مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

هشدار برای ماهواره، همراه جدید کودکان!

1393/2/27 6:18
نویسنده : یه مامان
3,551 بازدید
اشتراک گذاری

نمی توان تصور کرد که فرزندی در یک خانواده به دنیا بیاید و پدر و مادر وی تمام تلاش های خود را برای موفقیت او بکار نگیرند. گاهی این تلاش ها به شکلی است که تمام فعالیت های والدین در سایه رشد و پیشرفت فرزندشان قرار می گیرد، آنهم در دنیای پرهیاهوی فعلی که  همراه با  پیشرفت تکنولوژی کار را برای تربیت نسل آینده و کودکان سخت تر هم کرده است.

در حال حاضر سر و صدای حاکی از موفقیت جامعه ایران که به دلیل همبستگی و پایداری کانون گرم خانواده ها و تربیت درست کودکان شکل گرفته به جوامع غرب رسیده تا آنها هم ثبات خانواده را در دستور کار خود قرار داده و برای پیشبرد اهداف خود به خصوص در ایران تیرهای زهر آلود خود را به سمت همین کانون خانواده نشانه روند زیرا می دانند همیشه یک جامعه سالم متاثر از خانواده های سالم است .

در این بین فطرت پاک کودکان بیشتر از بقیه مورد آماج حملات قرار می گیرد و این حملات به گونه ای طراحی می شوند تا پدر و مادر کودک ناخواسته در این حملات برای آسیب زدن به فطرت کودک، سهم به سزایی هم داشته باشند.

تلویزیون به عنوان یکی از فراگیرترین رسانه هاست که عمدتا خانواده ها کمترین نگرانی را درباره برنامه های آن دارند. اما اکنون فارغ از نقدهایی که به برنامه سازان تلویزیون و حتی سایر رسانه ها به خصوص در حوزه کودک وارد است که نیاز به مجالی دیگر جهت آسیب شناسی جدی آن می باشد، در اینجا تاثیرات منفی رسانه هایی را بیان می کنیم که به مدد پیشرفت تکنولوژی و حمایت همین خانواده ها به آغوش گرم خانواده وارد می شوند تا با استفاده از غفلت پدرها و مادرانی که بقولی تمام هم و غم شان کودکان شان هستند ، اولین آسیب های طراحی شده به پاک ترین ومعصوم ترین افراد جامعه وارد شود. آسیب هایی که شاید دیگر مجالی برای بازسازی آن فراهم نشود.

 اگر سری به خانواده ها بزنیم تقریبا بخش اعظم و قابل توجهی از این خانواده ها به خصوص جوانانی که تازه تشکیل خانواده داده و اتفاقا دارای فرزندی هم شده اند ماهواره از ضروریات زندگی شان شده تا جایی که برخی عنوان می کنند ابزاری است برای پر کردن اوقات فراغت!

گشتی در کانالهای ماهواره ای جدا از برنامه های مستهجن آن که در این مبحث قصد پرداخت به آن را نداریم نشان می دهد که برنامه های ویژه کودکان در این شبکه های ماهواره ای روزبه روز در حال افزایش است و حتی برخی از برنامه های بزرگسالان بطور عمد بصورت انیمیشن و فانتزی ساخته می شود تا کودکان را هم همراه خود کنند.

جالب این است که برنامه های ویژه کودکان به مراتب بسیار حرفه ای تر هم ساخته شده و دوبله های حرفه ای هم دارند برنامه هایی که میلیاردها دلار صرف ساخته شدن آنها شده و حتی کانالهای با فرکانسهای بسیار قوی هم برای آنها در نظر گرفته می شود.

هزینه های میلیارد دلاری برای ساخت انیمیشن و حتی سریال ویژه کودکان به منظور سرگرمی کودکان ما ساخته شده آیا این هزینه ها از سر دلسوزی بوده؟ آیا تا بحال دقت کرده اید که محتوای این کارتونها چه هستند؟

کودک درسنین 3 تا 5 سالگی فقط بیننده است و قدرت تشخیص بین خوب و بد را ندارد و هر آنچه برای او به نمایش بگذاریم می بیند و به عنوان یک حرکت پسندیده می پذیرد. آنها قدرت تفکیک خوب، بد و یا افسانه بودن را ندارند و این باعث می شود تا ارزش های آنها در دنیای واقعی تغییر کند.

کودکان چیزی را که می بینند و یا می شنوند به عنوان یک باور واقعی می پذیرند به ویژه زمانی که این باور با ابزارهای جذاب تری هم بیان شود.

این کارتون ها موریانه وار در ذهن کودکان رسوخ می کنند تا فرهنگی در ذهن آنها شکل بگیرد جدای از فرهنگ بومی کشورمان و حتما این سئوال برای کودک پیش می آید که چرا من دختر خاله مو طلایی که دامن کوتاه داشته باشد ندارم؟ آیا در کودکان و شخصیت های این کارتون ها دقت کرده اید که صدا و سیمای خودمان هم گاهی پخش می کند پسرها در این کارتونها دوست دختر دارند و...!؟ و سئوالهایی از این قبیل که نشان از آغاز دوگانگی فرهنگ کودک دارد آنهم در زمانی که شخصیت کودک در حال شکل گیری است.

