مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 3 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

چرا کودک من نمی خوابد؟

1393/2/15 8:58
نویسنده : یه مامان
4,727 بازدید
اشتراک گذاری

با بزرگتر شدن کودکان الگوی خواب انها نیز تغییر میکند . کودکانی هستند که از همان ابتدا خواب کمی دارند و برخی از انها هم گاهی به دلایل مختلف مثلا دل درد نمیتوانند بخوابند در این مقاله دلایل مختلفی را که بر خواب کودکان تاثیر میگذارد را مرور میکنیم...

دلیل شماره 1:

خواب در طول شب فقط شش ساعت است

تعداد کمی از نوزادان سرتاسر شب را می‌خوابند. بیشتر نوزادان در دو ماه اول تولد بطور تقریبی 12 تا 18 ساعت می‌خوابند و از حدود 9 ماهگی به بعد است که در طول شب بیدار نمی‌شوند. البته منظورم از «طول شب» یعنی تنها پنج تا شش ساعت پشت سر هم.

شماره 2:

دستیار خواب کودک خود هستید.

وقتی کودک را عادت می‌دهید تا با تکان دادن به خواب رود، دیگر نمی‌تواند خودش به تنهایی بخوابد. زمانی که گریه می‌کند در واقع از دستیار خواب خویش کمک می‌خواهد. شما را می‌گویم. سعی کنید زمانی که حس می‌کنید کودک خواب آلوده است، او را در تخت قرار دهید. بدین ترتیب کم کم یاد می‌گیرد که چگونه خود را آرام کرده و حتی اگر نصفه شب از خواب بیدار شود نیز می‌تواند به تنهایی بخوابد.

شماره 3:

خیلی خسته است.

کودکان نوپا و پیش دبستانی به 11 تا 14 ساعت خواب در شبانه روز – خواب شب و چرت بعدازظهر- نیاز دارند. برای حل این مشکل، ساعت معینی برای خواب، بیداری، چرت بعد از ظهر، غذا، و بازی کودک تعیین نمایید.

شماره 4:

اضطراب جدایی

سپری کردن این مرحله برای هر کودکی، طبیعی است. سعی نکنید با صحبت کردن، آواز خواندن، تکان دادن، یا بیشتر غذا یا خوراکی دادن به کودک، او را به این امر تشویق کنید. می‌توانید به کودک کمک نمایید تا به تنهایی در تخت خویش بخوابد. در صورتیکه کودک شما بیمار نباشد، می‌توانید همانطور که آرام آرام با او حرف می‌زنید، پشتش را بمالید. او را آرام کنید، اما حواستان باشد با بلند کردن یا خوراکی دادن بیش از حد به او باج ندهید. روشن گذاشتن یک نور ملایم در شب، به کودکانی که از تاریکی می‌ترسند کمک می‌کند.

شماره 5:

نداشتن ساعت خواب مشخص

انجام یکسری کارها به طور منظم هر شب پیش از خواب، کودک را برای خواب آماده می‌کند. به عنوان مثال، دوش گرفتن پیش از خواب، قصه خواندن توسط شما، خوردن یک خوراکی سبک، و بعد کم کردن نور. هر شب پیش از خواب یکسری کارهای مشابه مانند آنچه گفته شد انجام داده و در نهایت آن را در اتاق کودک خاتمه دهید.

شماره 6:

از چرت بعد از ظهر خبری نیست.

وقتی از چرت بعد از ظهر خبری نباشد، کودک شما قطعا در شب با مشکل مواجه خواهد شد. بیشتر بچه‌های کوچک، در روز به دو یا سه ساعت خواب نیاز دارند. کودکان نوپا باید بعد از ظهر، حداقل یک ساعت بخوابند. بیشتر بچه‌ها تا 5 سالگی معمولا بعد از نهار چرت کوتاهی می‌زنند. چنانچه به ساعت خواب شبانه خیلی نزدیک نیستید، و کودک بدخلق و خواب آلود شده است، بگذارید چرت کوتاهی بزند.

