مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 6 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

کودکان و اعیاد مذهبی

1390/6/14 12:43
نویسنده : یه مامان
6,227 بازدید
اشتراک گذاری

 

 تا کنون به این فکر کرده اید که چرا اینقدر نوروز برای بچه ها دوست داشتنی است ؟! سئوال اینجاست که چرا این حس در اعیاد مذهبی ندارند و چگونه می توان جایگاه این اعیاد را مانند عید نوروز و حتی بهتر در دل و ذهن بچه ها نهادینه کرد؟

 

حال و هوای دید و بازدیدها ، عیدی گرفتن و با لباس نو از شادی خندیدن ها ، نوروز را برای آنها همیشه نو نگه می دارد ؛ همین نکته برای ما کافیست تا رمز کار را دریابیم!

باید در اعیاد اسلامی و تولد ائمه ی معصومین علیهم السلام همین حال خوش و فضای شیرین را، اما پاک تر و با روح و معنویت بیشتر، از همه جهت فراهم کرده ، شادمانشان کنیم .

در اعیاد بزرگ همانند عید غدیر، نیمه ی شعبان حتماً و هرطور شده لباس و کفش آنان را نو کنیم ؛ چنان که از آن خود را در همین راستا، خانه را چراغان کنیم ؛ آذین ببندیم و این کار را به خود کودکان و نوجوانان بسپاریم تا با سلیقه ی خود زیبایی بیافرینند ؛ حتی وسائل بازی برای کوچکترها تهیه کرده هدیه بدهیم و دست و جیبشان را از عیدی پرکنیم .
در طول سال قصه ی ولادت ، رشادت ، شجاعت ، حماسه ها و نبردهای دلاورانه ، و ذکر مناجاتها و نیازهای عاشقانه ی اهلبیت علیهم السلام را بگوییم و سرود محبت آنان را در گوش کودکانمان زمزمه کنیم و آتش مهرشان را در دل پاک آنان شعله ور کنیم .

فکر نکنید که از خانه شروع کردن کار کوچکیست و باید کارهای بزرگتر کرد .همین خانه هایند که خانه خانه جمع گشته وانگهی دنیا شوند !همین کودکان ، مردان و مردم فردایند و چه بسا بزرگان جهان شوند !
پس اول خانه !
باید عشق و شور را به خانه آورد.
در مرحله ی نخست ، باید خانواده ی ما، این شور عشق و محبت را در خودمان ببینند . باید نخست مزه ی شادمانی اعیاد بزرگ اسلامی را در کام آنها شیرین کرد تا همیشه قبل از فرارسیدن اعیاد منتظرش باشند و روز بشمرند .
اگر بر دل همین دختر بچه ی معصوم ، محبت چهارده معصوم علیهم السلام نشست، فردا وقتی مادر شد شیر عشق و محبت اهلبیت علیه السلام را به نوزادش خواهد داد .تو تنها دلشان را متوجه او کن و آنها را با مولایشان روبرو ساز ؛ مولا خود دلربایی می کند؛

این وظیفه ی هر پدر و مادری است که عشق به اهل بیت را در دل فرزند خود نهادینه کند. پيامبر اكرم (ص) به ما توصیه کرده اند که: « ادبوا اولادكم علي حبي و حب اهل بيتي »
فرزندانتان را با محبت من و محبت خاندان من تربيت و تاديب كنيد .

امیرالمومنین علی علیهم السلام مي فرمايند :« عليكم بحب آل نبيكم فانه حق الله عليكم »
بر شما باد دوست داشتن خاندان پيامبرتان ، كه اين، حق خداوند بر شماست .

