به 39 درصد از کاربران بین 18 تا 29 ساله در زمانی که از تلفن همراه استفاده می کنند در مورد مکان حضور خود دروغ می گویند.

7-هزینه ها:
بسیاری والدین در زمانی که صورت حساب تلفن همراه فرزندان خود را می بینند شوکه می شوند. استفاده از سرویس های مختلف ، مثل پیامهای صوتی و تصویری و همچنین اینترنت می تواند هزینه سنگینی را بر خانواده تحمیل کند.


توصیه هایی به والدین:
با فرزند خود در مورد استفاده صحیح از تلفن همراه و این که چگونه و کجا باید از آن استفاده کند صحبت کنید. به او آموزش دهید که کی ، کجا و چطور از تلفن همراه خود استفاده کند. در مورد استفاده از تلفن همراه هشدار و تاثیرات بد آن به کودک خود هشدار دهید .سعی کنید به او توضیح دهید که در صورتی که بیش از حد از تلفن همراه استفاده کند بایستی هزینه های آن را از پول توجیبی خود بپردازد

فرزند سالمم آرزوست

کودکانی که در دنیای موبایل زده امروزی بزرگ می شوند از لحظه ای که زندگی خود را آغاز می کنند با انواع امواج مضر روبه رو می شوند. تاثیر فرکانس های رادیویی و تشعشعات تلفن همراه بر سلامتی کودکان موضوعی بسیار نگران کننده است. این تاثیر به خصوص روی کودکانی که هنوز در مراحل اولیه رشدی و قبل از بلوغ هستند مشهودتر و بیشتر است دلیل این تاثیر زیادتر نیز جمجمه ظریف تر، سیستم عصبی در حال رشد ، سطح بالای تقسیم سلولی و نیز سیستم ایمنی ضعیف تر بدن آن هاست. متاسفانه بسیاری از والدین هنوز به خوبی از تاثیر این امواج بر سلامتی دلبندشان آگاهی ندارند.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی تلفن همراه اکثر پژوهشگران اجتماعی و پزشکان متخصص به این نتیجه رسیده اند که کودکان و افراد مسن بیش از دیگران تحت تاثیر اثرات مضر امواج رادیویی تلفن همراه قرار می گیرند.

تحقیقات علمی درباره ی تاثیرات مضر تلفن همراه روی سلامتی کودکان در انگلیس نشان می دهد که استفاده مستمر و طولانی مدت آن ها از این وسیله موجب از دست دادن یا کاهش حافظه و اختلال خواب آنان می شود . مطالعات اخیر نشان می دهد که از هر 10 کودک زیر 16 سال یک نفر روزانه حدود 45 دقیقه با تلفن همراه صحبت می کند و بیش از 90 درصد کودکان زیر 16 سال نیز تلفن همراه دارند.

دانشمندان می گویند میزان جذب اشعه RF در یک کودک یک ساله 2 برابر میزان جذب شده توسط بزرگسالان است و میزان جذب در یک کودک 5 ساله 60 درصد بیشتر از بزرگسالان است. گرچه تاثیرات سوء فرکانس رادیویی بر سلامتی هنوز نیازمند بررسی های بیشتری است اما در وجود این تاثیرات تقریبا اتفاق نظر است. یکی از دلایلی که کمتر به این موضوع پرداخته شده است. سوداوری عظیم صنعت ارتباطات سیار برای کمپانی های مربوط است. با این حال بروز سرطان مغز و خون را مرتبط با تشعشعات ماکروویو می دانند.

تحقیقات نشان داده اند که سرطان خون، که شایع ترین سرطان بین کودکان است. طی 18 سال گذشته به اندازه 20 درصد رشد داشته است. در کنار این موضوع سرطان های دستگاه عصبی که دومین نوع سرطان های رایج بین کودکان است و مغز و نخاع را درگیر می کند در 21 سال گذشته به اندازه 45 درصد افزایش داشته است.