شماره 7:

‌آپنه خواب (سندرم انسداد تنفسی هنگام خواب)

برخی از کودکان از سندرم انسداد تنفسی هنگام خواب رنج می‌برند که البته مورد بسیار نادری است. در این حالت، راه تنفس کودک بسته می‌شود. این سندرم اغلب با بزرگ شدن لوزه‌ها و بافت‌های بینی رخ میدهد که اصطلاحا به آن گرفتگی بینی می‌گویند. این کودکان معمولا با صدای بلند خر و پف می‌کنند، به سختی نفس می‌کشند، و خواب راحتی ندارند. در هر 100 کودک – غالبا 3 تا 7 سال- یک کودک به این سندرم مبتلا می‌باشد که دلیل آن بزرگ بودن بیش از حد لوزه‌ها و آدنوئید است. این سندرم با جراحی یا استفاده از ماسک‌ بینی به هنگام خواب در شب برطرف می‌گردد.

شماره 8:

خر و پف

از هر 10 کودک، 1 کودک خروپف می‌کند. خر و پف دلایل بسیاری دارد. از جمله می‌توان به سندرم آپنه خواب، حساسیت‌های فصلی، گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی، یا انحراف سپتوم یا تیغه بینی اشاره نمود. اگر کودکتان خواب راحتی دارد احتمالا نیازی به مراجعه به پزشک متخصص اطفال جهت درمان خروپف نمی‌باشد. اما در صورتیکه کودک شما به دلیل خروپف یا مشکل تنفسی نمی‌تواند به خوبی بخوابد، به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید.

شماره 9:

کابوس‌های شبانه

کودکان گاهی اوقات دچار کابوس می‌شوند. این امر بسیار عادی است، و بیشتر کابوس‌ها نیز بی‌ضرر هستند و تنها کافی است کودک را آرام نمایید. اما نکته اینجاست که بهتر است از کافی بودن و آرامش خواب شبانه کودک خویش اطمینان حاصل نمایید. در صورتیکه کابوس‌ها همچنان ادامه یافتند، این موضوع را با پزشک متخصص اطفال در میان بگذارید.

شماره 10:

راه رفتن در خواب

برخی کودکان با مشکل خوابگردی مواجه هستند. زمانی که کاملا بیدار نشده‌اند نیز احتمال دارد راه بروند، صحبت کنند، در تخت بنشینند، یا کارهای دیگری انجام دهند. حتی ممکن است چشمان آنان باز باشد اما بیدار نباشند. بیشتر بچه‌ها تا سنین نوجوانی این حالت را دارند. کودک را در این حالت بیدار نکنید. ممکن است او را بترسانید. فقط به آرامی او را به سوی تخت خواب روانه کنید. محیطی که احتمالا کودک به هنگام خوابگردی در آن پرسه می‌زند را ایمن سازید: مثلا درها را قفل کنید یا جلوی پله‌ها را مسدود کنید.

شماره 11:

حساسیت، آسم و ...

برخی از بیماری‌ها خواب بچه‌ها را مختل می‌کنند. گرفتگی بینی ناشی از حساسیت، سرماخوردگی، و آسم، تنفس را دشوار خواهد کرد. در نوزادان، قولنج، رفلکس اسید، گوش درد، یا دندان درآوردن نیز می‌تواند سبب اختلال در خواب شود. در این صورت از متخصص اطفال کمک بگیرید.

شماره 12:

داروها

برخی از داروهای سرماخوردگی و حساسیت، یا داروهای ADHD (اختلال بیش فعالی) بر خواب کودک تاثیر می‌گذارند. چنانچه حس کردید این داروها خواب کودک شما را با اختلال مواجه ساخته اند، با متخصص اطفال مشورت نموده و در صورت امکان دارو، مقدار آن، یا زمان خوردن دارو را تغییر دهید. یادتان باشد هرگز سرخود و بدون مشورت با پزشک متخصص، اقدام به انجام این کار ننمایید.

