مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

بچه ها به زور تیزهوش نمی شوند

1393/1/16 6:00
نویسنده : یه مامان
6,521 بازدید
اشتراک گذاری

 

اولین سلام را در سال جدید از ما پذیرا باشید

امیدواریم که از این فرصت استفاده ی کافی رو برده باشید و سنت حسنه ی صله ی رحم هم به برکات زندگی اتان بیشتر بیفزاید.

بریم که اولین درس رو توی سال 93 با هم مرور کنیم...

تب مدارس تیزهوشان و اصرار والدین برای این که فرزندشان وارد این مدارس شود این روزها فراگیر شده است و والدین بچه‌ها را از دوران دبستان مدام در کلاس‌های فوق برنامه ثبت نام می‌کنند تا در امتحان ورودی این مدارس قبول شوند، ولی دکتر میترا حکیم شوشتری، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به جام جم می‌گوید: این کار جوانب منفی دارد و کودک را خسته می‌کند. در نهایت هم اگر بچه وارد این مدارس نشود، هم والدین و هم کودک سرخورده می‌شوند و اگر هم وارد شود و هوش و توان لازم را نداشته باشد، ممکن است در رقابت با بچه‌های دیگر عقب بماند و ببیند برای این محیط ساخته نشده و در میان آن‌ها نتواند خود را نشان دهد که این هم باعث کاهش اعتماد به نفس و ناکامی او خواهد شد. خیلی از پدر و مادرها با دیدن کوچک‌ترین استعداد کودکشان به این نتیجه می‌رسند که او نابغه است ولی آیا این تصورات حقیقت دارد؟

 

   توانایی‌های مرتبط با هوش

 

شاید بهتر باشد قبل از هر چیز نشانه‌های اولیه باهوش بودن کودک را بشناسیمدکتر حکیم شوشتری در این باره توضیح می‌دهد: شاخص‌های رشدی که با هوش و تکامل ارتباط دارند، عبارت‌اند از: شاخص حرکتی که شامل نشستن، چهار دست و پا رفتن، ایستادن و راه رفتن است و شاخص کلامی که خیلی مهم تر از حرکتی است و ارتباط بیشتری با هوش دارد مانند این که کودک حداقل تا یک سالگی بتواند چند کلمه بگوید و تا یک و نیم سالگی جمله‌های دو کلمه ای ساده مثل «آب بده» و «بابا آمد» بسازد. هر چه کودک این توانمندی را سریع تر به دست آورد، نشان می‌دهد رشد هوشی او بیشتر و سریع تر است.

 

 این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان می‌افزاید: توانایی‌های شناختی دیگر کودکان نیز با هوش ارتباط دارد. مثلابچه ها حول و حوش چهار سالگی متوجه کمیت اعداد می‌شوند و اگر کودکی در سن کمتر متوجه مفهوم عدد شود، یعنی تفاوت یک اسباب بازی با سه اسباب بازی را بفهمد، هوش خوبی دارد. ممکن است بچه‌ها در این سنین بتوانند تا 20 بشمارند ولی مفهومی از آن درک نمی‌کنند و مثل شعر خواندن فقط آن اعداد را حفظ کرده‌اند و اگر از آن‌ها بپرسید تفاوت سه با چهار چیست، نمی‌دانند. اگر از کودک خردسالی بپرسید یکی کمتر از سه چقدر می‌شود و او جواب را بداند یا با انگشت‌هایش نشان دهد، یعنی درک مفهوم ریاضی بالاتر و رشد هوشی بهتری دارد.
   
نقش پدر مادرها چیست؟

 

 وظیفه هر پدر و مادری است که محیطی غنی و آرام برای کودکانشان مخصوصا کودکان زیر پنج سال فراهم کنند که در آن محرک‌هایی برای تحریک حس کنجکاوی و جستجوگری کودک وجود داشته باشد. دکتر حکیم شوشتری با اشاره به این مطلب، ادامه می‌دهد: باید توجه عاطفی کافی به کودک داشت و گاهی وارد بازی او شد. این کار کمک می‌کند سهم محیط در رشد هوشی او بیشتر شود. البته باید توجه داشت که بخشی از هوش وراثتی است و در مورد آن کاری نمی‌توان انجام داد و والدین می‌توانند فقط در تامین محیط مناسب برای رشد هوش تاثیرگذار باشند. البته والدینی که حمایت افراطی از کودک انجام می‌دهند، امکان آموزش از طریق آزمون و خطا را از او می‌گیرند. چنین رفتاری علاوه بر این که کودکان را وابسته بار می‌آورد، این نگرش را در آنان ایجاد می‌کند که اشتباه کردن ترسناک استوی تاکید می‌کند: کودکانی که در مراکز نگهداری از کودکان زندگی می‌کنند و اغلب از وجود مراقبان ثابت که با آنان تعامل داشته باشند، بی بهره هستند، رشد هوشی کمتر و معمولادر امور تحصیلی پیشرفت کمتری در مقایسه با همسالان خود دارند.

