مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 5 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

ترساندن کودک

1390/3/9 14:24
نویسنده : یه مامان
6,101 بازدید
اشتراک گذاری

 

از بدترین آفت های تربیتی ، ترساندن کودک است. ترساندن کودک از لولو، غول، جن، مُرده، مرگ، سگ ، گربه،حشرات، تاریکی ، آمپول، دارو، دکتر، پلیس و هر چیز دیگر، خلاف تربیت صحیح است و لطمه های سنگینی به روان کودک میزند و هیچ توجیه عاقلانه ای نیز ندارد...

از بدترین آفت های تربیتی ، ترساندن کودک است. کمتر عاملی مانند ترساندن کودک ، به روان او لطمه می زند و متاسفانه این آفت در بین آفت های تربیتی ، بیشترین رواج را در خانواده ها و جامعه ی ما دارد.

بعضی از آفت های تربیتی فقط در خانواده های کم آگاه و سطح فرهنگ پایین وجود دارند، اما این آفت خطرناک در بسیاری از خانواده ها، بلکه اکثر آن ها، موجود است- حتی در بین افراد تحصیلکرده- ترساندن کودک از لولو، غول، جن، مُرده، مرگ، سگ ، گربه،حشرات، تاریکی ، آمپول، دارو، دکتر، پلیس و هر چیز دیگر، خلاف تربیت صحیح است و لطمه های سنگینی به روان کودک میزند و هیچ توجیه عاقلانه ای نیز ندارد.

حتی ترساندن کودک از کارد، کبریت، گاز، برق، بخاری و مانند این ها نیز به شکلی که بین مردم رواج دارد ، صحیح نیست؛ بلکه خطر اشیایی را که برای کودک ، خطرناک است باید با توجه به سن و ظرفیت او برایش توضیح داد، نه آنکه او را ترساند. و کودکی که هنوز درک کافی را برای فهمیدن این چیزها پیدا نکرده، باید اشیا خطرناک را از دسترس او دور کرد.

ترسیدن خود والدین و بزرگترها نیز باعث ترس کودک می شود؛ مثلا هنگامی که کودک چهره ی مضطرب و نگران مادر را در برخورد با پدیده ی غیرمنتظره مشاهده می کند، خواه ناخواه دچار ترس و اضطراب می گردد.

بسیاری از بیماری های روانی مانند اضطراب، افسردگی، دلهره، نگرانی و پریشانی از همین ترساندن ها نشات میگیرد و انسان را در طول عمر رنج می دهد.

این ترساندن ها ، جرات و شهامت را به شدت ضعیف می کند و او را از اقدام به کارهای بزرگ باز می دارد و استعدادها و خلاقیت ها را در او خاموش و یا ضعیف می کند.

کودک، پدر و مادرش را راستگو می داند و وقتی از آنان می شنود که :«الان لولو می آید و تو را می خورد» واقعا باور می کند و در یک دلهره ی دایم قرار می گیرد و زندگی اش با ترس و اضطراب دایمی همراه می شود.

ترساندن کودک یک جنایت است. و پدر و مادر و مربی خیرخواه نباید دست به چنین جنایتی بزنند.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (8)

مهرنگار
1 خرداد 90 15:29
من خودم خيلي مراقبم تا پسرم از چيزي نترسه و خيلي مراعات مي کنم اما امان از دست مادرشوهرم. تا پسرم مياد به چيزي دست بزنه اوفه دست نزن لولو مياد مي خوره تورو. حالا بچم هنوز نه ماهشه.
کاش ميشد اول اونو درست تربيت کنم

بهتره هر وقت که با مادرشوهرتون نشستین در مورد مطالب تربیتی که خوندین صحبت کنید و در خلال اون در مورد ترساندن هم صحبت کنین و به طور غیر مستقیم،بدون اینکه منظورتون ایشون باشه از ضررهایی که ناشی از ترساندن بچه هاست توضیح بدین،و یا در حضور مادرشوهرتون به گونه ای که ایشون بشنوند برای شخص دیگری توضیح دهید.این رو در نظر داشته باشین که با نظر مثبت این کار رو انجام بدین، چون این کار باعث ساتع شدن انرژی های مثبت از شما شده و تاثیر پذیری کلام شما بیشتر خواهد بود. ان شاءالله
مامان نازنین زهرا
2 خرداد 90 0:44
سلام به طور تصادفی وبلاگتون رو دیدم خیلی ممنون واقعا مطالب مفیدی دارم با اجازتون لینکتون میکنم که بقیه هم استفاده کنند به وبلاگ ما هم سر بزنید خوشحال میشیم دوست داشتید لینکمون کنید


خواهش میکنم، باعث افتخار مدرسه ی مامان هاست که به جمع دوستان شما بپیوندد. همیشه منتظر نظرات کارشناسی شما مامان با مسئولیت هستیم.

نازنین نرگس نفس مامان
2 خرداد 90 2:04
عالی بود با اجازه من شما رو لینک میکنم

مدرسه ی مامان ها خوشحال میشه که دوستان خوبی مثل شما دارد.
مامان زهرا نازنازی
2 خرداد 90 3:35
سلام

ممنون از مطالب مفیدتون


خواهش میکنم،مدرسه مامان ها از اینکه شما هم به جمع دوستانش پیوستین مسرور است و همیشه منتظر نظرات کارساز مامان ها ی بامسئولیت می باشد.
مامان نیایش
2 خرداد 90 10:35
خیلی مطالب مفیدی برای همه مامان هاست ممنون زحمت میکشی ...
ولی واقعا خیلی سخته آدم همه رو بخواد تربیت کنه چون تو تربیت کودک انگار نقش همه اطرافیان مهمه و اگه بخوای دائم به همه بگی این حرفو اون حرفو جلوی بچه نگین بقیه هم شاکی میشن متاسفانه
ولی خب نقش مادر از همه پررنگ تره
ان شاءالله بتونیم مادر های خوبی باشیم

مطمئن باشید که خدا شما و همه ی مامان ها را در این امر خطیر یاری میدهد و همیشه با توکل به اون می تونید بهترین راه حل رو در برخورد با مشکلات اتخاذ کنید.
مامان امیرعلی
3 خرداد 90 1:02
خیلی این مطلب مفید بود.لینکتون کردم


خوشحالیم که به جمع دوستان ما پیوستید، شما هم لینک شدید.
مامان سينا
21 خرداد 90 14:43
سلام خسته نباشيد خيلي اتفاقي وبلاگتونو ديدم مطالب خيلي خوب و مفيدي خوندم و ياد گرفتم با اجازه لينكتون كردم.


سلام
خیلی خوشحالیم که مطالب براتون مفید بوده شما هم به جمع مامان های مدرسه ی ما اضافه شدید
با آرزوی موفقیت برای شما

تینا
22 مرداد 90 11:31
امیدواره هیچوقت این جنایت ازمون سر نزنه !!! مرسی از مطلب مفیدت عزیزم

ان شاءالله ، خواهش می کنم