شماره 13:

تغییر ساعت بدن به هنگام بلوغ

رسیدن به سن نوجوانی، روال معمول خواب را برهم می‌زند. نوجوانان بیشتر در شب‌ها بیدار هستند و صبح‌ها احساس خواب آلودگی می‌کنند. آنها را در این مسیر کمک کنید. اجازه دهید تکالیفشان را در شب انجام دهند و در صورت امکان دیرتر بخوابند. نوجوانان نیز در شبانه روز به 5/8 ساعت خواب نیاز دارند.

شماره 14:

پستانک یا خرس عروسکی

گاهی اوقات داشتن یک شی ویژه می‌تواند در به خواب رفتن کودک موثر باشد. پتوها و حیوانات پولیشی بیشترین طرفدار را دارند. پستانک، حتی زمانی که کودک هنوز از سینه مادر تغذیه می‌کند می‌تواند نیاز کودک به مکیدن را ارضا نماید. پخش یک آهنگ ملایم یا قرآن در زمان خواب نیز می‌تواند گوش‌های کودک را نواخته و صداهای اطراف را خنثی نماید.

شماره 15:

فضای مناسب اتاق خواب

جهت ایجاد فضای مناسب خواب، چراغ اتاق کودک را خاموش کنید (البته روشن کردن یک چراغ خواب ملایم مانعی ندارد). لباس کودک بهتر است راحت و سبک باشد. اتاق باید آرام باشد. چنانچه صدای تلویزیون یا افراد بیرون اتاق شنیده می‌شود، در اتاق را ببندید.

شماره 16:

به نشانه‌های خستگی کودک توجه کنید

آیا کودک در مدرسه چرت می‌زند؟ آیا تا 30 دقیقه پس از رفتن به رختخواب همچنان خوابش نمی‌برد و یا هنگام صبح به سختی از خواب برمی‌خیزد؟ این کودک احتمالا به اندازه کافی نمی‌خوابد. کودکان سنین 5 تا 10 سال باید در شبانه روز حداقل 10 ساعت بخوابند.

شماره 17:

موبایل، لپ تاپ، تبلت، بازیهای کامپیوتری و ... در تخت خواب ممنوع!

(به همراه داشتن هرگونه صفحه نمایش در تخت خواب ممنوع!) موبایل، کامپیوتر، بازیهای کامپیوتری، و تلویزیون جلوی خواب کودک را می‌گیرد. این وسایل را خارج از اتاق کودکتان قرار داده و پیش از خواب آنها را خاموش کنید. حتی بچه‌های بزرگتر هم به هنگام خواب نیاز به آرامش دارند.

 

منبع: میگنا(با اندکی ویرایش)

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (10)