 

  آموزش از سن کم ممنوع

 

روانپزشکان، آموزش خاصی را برای بچه‌های خردسال توصیه نمی‌کنند و می‌گویند آموزش آن‌ها باید فقط در قالب بازی باشد. دکتر شوشتری هم توصیه می‌کند: وقتی کودک شما نقاشی می‌کشد به او بگویید: «چه ابر قشنگ آبي اي كشيدي! حالانگاه كن تو اتاق چي آبيه؟» این روش بهتر از این است که بخواهیم رنگ‌ها را جلوی کودک بگذاریم و تک تک به او یاد بدهیم. در حقیقت در این روش شما هنگامی به کودک آموزش داده‌اید که آمادگی دارد؛ بنابراین بیشتر تاثیر دارد و بهتر یاد می‌گیرد.

 

  این استاد دانشگاه می‌افزاید: نباید کودک را وادار کنیم طبق خواسته ما به آموزشی تن دهد که خود به آن علاقه مند نیست. کار کودک بازی است و ابزار آموزش کودک در سنین پایین نیز بازی است، مثلادر بازی‌های کلامی می‌توان گنجینه لغات کودک را افزایش داد. مثلابرخی بچه‌ها که از سنین پایین آموزش زبان، برخلاف میل آن‌ها برایشان شروع می‌شود، گاهی از آموزش دلزده می‌شوند.

 

 هوش را با حافظه اشتباه نگیرید

 

دکتر شوشتری به نکته بسیار مهمی اشاره می‌کند: گاهی هوش با حافظه اشتباه گرفته می‌شود و والدین فکر می‌کنند، چون فرزندشان خیلی چیزها را خوب حفظ می‌کند و به خاطر می‌سپارد، هوش بالایی دارد در صورتی که ممکن است فقط حافظه خوبی داشته باشد و هوش او معمولی باشد. منحنی هوش به شکل زنگوله است و بیشتر افراد در حد وسط آن قرار می‌گیرند و سطح هوش افراد کمی بالاتر از حد معمول است که جزء نخبگان یا نوابغ هستند.

 

 مدرسه تیزهوشان خوب است؟

 

 آموزش‌های مدرسه، دانسته‌های کودک را افزایش می‌دهد؛ ولی نقش چندانی در پرورش نبوغ و خلاقیت آن‌ها ندارد. مدارسی که به کودکان فرصت حل مساله از راه‌های جدید می‌دهند، در پرورش قوای فکری آن‌ها سهیم هستند. این استاد دانشگاه می‌گویدمثلادادن فرصت دو هفته ای برای حل یک تمرین ریاضی و یافتن راه حل‌های جدید و متنوع برای آن، خیلی بهتر از آن است که مدام کلاس‌های فوق برنامه برگزار و از دانش آموزان خواسته شود تا با تمرین بیشتر، آنچه در کتاب است، حفظ کنند. وی معتقد است: اگر قرار باشد آموزش‌های کلیشه ای و با استانداردی اجباری به بچه‌ها داده شود، حتی این مدارس هم نقشی در پرورش هوش آن‌ها نخواهند داشت. این سیستم ها بچه‌ها را به جای خلاق کردن به این راه هدایت می‌کند که چه کنند تا نمره بالاتری بگیرند یا حتما در کنکور قبول شوند.

