مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

کودکی سوم – مرحله ی تعلیمات ابتدایی(هفت تا دوازده سالگی)؛ رشد و تکامل بدنی

1390/4/28 18:58
نویسنده : یه مامان
4,008 بازدید
اشتراک گذاری

ابعاد مختلف رشد کودک در این دوره:

الف) رشد و تکامل بدنی

ب) رشد و تکامل گویایی

ج) رشد و تکامل عقلی

د) رشد و تکامل هیجانی و عاطفی

ه) رشد و تکامل اجتماعی

و) رشد و تکامل اخلاقی

ز) رشد و تکامل شخصیت

الف) رشد و تکامل بدنی

در این قسمت به تبیین رشد و تکامل بدنی می پردازیم و اهمیت آن و فعالیت مرتبط با پرورش این بُعد را مورد بررسی قرار می دهیم....

از دیرباز مثل معروف «عقل سالم در بدن سالم است» در بین ما رواج داشته است. این نکته متخذ از این اصل روانشناسی جدید است که مطالعه ی رفتارها و فعالیت های فرد باید به صورت ترکیبی و کلی و بدون تقسیم آن ها به نفسانیات و بدنیات صورت می پذیرد ؛ چرا که چگونگی رشد و نمو بدن تاثیر فراوانی در کیفیت رشد در ابعاد دیگر آن دارد.

« در حدود شش سالگی ، رشد جسمانی کودک از سرعت خود می کاهد و پیشرفتش آرام تر می شود. قامت یک کودک معمولی شش ساله حدود 115 سانتی متر و وزنش حدود 22 کیلوگرم است . از این به بعد هر ساله حدود پنج الی شش درصد به   قامتش و ده کیلو به وزنش اصافه می شود.»

هر چند رشد کودک بیشتر به وراثت محدود می شود اما غذا، نور، آفتاب، فعالیت های خارج از منزل، استراحت و محیط های خانوادگی موجب دگرگونی در رشد او می شوند. رشد حرکتی کودک ، یعنی رشد نیرو، سرعت و دقت او در به کار بردن اعضای بدن، اهمیت خاصی در رشد عمومی او دارد و خلاصه آنکه عمل و فعالیت کودک ، مظهر صفات شخصیت اوست.

تحقیقات و تجارب نشان می دهد که در اکثر مهارت های حرکتی و فعالیت های مربوط به قدرت و سرعت، پسران متوسط بر دختران متوسط برتری دارند، و با پیشرفت سن این تفاوت نیز بیشتر می شود.

چگونگی رشد حرکتی در سه ساله ی اول دبستان بیشتر تابع تاثیر محیط کودکان است. کودک معمولا به کارهایی روی می آورد که استعداد آن ها را در خود بیابد یا فرصت کافی برای انجام آن ها به او داده شود و تشویق گردد. به همین جهت به مربیان توصیه شده است که در انتخاب نوع تمرین ها و تنوع آنها در جهت ارضا نمودن نیازهای عاطفی، عقلی ، ذهنی و اجتماعی آن دقت لازم را به کار ببرند.

در زمینه ی رشد و تکامل بدنی کودک و برآوردن احتیاجات گوناگون وی، بازی اهمیت فراوان دارد. بازی نه تنها مایه ی پرورش عضلات بدن وی می شود ، بلکه بدین ترتیب کودک نیروهای ذهنی خود را به کار می اندازد و رفتار اجتماعی و چگونگی ارتباط با دیگران و نیز خصوصیات بیشتری از اشیا را به وی می آموزد. یکی از مهمترین نکات در بازی، تربیت اخلاقی کودک در اثنای آن می باشد. او با جدیت در می یابد که باید قوانین و مقررات اخلاقی را در جمع رعایت کند وگرنه مطرود خواهر شد. در این دوره کودک به بازیهایی متمایل می شود که با حرکات زیاد توام باشد ، تا سرعت ، قدرت و مهارت خود را نشان دهد و میل به رقابت خویش را ارضا نماید. او بر عضلات خود و حرکات آن ها مسلط است، در صورتی که پیش از این مساله عاجز بود. در این مقام می توان این نتیجه ی مهم را استنتاج کرد که اگر مربی بتواند به تربیت و تدریس خود روح بازی ببخشد ، به موفقیت خود و فراگیری کودکان که شدیدا به بازی و فعالیت های عملی علاقمندند، سرعت می دهد. بیشتر دانشمندان به واسطه ی اهمیت بازی آن را اساس تدریس قرار داده اند و آن را از جمله مهم ترین موفقیت مربیان در این دوره تلقی نموده اند.

یکی دیگر از ابعاد رشد بدنی کودک ، رشد حسی اوست . از آنجا که حواس تنها وسیله ی ارتباط مستقیم فرد با عالم خارج می باشد، از طریق اصل تربیت حواس، کودک می تواند حواس خود را به خوبی برای کشف علم و معرفت استفاده کند.

« تغذیه، وضعیت بدنی والدین، میزان هوش، بهداشت و سلامت روانی کودک از جمله مهم ترین عوامل موثر در رشد بدنی او می باشد.»

منبع: کتاب آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان فاطمه‌شهرزاد
20 تیر 90 10:48
باسلام و خسته نباشيد
لطفاً در مورد نحوه جدا كردن محل خواب كودك از والدين توضيح دهيد. دختر من وارد 5 سال شده و حتي حاضر نيست دو قدم آنطرف‌تر از من بخوابد چه رسد به اتاق جداگانه لطفاً راهنمايي بفرمائيد.
باتشكر از مطالب مفيدتان.

سلام مامان مهربون
قبلا در این مورد مطلب گذاشته شده است.
http://mamanschool.niniweblog.com/post28.php
امیدوار که موفق باشید