مامان پریسا
15 اردیبهشت 93 6:55
خدا رو شکر از این بابت من مشکلی باهاش ندارم یعنی خودش میخوابه و راحت هم به خواب میره یعنی از روز اول هیچ دخالتی در خواب و بیداریش نداشتم... گاهی بهم میگفتن خوابشو خودت تنظیم کن خوب من هم میگفتم بچه وقتی خوابش میاد چطور نذارم خواب بره؟ برای همین در این فقره مشکلی ندارم. ولی در مورد این که بچه های پیش دبستانی 13 - 14 ساعت خواب نیاز دارن.....خوش به حال بچه ایی که اینقد میخوابه .. ما که کلا این ارزو به دلمون مونددددددددددک خواب پریسا در شبانه روز به زور به 8- 9 ساعت برسه... البته ناگفته نمونه ... روزهایی که به مهد میرفتیم و صبح زود بیدارش میکردم ، ظهر ها یه 2 - 3 ساعت میخوابید و شب ها هم دیگه ساعت12 خواب میرفت ...ولی الان که بیشتر مواقع خونه هستیم و انرژِیش تخلیه نمیشه ، خوابش هم خیلی کم شده
یه مامان
پاسخ
به به! این هم نعمتیه ها! قدرش رو بدونید. ما هم وقتی به پارک میریم و برنامه بیرون رفتن از خونه رو داریم و البته به موقع برمیگردیم به خونه و از زمان خواب دخترم نمی گذره در مورد خوابش راحت ترم . مهم اینه که خوابشون به هم نریزه و بدخواب نشن. خب شاید همون مقدار خواب براش بسه. بین بزرگترها هم اگه دقت کنید بعضی ها به خواب احتیاج بیشتری دارند و بعضی ها کمتر. اصلا بعضی ها عاشق خوابیدن هستند و بعضی دیگه عاشق بیدار شدن. (من خودم هم از دسته ی دوم هستم، شاید پریسا به خاله اش رفته)
مامان پریسا
15 اردیبهشت 93 7:04
پریسا کابوس شبانه نداره ولی گاهی که در طول روز خیلی فعالیت داشته باشه یا خونه ی مامان جون با بچه ها مشغول بوده باشه دیگه میدونیم که اون شب یه شب راحت نیست.... مدام درخواب حرف میزنه .. داد میزنه ... گریه میکنه ... یا حتی با بچه ها حرف میزنه متاسفانه این مورد اخر برای پریسا باید اجرا بش تا خواب بره.... یعنی باید تلویزیون روشن باشه وگرنه یا خواب نمیره یا میترسه و باید ما رو بیدار نگه داره....باید روی این مشکلش کار کنم و یه راه حل براش پیدا کنم..
یه مامان
پاسخ
فکرهای روز و جنب و جوش خیلی توی خواب بچه ها تاثیر میذاره. راستی اگه از اون تمهیدات قشنگ به ذهنتون رسید خوشحال می شیم بشنویم ها
مامان شبنم
15 اردیبهشت 93 7:09
سلام می دونم که مدتهاست مدرسه نیومدم ... این مدت یه گرفتاریهای عجیب و غریبی برام پیش اومده که اصلا نمی تونم براتون بگم اخریشم اینه که خودم به شدت مریض شدم ... انشاالله که بتونم باز هم به صورت مرتب در خدمتتون باشم تمام مطالب رو خوندم ولی متاسفانه زیاد نمی تونم بشینم و در توانم نیست نظر بدم التماس دعا
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز تو این مدتی که نبودید هم دلمون براتون تنگ شده بود و هم نگرانتون بودیم و می گفتیم خداکنه غیبتتون خیر باشه... خیلی ناراحت شدیم، چی شده خواهر؟ امیدواریم که به زودی بهبودی کامل رو پیدا کنید و هر روز ببینیمتون. راستی شبنم خانم چطورن؟ با این حالتون خیلی دلش گرفته اس؟
مامان یاسمن و محمد پارسا
15 اردیبهشت 93 9:21