 

  افراد باهوش خوشبخت ترند؟

 

 همیشه داشتن هوش زیاد دلیل بر داشتن زندگی موفق و بهتر نیست، چون اگر عرصه برای پرورش این هوش مساعد نباشد و فرد با شرایط منطبق نشود، دچار مشکل خواهدشددکتر حکیم شوشتری می‌گوید: اگر بچه شش ساله ای که دانسته‌ها و معلوماتش در حد دانش آموزان کلاس سوم، چهارمی است مجبور شود به کلاس اول برود، دلزده و از محیط خسته و کلافه می‌شود و شروع به بدرفتاری می‌کند. داشتن انتظار غیرواقع بینانه از کودک، آفت بزرگی است. نتیجه این انتظارها چیزی جز خستگی و عذاب کودک و ناکامی والدین نیست. خوب است فرزندمان را همان گونه که هست بپذیریم و به یاد داشته باشیم که «كودكان ما آنچه كه می خواهيم نمي شوند، آنچه كه ما هستيم می شوند».

منبع:جام جم/ زهراسادات صفوی سهی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (15)

مامان پریسا
16 فروردین 93 6:59
سلام صبح شما به خیر ایشالله شما هم سال خوبی رو شروع کرده باشید
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم بخیر باشه ممنونیم شما هم همینطور
مامان پریسا
16 فروردین 93 7:20
در اولین روز اموزشیمون به نکته ی بسیار مهمی اشاره کردید. ممنون واقعا این روزا تنها دغدغه ی بعضی خانواده ها و به خصوص مادرها این شده که بچه ی من از بقیه ی بچه ها باهوش تره!!!! ماشالله وسایل کمک اموزشی هم که اینقد زیاد شده و از هر رنگ و مدلی هزار جور در بازار ریخته و چه هزینه های هنگفتی که براشون مصرف میشه!!! ولی به نظر من هم مهمترین نکته همون اخریت خط از این مبحث: کودک ما انچه میخواهیم نمیشود انچه ما هستیم میشود..... اخه مگه حالا ما خودمون چقد نخبه یا نابغه هستیم که اصرار داریم این طفل معصوم از تمام دنیای بچه گی فاصله بگیره و مدام در حال اموزش دیدن باشه به این امید که یه روز نخبه یه باهوش بشه؟!!!
یه مامان
پاسخ
خیلی جالب و دغدغه مندانه(عجب کلمه ای ساختم) حرفتون رو زدید.... ممنونیم مامان عزیز
مامان یاسمن و محمد پارسا
16 فروردین 93 7:48
سلام صبح بخیر خوشحالم که اومدید
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم بخیر و شادی باشه ان شاءالله ما هم خوشحالتریم که شما رو می بینیم
مامان یاسمن و محمد پارسا
16 فروردین 93 7:49
ممنونم خیلی خوب و مفید بود
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه! قابل شما رو نداشت
مریم مامان دونه برفی
16 فروردین 93 9:46
سلام خانم معلم سال نو مبارک تو این اول سالی به جای خسته نباشید دوست دارم به شما و همه دوستان گلم بگم خدا قوت تا زیر سایه پرقدرت خداوند بش از پیش موفق و سربلند باشید. خدا قوت
یه مامان
پاسخ
ســــــــلام مامان امیرعلیِ عزیز سال نو شما هم مبارک باشه ممنـــــــــــــونیم مامان مهربون ما هم به شما خدا قوت میگیم و امیدواریم که سالی سرشار از موفقیت و سلامتی رو پیش رو داشته باشید...
مامان شاران
16 فروردین 93 13:21
سلام امیدوارم خوب و خوش باشید و سال خوبی را شروع کرده باشید
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز ممنونیم از لطفتون. ما هم بهترین آرزوها رو برای شما و خانواده ی گرامیتون داریم
مامان شاران
16 فروردین 93 13:22
ممنونم مثل همیشه عالی و اموزنده
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه! قابل شما رو نداشت
مریم (مامان روشا)
16 فروردین 93 14:02
ممنون
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه
مامان شبنم
16 فروردین 93 16:49