شوهای تلویزیونی با پوشش های زننده همراه تیزر های تبلیغاتی که نمایش بدن های عریان و... از اساس جدانشدنی این برنامه ها هستند به اضافه تصویرهای مستهجن که به طور اتفاقی بر صفحه تلویزیون نقش می بندد و امکان هرگونه عکس العمل را از ما می گیرد را در نظر بگیرید و حتما آگاهی هم دارید که هرچقدر این برنامه ها را کنترل کنید بدلیل حس قوی کنجکاوی کودک امکان دسترسی به هر کانال ماهواره ای آنهم با هر شرایطی امکان پذیر است.

البته این سهل انگاری پدر و مادر به ماهواره هم ختم نمی شود. اخیرا باب شده که کودکان در کنار مداد،پاکن ، کتاب ،کیف و ... یک عدد گوشی موبایل با امکانات کامل از جمله داشتن بلوتوث هم با خود حمل می کنند تا این فرزند به قول پدر و مادرشان چیزی از بقیه کم نداشته باشد.

یعنی به لطف پدر و مادر همان تصاویر مستهجن از داخل منزل به  مدارس و به صورت یک بسته کامل به دور از چشم مسئولین در بین همکلاسی ها رد و بدل می شود و متاسفانه این گونه است که به مدد خانواده، ماهواره و عدم برنامه ریزی صحیح مسئولین یک کودک 8-9 ساله که آینده ساز این کشور است، هر آنچه نباید بداند را با تعاریف و باورهای غربی می آموزد.

منبع : جهان - تبیان

پسندها (4)

نظرات (8)