سلام صبح بخیرراست راستی خواب بعداظهر در بچه ها خلق و خوی اونها را بهتر می کنه یاسمن و پارسا کوچکتر که بودند مخصوصا پارسا راحت بعداظهر می خوابیدند اما الان اصلا رضایت به خواب نمیدند اگر یاسمن هم بخواد بخوابه پارسا نمی زاره و شب که میشه دقیقا متوجه بد خلق و عصبی میشند هر دوشون از خیلی روشها استفاده کردم با قصه خاطره وعده و وعید اصلا فایده نداشته و هنوز که هنوزه درگیر این خواب بعداظهرشون هستم در مورد بردن چیزهای به رختخواب یاسمن چند وقتی هست که با عروسکش تلش که تازه خریده یا هر چیزی که بهش علاقه داره می خوابه و اما پارسا می گه من نون می خوام اصلا نمی خوردش اما حتما باید نون بدست بخوابه حالا اینکه بهش نون میدم اشتباهه یا نه نمیدونم یه وقتهای هم ماشینی چیزی که دم دستش باشه میاره پیشش و اینکه از کنار من تکون نمی خورند هر دوشون باید با من بخوابند و هیچ حربه ا ی هم کارساز تا حالا نبوده ببخشید طولانی شد
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم به خیر و شادی بله واقعا خواب بعد از ظهر نعمتیه برا بچه ها؛ البته خواب بعد از ظهرشون بستگی به ساعت بیدار شدن صبحشون و میزان تخلیه انرژی و خسته شدنشون از صبح تا بعد از ظهر هم داره وای که چقدر تصور گل پسرتون در حالی که نون بغل کرده و خوابیده خنده دار و جالب بود خدا حفظش کنه و ان شاالله که در آینده که بزرگ شد خدا رزق و روزی حلالش رو توی دستاش بذاره و برای خانواده اش نون حلال کسب کنه
مامان گلها
15 اردیبهشت 93 9:35
خیلی مطلب مفیدی بود. سپاس فراوان بانو خدا را شکر خواب بچه های من خوبه ولی همونطور که قبلا" هم گفته بودم نرگسم بعضی وقتا از خواب بیدار میشه و گریه میکنه ولی مدتیه بیشتر به قصه گویی توجه کردم و مفید بوده البته فکر میکنم دعا و قران که بعدش با صدای یه کمی بلند میخونم تاثیر بیشتری در آرامش شبانه اش داشته. قبلا" هم براش قرآن میخوندم ولی یه جوری میخوندم که نمیشنید ولی حالا آروم براش زمزمه میکنم و خیلی هم دقت میکنه. انشاالله که دیگه مشکلی پیش نیاد چون این قضیه خواب نرگس خیلی نگرانم کرده بود.
یه مامان
پاسخ
قابل شما رو نداشت، خدا رو شکر که براتون مفید واقع شده و خیلی خوشحالیم که مشکل خواب نرگس جان با تمهیداتی که به کار گرفتید کمتر شده امیدواریم که همیشه خواب های خوب ببینه و با آرامش بخوابه
مامان یاسمن و محمد پارسا
15 اردیبهشت 93 17:46
ممنونم از لطفتون خیلی خوشحال شدم کامنتتون را دیدم ممنونم از لطفتون خواهش می کنم هر طور که دوست دارید عمل کنید
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خواهش می کنیم، ببخشید که نمی تونیم همیشه بهتون سر بزنیم دلمون می خواست وقتمون آزادتر بود و بیشتر به وبلاگ های همه ی مامان های خوب و فعال مدرسه سر میزدیم ممنون از لطفتون
مامان شادی
16 اردیبهشت 93 9:02
سلام مطالب خوبی بود ممنونم شاران تا وقتی که شیر میخورد خوابش زیاد خوب نبود البته شاید من نمیخوابیدم ولی الان خداروشکر خیلی بهتره ولی خواب بعدازظهر واقعا مهمه چون اگر پیش بیاد که نخوابه شبش هم خوب نمیخوابه
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز قابل شما رو نداشت، شکر خدا که الان شاران جان خواب خوبی داره و ان شاالله که همیشه خواب های شیرینی ببینه
مامان فرنيا
16 اردیبهشت 93 12:12