سلام بالاخره تعطیلات تموم شد و مدرسه از خلوتی بیرون اومد در مورد مطلب هم که همه چیز کامل و جامع بود و حرفی برای گفتن نمیذاره واقعا که وقتیاین چیزا توی جامعه فراگیر میشه و به قول معروف تبش همه رو میگیره ضررش تنها به بچه ها می رسه و این خیلی بده
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز بله دیگه! دوباره مدرسه ها واشده و همه با انرژی دوچندان میان و مدرسه بیشتر از سال قبل رونق می گیره ان شاءالله... در مورد مطلب هم بله! متاسفانه همینطوره!
مامان پریسا
16 فروردین 93 22:30
سلام شب به خیر. امروز فرصت نکردم زیاد سر بزنم. شما هم خسته نباشید.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم بخیر و شادی باشه ان شاءالله ســـــــلامــــــــت باشــــــــــید.... راستی به وبلاگتون سر زدیم و فهمیدیم که پریسای عزیز هم آبله مرغون گرفته بوده، متاسفانه زود فراخوانده شدیم و نتونستیم براتون نظر بذاریم. الان پریساجون حالش بهتره؟ حال مامانش با این پرستاری ها چطوره؟ می بینیم که علی آقا هم آبله مرغونی شده بوده. اونقدر که مامانای مدرسه با هم تفاهم دارند، بچه هاشون هم با هم تفاهم پیدا کردند و همه با هم رفتن تو خط آبله مرغون...به ترتیب سن
مامان فرنيا
17 فروردین 93 11:16
سلام سال نو مبارك باشه انشالله سالي سرشار از موفقيت پيشرو داشته باشيد مطلب جالبي است من هميشه بدنبال اين موضوع بودم و هستم واقعا از نظر پدر و مادرها بچه اشان بسيار تيزهوش است اما اين تيزهوشي را از كجا ميتوان تشخيص داد اين مدارس كه امتحاني ميگيرند و با توجه به ان امتتحان از بچه ها ثبت نام ميكنند چقدر مبناي امتحانشون صحيح است بيشتر مادران شاغل مدارس تيزهوشان را دوست دارند چون بعد از ساعت مدرسه هم بچه ها براي كلاسهاي حل تمرين يا فوق برنامه در مدرسه ميمانند و اين مزيت بزرگي داست و همچينين گفتن اينكه فرزندم مدرسه تيزهوشان ميره خيلي جاي غرور داره ايكاش مركزي وجود داشت تا بچه ها قبل از رفتن به مدرسه تعيين هوش ميشدند تا واقعا بچه هاي تيزهوش در اين مدارس ثبت نام شوند و همانطور كه خودتان هم نوشته بوديد به بچه هاي عادي فشار وارد نشه فقط واسه اينكه والدين حس ميكنند بچه شون تيزهوش است
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز ما هم سال نو رو به شما تبریک می گیم و امیدواریم که سال خوبی برای شما و خانواده ی محترمتان باشد. به نکته ای خوبی اشاره کردید. واقعا اگه مادری بخواد که به خاطر اینکه بچه اش ساعات بیشتری رو در مدرسه سپری کنه به زورِ آموزش های فراوان اون رو وارد مدرسه ی تیزهوشان بکنه و فشار زیادی رو به بچه اش متحمل بکنه ، در مورد این بچه کمی بی انصافی صورت داده. من موردی رو در فامیل داشتیم که از نظر هوشی متوسط بود، ولی توی مدارس تیزهوشان قبول شد و با اینکه نمرات ابتدایی اون خیلی بود، توی مدرسه ی راهنمایی نمرات پایینی رو می گرفت . جالب اینکه توی آزمون دبیرستان تیزهوشان هم قبول شد و باز نمرات پایینی گرفت و حتی توی چند تا درس ها رد شد و از تیزهوشان اون رو اخراج کردند و ضربه ی روحیِ شدیدی به خودش و خانواده اش وارد شد. بعد از اون وارد یه دبیرستان عادی شد که حتی گفته میشد بچه های اون خیلی شرور هستند. در کمال ناباوری نمرات این بچه به بیست رسید و توی کنکور رتبه ی خیلی خوبی آورد و توی بهترین دانشگاه دولتی در رشته ی عمران تا فوق لیسانس به راحتی پیش رفت. بعضی از بچه ها ممکنه هوش خوبی داشته باشند، ولی