مامان یاسمن و محمد پارسا
27 اردیبهشت 93 9:19
سلام صبح بخیر
یه مامان
پاسخ
سلام مامان مهربون و عزیز صبح شما هم به خیر و شادی باشه ان شاالله
مامان گلها
27 اردیبهشت 93 10:14
سلام عزیزان ان شاالله هفته خوبی در پیش رو داشته باشید. به نکات خیلی ظریفی اشاره شده. همینطوره برنامه های غربی ها بیشتر از همه کودکان و نوجوانان رو نشونه گرفته ، اون هم در جامعه ما که باورهای دینی دارند هدف اونها مبارزه با باورهای دینی و مذهبی ایرانیان هست و این کار رو آهسته و به قول شما موریانه وار انجام میدن طوری که خانواده ها متوجه این آسیبها نمیشن تا وقتی که کار از کار بگذره. البته بعضی خانواده ها هم به خاطر باورهای ضعیف دینی و عدم بصیرت در مورد دین و مذهبشون ، فکر میکنن در دنیای مدرن بی کلاسی هست که از ماهواره و امثالهم استفاده نکرد ....
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز ممنون از لطفتون شما هم ایام خوبی داشته باشید. بله متاسفانه همینطوره! برای دیدن عواقب بدی که پشت پرده ی این قضیه هست بصیرت نیازه، که باز هم متاسفانه بعضی از خانواده ها چشم هاشون رو بستند...
مامان گلها
27 اردیبهشت 93 10:23
یه بار یه خانمی که یه برادر 9 ساله داره تعریف میکرد میگفت یه روز برادرش از گوشی موبایلش یه فیلمی رو نشونم داد که یه دفه جا خوردم دعواش کردم که این چیه گذاشتی تو موبایلت گفت این فیلمو یکی از همکلاسی هام بهم داد گفت ببین پدر و مادرمون هم ... این طور میشه که چیزهایی رو که نباید بدونن توی این سن یاد میگیرند و... خیلی افسوس خوردم که کودکی هم که تا به حال با این مسایل برخورد نداشته توی مدرسه چه جور مواجه میشه و باید با این مسایل چه طور برخورد کرد. به نظر من گوشی موبایل هم برای بچه مدرسه ای ها اشتباه هست که داشته باشن ولی بعضی وقتا واقعا" نمیشه کاری کرد مگر توکل بر خدا و دعا برای فرزندانمون و صدقه دادن برای اونها تا از این آسیب ها دور بشن.ان شاالله
یه مامان
پاسخ
چه داستان دردناکی! متاسفانه اطرافمون پر شده از این قبیل مسایل و علت های فراوانی داره که هم تاثیرات تبلیغات بیگانگان هست و هم عوض شدن فرهنگ خانواده ها که متاسفانه با آزادی های بیش از حد بچه ها به راحتی تو دام حقه های دشمن می افتند و لحظه هایی رو که باید به گذروندن زمان کودکی و پرورش خلاقیت های کودکی بپردازند رو صرف مسایل انحرافی می کنند و متاسفانه خانواده هاشون در خواب غفلت به سر می برن. و بدتر اینکه این اشتباهشون گریبانگیر خانواده های دیگه هم میشه.... با راه حل هاتون موافقیم و ممنونیم از توضیح کاملتون
مامان پریسا
27 اردیبهشت 93 11:15
سلام صبح زیبای شنبه به خیر و شادی. ایشالله هفته ی خوبی رو اغاز کرده باشید. و همچنین ایام زیبای رجبیه هم مبارک. ایشالله طاعات و عبادادتون قبول باشه.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم بخیر و شادی باشه ممنونیم، ایام بر شما هم مبارک باشه و طاعات و عباداتتون قبول حق.
مامان پریسا
27 اردیبهشت 93 11:16
از یه طرف خدا رو شکر میکنم که چند روزیه خیلی طبیعی و بدون دخالت ما ، علاقه ی پریسا به کارتون کم شده. یعنی میگه برام کارتون بذار ولی کلا سرگرم وسایلش میشه. خیلی خوشحالم که بدون دخالت ما این اتفاق افتاد.
یه مامان
پاسخ
درسته که کارتونها و تلویزیون خیلی برای بچه ها جذابیت داره، ولی اگه سرگرمیهای مناسب سنشون باشه و یا بحث پارک و گردش و این حرفها بشه، کمتر بچه ای هست که تاب میاره و پای تلویزیون باقی می مونه. چون ذات بچه ها میل داره به سمت کودکی و هیجان و جنب و جوش و کشف و ... مگه اینکه این قضیه ی ذاتشون یه کم توسط بزرگترها دستکاری شده باشه
مامان پریسا
27 اردیبهشت 93 11:20
ولی از طرف دیگه من هم شدیدا نگران اون گوشی ها ی بلوتوث دار هستم...که وقتی بچه ی من که در منزل این همه مراقب دیدنیهاش هستم، زمانی که وارد محیط بیرون از خونه میشه ، قراره چی هااااا ببینه.... چون خواهی نه خواهی لحظه ها و ساعاتی میرسه که بدون من بیرون از خونه هستش مثل مدرسه.... خدا به همه ی ما کمک کنه...
یه مامان
پاسخ
واقعا همینطوره! تنها کاری که از دستمون برمیاد به قول مامان گلها، صدقه دادن و توکل و دعا و نماز مخصوص برای بچه هامونه
مامان فرنيا
27 اردیبهشت 93 13:53
سلام واقعا چرا اين مسائل اتفاق ميافته وقتي به نظر مياد همه ما نگران اينده فرزندانمون هستيم و به ديدنها و شنيدنهاي بچه هامون حساس هستيم من فقط دعا ميكنم وقتي دخترم بزرگ شد و به سن مدرسه رفتن رسيد با فرزندان پدر و مادرهايي همكلاس بشه كه مثل ما نگران بچه هاشون هستند من يادمه وقتي مدرسه ميرفتم بچه هايي كه مشكل دار بودند وجود داشتند اما اينقدر كم بودند كه واقعا روشون نميشد خودي نشان بدهند ولي الان كاملا برعكس است يعني اينقدر رفتارهاي غلط زياد شده كه اگر كسي درست رفتار كنه تمسخر ميشه دوست پسر نداشتن يك عيبه و ... البته به نظر من تمام اين مسائل مربوط به نسل جوان و نوجوان امروزي هست دروه اي كه همه فكر ميكردند اين جور چيزها يعني متمدن شدن و پيشرفت و داشتن ماهواره يك امتياز اجتماعي محسوب ميشد خيلي از والديني را كه ميديديم بسيار ساده اما فرزندشون جوري كنار پدر و مادر راه ميرفت كه باورت نميشه اين بچه ان پدر و مادر باشه فقط دعا ميكنم اين دركي كه امروزه پدر ومادرها پيدا كردند و متوجه سراشيبي تند ناهنجاريهاي اجتماعي شدند بتونه كمك كنه
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز نظر شما برامون مثل یک دلنوشته بود و حرف های دل خود ما هم بود... شاید یادآور و موید این روایت از پیامبر گرامی اسلام هم باشه که حضرت فرموده است: «چگونه است حال شما هنگامی که زنان شما، فاسد و جوانان شما فاسق گردند و آن در صورتی است که امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنید. عرض کردند: آیا چنین زمانی فرا می رسد؟ حضرت فرمود: آری، بدتر از این هم می شود و چگونه است حال شما هنگامی که امر به منکر و نهی از معروف کنید؟ عرض کردند: ای پیامبر! آیا چنین وضعی فرا خواهد رسید؟ فرمود: آری، بدتر از این هم می گردد، زمانی که معروف در جامعه منکر و منکر معروف گردد»
مامان شبنم
27 اردیبهشت 93 16:29
سلام واقعا دردناکه و هشدار دهنده مخصوصا اون قضیه موبایل چون بالاخره بچه ها بیرون خونه قطعا باهاش مواجه میشن
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز بله همینطوره، همه برای همدیگه دعا کنیم تا ان شاالله خدا خودش حافظ و نگهدار این فرشته های پاکمون باشه