چگونه اهمیت اعیاد مذهبی را به فرزند خود نشان دهیم؟

یکی از راهها این است که از طریق تشویق و هدیه گرفتن و شاد بودن اهمیت روزهای عید را در دل بچه ها ایجاد کنیم . این کار یك تكنيك روان شناختي كه زمان خاص را با شادي پيوند بزنید و بعداً در بزرگي هم اين ايام تداعي كننده شادي خواهد بود. پیامبر صلى الله عليه وآله  می فرمایند:
اطرفوا اهاليكم فى كل يوم جمعة بشى ء من الفاكهة ، حتى يفرحوا بالجمعة 
روز جمعه براى خانواده خود ميوه تازه بخريد، تا براى آمدن نماز خرسند گردند. (مستدرك الوسائل ، ج 6 ص 61)
یا در جای دیگر می فرمایند:
اشتروا لصبيانكم اللحم و ذكروهم يوم الجمعة 
با سياستهاى تشويقى مانند خريد گوشت براي كودكان تان ( متناسب با ذائقه و نياز آنها )، اهميت و روز جمعه را به فرزندانتان يادآورى كنيد. (مستدرك الوسايل ، ج 6، ص 99)

چند طرح پیشنهادی:

در اين جا فقط طرح ها و كارهايي را كه مي توانيم براي شادي اعياد اسلامي انجام دهيم ياد داشت مي كنيم:
1- خريد لباس نو: مطمئنا ما در طول سال نياز به خريد لباس يا كفش داريم چه خوب است خريد براي خود يا خانواده را طوري تنظيم كنيم كه با اين اعياد قرين شود.
2- پوشيدن لباس نو: گاهي ما لباسي داريم كه مي خواهيم به تن كنيم مي توانيم اگر فاصله زيادي با عيد ندارد شب يا روز عيد به تن كنيم. يا لباس نو فرزندان را در آن موقع به تنشان كنيم تا تفاوت این روز با روزهای دیگر را حس کنند.
3- لباس هاي شاد: لباس ها طرح ها و رنگ هاي مختلفي دارند كه بر روان ما اثر شادي زا يا غم زا مي‌گذارند. لباس سفيد، عدسي رنگ، سبز را مي توانيم در اين مواقع به تن خود يا كودكان مان كنيم.
4- هديه لباس: در اين مواقع مي توانيم لباسي به كسي هديه دهيم. اين هديه دادن ها مي تواند به مناسبت همان عيد باشد تا هنگامي كه به تن است آن خاطره شاد تداعي مي شود.

5- در ایام عید و تولد ائمه اطهار علیه السلام سعی کنیم یک بسته شکلات به فرزندمان بدهیم تا در مدرسه از معلم و مدیر و بچه های کلاس پذیرایی کند.

6- اگر نام فرزندانمان هم نام با ائمه علیهم السلام است مثلا مهدی حتماً ً سعی کنیم در میلاد امام مهدی عجل الله تعالی فرجه کادویی هرچند کوچک به فرزندمان هدیه کنیم و از فضایل آن حضرت با حالت قصه برای فرزند خود تعریف کنیم.

7- صبح عید که از خواب بیدارمی شویم به هم تبریک بگوییم، خصوصاً به فرزندان خود و آنها را ببوسیم و مورد محبت قرار دهیم.

8- در روزهای عید اسلامی عفو و گذشتمان از خطاهای یکدیگر خصوصاً بچه ها بیشتر باشد و در این میان داستان های گذشت و عفو فراوان اهل بیت از خطاهای اطرافیان و یاران شان را یادآور شویم.

9- در این ایام مهربانتر و با محبت تر باشیم طوری که بچه ها واقعاً درک کنند و حس کنند که امروز اخلاق مامان و بابا و اعضای بزرگتر خانواده با دیروز متفاوت است.

10- میتوانیم در این روزها با کمک بچه ها شیرینی و کیک درست کنیم که به شدت برای آنها لذت بخش و به یاد ماندنیست .

11- اعیاد بزرگ مثل غدیر، نیمه شعبان، میلاد امیرالمومنین علیه السلام با کمک بچه ها خانه را کمی تزئین کنیم .

(خواهشمندیم اگر دوستان موارد دیگری به ذهنشان رسید بنویسند که بحث کاربردی تر پیش برود ان شاالله .)

این ایده ها علاوه بر احیای امر اهل بیت علیهم السلام و مورد رحمت خاص حضرات معصومین علیهم السلام قرار گرفتن باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس بچه ها میشود.