سلام ببخشيد من اين دو سه روز هم سركار زياد كار داشتم هم خودم مريض بودم اما امروز امدم فقط همين چند خط رابنويسم و غيبتم را موجه كنم ديدم مطلب جالبي داريد در مورد خواب :فرنيا چون مهد ميره كمي خوابش برنامه دار شده كه گاهي خوبه گاهي بد مثلا حدود 12نهار ميخوره و بعدش ميخوابه خوب حالا اگه روزتعطيل باشه و خانه كسي باشيم و سرساعت 12نهار نخوره هم غذاش بهم ميريزه هم خوابش هم خلقشواسه همين من هرجا برم معمولا سرساعتش بهش غذا ميدم و البته هميشه هم ساعت8صبح بيداره و شبهاهم به محض اينكه همه چيز خاموش بشه يعني ما بريم بخوابيم ايشونهم ميخوابه و متاسفانه گهگاهي كه تلويزيون برنامه اي داشته باشه كه باباش بخواد نگاه كنه( من اصلا اهل تلويزيون نيستم) خوابيدن فرنيا با مشكل و تاخير صورت ميگيره ولي معمولا حداكثر ساعت11 دخترم خوابه حالا واي به ان روزهايي كه خوب ظهرش به موقع نشه انوقت حتما ساعت 7عصر ديگه خوابش ميبره يكي دوساعتي ميخوابه و ساعت 10-11ديگه خوابش نمياد
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خیلی ممنون و سپاسگزاریم از این همه لطف و توجه و محبت شما ممنون که با وجود وقت کمی که دارید به مدرسه سر میزنید و به مطالب اهمیت میدید، از نظر خوبتون هم ممنونیم درسته معمولا بچه ها یک برنامه ای دارن که معمولا خود مامان ها اون رو میدونن و وقتایی که این برنامه شون حالا به هر دلیلی به هم میریزه دیگه همه چی به هم میریزه! با اون خط آخرتون هم شدیدا موافقم، پسر من هم اگه سر شب بخوابه حتما تا آخر شب که خودمون می خوایم بخوابیم بیدار میشه و دیگه من باید تا دو و سه بشینم با هم بازی کنیم! البته بعضی بچه ها اینطوری نیستن و از سر شب تا خود صبح میخوابن
مامان حدیث
17 اردیبهشت 93 18:52
سلام مفید بود . ممنون . ولی به نظرم سخت به پای عمل می رسه. تو وبلاگم یه پست درباره خواب حدیث هست که به نظر خودم خوندنش خالی از لطف نیست. شاید مشکل من مشکل خیلی از مامانا باشه . آدرس میذارم تشریف بیارین خوشحال می شم: "شبا که ما می خوابیم.." http://hadiseeshgh.niniweblog.com/post19.php
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز شاید همینطور باشه البته توجه به بعضی نکاتش خیلی می تونه برامون مفید باشه، مثل مورد آخر که خود من نمیدونستم ممنوع هست و از همین الان سعی م یکنم بهش توجه داشته باشم تا برای فرزندم تبدیل به عادت نشه ممنون از توجهتون و آدرسی که دادید، حتما خدمت میرسیم
مریم مامان دونه برفی
21 اردیبهشت 93 9:14
با سلام و خدا قوت و باعرض پوزش از حضور یه خط درمیون تو کلاس شکرخدا شکرخدا من هم با خواب امیرعلی مشکل ندارم . البته تا سه چهار روز بعد از اینکه از شیرگرفتمش اذیت شدیم (هردو) ولی شکرخدا الان دیگه بعد ازاینکه غذاشو میخوره بالششو برمیداره و میاد ومنتظر لالایی شبکه پویا میشه. اکثرا زودتر خوابش میبره. من هم به موقعیت نگاه میکنم اگه دیدم بی قراری میکنه بغلش میکنم و می برم رو تختش و با شعروقصه میخوابونمش .اگه دوست داشت هم لالایی ببینه و هم منو داشته باشه همونجا پیشش دراز میکشم و بغلش میکنم .درغیراینصورت خودش میخوابه . البته در صورتی که خونه خودمون باشیم و مهمون نداشته باشیم وگرنه تا نصفه شب پا به توپ بیداره... ممنون از پست مفید تون.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز سلامت باشید خواهش میشه! البته که ما خیلی دلمون براتون تنگ میشه و اگه زود به زود ببینیمتون بیشتر خوشحالیم. الحمدالله که این پروژه ی مهم رو به سلامتی به پایان رسوندید و الان دیگه یه پله امیرعلیِ عزیز بزرگتر از قبل شده. راستی توی وبلاگتون خوندیم که پروژه ی پوشک هم با موفقیت ختم به خیر شد. واقعا بهتون تبریک می گیم. براتون آرزوی موفقیت داریم