در شرایطی که استفاده از تلفن همراه در هواپیماها و بیمارستان ها به خاطر تاثیر نامطلوب بر تجهیزات الکترونیکی، مجاز نیست، چطور انتظار می رود این امواج بر بدن ما، که یک سیستم الکتروشیمیایی بی نهایت حساس است. تاثیری بر جانگدازنند؟ پس بهتر است شرط عقل و احتیاط را پیش بگیریم و به کودکان خود در موارد غیرضروری اجازه استفاده از تلفن همراه را ندهیم.

منابع:آکاایران- باشگاه خبرنگاران

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

مریم مامان دونه برفی
27 مهر 93 8:56
با سلام و تشکر فراوان بابت پست مشکل گشای من کم و بیش همه والدین از تاثیرات سوء این امواج بر سیستم عصبی کودکانشان آگاهی دارند. اما سوالی که مطرح میشه اینه که آیا این امواج فقط در زمان استفاده از تلفن همراه یعنی در زمان مکالمه یا ارسال انواع پیامکها این خطرات رو بدنبال دارند یا نه ؟ اگر نه پس تلفن ها یا تبلتهایی که فقط برای بازی کودکان زیر 5سال طراحی شده و فاقد سیم کارت هستند هم خطرات این چنینی بدنبال دارند؟؟
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز دونه برفی خواهش می کنیم، البته این پست مشکل گشای شما نبود. این مطلبی بود که در راستای تحقیقات برای تنظیم یک پست مشکل گشا برای شما بهش برخورد کردیم و دیدیم جالبه و توی مدرسه گذاشتیم. البته خوشحالیم که این پست هم مورد توجه شما قرار گرفته اما همچنان در حال تحقیق و تنظیم پست مورد نظر شما هستیم
مامان شبنم
27 مهر 93 13:10
سلام بسیار جالب بود حالا این که برای بچه های بزرگتره دختر من هم به شدت به این وسیله وابسته بود و علت اصلیشم این بود که توی سفر وسایل سرگرمی زیادی نداشت و مجبور بودم از موبایل استفاده کنم ولی الان موبایلم رو توی کمد میذارم و درش رو قفل میکنم برای خودم هم بهتره فقط گاهی بهش سر می زنم یه جورایی خودم هم ترک کردم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز شبنم آفـــــــــــــــــــــــــــرین به این اراده و تصمیم کبری تون گاهی واقعا این ترک ها حتی اگه مدت کوتاهی هم باشه برامون لازمه موفـــــــــق باشید
مامان فرنيا
27 مهر 93 13:33
من هم هميشه به اين موضوع فكر ميكنم تا چندسالگي ميتونم به دخترم گوشي و تبلت ندم ؟فعلا بهش ميگم مناسب سنش نيست و هنوز زوده و ميتونم قانعش كنم اما نميدونم تا كي؟ چند روز پيش همكارم از دختر دبستانيش تعريف ميكرد كه گوشي مدل پايين داشت كه فقط ازش بتونه واسه ارتباط با مادرش استفاده كنه و توي يك مهماني متوجه تفاوت خيلي زياد دخترش با بقيه شده بود و خودش رفته بود و يك گوشي مدل بالا واسه دخترش خريده بود و نميدونست كارش چقدر درسته؟ و من هم ميدونم نميشه و نبايد تا بزرگ شدن بچه مثلا سن 15سالگي صبر كرد بلكه درستش اينكه درست استفاده كردن از وسائل را ياد بچه بديم همه از اينترنت ميترسند اما بچه هاي ما حتي در سن ابتدايي هم بايد از اينترنت براي تحقيق مدرسه استفاده كنند تنها مسئله مهم استفاده درست از اين رسانه ها است