علاوه بر اینکه این اعیاد را در نظر بچه های خود بزرگ و مهم جلوه دادیم بچه های دیگر را هم متوجه کردیم که امروز با دیروز متفاوت است. خیلی از بچه ها از اعیاد اسلامی ، تولد ائمه علیهم السلام بی خبر هستند و نمیدانند این اعیاد چه زمانی می آید و چه زمانی می رود...

با بزرگ و مهم و شیرین کردن اعیاد اسلامی بچه ها هم به انتظار این اعیاد هستند که با جلوه ای نو و متفاوت با دیروز به مدرسه می روند و با حسی تازه و سرشار از شادی کارهای روزمره خود را شروع خواهند کرد.

ان شاالله که بتوانیم این فرهنگ را در خانواده ی خود ایجاد کنیم و آن را به نسل های آینده منتقل کنیم.

با تشکر از اعضای بخش گفتگوی دینی سایت مرکز پاسخگویی به سئوالات دینی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

مامان شازده کوچولو
25 تیر 90 10:40
سلام دوست من
خسته نباشید
خیلی زیبا به مسائل اشاره کردید ، اتفاقا من هم از دیروز به پسرم قول دادم که با فشفشه و شیرینی و خوراکیهای مورد علاقه ش به همراه موسیقی مولودی امشب توی حیاطمون جشن بگیریم و پسرم بیصبرانه منتظر امشبه(با اینکه ما 2 تا تنها هستیم).
موفق باشی

سلام مامان مهربون
آفرین به شما، افتخار می کنیم که دوستانی مثل شما داریم
زهراگلی
25 تیر 90 11:31
واقعا خوب بود. بسیار بسیار ممنون

خواهش میکنم
مامان آرنیکا
25 تیر 90 16:29
سلام
من از بچگی عاشق عیدهای مذهبی بودم چون اون روزا تلویزیون برنامه های خوشگل میگذاشت و آهنگهای شاد پخش می کرد
اما عید نوروز یه چیز دیگه است 15 روزه و عید ملی ما ایرانیاست


سلام
این تجربه ی شما نشون میده که چقدر شاد بودن در این ایام روی بچه ها اثر مثبت داره
میزان جاودانه شدن این اعیاد و مهم بودنش در ذهن بچه ها کاملا رابطه ی مستقیم با نحوه ی عملکرد ما بزرگترها داره
ممنون از اینکه تجربیات کودکی خودتون رو برامون نوشتید
موفق باشید
خاله ی آیلین
31 تیر 90 20:52
پیشنهاداتون خیلی عالی بود
یادمه وقتی بچه بودم مادرم همیشه وقتی ی لباس نو برام میخرید که من خیلی ازش خوشم میومد نگهش میداشت و نمیذاشت تنم کنم تا روز عید غدیر
میگفت توی اون روز باید لباس نو پوشید
منم تا اون روز برسه لحظه شماری میکردم که بتونم اون لباس رو تنم کنم و تا اون روز شاید بارها و بارها لباسم رو بدون اینکه تنم کنم برمیداشتم و نگاهش میکردم
همین کار مادرم باعث شده بود روز عید غدیر که از خواب بیدار میشم شادی وصف ناپذیری در وجودم موج بزنه و اون روز رو و صاحب اون روز رو خیلی دوست داشته باشم
و الان که بزرگ شدم خودم هر سال ی لباس نو میخرم که روز عید غدیر بپوشم

آفرین به شما مامان مهربون که با زیرکی مادرانه اش فرزندان خود را به بهترین نحو تربیت کرده است. و ممنون از شما به خاطر اینکه این تجربه را در اختیار ما گذاشتید.
مامان محمدجان
25 مهر 90 17:53
وقتی مطالبتون رو میخونم نمیدونم چی بگم از بس واضح و شیرینه و جای هیچ سوالی رو باقی نمیگذاره فقط میتونم بگم یه دنیا ممنون

خوشحالیم که مورد توجهتون واقع شده.
موفق باشید