وقتی در عرصه ی رقابت با بچه های باهوش تر از خودشون قرار می گیرند، کم میارند و به کل قید همه چی رو میزنن، و این وظیفه ی ما والدینه که همونطور که روی هوش و آموزشهای بچه هامون حساس هستیم و دوست داریم پیشرفت کنند، روی بحث رقابت و قبول شکست هم کار کنیم تا بچه ها توی محیط رقابتی کم نیارن. اگه اون بچه رو از مدرسه ی تیزهوشان بیرون نمیکردند، معلوم نبود الان سرنوشتش چه جوری میشد. برعکس افرادی رو هم داشتیم که توی همون مدرسه چنان خلاق درس می خوندند و الان هم توی بهترین دانشگاه ها دارن هم ادامه تحصیل می دن و هم به همان شیوه تدریس می کنند و کلی توی بحث تدریسشون خواهان دارند. به طور کلی نمیشه گفت که این مدارس خوب هستند یا بد. این، هم به هوش فرد موردنظر بستگی داره و هم به روحیه و شخصیتش. ببخشید که سرتون رو درد آوردم، به نظرم اومد که تعریف کردنِ این موارد خالی از لطف نباشه. ممنون از حضورتون و نظر خوبتون...
مامان فرنيا
17 فروردین 93 11:25
اما موضوعي بود كه در مطلب توجه منو به خودش جلب كرد توانايي شمارش و درك اعداد درسته كه بچه ها اكثرا حفظ ميكنند اما به نظر من در سن حدود سه سال بيشتر بچه ها مفاهيم كمتر و بيشتر را بخوبي متوجه ميشوند مثلا دوتا سيب بيشتر است يا سه تا پرتقال(حتي اگه اندازه ميوه ها با هم متفاوت باشه مثلا بجاي پرتقال بگيم توت فرنگي) مفهوم تفريق يا جمع را ميدانند اگر با شكل باشه مثلا اگر بگيم سه تا سيب داريم يكي ش را برداريم چندتا ميشه نميدانند اما اگر با خود سيب نشانشان دهيم متوجه ميشوند حالا سوال من اين است در مطلب گفته شده در سن 5سالگي بچه ها متوجه اين مفاهيم ميشوند ايا هوش بچه ها بيشتر شده و سن درك رياضي پايينتر امده يا بايد بيشتر بچه ها را تيز هوش دانست يا در مورد راه رفتن من بيشتر اطرافيان را ديده ام كه شبيه فرنيا در يكسالگي حرف ميزدند و راه ميرفتند و ميشه گفت اگر با بچه اي روبرو بشيم كه تا 1.5سالگي حرف نميزنه همه متعجب ميشيم يعني در طول زمان هوش بچه ها بيشتر شده و سنهايي كه در مطلب گفته شده پايين تر امده؟؟؟مثلا در مطلب مرز را 5سالگي در نظر گرفته ولي مشاهده هاي من از مقايسه دخترم و ساير بچه اي همسن و سالش مرز را 3-3.5سالگي نشان ميدهد
یه مامان
پاسخ
البته این مبحث در مورد کل بچه ها هست، شرایط محیطی خیلی می تونه در روند رشد بچه ها تاثیرگزار باشه. من بچه ای رو می شناسم که توی 9 ماهگی راه افتاد و در سن یک سال و دو سه ماهگی حمد را کامل بلد بود و خودش می خوند، ولی وقتی توی جریان آموزش و مدرسه قرار گرفت، هوشی در حد معمولی داشت و توی یادگیری با اینکه خوب می فهمید اما مثل نوابغ نبود. ولی بچه هایی هم بودند که با اینکه کندتر از اون راه افتادند و به حرف اومدند، ولی توی سن مدرسه خیلی خودشون رو نشون دادند و پیشرفت خیلی خوبی داشتند و حتی میشه گفت تیزهوش هستند. شاید بشه گفت که ممکنه بچه ای تیزهوش باشه ولی شرایط برای بروز هوشش به خوبی فراهم نشده، و بچه ای در حد معمولی باشه ولی به دلیل شرایط محیطی اش خیلی از توانایی هاش زود خودشون رو نشون دادند و پیشرفت خوبی داشته.
مامان گلها
18 فروردین 93 10:59