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز بله درسته نمیشه برای همیشه بچه ها رو از تکنولوژی دور نگه داشت اما باید به این توجه داشته باشیم که سن استفاده از هر چیز رو برای بچه ها رعایت کنیم و بعد از اون در سن مناسبشون هم حتما روی زمان و نحوه ی استفاده شون مدیریت و کنترل داشته باشیم. در کنار همه ی این بحث ها این رو هم باید به مرور زمان به بچه هامون یاد بدیم که داشتن یا نداشتن وسایلی مثل تبلت یا گوشی مدل بالا یا هر وسیله ی پیشرفته ی دیگه ای هرگز نشانه ی شخصیت یا بی شخصیتی افراد نیست و اگه کسی داره براش ارزش محسوب نمیشه. ان شاالله سعی می کنیم در آینده ی نزدیک بیشتر به این مباحث به ویژه بحث تبلت بپردازیم.
بابا و مامان
27 مهر 93 17:02
سلام ممنون از مطلب خوبتون متاسفانه خانوادهای را می شناسم که روی چشم هم چشمی تا اون کوچکترین بچشون که 6 سال داره از تبلت و تلفن همراه دریغ نکردن و فکر می کنند خیلی خیلی امروزی هستند البته الان مادر خانواده چند بار اعتراف کرده که اشتباه کردند چون پسرشون که امسال کنکور داشت فقط با موبایل 2 ممیلیونیش بازی می کرد که اخرشم با افتادن از دو تا درس و قبول نشدن تو رشته دلخواهش از درس خوندن باز مونده دختر خانواده هم که بسیار دختر با استعدادی بود تا قبل از خرید تبلت انچنانی و گرانقیمت بیشتر وقتش صرف درس خوندن بود اما الان که دوم دبیرستان هست به زور و التماس تونسته رشته انسانی هم بره حتی نمره انسانی را هم نیورده بازم مادرش می گفت که تا نصفه شب با تبلت مشغوله و به حرفم اصلا گوش نمی ده میره اتاقش و می گه دارم درس می خونم اما از صدای تبلتش می فهمم داره با تبلتش ور می ره و اما بچه 6 سالشون که یه پسرم هست دیوانه تبلته اگه تبلتش و یادش بره با خودش ببره دست کسی ببینه التماس می کنه که بهش بده تازه یه وقتهای تبلتشم پیششه اما تبلت بچه دیگه را می بینه می گه من این بازی را ندارم تو را خدا به منم بده و با تمام اینها و قبول کردن اینکه نباید این کار و می کردن اما باز هم می گن بچه باید به روز باشه من نمی دونم نمی فهمند به روز بودن به این چیزا نیست تازه یکی از اقوام می گفت من بهشون گفتم این کار و نباید می کردید بچه ها عقب افتادن گفته بودن دارندگی برازندگی
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز ممنون که وقت گذاشتید و نظرتون رو با توجه به تجربیات اطرافیانتون برامون نوشتید. واقعا که امان از این چشم و هم چشمی کاش خانواده ها بیشتر دقت میکردن و فرهنگ استفاده از تکنولوژی رو یاد میگرفتن و به بچه هاشون هم یاد میدادن. همونطور که در پاسخ نظر مامان فرنیا جان هم گفتیم حتما باید دو فاکتور سن و کنترل و مدیریت زمان و نحوه ی استفاده از تکنولوژی های مختلف در مورد بچه ها و حتی خود ما آدم بزرگا رعایت بشه! درست مثل چاقویی که شما میگید خطرناکه و دست بچه تون نمیدید و بعد از یک سنی بهش نحوه ی استفاده از چاقو رو آموزش میدید که اینطوری باید باهاش میوه پوست بکنی و این استفاده رو بکنی و در جاهای دیگه یا موارد دیگه نباید استفاده کنی و خطرناکه و... شاید مشکل اینجاس که ما خطر چاقو رو واقعا درک کردیم ولی خطر بعضی از تکنولوژی ها و وسایل پیشرفته یا حتی بازی های نامناسب کامپیوتری رو نه!