سلام سال نو مبارک. خیلی مطلب قشنگ و خوبی بود. منم با تمام این مطالب موافقم چون به نظر من باید آهسته و پیوسته و همراه با بچه استعداد بچه ها را باید شکوفا کرد و به نظر من مدارس تیزهوشان خوب هست ولی بهتر از آن این هست که به بچه انظباط کاری و برنامه ریزی توی کارها و ایجاد انگیزه تلاش و پشتکار رو باید به بچه ها آموخت، نه فقط درس خواندن . برای نمونه ما توی شهری با امکانات پایین زندگی میکنیم ، من و خواهرام و برادرم همه در مدارس عادی دولتی درس خواندیم و هیچ کلاس کنکوری هم نرفتیم و دوستانمون بعضی رفتن مدرسه تیزهوشان و پیشرفت ما بهتر از اونها بوده.همه ما تحصیلات عالی داریم. خواهرم به عنوان نمونه الان دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران هست. البته مدارک لیسانس و فوق لیسانس فیزیوتراپی هم دارند. به نظرم هوش بالا زمانی مفید هست که ازش در مسیر درست استفاده بشه و تلاش و پشتکار در این رابطه خیلی مهم هست. چه بسا افرادی با هوش متوسط ولی با تلاش و انگیزه بالاتر موفق تر هم باشند. ببخشید زیاد حرف زدم. این چیزایی که گفتم برای تعریف از خود نبود فقط یک نمونه از نمونه های زیادی از مواردی که در مسیر تحصیلم دیده ام بود.
یه مامان
پاسخ
سال نو شما هم مبارک باشه. ممنونیم که این موارد رو برامون نوشتید. نکات خوبی رو ذکر کردید. اگه والدین به بچه ها انگیزه ی پیشرفت بدن، خیلی می تونن توی آینده ی روشنِ اونها نقش داشته باشند.
مامان پریسا
18 فروردین 93 11:32
ممنون برای احوال پرسیتون. بله خدا رو شکر الان خیلی بهتره. کلا ابله ی خیلی سبکی گرفت و روند درمانش هم خیلی خوب پیش رفت. الان یکی یکی در حال افتادن هستن میگن هرچه از دوست رسد نیکوست .... حتی اگر ابله مرغون از دوستمون باشهالبته شوخی بود چون اصلا ما این مدت علی جون رو ندیدم که بخواد از علی گرفته باشه. پریسا از بچه های مهد کودک گرفت. حالا خدا رو شکر میکنم که گرفت و خوب شد. کلا یه مرحله ایی بود که باید طی میشد . هرچی زودتر بهتر. در مورد سوال مامان فرنیا جون هم با ایشون موافقم.چون من هم همون موقع و حتی قبل تر این چزیای ابتدایی رو ازپریسا پرسیده بودم و پریا به خوبی جواب داده بود یعنی نمیشه گفت نها ملاک برای تیز هخوش بودن این نکته ها هستن چون به طور عادی خیلی از بچه هااین نکات رو پاسخ میدن...
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه! خداروشکر. بله! هر چه از دوست رسد نیکوست. خودِ مامانِ علی آقا که بنده خدا عذاب وجدان داره و فکر می کنه که عامل انتقال ویروس به شما هم بوده باز خدا رو شکر که به خیر و خوشی به پایان رسید. البته باز خوبه که زمان مدرسه اش مبتلا نشد که از درس و مشقش باز بمونه.(این هم یکی از موارد خیرش) ممنونیم از اینکه تجربیاتتون رو در مورد بچه هاتون در اختیار ما قرار میدید و با دقت نظرای بقیه ی مامانها رو مطالعه می کنید. اینطوری بهتر می تونیم از تجربیات هم بهره مند بشیم. این موارد می تونه دلیل خوبی باشه برا باهوش بودن بچه ها، ولی شرط کافی نیست. البته بچه هایی که این ویژگی رو دارند هوششون در سطح بالایی هست ها!
مامان شبنم
18 فروردین 93 17:17
سلام مجدد دیدم یکی دوتا از بچه ها مبتلا به ابله مرغون شدند گفتم این موضوع رو بگم برای ابله مرغون بهترین راه اینه که لباس بچه ها رو روی دود اسپند بگیرید بعد بکنید تنشون میزان خارش جوشها رو به شدت پایین میاره من خودم این مریضی رو گرفتم در یک لحظه همه بدن با هم به خارش میفته
یه مامان
پاسخ
سلام به روی ماهتون بله! همینطوره! انگاری فصلِ آبله مرغونه؟ ممنون از بابت روش خوبتون... راستی توی وبلاگ علی آقای خوشتیپ هم یه روش رو گفتند که تقریبا تو همین مایه هاس البته با کمی تغییرات و البته با یه چاشنیِ طنز که مختص مامانِ علی آقاست